Citroën C5 2.0 HDI Super stoomstrijkijzer Peugeot Partner Tepee Voordelige MPV-keuze ZuidWest onderweg Opel Astra Twin Top 1.9 CDTi Duitse vouwkunst lease Ook Opel heeft zich gemeld in het rijtje fabrikanten met cabriolets die voorzien zijn van een stalen vouwdak en voor zien kunnen worden van een dieselmo tor. Dat dit gegeven lang niet mogelijk was heeft me altijd wel verbaasd want je hebt veel profijt van het open dak als je veel kilometers maakt. En dan is het natuurlijk prettig als dat tegen geringe re kilometerkosten kan natuurlijk. De Astra Twin Top ziet er gesloten uit als een snelle coupé. Maar een druk op de knop zorgt ervoor dat zich een indruk wekkend schouwspel voltrekt. Hebben de meeste andere fabrikanten van sta len vouwdaken die zich in twee delen opvouwen, Opel heeft er voor gekozen een dak te ontwerpen dat zich in drie delen laat opbergen. Dat heeft als voor deel dat de bagageruimte minder ver naar achteren hoeft te door te lopen wat een evenwichtiger lijnenspel tot gevolg heeft. Wie het dak elektrisch laat openen staat versteld van de enor me hoeveelheid klepjes, schuiven en dakdelen die heel precies en snel in el kaar vouwen en worden opgeborgen in de kofferruimte. Duitse vouwkunst in optima forma. Het interieur van de Ast ra Twin Top is niet veel spannender dan van de andere Astra modellen; netjes maar niet zo heel bijzonder hoewel de auto wel over alles beschikt wat je wilt hebben in een topmodel. De stoelen zijn wel snoeihard en bieden weliswaar wel voldoende zijsteun maar zijn naar mijn mening echt wat al te stevig wat afbreuk doet aan het comfort op lange re ritten. Jammer, maar de meeste Op- els zijn wat stug, daarin vormt deze As tra Twin Top geen uitzondering. De dieselmotor is behoorlijk stil maar je vraagt je af wat er met de 110 beschik bare pk's aan de hand is, want ze lijken niet bijster bij de les. Voor dagelijks ge bruik is het echter zeker voldoende, maar verwacht geen spetterende pres taties van dit blok. De Opel Astra Twin Top 1.9 CDTi mag mee voor een prijs van 39.595 euro, in clusief BTW. i i i www.zuidwestlease.nl door Ad van Bladel Citroën is weer teruggekeerd naar zijn waarden om bijzondere auto's te maken. Meest in het oog lopend is natuurlijk de enorme C6, maar de onlangs geïntroduceerde C5 is ook een wagen van formaat met een heel bijzondere stijl. Mooi of niet zo mooi, tja, dat is een kwestie van smaak én carrosseriekleur. Buitenge woon is hij in ieder geval wel, waar aan voornamelijk de lage lijn en hol le achterruit bijdragen. Het merk staat bekend om zijn enorm ho ge comfort, zeker bij de grootste model len. Daaraan draagt de beroemde hydro- pneumatische vering voor het allergrootste deel bij. Om tegenstanders van dit sys teem, of potentiële klanten met koudwa tervrees, toch in een C5 te krijgen heeft het merk er voor deze nieuwe C5 voor gekozen de auto naar keuze uit te rusten met of zonder hydropneumatiek. De voordeliger versies hebben het niet, de duurdere varianten wel. Persoonlijk zou ik altijd voor dit systeem kiezen omdat het een van de zaken is waardoor deze auto zich van andere onderscheidt. De wagen rijdt er absoluut fantastisch mee en je waant je met recht op een zwevend tapijt doordat kuilen en ongerechtigheden in de weg grotendeels worden weggestreken. Letterlijk of je boven de weg zweeft en daar is niet eens veel aan gelogen. Het interieur doet weelderig aan met bre de fauteuils die voortreffelijk zitten en veel ruimte bieden. Voor liefhebbers van de hardere Duitse stoelen zal het wennen zijn, maar zo zacht als Citroënstoelen in het verleden waren, zijn ze al lang niet meer. Samen met de hydropneumatische vering zorgen ze voor een onovertroffen comfort; gerief dat ook in je ook in aan zienlijk duurdere wagens niet in deze ma te vindt. Onder de motorkap van de gereden versie ligt een HDI-dieselblok met een cilinder inhoud van twee liter. Dit blok, afkomstig van Peugeot, trekt de klinkers niet uit het wegdek maar draagt wel bij tot het hoge comfort dat de auto kenmerkt. Een van de oorzaken daarvan is de stilte bij constante snelheden. Deze C5 is er een auto mee die buitengewoon geschikt is voor lange rit ten. Gedurende de periode dat ik er in reed betrapte ik mezelf erop dat ik als ik instapte dacht; ha fijn, ik mag weer. En het is een goed teken als je dat als fabrikant voor elkaar krijgt voor je mogelijke klan ten. Het is wel een apart gegeven dat Citroën er bij deze C5 voor gekozen heeft de auto niet met een vijfde deur uit te rusten maar met een traditioneel kofferdeksel. De ope ning is voldoende ruim terwijl de inhoud ook riant oogt en over bruikbare maten beschikt. Concluderend is de nieuwe C5 een auto die het straatbeeld met zijn aparte belijning wat gaat opfleuren en die zijn berijders zonder twijfel buitengewoon veel rijple zier gaat bezorgen. De auto is leverbaar vanaf26.290 euro, in clusief BTW. door Ad van Bladel In 1996 kwam Peugeot met de Part ner, een toen geheel nieuw concept in de vorm van een midi-MPV, ge schikt voor het vervoer van vijf per sonen met hun bagage tegen een aan trekkelijke prijs. Dat dit type een ab soluut succes was is begrijpelijk want autorijden werd steeds duurder en is voor gezinnen bijna niet meer op te brengen. Na twaalf jaar en zo'n 570.000 exempla ren verder is het tijd voor de nieuwste loot aan de stam: de Partner Tepee. Deze Te- pee is geënt op dezelfde stam: veel auto en ruimte voor relatief weinig geld. De auto valt qua formaat m tussen de nog te pre senteren Bipper (introductie 2009) en de aanzienlijk forsere Expert. Het meest bij zondere aan de nieuwe Partner Tepee is zonder twijfel het enorme ruimteaanbod dat hij biedt. Daarin zit zijn grote kracht. Wie alle bagageruimte benut heeft drie kubieke meter tot zijn beschikking en dat is ongekend veel in deze klasse. De mees te stationcars in dit segment komen met moeite tot de helft. Er zijn enorm veel opbergmogelijkheden in het interieur. Zelf in het dak is een grote ruimte be schikbaar; dat dak is overigens ook bijzon der. Door Peugeot wordt van een Zenith- dak gesproken, met een opbergruimte van nog eens 80 liter. Motorisch is er niet zo veel nieuws te mel den. Dat Fransen de dieselmotor volledig hebben omarmd is duidelijk. Voor de Partner Tepee zijn twee versies beschik baar met benzinemotor (1.6 liter van 90 en 110 pk); de andere versies hebben diesel- blokken van eveneens 1.6 liter. Qua aantal pk's oplopend van 75 naar 110. Twee van de vier beschikbare dieselblokken beschik ken over een roetfilter en zijn met het oog op het milieu te verkiezen boven de ande re twee. De opbouw van de diesellijn is als volgt: HDI 1.6-16V met 75 pk, HDI 1.6- 16V met 90 pk die ook met roetfilter le verbaar is en aan de top de HDI 1.6-16V met 110 pk én roetfilter. De Partner Te pee beschikt over tal van handigheidjes, een aantal werd al genoemd. De licht ge bolde achterruit kan apart worden geo pend en geeft zo toegang tot de bagage ruimte die met alle stoelen in basispositie en tot de hoedenplank nog dik 500 liter beslaat. De Partner Tepee is echt een ruimtewonder. Ten aanzien van het vori ge model heeft Peugeot er veel aan gedaan het model wat vlotter te laten ogen. Dat is. de beperkte mogelijkheden in aanmerking nemend, redelijk gelukt. Qua styling is het geen koppendraaier maar dat verwacht je ook niet met zo'n gezinskoets. Het interi eur ziet er in ieder geval veel vlotter uit en dat zie je toch het meeste. Voor wie zijn Partner Tepee met een meer bijzonder koetswerk uitgevoerd wil zien kiest waar schijnlijk voor de Tepee Outdoor, die er aanzienlijk stoerder uitziet. Prijzen begin nen bij 16.790 euro. inclusief BTW.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 98