Kritiek Van Waveren op Plasterk
Gedroomde opening van serie zomeravondconcerten
Levensechte excursie als integere ode aan het loodswezen
38 1 Vrijdag 4 juli 2008 PZC
Een man met een fluoresce
rend jack komt aanfietsen
en vraagt wat ruimte aan de
verzamelde mensen om zijn fiets
te kunnen stallen. Hij roept iets,
vertelt wat en nodigt uiteindelijk
de mensen uit om een kijkje te ne
men in de stalling.
Pas dan wordt duidelijk dat alles
onderdeel is van de voorstelling
Met het oog op de Schelde, waar
mee het Vlissingse festival Onder
stroom gisteravond werd ingeluid.
Alles gebeurt zo natuurlijk, ter
loops en vanzelfsprekend dat vrij-
MET HET OOG OP...
Openingsvoorstelling van festival
Onderstroom, Vlissingen. Regie:
Wim Staessens. Gezien: do 3/7.
door Rolf Bosboom
wel niemand doorheeft dat het
stuk reeds is begonnen. Het spel
van de vier acteurs (Kristin Arras,
Fred van der Hilst, Hans Thissen
en Johan De Paepe) is de grote
kracht van de voorstelling, in com
binatie met de rake tekst van regis
seur Wim Staessens.
Het stuk is opgezet als een rondlei
ding in en rond de gebouwen van
zowel het Nederlandse als het Bel
gische loodswezen, waarbij het
viertal (allemaal met een andere
band met het vak) mooie anekdo
tes vertelt. Het is zo levensecht dat
het publiek - dat voor de zeker
heid ook reddingsvesten krijgt om
gehangen - als vanzelf gaat reage
ren op verhalen en de neiging
krijgt vragen te stellen.
Tegelijkertijd is het wel degelijk
een (leerzame) excursie, waarbij
de bezoekers op plekken komen
die doorgaans strikt verboden zijn
voor buitenstaanders. Maar vooral
is Met het oog op de Schelde een
mooie, sobere en integere ode aan
het loodswezen
De voorstelling is vandaag te zien
om 18.30, 20.00 en 21.30 uur, mor
gen om 15.00, 16.30, 20.00 uur en
21.30 uur en zondag om 13.30,
15.00 en 16.30 uur. Vertrek: achter
zijde pand loodswezen.
een nieuwe opzet. „Het heeft het
lef om door te pakken naar iets
wat past in Vlissingen in 2008. On
derstroom heeft de potentie om
zich te ontwikkelen tot een van de
eye-catchers in het cultuurveld op
provinciaal niveau." Het festival
wil onder meer eigen producties
die een nauwe relatie hebben met
de stad. Met het oog op de Schelde,
dat gisteravond in première ging,
is daar het eerste voorbeeld van.
Het festival duurt tot en met ko
mende zondag.
3/4/5/6 JULI
BTT
ON
DER
STR -
F,
VLISSINGEN
Onderstroom vandaag
Het nieuwe festival Onder
stroom, in de binnenstad van
Vlissingen, duurt tot en met
zondag. Het programma van
vandaag:
vanaf 16.00 uur, Bellamypark:
Popaanzee Zomertour, met
Eva Auad, Headmode en Palo-
mine.
18.30, 20.00 en 21.30, start bij
achterzijde loodswezen: Met
het oog op de Schelde.
vanaf 20.00 uur, bij Oranjemo
len: Sunset City, festivalhart
met doorlopend voorstellin
gen, o.a. Radio Barkas, Vlucht,
De Reizende Bioscoop, Het
Concert des Levens.
vanaf 20.00 uur, Sunset City:
Enter(con)tainer, met Frans
Leon, Tom Wolkers, Romaffia
en verhalen uit de rock 'n roll
van Willem Venema, Anneke
van Giersbergen en André Ma
nuel.
vanaf 20.00 uur: Sunset City,
presentaties workshopproject
De Werf.
20.30 uur, kazematten: PS
Phantom Schmerz (dansvoor
stelling).
21.00 uur, Bogentent (Sunset
City): concert Melou.
21.30 uur, Theatertent De
Luxe, Sunset City: Dollywood.
22.00 uur, Timmerfabriek:
Theater Tuig met Schraap
zucht
22.00 en 23.00 uur, Arsenaalto
ren: Factor B met Opium Thee.
22.45 uur: Bogentent (Sunset
City): concert Straf.
www.onderstroom.info.
Gedeputeerde vindt dat
minister meer z'n best
moet doen voor cultuur.
door Rolf Bosboom
VLISSINGEN - Gedeputeerde Harry
van Waveren (CDA, cultuur) is
'buitengewoon teleurgesteld' in mi
nister Plasterk. „De minister is er
voor om te zorgen dat het goed
gaat met cultuur. Als de minister
niet meer vecht voor cultuur, wie
doet het dan wel?", zei hij gistera-
Simon Vinkenoog te
gast op Onderstroom
VLISSINGEN - Dichter Simon Vin
kenoog, die deze maand 80 jaar
wordt, is morgen te gast op Onder
stroom.
Hij treedt samen op met de uit
Vlissingen afkomstige Hans Verha
gen en Rick de Leeuw, die de eer
der aangekondigde Bart Chabot
vervangt. Zangeres Roosbeef ver
zorgt de muzikale intermezzi.
De bijeenkomst wordt gehouden
in Theatertent De Luxe in het festi
valhart en begint om 20.30 uur.
Theater Kwark voert
Hofman-voorstelling op
VLISSINGEN - De schoolvoorstelling
Huckleberry Wim van Theater
Kwark is tijdens Onderstroom in
Vlissingen voor het eerst voor pu
bliek te zien. Tot nu toe is het al
leen opgevoerd op Zeeuwse basis
scholen. Het stuk is gebaseerd op
het boek Het Vlot van Wim Hof
man.
De voorstellingen zijn zaterdag en
zondag in Theatertent De Luxe, na
bij de molen. Aanvang: 15.00 uur.
vond bij de opening van het nieu
we festival Onderstroom in Vlissin
gen. „Ik sta nu ook onder stroom",
zei de gedeputeerde getergd.
Van Waveren had, in zijn rol als
bestuurslid van het Interprovin
ciaal Overleg, gisterochtend een
onderhoud met de bewindsman.
Plasterk blijft weigeren extra geld
beschikbaar te stellen voor het
nieuwe landelijke subsidiesysteem.
De adviezen van de Raad voor Cul
tuur overschreden het beschikbare
budget (244 miljoen euro) met 26
miljoen euro. Toen Plasterk liet we
ten daar niet aan te beginnen,
kwam de raad met het voorstel al
le subsidies maar te handhaven op
het niveau van 2006. Dat is onder
meer sterk nadelig voor Theater
productiehuis Zeelandia, onder
meer organisator van het Zeeland
Nazomerfestival.
Van Waveren vindt dat de minis
ter de sector zwaar benadeelt en
de ambities van de culturele orga
nisaties daarmee frustreert. Er lag
juist een goed plan. Plasterk zou
juist alles in het werk moeten stel
len om dat uit te voeren, vindt de
gedeputeerde. „Een minister die
een miljard weet te vinden voor
onderwijssalarissen, mag ook wel
een beetje z'n best doen om 26
miljoen extra voor cultuur bij el
kaar te krijgen."
Evenals burgemeester Wim Dijks
tra complimenteerde Van Wave
ren Onderstroom, omdat het festi
val een mooi voorbeeld is van cul
turele vernieuwing. Het vertrouw
de Straatfestival is verruild voor
Drukte bij Theatertent De Luxe, nabij de Oranjemolen in Vlissingen. De tent is onderdeel van 'Sunset City', het
hart van het nieuwe festival Onderstroom, dat gisteravond is begonnen. foto Ruben Oreel
Het eerste recital in de serie
Zomeravondconcerten
aan Zee was een veelbelo
vende start: een uitverkochte zaal
en een kwalitatief goede uitvoe
ring door het Ensor Kwartet. Van
wege een handblessure van de eer
ste violist was er te weinig repeti-
tietijd om het strijkkwartet Lobko-
witz van Haydn in te studeren en
werd het vervangen door enkele
korte werkjes van Sjostakovitsj.
Begonnen werd met het Zevende
strijkkwartet van Sjostakovitsj. Hij
schreef dit ter nagedachtenis van
zijn eerste vrouw. Het werk bevat
alle kenmerken van zijn compo-
neerstijl, heftige akkoorden, melan-
ENSOR KWARTET
Zomeravondconcert aan zee.
Gehoord: wo 2/7, Lutherse kerk,
Groede.
door Jeanette Vergouwen
cholische passages, stevige ritmes
en abrupte onderbrekingen. Het
kleine duet tussen cello en eerste
viool werd mooi gebracht. De
spanning in het langzame deel,
met de chromatische arpeggio's,
het zuchtende motief in de twee
de viool (een bijna perpetuum mo
bile) en de smachtende glissan-
do's, werd goed doorgetrokken.
Ook de fiigatische elementen in
het slotdeel kwamen goed uit de
verf Het Ensor Kwartet heeft dui
delijk een grote affectie met de mu
ziek van Sjostakovitsj. Dat bleek
ook uit het Adagio en de Polka.
Twee werkjes met een hoog film-
muziekgehalte. Het eerste klonk
sfeervol, het tweede vrolijk en vol
humor.
Het Strijkkwartet in G nr. 15 op. 161
van Schubert is een geconcentreer
de compositie met een lang eerste
deel waarin de twee thema's uit
voerig worden uitgewerkt. Het
molto moderato tempo was aan
de hoge kant. In dit deel zijn wisse
lende stemmingen te horen. Schu
bert blijft de meester van de modu
laties en is de man van de melo
die.
Het Ensor Kwartet bestaat uit gede
gen musici die goed naar elkaar
luisteren. Wel klinken de hoge to
nen in de partij van de eerste
viool af en toe schril en scherp. De
akoestiek in de rechthoekige ruim
te is goed, maar de Lutherse kerk
heeft niet de sfeer van de N.H.
kerk. De muziek van Schubert
werd ook begeleid door het sjir-
pende geluid van de gierzwaluwen
die in deze kerk nestelen. De don
kere sfeer van het Andante kwam
extra over, met de klagende noten
en de onheilspellende passages
met snelle loopjes gebracht met
een snelle stokvoering. Het kleur
rijke scherzo werd vlot en pikant
gespeeld en de melodie van het
trio, een soort volkswijsje, ge
speeld door de cello, was een
mooi contrast. Het slotdeel kreeg
een gepassioneerde invulling en
opvallend was de inbreng van de
middenstemmen. Ze zijn onopval
lend, maar altijd aanwezig en zor
gen voor de onontbeerlijke inkleu
ring.
Het enthousiaste publiek kreeg als
toegift nog eens Sjostakovitsj te ho
ren.