Mercedes biedt kijkje in de toekomst
Nieuw. De extra rijk uitgeruste Honda Civic Silverstone.
Honda Goes
w
PZC Vrijdag 4 juli 2008 1 7
Een kijkje in de keuken, dat
vinden we altijd leuk. Liever
niet in een restaurant, want
dat kan de eetlust ernstig
bekoelen, maar bij een
autofabriek... Zéker als het
Mercedes is.
door Robbert Keegel
We reizen ervoor naar een
prachtig, nieuw, nog
niet eens voltooid cir
cuit in de buurt van Granada:
Monteblanco. Mercedes heeft het
voor de gelegenheid 'Road to the
Future' gedoopt en hoewel dat
best aardig is gevonden, zijn toch
vooral de vehikels die er overheen
rijden toekomstgericht.
Om te beginnen de F 700, een
reus van een wagen, die we al kon
den bewonderen op de IAA, de au
totentoonstelling van Frankfurt,
vorig najaar. Hoewel, bewonde
ren? Het is een nogal protserig bak
beest dat een geestverwant van
een Maybach lijkt, maar Mercedes
ziet het vooral als een toekomstvi
sie op dé comfortabele lange-af-
standsreiziger. In de eerste plaats is
dat dan de Diesotto motor, gekop
peld aan hybride aandrijving. De
Diesotto, waar ook andere auto
concerns, zoals General Motors,
druk mee bezig zijn, moet de voor
delen van benzine- en dieselmoto
ren verenigen. De zuinigheid en
de trekkracht van de diesel en
diens C02-arme uitstoot, en de po
wer en 'frisse adem' van de benzi
nemotor. Dat is een hele kluif,
want het idee is hem bij lage belas
ting als een diesel te laten werken,
maar wanneer er meer kracht
wordt gevraagd als een benzinemo
tor.
Vooral de overgang van de ene be-
drijfstoestand naar de andere valt
lastig schokvrij te verstouwen.
Mercedes heeft daar een even slim
me als 'makkelijk' te realiseren op
lossing voor gevonden. De over
gang van diesel naar benzinestand
wordt gladgestreken door de elek
tromotor die toch vanwege de hy
bride-functie aan boord is. Zo, op
Monteblanco, verloopt dat aardig
schokvrij, maar de immer opletten
de testingenieurs bekennen dat de
Diesotto nog lang niet productie-
rijp is. Op de volgend jaar in pro
ductie komende S-Klasse Hybride
zal de elektromotor dan ook gezel
schap krijgen van een gewone die
sel. Maar er zit meer leuks aan de
F 700. Om te beginnen verheft de
auto zich een paar centimeter als
je een deur opendoet, om je letter
lijk tegemoet te komen. En de F
700 heeft naast z'n koplampen la
serogen, die het wegdek aftasten
en het onderstel waarschuwt voor
naderende oneffenheden. Zo wor
den gaten, maar ook verkeersdrem
pels tijdig herkend en door vering
en dempers deels weggeslikt.
Naast de F 700 was er nog een
complete vloot van wagens die er
allemaal aan zitten te komen, met
een actueel bedrijfswagenpark
met trucks en bussen die allemaal
Mercedes' Bluetech schonediesel-
techniek aan boord hebben, of an
derszins milieuvriendelijk zijn. Zo
reden we met een hybride versie
van de SUV GLK die dit jaar in De
troit debuteerde en die dit najaar
op de markt komt. Helemaal toe
komst is de F 600 HYgenius, die
brandstofcelaandrijving heeft,
maar nog niet productierijp is.
De toekomst volgens Mercedes, de F 700.
The Power of Dreams
Soichiro Honda
Nu standaard met o.a.:
ABS en EBD
Aluminium sportpedalen
en voetsteun
Climate control
Honda compact
navigatiesysteem
Lederen stuurwiel
Licht- en regensensor
Lichtmetalen velgen
Metallic lak
Mistlampen vóór
Parkeersensoren achter
VSA
Uw voordeel: tot 3.075,-
Honda Civic 1.4
Silverstone vanaf
€22.450,-.
Honda Civic vanaf B-label. Brandstof
verbruik: min. 11/19,6km. max. 11/14,7km
CO,-ultstoot: min. 135 gr/km,
max. 160 gr/km. Lease o.b.v. 48 mnd,
20.000 km p/jr (Full Operational Lease
excl. brandstof). Algebeeld model kan
voorzien zijn van accessoires. Silverstone-
actie loopt t/m 30 september 2008 en
geldt niet voor de Honda Civic Hybrid
Amundsenweg 19, 4462 GP Goes. Telefoon: 0113 - 237070.
Fax: 0113 - 237079. www.hondagoes.nl
U rijdt al een Honda Civic
vanaf 19.400,-.
Leaseprijs vanaf 380,-.