Vakantieland voor levensgenieters IB Toerist blijft weg MKB, MAAK JE STERK VOOR DE TOEKOMST recreatie Wat een beroerde zomer was het vorig jaar. Met bakken kwam het uit de hemel. We pakken dit jaar maar eens de koffers en vliegen naar de zon. Dat is wat menig Nederlander dit jaar denkt. door Dennis Rijsbergen VLISSINGEN - Geen vakantie op eigen bodem, maar verregaande garantie op zon neschijn. Vooral nu ook de vliegtickets re latief goedkoop zijn. Zeeland gaat dat deze zomer in de portemonnee voelen, zegt Carla Schönknecht, directeur van de VVV Walcheren en Noord-Beveland én van de stichting Promotie Zeeland Delta. "De tijd dat de kust vol zat met toeristen is al lang voorbij." "Je kunt er lang en breed over praten, het aantal toeristen dat Zeeland bezoekt, neemt af', stelt ook Margot Tempelman van het Kenniscentrum Toerisme en Re creatie in VHssingen. "Zeker de toeristen uit eigen land gaan minder naar Zeeland, met de buitenlandse toeristen wisselt dat per jaar. Door de bank genomen doet Zeeland het gewoon minder goed." Dat maanden één week of langer op vakantie gaan. Daarvan kiezen er maar liefst 8,6 miljoen voor een verblijf over de grens. Dat is een toename van 5 procent ten op zichte van vorig jaar. Bestedingen Zeeland: het land van de zee. Uitgestrekte stranden nog ongemoeid gelaten door 'Scheveningse toestanden'. De duinen over en er is vrijheid. De stadjes, achter de weerbarstige dijken, waar de historie van afdruipt. Waar je kunt struinen, kunt ge nieten van culinaire hoogstandjes, maar ook van een 'plat' patatje. Waar je kunt mijmeren, ja echt even weg van thuis kunt zijn. Zeeland, van oudsher de Nederland se vakantiebestemming als je zand, zee, zon en lekker eten wilt, als je even wilt bij tanken van een jachtig bestaan. Maar het 'zon-, zee- en strandproduct' waaraan toeristen het laten afweten, is niet het eni ge probleem. Als ze komen, blijven ze vaak veel korter dan voorheen. "Het ge middeld aantal dagen dat een vakantiegan ger hier doorbrengt, loopt terug", beaamt Schönknecht. "Mensen gaan vaker twee drie keer per jaar kort op vakantie in plaats van een lange vakantie. Het wereldwijde aanbod groeit, mensen gaan vaker de grens over. Ze komen nog wel naar Zeeland, maar voor een lang weekend of midweek bijvoorbeeld." De ANWB bevestigt die trend. De organi satie die zich baseert op eigen onderzoek en op cijfers van de ANVR en van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC), stelt dat ongeveer 11,5 miljoen Nederlanders in de zomer- Zeeland haar toeristische imago te danken heeft, ncht zich al jaren op met name ge zinnen met kinderen. Uit onderzoek blijkt echter dat het aantal gezinnen met kinde ren in Nederland sterk afneemt en dat de zomervakanties steeds korter worden, constateert het Kenniscentrum Toerisme en Recreatie. Zaak voor de ondernemer om zijn focus te verbreden en ook andere doelgroepen aan te trekken. 'Denk aan vriendengroepen, senioren, tweeverdie ners en alleenstaanden. Groepen met een ander vakantiegedrag dan gezinnen met kinderen', schnjft het instituut in een vorig najaar verschenen publicatie. "Zeeland heeft zich lang gefocust op aantallen over nachtingen en toeristen. Maar is dat de juiste focus? Je kunt beter kijken naar de Carla Schönknecht. bestedingen", zegt Tempelman. Want geld, daar draait het uiteindelijk allemaal om. Ondernemers willen rendementen en als hun zaken goed lopen, zijn ze eerder bereid te investeren. En dat levert weer hogere rendementen op: de motor van het toerisme draait dan op volle toeren. "En dus moet we ons afvragen wat de vakan tiemotieven zijn. Wat zoeken mensen in hun vakantiebestemming en waaraan zijn de mensen bereid hun geld uit te geven? Als je dat in kaart hebt, kun je de regiona le verschillen zien en kun je je afvragen hoe je mensen meer geld kunt laten uitge ven. Ik bedoel dan niet geld uit hun zak kloppen, nee, hen met plezier geld laten uitgeven. Op die manier kun je meer grip krijgen op de regionale toeristische econo mie", denkt ze. Vernieuwing De grote massa vakantiegangers moet je blijven bedienen, vindt Schönknecht wel. Maar daarnaast is het inderdaad ook tijd voor vernieuwing. "Ondernemers, VW en overheid moeten aan de weg blijven timmeren. Ze moeten inspringen op de veranderende doelgroepen. Dat vergt flexibiliteit. Gelukkig hebben we goede ondernemers. Kijk naar de plannen voor het opknappen van de Veerse Gatdam of naar de restauratie van het Badpaviljoen in Domburg. We hebben de massa nodig, maar daarnaast moeten we ons richten op mensen die wat geld in hun portemonnee hebben om te besteden. Je kunt dan den ken aan het op hoger niveau brengen van bungalowparken of aan de plannen voor een vier- of vijfsterren welnesshotel. Ik denk dat weiness een heel belangrijk com ponent is, mensen willen verwend wor den." Tempelman is het daar helemaal mee eens. "Weiness is net die extra toege- Het aantal vakantieovernachtin gen in Zeeland daalt al enige ja ren gestaag. Een kleine opleving was er wel in 2006, maar dat lichtpuntje lijkt met de extreem natte zomer van 2007 weer volledig weggespoeld. door Dennis Rijsbergen VLISSINGEN - Waren er in 2003 in Zee land 12,1 miljoen overnachtingen, in 2004 bleken dat er bijna 1,5 miljoen minder (10,6 miljoen). Dieptepunt was 2005 met een dramatische daling van zo'n 2,5 mil joen overnachtingen per jaar naar 8 mil joen. Een val van 24 procent. 2006 maak te het enorme verlies van de jaren ervoor ietwat goed. Dat jaar zorgden toeristen voor 8,8 miljoen overnachtingen, een stij ging van ruim 750.000 overnachtingen. Het Kenniscentrum Toerisme en Recre atie in Vlissingen presenteert de cijfers elk jaar in de zogenaamde Trendrapportage. Eind deze maand (juni) komt het centrum met cijfers over het jaar 2007. Margot Tempelman van het centrum wil nog niets kwijt over deze nieuwste cijfers. Maar dat het niet goed gaat met het Zeeuwse toeris me is volgens haar wel duidelijk. "Er ko men steeds minder toeristen." Wellicht Foto: Willem Mieras voegde waarde. Ik gebruik zelf liever het woord 'vitaliteit'. Over het algemeen is er meer aandacht voor het ouder worden en gezond eten en leven. In de toeristische branche in Duitsland zijn ze daar al veel verder mee", verwijst ze naar bijvoorbeeld de vele kuuroorden in dat land. Zeeland is volgens Tempelman een weinessprovincie bij uitstek. Sterker nog eind negentiende eeuw ontsproot het Zeeuwse toerisme uit weiness. Gegoede burgers en kunstenaars kwamen naar de Zeeuwse kust om er te 'kuren' of zich te laten inspireren door de Zeeuwse luchten. Tempelman: "Dat moeten we weer oppakken. Zeeland heeft een schone lucht, schoon water, brede stranden, goede, gezonde streekproducten, een rustige omgeving, je kunt er fantas tisch watersporten, fietsen en wandelen." Zeeland onderscheidt zich daarin duidelijk van kustprovincies als Noord- en Zuid- Holland. "Zo'n welness-concept is daar veel lastiger te verkopen. Het achterland is veel industriëler. Als je op het strand van Hoek van Holland zit, heb je niet echt het schone-lucht-idee. Bovendien hebben Zuid- en Noord-Holland maar een smalle kust. In Zeeland heb je overal een onge looflijke waterbeleving met een Ooster- schelde en een Westerschelde en de me- Stroperige procedures Ondernemers springen goed in op het welness-concept. Er zijn plannen zat, zegt Schönknecht. Of het nu om luxe hotels gaat of om kleinschalige toeristische attrac ties, ondernemers zitten niet stil. Alleen het tempo waarin het allemaal gaat. "Daar kunnen de ondernemers niets aan doen. Je hebt als ondernemer te maken met ver gunningen, met een overheid." De pro vincie Zeeland zou aan die stroperige pro cedures best wel wat mogen doen, vindt Schönknecht. "En ook moet er echt veel meer aan promotie gedaan worden. Maar daar zijn de middelen niet voor. De pro vincie vindt wel dat ze veel doet, maar wat mij betreft mag het wel ietsje meer zijn." Tempelman geeft een pluim aan de Zeeuwse ondernemers. "Ik ben erg en thousiast over het enthousiasme van de ondernemers. Ik ben dan ook erg hoopvol over het concept vitaliteit. Op zeer korte termijn gaan we met ondernemers om de tafel om een krachtig actieplan op te zet ten. De tijd is er gewoon rijp voor." nog zorgelijker is dat de toeristen ook minder geld uitgeven. Want hoewel het aantal overnachtingen in 2006 groeide met 9 procent, groeide de inkomsten uit het toerisme slechts met 2 procent. Vakantie gangers gaven in 2006 in Zeeland zo'n 210 miljoen euro uit, dat is omgerekend 21 eu ro per dag. In 2005 besteedde de toerist gemiddeld nog 22 euro per dag. De cijfers voor 2007 beloven niet veel goeds. 2007 ging de boeken in als een jaar met een nat te, sombere zomer. Juli was zelfs de op een na natste julimaand in honderd jaar. Cam pings bleven akelig leeg en mensen boek ten in allerijl een last minute naar zonniger bestemmingen. Door die slechte zomer kiezen ook dit jaar meer mensen voor een vakantie in het buitenland, zodat ook de Trendrapportage 2008 met vrees tegemoet wordt gezien. drs. P.J.H. den Hartog Consultant den Hartog - PersoneelsAdviesDienst in Goes In het rapport van de commissie Bakker wordt nog eens duidelijk gemaakt dat wij over enkele jaren een groot tekort hebben aan arbeidskrachten. Je merkt vandaag al het tekort bij het werven van kandidaten. Technische mensen, transportmedewerkers, financiële deskundigen, bouwkundig personeel, win kelpersoneel, accountmanagers en noem maar op, ze zijn nauwelijks te krij gen. Als werkgever moetje oppassen. Het personeel wordt door de concur rent, het detacheringbureau en het wervingsbureau benaderd om vooral een nieuwe uitdaging aan te gaan en de horizon te verbreden. De horizon die bij de kleine onderneming zo beperkt is.... Grote ondernemers en uitzendbureaus liggen bij opleidingsinstellingen (o.a. bij het ROC) op de stoep om de nog groene leerlingen als stagiaires weg te ka pen en aan zich te binden. De kleine ondernemer huppelt achteraan. Door de commissie Bakker wordt voorgesteld om personeel dat wordt ontsla gen, eerst zes maanden te begeleiden naar ander werk. Een preventieve toets voor het ontslag is dan niet nodig. Gaat het hier alleen om ontslag wegens economische of organisatorische redenen? Hoe zit het bij een arbeidsconflict? De commissie Bakker is daar niet duidelijk in. De MKB-bedrijven hebben het meest te maken met ontslag in conflictsituaties. De medewerker blijft dan het recht houden op een toets bij de kantonrechter. Die beoordeelt of de mede werker niet onevenredig in zijn belang wordt getroffen. Wie moet betalen? De werkgever en daar heeft de kleine ondernemer het meeste last van. Alleen wanneer de kleine ondernemers in de komende jaren meer als een team gaan optreden, kan een sterke positie worden ingenomen. Nu wordt je uit elkaar gespeeld en daar win je geen kampioenschap mee. Margot Tempel man. Foto: W illem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 95