Mercedes biedt kijkje in de toekomst Nieuw. De extra rijk uitgeruste Honda Civic Silverstone. Honda Goes w PZC Vrijdag 4 juli 2008 1 7 Een kijkje in de keuken, dat vinden we altijd leuk. Liever niet in een restaurant, want dat kan de eetlust ernstig bekoelen, maar bij een autofabriek... Zéker als het Mercedes is. door Robbert Keegel We reizen ervoor naar een prachtig, nieuw, nog niet eens voltooid cir cuit in de buurt van Granada: Monteblanco. Mercedes heeft het voor de gelegenheid 'Road to the Future' gedoopt en hoewel dat best aardig is gevonden, zijn toch vooral de vehikels die er overheen rijden toekomstgericht. Om te beginnen de F 700, een reus van een wagen, die we al kon den bewonderen op de IAA, de au totentoonstelling van Frankfurt, vorig najaar. Hoewel, bewonde ren? Het is een nogal protserig bak beest dat een geestverwant van een Maybach lijkt, maar Mercedes ziet het vooral als een toekomstvi sie op dé comfortabele lange-af- standsreiziger. In de eerste plaats is dat dan de Diesotto motor, gekop peld aan hybride aandrijving. De Diesotto, waar ook andere auto concerns, zoals General Motors, druk mee bezig zijn, moet de voor delen van benzine- en dieselmoto ren verenigen. De zuinigheid en de trekkracht van de diesel en diens C02-arme uitstoot, en de po wer en 'frisse adem' van de benzi nemotor. Dat is een hele kluif, want het idee is hem bij lage belas ting als een diesel te laten werken, maar wanneer er meer kracht wordt gevraagd als een benzinemo tor. Vooral de overgang van de ene be- drijfstoestand naar de andere valt lastig schokvrij te verstouwen. Mercedes heeft daar een even slim me als 'makkelijk' te realiseren op lossing voor gevonden. De over gang van diesel naar benzinestand wordt gladgestreken door de elek tromotor die toch vanwege de hy bride-functie aan boord is. Zo, op Monteblanco, verloopt dat aardig schokvrij, maar de immer opletten de testingenieurs bekennen dat de Diesotto nog lang niet productie- rijp is. Op de volgend jaar in pro ductie komende S-Klasse Hybride zal de elektromotor dan ook gezel schap krijgen van een gewone die sel. Maar er zit meer leuks aan de F 700. Om te beginnen verheft de auto zich een paar centimeter als je een deur opendoet, om je letter lijk tegemoet te komen. En de F 700 heeft naast z'n koplampen la serogen, die het wegdek aftasten en het onderstel waarschuwt voor naderende oneffenheden. Zo wor den gaten, maar ook verkeersdrem pels tijdig herkend en door vering en dempers deels weggeslikt. Naast de F 700 was er nog een complete vloot van wagens die er allemaal aan zitten te komen, met een actueel bedrijfswagenpark met trucks en bussen die allemaal Mercedes' Bluetech schonediesel- techniek aan boord hebben, of an derszins milieuvriendelijk zijn. Zo reden we met een hybride versie van de SUV GLK die dit jaar in De troit debuteerde en die dit najaar op de markt komt. Helemaal toe komst is de F 600 HYgenius, die brandstofcelaandrijving heeft, maar nog niet productierijp is. De toekomst volgens Mercedes, de F 700. The Power of Dreams Soichiro Honda Nu standaard met o.a.: ABS en EBD Aluminium sportpedalen en voetsteun Climate control Honda compact navigatiesysteem Lederen stuurwiel Licht- en regensensor Lichtmetalen velgen Metallic lak Mistlampen vóór Parkeersensoren achter VSA Uw voordeel: tot 3.075,- Honda Civic 1.4 Silverstone vanaf €22.450,-. Honda Civic vanaf B-label. Brandstof verbruik: min. 11/19,6km. max. 11/14,7km CO,-ultstoot: min. 135 gr/km, max. 160 gr/km. Lease o.b.v. 48 mnd, 20.000 km p/jr (Full Operational Lease excl. brandstof). Algebeeld model kan voorzien zijn van accessoires. Silverstone- actie loopt t/m 30 september 2008 en geldt niet voor de Honda Civic Hybrid Amundsenweg 19, 4462 GP Goes. Telefoon: 0113 - 237070. Fax: 0113 - 237079. www.hondagoes.nl U rijdt al een Honda Civic vanaf 19.400,-. Leaseprijs vanaf 380,-.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17