Een zuinige kleine 'krachtpatser'
Ruim dertig jaar wachten is beloond
PZC Vrijdag 4 juli 2008 1 5
Kleine auto's verheugen zich
in een toenemende
populariteit. Deels door de
C02-hype, maar vooral
vanwege de brandstofprijzen
die de pan uitrijzen.
door Robbert Keegel
Terwijl de massafabrikanten bezig
zijn met 'downsizing', het monte
ren van kleine, maar toch krachti
ge en vooral zuinige motoren in al
lerlei auto's, wrijven de merken
die per traditie kleintjes bouwen
zich vergenoegd in de handen.
Zonder al te veel inspanning - en
zeker zonder extra uitvindingen
met bijbehorende torenhoge kos
ten - voldoen zij immers aan de al
gemene wens tot zuinigheid.
Zuinigheid is om begrijpelijke,
vooral financiële, redenen van
acuut belang. Of de uitstoot van
koolzuurgas (klinkt onschuldiger
dan de bedreigende chemische for
mule CO2, nietwaar) nu wel of
niet de schuld van de opwarming
der aarde moet worden gegeven
zullen we maar ter beoordeling
van de wetenschappers laten. Het
is al erg genoeg dat de politiek,
doorgaans niet gehinderd door
werkelijke kennis van zaken, zich
er op heeft gestort.
Met de huidige benzineprijzen is
het logisch dat 'de mensen' wel
trek hebben in een autootje dat
vijf liter per honderd kilometer
verbruikt, of in oude termen 1 op
20. Dat doet de Hyundai ito dus,
de behoorlijk opgeleukte opvolger
van de aloude Atos.
Hij heeft nog dezelfde motor,
maar die is wel een procent of tien
zuiniger gemaakt, tot de zojuist ge
noemde waarde. Hij 'stoot' 119
gram koolzuurgas per kilometer
'uit' en dat bezorgt hem een B-la-
bel.
Van de hier steevast bij opgevoer
de concurrenten heeft de Cuore
(4,41 en 104 g/km) een A-label, de
Chevrolet Matiz (5,21 en 127
g/km) een B-label en de Fiat Pan
da (5,7 1 en 135 g/km) zelfs een
C-label. Bij deze labelgeving vor
men de afmetingen van de auto
een factor die niet helemaal valt
uit te leggen.
Waarschijnlijk schaft Den Haag de
ze formule af en kijkt voortaan
naar absolute zuinigheid. Dat is re
delijker en vooral begrijpelijker.
B-label dus voor de huidige iio.
Binnen afzienbare tijd komt er
ook een tweede benzinemotor be
schikbaar, met een inhoud van
1,2-liter en wat meer vermogen (77
pk) dan de 66 pk van deze 1,1-liter.
Echt om meer power zitten we
trouwens niet te springen.
Voor dit type auto, dat je niet
koopt om bij het stoplicht zwarte
strepen op het asfalt te trekken of
anderszins snelheidsrecords te bre
ken, heb je er genoeg aan. De acce
leratie meet je weliswaar het mak
kelijkst op een kalender (om even
serieus te zijn: 0-100 km/h in 15,6
sec), de top ligt bij 151 km/h en dat
is al veel te ver boven onze natio
nale trots, de maximumsnelheid
van 120 km/h.
De wat breder en lager geworden
iio boezemt trouwens ook bij die
waaghalzensnelheid weinig angst
in. Hij ligt bedaard en gedraagt
zich ook in lichtelijk roekeloos ge
nomen bochten vertrouwenwek
kend. De wagens hoeven, dankzij
nieuwe wetgeving in het land van
herkomst en diverse vorderingen
op het vlak van de carrosserie-
bouw, niet meer zo torenhoog te
zijn om toch nog fatsoenlijke bin
nenruimte te bieden.
Aangezien de iio er uitsluitend als
vijfdeurs is, is de beenruimte ach
terin wel van belang. Die is aan
vaardbaar, al moet je nog altijd
flink rechtop zitten.
De stoeltjes zijn nog altijd wat be
nepen, maar inmiddels redelijk vol
doende verstelbaar. De bagage
ruimte meet 225 liter en dat is
veel, in deze klasse. Met de bank
plat wordt het zelfs een aanzienlij
ke 899 liter.
Om te zien is de ito een flink stuk
aardiger dan de Atos (het spoiler-
tje achterop van sommige versies
wekt wel wat lachlust) en dat geldt
vooral van binnen. Strak en goed
ingedeeld en met acceptabele mate
rialen. Van plastic uiteraard, maar
dat treft je ook aan in auto's die
tienmaal zoveel kosten.
De aflegmogelijkheden, de portier
vakken, de bakjes op de midden
console in de plus-versies en het
volume van het dashboardkastje
houden niet over, maar daar valt
mee te leven.
Behoorlijk opgeknapt, deze Hyun
dai iio. Hij is er vanaf 7.995 euro,
maar hoe leg je je partner uit dat
alleen een airbag links voldoende
is? Dat wordt dus minimaal een
DynamicVersion a 9.495 euro. En
dan zou ik nog wel even gaan
shoppen.
Concurrenten zijn: Chevrolet Ma
tiz, wellicht nog beter bekend als
Daewoo Matiz, want het blijft
raar, zo'n echt Amerikaanse naam
op dit ukkie. Vanaf 7.495 euro te
koop.
De Daihatsu Cuore, onlangs ver
nieuwde zuinigheidskampioen (al
thans op papier) met weer wat
meer ruimte. 3- of 5-deurs. met
een prijskaartje vanaf 7.999 euro.
En de Fiat Panda, een van de leuk
ste en zeker meest praktische in de
ze klasse. Ook leverbaar als 4x4 en
Cross, meer variaties volgen. De
prijzen van dit Italiaantje begin
nen bij 7.995 euro. Er is ook een
diesel, maar die kost 14.995 euro.
lichtblauw naar blauw-wit", zegt
Hannie. De vorige eigenaar had be
halve de kleur ook intem het één
en ander aangepast, zo rijdt de Pa
cer op LPG in plaats van benzine.
Bijzonder prettig, want echt zui
nig is de 1566-kilo wegende wagen
niet. Het was in de jaren zeventig
één van de redenen waarom Ame
rikanen 'm lieten staan. Boven
dien bleek de markt in de VS niet
echt warm te lopen voor een com
pacte auto. „Nee, veel ruimte zit er
niet in. Maar breed is hij wel. Hij
past net in de parkeervakken. Uit
stappen is ook lastig omdat de por
tieren behoorlijk breed zijn."
Overigens heeft de Vlissingse ook
zelf wat laten veranderen. „Ik heb
er stuurbekrachtiging in laten bou
wen. Dat maakt echt een groot ver
schil. Daarvoor reed hij eigenlijk al
leen maar lekker op de grote weg.
Nu kan ik er ook in de stad mee
overweg."
door Joeri Wisse
Het is een echte jeugdliefde
te noemen. Want toen de
AMC Pacer in 1975 zijn in
trede deed in de straten van Vlis-
singen werd Hannie Pel op slag
verliefd op de opvallende Ameri
kaan. „Ik vond 'm geweldig. In die
tijd hadden al onze vrienden Ame
rikaanse auto's. Maar m'n toenma
lige vriend vond het niks. Die reed
liever in een grote Buick." Hij was
beslist niet de enige. Tot op de dag
van vandaag is het model Pacer
van de American Motors Corpora
tion een auto die je ofwel prachtig,
ofwel foeilelijk vindt, ervaart ook
Hannie Pel. „Bij het tankstation
heb ik bijna altijd aanspraak. Ook
onderweg kijken de mensen veel
naar je. Ik heb het zelfs een keer
meegemaakt dat mensen die naast
mij voor het stoplicht stonden een
foto maakten."
Hannie rijdt pas een goed jaar
rond in de Pacer. „Eigenlijk hoefde
ik niet zo nodig een auto te heb
ben. Alleen voor een Pacer zou ik
een uitzondering maken, zei ik te
gen m'n zoon."Mei vorig jaar vond
Hannie's zoon vond AMC Pacer
op het internet. Best een prestatie,
als je bedenkt dat er nog hooguit
twintig exemplaren van het model
rondrijden in Nederland. Wat ech
Vanwege de typische bolle achterraam heeft de in de VS weinig populaire
AMC Pacer de bijnaam 'fishbowl' gekregen. foto Ruben Oreel
ter nog veel verbazender was, is
het feit dat het exemplaar dat Han
nie in Oudelande op de kop tikte,
exact dezelfde auto bleek te zijn
die al die jaren in Vlissingen had
rondgereden. „Ik wist het meteen
omdat die auto in de loop van de
jaren was overgeschilderd van
De Hyundai i10 is lager en breder dan zijn voorganger de Atos.