nooit verder dan suikerzakje thuishaven van en voor wereldburgers IGZ bewaakt zorgpeil GEOPEND! ZS De stad zit in je hoofd Brugman Aan het water Voorzitter Kostense van HZL vertrekt WOENSDAG, DONDERDAG EN VRIJDAG PZC Woensdag 2 juli 2008 3 De Scheldeboulevard in Terneuzen. foto Camile Schelstraete dient de binnenstad het visite kaartje te zijn. Even leek het te luk ken met de slogan 'Terneuzen, stad van de Vliegende Hollander', waarbij handig leek te worden in gespeeld op de opening van de ge lijknamige topattractie in De Efte- ling. Maar ook die kans werd niet echt gegrepen. Het blijft voorals nog bij het optreden van kapitein Willem van der Decken bij evene menten als de Havendagen. En zo heeft Terneuzen zich door de ja ren heen meer kansen laten ont glippen. Eerlijk gezegd maakte Ter neuzen maar op één manier naam: als 'drugsstad'... De eerste Zorginspectie houdt bezuinigingen in het oog bij ziekenhuizen. door Claudia Sondervan GOES - De Inspectie voor de Ge zondheidszorg houdt extra toe zicht op de fusieziekenhuizen in Goes en Vlissingen of de bezuini gingen de kwaliteit en veiligheid van zorg tekort doen. Dat ant woordt minister Klink (Gezond heidszorg) op vragen van de ka merleden Van der Vlies (SGP) en stap op weg naar een nieuw imago werd op 1 april gezet tijdens een fo rumdiscussie in de Grote Kerk. Enerzijds werd de binnenstad daar omschreven als 'een troosteloze, grauwe plaats, waar het niet aange naam was om te verblijven' ('Ter neuzen... 't is helemaal niks!'), an derzijds werd erop gewezen dat in Terneuzen het 'goud' voor het op rapen ligt, maar dat niemand wenst te bukken. De boodschap, samengevat: profileer Terneuzen als grootste gemeente van Zeeland en als derde havenstad van Neder land. Richt alle activiteiten op het water, ga er niet langer met de rug Van der Veen (PvdA) over de mil- joenenkorten bij Ziekenhuis Wal cheren en de Oosterscheldezieken- huizen. De raad van bestuur van 'Ziekenhuis Zeeland' beloofde Klink enkel te bezuinigen op za ken die het belang van de patiënt niet schaden. Over 2007 verloren de ziekenhuizen samen zeven mil joen, zegt Klink: 5 miljoen door te genvallende inkomsten en hogere uitgaven en 2 miljoen extra tegen vallers over 2006 en voorgaande ja ren. Dit jaar moeten de ziekenhui zen 5 miljoen besparen. naartoe staan, maar draai je om en verstevig de band tussen water en binnenstad. De sluizen, de Wester- schelde, het Kanaal Gent-Terneu- zen, de Veerhaven, de Scheldebou levard... allemaal troeven. Zorg voor leuke restaurantjes in de om geving van de haven, voor mooie appartementen, voor aanbod van speciaalzaken, voor voldoende vor men van ontspanning en doe veel meer met funshopping. Voorwaar de is ook dat de winkels de deuren langer openhouden en zich met hun assortiment onderscheiden van de ketenbrij in andere steden. En de horeca dient beter in te spe- door Ondine van der Vleuten De stad Groningen had, net als Terneuzen, een imago probleem. Zelf hechtten de Groningers erg aan hun stad, hun dialect, folklore en aan verge zichten, maar de buitenwacht had er weinig mee. Die dacht bij het woord Groningen aan lege velden, onverstaanbaar sprekende mensen en de geur van provincialisme. „Hoe herstel je dat?", vraagt Frans Visser van communicatiebureau Thabasco retorisch. „Door een beetje overdreven het tegenoverge stelde te laten zien." Geen leegten, maar leven: beelden, mensen, acti viteit. In het geval van Terneuzen ligt een maritieme touch voor de hand. „Voer bijvoorbeeld De Vlie gende Hollander van Wagner op. In een mooi decor." De Groningen-campagne duurde drie jaar en kostte 1,5 miljoen. „Een fors budget, maar niet mega. En het heeft circa 83 miljoen aan extra inkomsten opgeleverd. Denk aan horeca, dagjesmensen, indus trie, overnachtingen en bijbehoren de bestedingen." Dat weet Visser, omdat het onderzoek gedegen is aangepakt, met een nulmeting en serieus onderzoek vooraf en van dag tot dag metingen naar de effec tiviteit. Vorige maand ontving de creatief directeur van Thabasco voor 'zijn' campagne een EfFie, de belangrijk ste prijs voor effectieve communi catie in Nederland. Het is een goed voorbeeld van citymarketing hoe een stad zichzelf als product in de markt kan zetten. len op de wensen van het publiek. Als het ROC Westerschelde kans ziet meer HBO-opleidingen naar Terneuzen te halen, zal dat een extra impuls bieden. Ontdekken die studenten de binnenstad met al die opgewaardeerde voorzienin gen, dan zal dat de aantrekkings kracht verder vergroten. Tja... en dan een pakkende slogan. Er zijn er al verschillende de revue gepas seerd, zoals Terneuzen, jouw thuis haven, en (toch ook weer) Terneu zen, stad van de Vliegende Hollan der. Maar uiteindelijk moet Ter neuzen toch 'thuishaven voor we reldburgers' worden. COMMENTAAR Terneuzen worstelt al jaren met zijn imago. Op zich niet zo vreemd. Een gemankeerde stad, die decennia lang door zijn bestuurders werd omschreven als een werkstad en niet als een oord waar wonen en vrijetijdsbesteding een lust zijn, kan niet plotsklaps op de kaart gezet worden als een mondaine pleisterplaats, een hedonistisch koopcentrum of een kleine Big Apple. Terneuzen - en dat weten de leden van de Projectgroep Binnenstadsvisie Terneuzen maar al te goed - had vroeger een ziel. Een kleinschalige gezellige binnenstad, met kades, kanaalarmen en sluizen, die het centrum in een korset van water gevangen hield. De projectgroep heeft nu met een nieuwe visie de eerste aanzet gegeven om de band van de stad met het water weer te herstellen. Terneuzen, in de rangorde van 's lands havensteden overigens ook alweer een plekje gezakt naar vier, moet weer een stad aan het water worden. Dat kan, maar dan zal de bevolking zich achter dat streven moet scharen. En waarmaken wat gewenst is. Gebeurt dat, dan is een Terneuzens herhalingsbezoek aan de emigratiebeu rs niet nodig. Dan komen de nieuwe wereldburgers vanzelf. Geslaagd Maurice Groenendijk uit Zierikzee is afgestudeerd aan de Hogeschool InHolland te Rotterdam voor de opleiding HBO Rechten. WILHELMINADORP - Voorzitter Kees Kostense van stichting Het Zeeuw se Landschap (HZL) legt in okto ber zijn functie neer. Hij wordt op gevolgd door Dick van der Zaag, burgemeester van Goes. De scheidende voorzitter wordt 15 oktober uitgeluid met het sympo sium Natuurbescherming als nood zaak in de Sint-lacobskerk te Vlis singen. Chris Kalden (Staatsbosbeheer), Eric Marteijn (Rijkswaterstaat Lim burg) en Chiel Jacobusse (Het Zeeuwse Landschap) gaan in op de betekenis van natuurbescher ming voor het menselijk welzijn en op de noodzaak van bescher ming van de natuur in de deltawa teren en op het platteland. Kostense is sinds 1989 bestuurslid van HZL; hij volgde in 1996 burge meester T. Vogel van Sint-Philips- land op als voorzitter. Daarvoor was hij sinds 1988 onder meer ac tief als voorzitter van 't Duumpje, de natuurbeschermingsvereniging voor West-Zeeuws-Vlaanderen. Voor zijn pensionering was Kos tense directeur van het streekzie kenhuis Walcheren. TOT 21.00 UUR LAATSTE DAGEN 'cfh BIJ IEDERE KEUKEN OF BADKAMER: GRATIS BORETTI OUTDOOR KITCHEN T.W.V. 950,-' ■1.2008. f Goes, Marconistraat 34. Tel. 0113-246080 Hulst- Absdaalseweg 19, Tel. 0114-320080 www.brugman.nl KEUKENS BADKAMERS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 3