Citroën C5 2.0 HDI Super stoomstrijkijzer
Peugeot Partner Tepee Voordelige MPV-keuze
ZuidWest
onderweg
Opel Astra Twin
Top 1.9 CDTi
Duitse vouwkunst
lease
Ook Opel heeft zich gemeld in het rijtje
fabrikanten met cabriolets die voorzien
zijn van een stalen vouwdak en voor
zien kunnen worden van een dieselmo
tor. Dat dit gegeven lang niet mogelijk
was heeft me altijd wel verbaasd want
je hebt veel profijt van het open dak als
je veel kilometers maakt. En dan is het
natuurlijk prettig als dat tegen geringe
re kilometerkosten kan natuurlijk. De
Astra Twin Top ziet er gesloten uit als
een snelle coupé. Maar een druk op de
knop zorgt ervoor dat zich een indruk
wekkend schouwspel voltrekt. Hebben
de meeste andere fabrikanten van sta
len vouwdaken die zich in twee delen
opvouwen, Opel heeft er voor gekozen
een dak te ontwerpen dat zich in drie
delen laat opbergen. Dat heeft als voor
deel dat de bagageruimte minder ver
naar achteren hoeft te door te lopen
wat een evenwichtiger lijnenspel tot
gevolg heeft. Wie het dak elektrisch
laat openen staat versteld van de enor
me hoeveelheid klepjes, schuiven en
dakdelen die heel precies en snel in el
kaar vouwen en worden opgeborgen in
de kofferruimte. Duitse vouwkunst in
optima forma. Het interieur van de Ast
ra Twin Top is niet veel spannender dan
van de andere Astra modellen; netjes
maar niet zo heel bijzonder hoewel de
auto wel over alles beschikt wat je wilt
hebben in een topmodel. De stoelen
zijn wel snoeihard en bieden weliswaar
wel voldoende zijsteun maar zijn naar
mijn mening echt wat al te stevig wat
afbreuk doet aan het comfort op lange
re ritten. Jammer, maar de meeste Op-
els zijn wat stug, daarin vormt deze As
tra Twin Top geen uitzondering.
De dieselmotor is behoorlijk stil maar je
vraagt je af wat er met de 110 beschik
bare pk's aan de hand is, want ze lijken
niet bijster bij de les. Voor dagelijks ge
bruik is het echter zeker voldoende,
maar verwacht geen spetterende pres
taties van dit blok.
De Opel Astra Twin Top 1.9 CDTi mag
mee voor een prijs van 39.595 euro, in
clusief BTW.
i
i i
www.zuidwestlease.nl
door Ad van Bladel
Citroën is weer teruggekeerd naar
zijn waarden om bijzondere auto's te
maken. Meest in het oog lopend is
natuurlijk de enorme C6, maar de
onlangs geïntroduceerde C5 is ook
een wagen van formaat met een heel
bijzondere stijl. Mooi of niet zo
mooi, tja, dat is een kwestie van
smaak én carrosseriekleur. Buitenge
woon is hij in ieder geval wel, waar
aan voornamelijk de lage lijn en hol
le achterruit bijdragen.
Het merk staat bekend om zijn enorm ho
ge comfort, zeker bij de grootste model
len. Daaraan draagt de beroemde hydro-
pneumatische vering voor het allergrootste
deel bij. Om tegenstanders van dit sys
teem, of potentiële klanten met koudwa
tervrees, toch in een C5 te krijgen heeft
het merk er voor deze nieuwe C5 voor
gekozen de auto naar keuze uit te rusten
met of zonder hydropneumatiek. De
voordeliger versies hebben het niet, de
duurdere varianten wel. Persoonlijk zou ik
altijd voor dit systeem kiezen omdat het
een van de zaken is waardoor deze auto
zich van andere onderscheidt. De wagen
rijdt er absoluut fantastisch mee en je
waant je met recht op een zwevend tapijt
doordat kuilen en ongerechtigheden in de
weg grotendeels worden weggestreken.
Letterlijk of je boven de weg zweeft en
daar is niet eens veel aan gelogen.
Het interieur doet weelderig aan met bre
de fauteuils die voortreffelijk zitten en veel
ruimte bieden. Voor liefhebbers van de
hardere Duitse stoelen zal het wennen
zijn, maar zo zacht als Citroënstoelen in
het verleden waren, zijn ze al lang niet
meer. Samen met de hydropneumatische
vering zorgen ze voor een onovertroffen
comfort; gerief dat ook in je ook in aan
zienlijk duurdere wagens niet in deze ma
te vindt.
Onder de motorkap van de gereden versie
ligt een HDI-dieselblok met een cilinder
inhoud van twee liter. Dit blok, afkomstig
van Peugeot, trekt de klinkers niet uit het
wegdek maar draagt wel bij tot het hoge
comfort dat de auto kenmerkt. Een van de
oorzaken daarvan is de stilte bij constante
snelheden. Deze C5 is er een auto mee die
buitengewoon geschikt is voor lange rit
ten. Gedurende de periode dat ik er in
reed betrapte ik mezelf erop dat ik als ik
instapte dacht; ha fijn, ik mag weer. En het
is een goed teken als je dat als fabrikant
voor elkaar krijgt voor je mogelijke klan
ten.
Het is wel een apart gegeven dat Citroën
er bij deze C5 voor gekozen heeft de auto
niet met een vijfde deur uit te rusten maar
met een traditioneel kofferdeksel. De ope
ning is voldoende ruim terwijl de inhoud
ook riant oogt en over bruikbare maten
beschikt.
Concluderend is de nieuwe C5 een auto
die het straatbeeld met zijn aparte belijning
wat gaat opfleuren en die zijn berijders
zonder twijfel buitengewoon veel rijple
zier gaat bezorgen.
De auto is leverbaar vanaf26.290 euro, in
clusief BTW.
door Ad van Bladel
In 1996 kwam Peugeot met de Part
ner, een toen geheel nieuw concept
in de vorm van een midi-MPV, ge
schikt voor het vervoer van vijf per
sonen met hun bagage tegen een aan
trekkelijke prijs. Dat dit type een ab
soluut succes was is begrijpelijk want
autorijden werd steeds duurder en is
voor gezinnen bijna niet meer op te
brengen.
Na twaalf jaar en zo'n 570.000 exempla
ren verder is het tijd voor de nieuwste loot
aan de stam: de Partner Tepee. Deze Te-
pee is geënt op dezelfde stam: veel auto en
ruimte voor relatief weinig geld. De auto
valt qua formaat m tussen de nog te pre
senteren Bipper (introductie 2009) en de
aanzienlijk forsere Expert. Het meest bij
zondere aan de nieuwe Partner Tepee is
zonder twijfel het enorme ruimteaanbod
dat hij biedt. Daarin zit zijn grote kracht.
Wie alle bagageruimte benut heeft drie
kubieke meter tot zijn beschikking en dat
is ongekend veel in deze klasse. De mees
te stationcars in dit segment komen met
moeite tot de helft. Er zijn enorm veel
opbergmogelijkheden in het interieur.
Zelf in het dak is een grote ruimte be
schikbaar; dat dak is overigens ook bijzon
der. Door Peugeot wordt van een Zenith-
dak gesproken, met een opbergruimte van
nog eens 80 liter.
Motorisch is er niet zo veel nieuws te mel
den. Dat Fransen de dieselmotor volledig
hebben omarmd is duidelijk. Voor de
Partner Tepee zijn twee versies beschik
baar met benzinemotor (1.6 liter van 90 en
110 pk); de andere versies hebben diesel-
blokken van eveneens 1.6 liter. Qua aantal
pk's oplopend van 75 naar 110. Twee van
de vier beschikbare dieselblokken beschik
ken over een roetfilter en zijn met het oog
op het milieu te verkiezen boven de ande
re twee. De opbouw van de diesellijn is als
volgt: HDI 1.6-16V met 75 pk, HDI 1.6-
16V met 90 pk die ook met roetfilter le
verbaar is en aan de top de HDI 1.6-16V
met 110 pk én roetfilter. De Partner Te
pee beschikt over tal van handigheidjes,
een aantal werd al genoemd. De licht ge
bolde achterruit kan apart worden geo
pend en geeft zo toegang tot de bagage
ruimte die met alle stoelen in basispositie
en tot de hoedenplank nog dik 500 liter
beslaat. De Partner Tepee is echt een
ruimtewonder. Ten aanzien van het vori
ge model heeft Peugeot er veel aan gedaan
het model wat vlotter te laten ogen. Dat is.
de beperkte mogelijkheden in aanmerking
nemend, redelijk gelukt. Qua styling is het
geen koppendraaier maar dat verwacht je
ook niet met zo'n gezinskoets. Het interi
eur ziet er in ieder geval veel vlotter uit en
dat zie je toch het meeste. Voor wie zijn
Partner Tepee met een meer bijzonder
koetswerk uitgevoerd wil zien kiest waar
schijnlijk voor de Tepee Outdoor, die er
aanzienlijk stoerder uitziet. Prijzen begin
nen bij 16.790 euro. inclusief BTW.