Geen betere kreeft dan de Zeeuwse bedrijven Actieplan voor groei Spraak via WiFi en Internet over water diversen fS y 23 De keuze van de genodigden viel veelal samen met die van de vakjury. Foto's: Willem Mieras Op dinsdag 10 juni 2008 hebben de tien finalisten van de lande lijke combinatiewedstrijd met Oos- terscheldekreeft en champagne in Schuddebeurs de bijzondere smaak- eigenschappen van de Koning van de Oosterschelde op uitzonderlijke wij ze weten te combineren met die van de Moët Chandon Vintage 2000, het absolute hoogtepunt van dat mooie aansprekende champagnejaar. door Loes van der Hoeven SCHUDDEBEURS - Gastronomische wedstrijden zoals deze worden georgani seerd om de aandacht er op te vestigen dat het combineren van wijnen en gerechten geen sinecure is. De Oosterscheldekreeft is delicaat en de Moët Chandon Grand Vintage 2000 is juist krachtig van smaak. De amuse van Roeland Klein van Restau rant Hermitage uit Ridderkerk was met de grootste smaakrijkdom, terwijl de smaak van de kreeft duidelijk proefbaar was ge bleven, de absolute winnaar. Zijn creatie bestond uit een tartaar van Opperdoezer met gewelde, kort gekookte Oosterschel dekreeft, crème fraiche met perle kaviaar en warme mayonaise met een vleugje la vendel. Hij mocht de door de gemeente Schouwen-Duiveland beschikbaar gestel de wisselbeker in ontvangst nemen en won een volledig verzorgde champagne- reis voor twee personen naar Chateau de Saran in Epernay (Frankrijk). De organisatoren van deze negende editie van de combinatiewedstrijd zijn de Acade mie voor Gastronomie, Stichting Promo- De N.V. Economische Impuls Zeeland (Impuls), de Zeeuwse ontwikkelingsmaatschappij uit Mid delburg, is een van de vormgevers van het nieuwe Actieplan Groei!. Doelstelling van dit plan is het on dersteunen van startende en door groeiende ondernemers met een pak ket aan activiteiten op het gebied van advies, mentoring, netwerken en toegang tot risicodragende financie ring. door Ron Gregoor MIDDELBURG - Ten minste 1.250 Zeeuwse ondernemers zullen de komende vier jaar van de mogelijkheden van het Actieplan Groei! gebruik kunnen maken. Op 11 juni werd vanuit het innovatiepro gramma Operationeel Programma Zuid- Nederland (OP Zuid) een bijdrage toege kend van EURO 3.591.000,-. Het totale plan heeft een omvang van EURO 5.274.000,- en loopt van 2008 tot en met 2011. Zeeland en Brabant hebben de afgelopen maanden gewerkt aan een samenhangend programma voor startende en doorgroei ende ondernemers. In dit Actieplan Groei! tie Oosterscheldekreeft en het Moët Chandon. Zij daagden 250 topkoks uit heel Nederland hun receptuur op papier in te dienen. Uit deze inzendingen selecteer de de jury tien gerechten voor deze finale. Dit jaar bestond de jury uit Peter Klosse (voorzitter en Academie voor Gastrono mie), Gert (wijnexpert) en Bart de Bree (chef-kok en eigenaar Hostellerie Schud debeurs). De finalisten kregen allen een fles van de champagne thuisgestuurd om hun gerecht op af te stemmen. "Dat is noodzakelijk, want als kok kun je niet afgaan op de vaak worden projecten ontwikkeld om zowel het aantal technologische starters als bij voorbeeld het aantal starters in de creatieve industrie te vergroten. Voor doorgroeiende ondernemers wordt de toegang tot bestaande en nieuwe finan ciële fondsen verbeterd. Een van die fond sen is het Zeeuws Participatiefonds (ZPF), waarin ABN AMRO, ZLM en de Provin cie Zeeland participeren, en waarvan Im puls het management voert. Directeur Aart Bos van het ZPF: "Door mee te doen in het Actieplan Groei willen we het aantal participaties in innovatieve ondernemingen vergroten." Krachtenbundeling Verder leidt het programma tot een ver dergaande krachtenbundeling van ver schillende organisaties en initiatieven in Zeeland. Naast Impuls participeren onder andere de Kamer van Koophandel Zuid west-Nederland, de Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW), MKB Zeeland en Syntens. Financiering van dit plan loopt via het on langs gestarte innovatieprogramma OP Zuid, waarin voor de komende jaren ca. bloemige smaakomschrijving van het champagnehuis. De aroma's die men ge bruikt voor het beschrijven van de smaak van de champagne zijn lang niet altijd ge schikt om te gebruiken in het gerecht", vermeldt het juryrapport. "Bij de gerecht compositie viel op dat de kunst van het weglaten niet door alle deelnemers wordt beheerst. Enkele van de gepresenteerde gerechten zouden mooier zijn geweest als verstorende elementen waren weggelaten. Frisse, scherpe fruitzuren en zoete elemen ten zijn vooral te vermijden. De smaak van de kreeft komt bovendien beter tot zijn EURO 400 miljoen beschikbaar komt voor innovatieve projecten in Zuid-Ne derland. OP Zuid wordt gefinancierd door de provincies Zeeland, Brabant en Lim burg, het ministerie van Economische Za ken en de Europese Unie. Naar verwach ting kan Zeeland de komende jaren onge veer 16 procent van deze middelen bin nenhalen. In het plan wordt zowel op Zeeuwse als op Zuidwest-Nederlandse schaal samen gewerkt. Directeur Gerbert van der Wal van Impuls: "Het mooie van dit plan is dat we drie vliegen in één klap slaan. We ont wikkelen een nog beter aanbod voor in novatieve ondernemers. We bundelen de krachten in Zeeland. En via de verbinding met Brabant leren we van elders ontwik kelde projecten". Middelburg, 13 juni 2008 - De N.V. Eco nomische Impuls Zeeland (Impuls), de Zeeuwse ontwikkelingsmaatschappij uit Middelburg, is de initiatiefnemer van een nieuw experiment voor Zeeland. Tijdens de Schout Schepenen race, die 14 juni in Sint Annaland werd gevaren, werd van af de wal en vanaf het water live verslag gedaan van de activiteiten. Deze conununicatie geschiedde via WiFi en het Internet op open water, en juist dit is iets dat nog niet eerder in Zeeland en in Nederland plaats vond, Eén van de doelen recht als hij lauw of warm geserveerd wordt. Ook moet men niet vergeten wat zout te gebruiken. Sommige gerechten waren namelijk te vlak van smaak." Zeeuwse inzendingen Onder de finalisten bevonden zich ook drie koks van Zeeuwse restaurants. Dit jaar vielen zij echter buiten de prijzen. De tweede prijs ging naar Willem Dankers van de Dorset Mansion House in Borne voor zijn zacht gegaarde Oosterschelde kreeft met geschaafde venkel, tomaat in olijfolie, dragon en basilicum. De heer C. van Impuls is om nieuwe verbindingen in Zeeland te realiseren. Op deze wijze geeft Impuls daar een bredere draai aan. De fir ma Skybites uit Goes begeleidt het hele experiment. Zo op het eerste gezicht lijkt een live ver slag niet bijzonder. "Het vernieuwende aan dit experiment is echter dat gebruik gemaakt wordt van draadloze internet technologie op het water. Dit is iets dat veel kansen biedt voor alle watersporters in Zeeland, en ook voor de Zeeuwse econo mie". aldus Aart Bos, projectmanager ICT bij Impuls. Bos vervolgt "Skybites legt. ten Evens van Restaurant de Lindenhof uit Nuenen won met zijn langzaam gewelde Oostersceldekreeft met krokante canelloni van rabarber, luchtige emulsie van yusu en annijssabayon de derde prijs. Voor deze bijzondere wedstrijd was een veertigtal personen uitgenodigd, waaron der vertegenwoordigers van diverse me dia. Ook zij mochten de gerechten en combinaties vrijblijvend beoordelen. Hun keuzes waren veelal in overeenstemming met die van de officiële jury. urne. oosterscheldekreeft. nl behoeve van de Schout Schepenen race een draadloos (WiFi-) netwerk aan dat de gehele jachthaven plus het traject waarover gevaren wordt, afdekt. Het complete ge bied is drie kilometer lang. Binnen dit ge bied kan er draadloos met en via het Inter net gecommuniceerd worden. Daarnaast wordt er op dit netwerk een spraakserver geïnstalleerd die spraak omzet in data. Op één van de schepen en aan de wal worden ontvangstinstallaties geplaatst die de data weer omzetten in spraak. Het klinkt sim pel maar de oplossing is zeer vernieuwend en nog niet eerder vertoond." AA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 101