SYNTENS Kennis om te innoveren Innovation Officer is het nu HBO'ers voegen kennis toe aan de MKB-onderneming «syntens KIM WAS GOED VOOR BEDRIJF EN HBO'ER Rond het millennium was E-commerce nog nieuw en leek een com mercieel interessante ontwikkeling te zijn voor Adfranse Automatise ring in Heinkenszand. Dankzij de Syntensadviseur kon directeur Ad Fran se via de KIM-regeling een afgestudeerde HBO'er aantrekken met subsidie op de loonkosten. De dochteronderneming bestaat niet meer maar Walter de Kok. afgestudeerd als bedrijfseconoom, werkt nog steeds bij Adfranse Automatisering. „Ik zit tegen woordig op de afdeling verkoop en heb het prima naar mijn zin. Dus die stap via de KIM-regeling heeft voor mij in elk geval goed uitgepakt.'" De Kok was niet bang dat hij geen werk zou vinden, maar de meeste van zijn collegastudenten kwa men bij grote organisaties terecht. „Mijn voorkeur gaat uit naar een MKB-onder neming waar je geen nummer bent en je elkaar kent." Kwaliteit Ad Franse was blij met Walter de Kok. „Wij zijn altijd op zoek naar getalenteer de werknemers. Vanuit de gesprekken met Syntens over onze innovatieplannen leek E-commerce voor ons een interes sante ontwikkeling. We zijn een innova tief bedrijf en kijken graag om ons heen naar kansen. Walter had een afstudeer project gedaan naar de mogelijkheden van E-commerce in het MKB. Hij was dus voor ons de aangewezen man 0111 dat op te pakken. De Syntensadviseur wees ons op de KIM-regeling met alle voor waarden. Uiteindelijk bleek E-commerce voor ons niet interessant genoeg te zijn en hebben we die onderneming opgedoekt. Walter echter wilde ik graag houden." „De concurrentie op het gebied van au tomatiseringsproducten en -diensten is enorm en de marges zijn ongelooflijk klein,, vult De Kok aan. „Om op die ma nier iets te verdienen, moetje gaan voor kwantiteit. Wij kiezen liever voor kwali teit in dienstverlening en service. En dat blijkt goed te werken." Innovation officer Dat De Kok destijds een jaar lang met Ad Franse, Syntensadviseur Jack Hoogenbooni en Walter de Kok. overheidssubsidie op zijn loon aan de slag nieuwe Innovation Officer-regeling (op- genlijk altijd behoefte aan goed opgelei- kon, was extra aantrekkelijk voor Ad Franse. „Er moest toch flink geïnvesteerd worden in die nieuwe ontwikkeling. Een steuntje in de rug is dan nooit weg. De volger van de KIM-regeling) is voor mij zeker een overweging om er opnieuw gebruik van te maken. HBO'ers brengen kennis in. Ik heb ei- de, ervaren HBO'ers die de laatste ont wikkelingen op de voet volgen. Want daar gaat het bij ons wel om, je moet al tijd willen doorleren." Bij TTE International waren ze blij met Marco Overdulve, een net afgestudeerde hbo'er en opge leid in de internationale versie van de commerciële economie. Maar als klein MKB-bedrijf - drie werk nemers - was de salarislast van Overdulve zwaar. De KIM-regeling (kennisdragers in het MKB) bood uitkomst. Het is 2000 en TTE International is tech nische toeleverancier van equipment voor trainingen binnen de automotive en wil zich commercieel profileren. Als on derdeel van TTA International, een we reldwijd werkende training- en ontwik- keiorganisatie voor de auto- en tweewie- Ierindustrie, kiest TTE ervoor de markt te verbreden door meer klantgericht te gaan werken. Marco Overdulve is net afgestu deerd; zijn afstudeerproject deed hij bij TTE. Dat bedrijf wil hem graag in dienst nemen, maar het staat voor forse investe- Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers Bezoekadres: Buitenruststraat 225 4337 ER Middelburg Postadres: Postbus 8128 4330 EC Middelburg telefoon; 088 444 0 444 telefax: 088 444 0 588 Internet: www.syntens.nl E-mail: middelburg@syntens.nl ringen en een hbo'er, hoe jong, kost ook flink wat. Loonkostensubsidie De KIM-regeling was juist voor deze be drijven ingesteld. Door een loonkosten subsidie op het eerste jaar te verstrekken, werden MKB-bedrijven over de streep getrokken om hbo-afgestudeerden (en in mindere mate ook universitair geschool den) voor een jaar aan te trekken. Doel: het MKB meer kennis van hoger niveau binnen laten halen om zo te innoveren en de concurrentie aan te gaan. Professionalisering marketing „TTE was vooral technisch gericht", ver telt Jan Henk Verburg van Syntens. Als adviseur raakte hij betrokken bij de plan nen van TTE en wees hij de toenmalige directeur onder andere op de KIM-rege ling. „Bovendien was de afzetmarkt be perkt. TTE wilde graag een commercieel beleid ontwikkelen om vandaar uit de markt te verbreden." „Er was groeipo tentieel", vult Marco Overdulve aan. „Ik ben aan de slag gegaan met het professio naliseren van de marketingactiviteiten zo als het opbouwen van een eigen site, do cumentatiemateriaal, standaard- en direct mailings, advertenties, opbouwen van een klantenbestand en dergelijke." TTE ging zich toespitsen op het ontwikkelen van testbanken en zette in 2003 Dynostar in de markt, vermogenstestbanken voor de toepassingen binnen de automobiel en motorfietsbranche, gekoppeld aan software die per testonderdeel de techni sche gegevens afdrukt. Verburg: „Met die software heeft TTE inmiddels ook con currerende testbanken uitgerust." Mogelijkheden Het is 2008. De KIM-regeling is ter ziele maar Overdulve werkt nog bij TTE. Sa men met twaalf anderen, waarvan zes ho ger opgeleiden. Overdulve is verant woordelijk voor de marketing en export (80 procent van de omzet komt uit het buitenland). Hij is nog steeds enthousiast over de mogelijkheden die TTE dankzij de KIM-regeling hem als net afgestudeer de kon bieden. „Ik had wel werk gevon den, maar wat ik bij TTE heb kunnen opzetten en ontwikkelen, had bij vrijwel geen enkel ander bedrijf gekund. TTE heeft fors moeten investeren. Dat het eer ste jaar op mijn salaris subsidie werd vers trekt, heeft zeker geholpen. En daarna was er voldoende armslag om mij een vaste baan aan te bieden." www.dynostar.com ivww.syntens.nl Syntensadviseur Jan Henk Verburg met Marco Overdulve en Jos Swagema- kers bij het Dynostar mobile testcenter (een touringcar uitgerust met een mo- torfietsbank die wordt ingezet op beurzen). Vernieuwende ideeën leven er genoeg binnen het MKB. Eerder schort het aan voldoende tijd en inzet van medewerkers die ook nog eens het juiste kennisniveau hebben. Via Syntens kan de Innovation Officer uit komst bieden. Het doel van de Innovation Officer is de kennis op het gebied van innovatiepro cessen) bij het MKB te vergroten om zo de innovatiekracht te versterken. De In novation Officer is afgestudeerd op hbo of universitair niveau en gaat een speci fiek innovatieproject bij een bedrijf uit voeren. MKB-bedrijven die een kansrijk innovatief project denken te hebben, kunnen via Syntens een aanvraag indie nen. Een commissie van deskundigen be paalt vervolgens of het project in aanmer king komt voor de Innovation Officer. De Syntensadviseur zoekt vervolgens met het bedrijf een passende medewerker. Als er een match is, wordt deze medewerker (tijdelijk) door het bedrijf ingehuurd of bij het bedrijf gedetacheerd. De loonkos ten voor deze Innovation Officer kunnen tot 35 procent vergoed worden, met een maximum van 30.000 euro. „In Limburg is deze regeling al eerder ingevoerd en als positief ervaren", legt Jack Hoogenbooni uit. Hij is eerste aanspreekpunt voor deze Innovation Officer-regeling voor Zee land, Brabant en Limburg. „Er was in Limburg gerekend op de inzet van tien Innovation Officers en het werden er uit eindelijk dertig, vooral technici, informa tici, chemici, economen en marketeers; zowel net afgestudeerden als ervaren mensen." Meer informatie is op te verkrijgen bij Jack Hoogenbooni: jho@syntens.nl of088 4440593.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 84