Een zuinige kleine 'krachtpatser' Ruim dertig jaar wachten is beloond PZC Vrijdag 4 juli 2008 1 5 Kleine auto's verheugen zich in een toenemende populariteit. Deels door de C02-hype, maar vooral vanwege de brandstofprijzen die de pan uitrijzen. door Robbert Keegel Terwijl de massafabrikanten bezig zijn met 'downsizing', het monte ren van kleine, maar toch krachti ge en vooral zuinige motoren in al lerlei auto's, wrijven de merken die per traditie kleintjes bouwen zich vergenoegd in de handen. Zonder al te veel inspanning - en zeker zonder extra uitvindingen met bijbehorende torenhoge kos ten - voldoen zij immers aan de al gemene wens tot zuinigheid. Zuinigheid is om begrijpelijke, vooral financiële, redenen van acuut belang. Of de uitstoot van koolzuurgas (klinkt onschuldiger dan de bedreigende chemische for mule CO2, nietwaar) nu wel of niet de schuld van de opwarming der aarde moet worden gegeven zullen we maar ter beoordeling van de wetenschappers laten. Het is al erg genoeg dat de politiek, doorgaans niet gehinderd door werkelijke kennis van zaken, zich er op heeft gestort. Met de huidige benzineprijzen is het logisch dat 'de mensen' wel trek hebben in een autootje dat vijf liter per honderd kilometer verbruikt, of in oude termen 1 op 20. Dat doet de Hyundai ito dus, de behoorlijk opgeleukte opvolger van de aloude Atos. Hij heeft nog dezelfde motor, maar die is wel een procent of tien zuiniger gemaakt, tot de zojuist ge noemde waarde. Hij 'stoot' 119 gram koolzuurgas per kilometer 'uit' en dat bezorgt hem een B-la- bel. Van de hier steevast bij opgevoer de concurrenten heeft de Cuore (4,41 en 104 g/km) een A-label, de Chevrolet Matiz (5,21 en 127 g/km) een B-label en de Fiat Pan da (5,7 1 en 135 g/km) zelfs een C-label. Bij deze labelgeving vor men de afmetingen van de auto een factor die niet helemaal valt uit te leggen. Waarschijnlijk schaft Den Haag de ze formule af en kijkt voortaan naar absolute zuinigheid. Dat is re delijker en vooral begrijpelijker. B-label dus voor de huidige iio. Binnen afzienbare tijd komt er ook een tweede benzinemotor be schikbaar, met een inhoud van 1,2-liter en wat meer vermogen (77 pk) dan de 66 pk van deze 1,1-liter. Echt om meer power zitten we trouwens niet te springen. Voor dit type auto, dat je niet koopt om bij het stoplicht zwarte strepen op het asfalt te trekken of anderszins snelheidsrecords te bre ken, heb je er genoeg aan. De acce leratie meet je weliswaar het mak kelijkst op een kalender (om even serieus te zijn: 0-100 km/h in 15,6 sec), de top ligt bij 151 km/h en dat is al veel te ver boven onze natio nale trots, de maximumsnelheid van 120 km/h. De wat breder en lager geworden iio boezemt trouwens ook bij die waaghalzensnelheid weinig angst in. Hij ligt bedaard en gedraagt zich ook in lichtelijk roekeloos ge nomen bochten vertrouwenwek kend. De wagens hoeven, dankzij nieuwe wetgeving in het land van herkomst en diverse vorderingen op het vlak van de carrosserie- bouw, niet meer zo torenhoog te zijn om toch nog fatsoenlijke bin nenruimte te bieden. Aangezien de iio er uitsluitend als vijfdeurs is, is de beenruimte ach terin wel van belang. Die is aan vaardbaar, al moet je nog altijd flink rechtop zitten. De stoeltjes zijn nog altijd wat be nepen, maar inmiddels redelijk vol doende verstelbaar. De bagage ruimte meet 225 liter en dat is veel, in deze klasse. Met de bank plat wordt het zelfs een aanzienlij ke 899 liter. Om te zien is de ito een flink stuk aardiger dan de Atos (het spoiler- tje achterop van sommige versies wekt wel wat lachlust) en dat geldt vooral van binnen. Strak en goed ingedeeld en met acceptabele mate rialen. Van plastic uiteraard, maar dat treft je ook aan in auto's die tienmaal zoveel kosten. De aflegmogelijkheden, de portier vakken, de bakjes op de midden console in de plus-versies en het volume van het dashboardkastje houden niet over, maar daar valt mee te leven. Behoorlijk opgeknapt, deze Hyun dai iio. Hij is er vanaf 7.995 euro, maar hoe leg je je partner uit dat alleen een airbag links voldoende is? Dat wordt dus minimaal een DynamicVersion a 9.495 euro. En dan zou ik nog wel even gaan shoppen. Concurrenten zijn: Chevrolet Ma tiz, wellicht nog beter bekend als Daewoo Matiz, want het blijft raar, zo'n echt Amerikaanse naam op dit ukkie. Vanaf 7.495 euro te koop. De Daihatsu Cuore, onlangs ver nieuwde zuinigheidskampioen (al thans op papier) met weer wat meer ruimte. 3- of 5-deurs. met een prijskaartje vanaf 7.999 euro. En de Fiat Panda, een van de leuk ste en zeker meest praktische in de ze klasse. Ook leverbaar als 4x4 en Cross, meer variaties volgen. De prijzen van dit Italiaantje begin nen bij 7.995 euro. Er is ook een diesel, maar die kost 14.995 euro. lichtblauw naar blauw-wit", zegt Hannie. De vorige eigenaar had be halve de kleur ook intem het één en ander aangepast, zo rijdt de Pa cer op LPG in plaats van benzine. Bijzonder prettig, want echt zui nig is de 1566-kilo wegende wagen niet. Het was in de jaren zeventig één van de redenen waarom Ame rikanen 'm lieten staan. Boven dien bleek de markt in de VS niet echt warm te lopen voor een com pacte auto. „Nee, veel ruimte zit er niet in. Maar breed is hij wel. Hij past net in de parkeervakken. Uit stappen is ook lastig omdat de por tieren behoorlijk breed zijn." Overigens heeft de Vlissingse ook zelf wat laten veranderen. „Ik heb er stuurbekrachtiging in laten bou wen. Dat maakt echt een groot ver schil. Daarvoor reed hij eigenlijk al leen maar lekker op de grote weg. Nu kan ik er ook in de stad mee overweg." door Joeri Wisse Het is een echte jeugdliefde te noemen. Want toen de AMC Pacer in 1975 zijn in trede deed in de straten van Vlis- singen werd Hannie Pel op slag verliefd op de opvallende Ameri kaan. „Ik vond 'm geweldig. In die tijd hadden al onze vrienden Ame rikaanse auto's. Maar m'n toenma lige vriend vond het niks. Die reed liever in een grote Buick." Hij was beslist niet de enige. Tot op de dag van vandaag is het model Pacer van de American Motors Corpora tion een auto die je ofwel prachtig, ofwel foeilelijk vindt, ervaart ook Hannie Pel. „Bij het tankstation heb ik bijna altijd aanspraak. Ook onderweg kijken de mensen veel naar je. Ik heb het zelfs een keer meegemaakt dat mensen die naast mij voor het stoplicht stonden een foto maakten." Hannie rijdt pas een goed jaar rond in de Pacer. „Eigenlijk hoefde ik niet zo nodig een auto te heb ben. Alleen voor een Pacer zou ik een uitzondering maken, zei ik te gen m'n zoon."Mei vorig jaar vond Hannie's zoon vond AMC Pacer op het internet. Best een prestatie, als je bedenkt dat er nog hooguit twintig exemplaren van het model rondrijden in Nederland. Wat ech Vanwege de typische bolle achterraam heeft de in de VS weinig populaire AMC Pacer de bijnaam 'fishbowl' gekregen. foto Ruben Oreel ter nog veel verbazender was, is het feit dat het exemplaar dat Han nie in Oudelande op de kop tikte, exact dezelfde auto bleek te zijn die al die jaren in Vlissingen had rondgereden. „Ik wist het meteen omdat die auto in de loop van de jaren was overgeschilderd van De Hyundai i10 is lager en breder dan zijn voorganger de Atos.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15