Vuitton niet langer toppunt van luxe 'P: ETALAGE M| £1 |j H yfcfr PZC Maandag 30 juni 2008 I 37 De Amerikaanse journalist Dana Thomas schreef een boek over de democratisering van luxe. Conclusie: een tasje van Louis Vuitton is niet langer het toppunt van luxe. door Bregje Lampe foto's Phil Nijhuis I rima, als mensen tot twaalf keer de kostprijs van een handtas willen betalen. Maar men moet dan wel beseffen dat voor marketing, voor een gevoel, wordt betaald, niet voor kwaliteit", aldus Dana Thomas. Thomas, voormalig modejourna list en sinds vijftien jaar cultureel correspondent voor Newsweek in Parijs, schreef het boek Deluxe, how luxury lost its lustre. Het toont hoe de luxe-industrie de afgelopen decennia kwaliteit en integriteit te grabbel heeft gegooid om de mas sa te bereiken. Thomas: „Luxe is toegankelijk geworden voor een groot publiek. Als alles luxe is, houdt luxe op te bestaan." Ze heeft het zelf gemerkt, in 2002, op de dag van haar 'Pradadrama'. „Toen ik de broek aantrok, schoot ik met mijn hak de zoom in, waar op die prompt losliet. Terwijl ik bukte, sprong de bilnaad open en toen ik mijn handen in de zakken stak, verdwenen mijn vingers door de zaknaad. Binnen vijf minuten was er van de broek van vijfhon derd dollar nog maar weinig over. Later hoorde ik van een deskundi ge vriendin dat het aan het kosten besparende garen lag waarop het merk onlangs was overgestapt", al dus Thomas. In haar boek laat Thomas zien hoe Bernard Arnault in nog geen twin tig jaar LVHM (Louis Vuitton Moët Hennessy) opbouwde, het modeconglomeraat waartoe onder meer Marc Jacobs, Fendi en Dior behoren. De duurste merken ko men er in haar boek niet best van af Thomas: „Ik onthul geheimen. De modewereld was er niet onver deeld gelukkig mee. Ik was niet welkom bij de laatste show van Louis Vuitton. „Ik definieer luxe als 'the best mo ney can buy', maar dat gaat niet meer op. Door kostenbesparende massaproductie is de kwaliteit van producten gedaald, terwijl de prij zen hoog zijn gebleven. Een luxe product van mindere kwaliteit dat ook bij de massa aanslaat, is per de finitie geen luxeproduct meer. „Veel mensen kopen een luxepro duct niet meer om het product, maar om waar het symbool voor staat. Ze betalen voor het logo. Dat logo was ook de reden dat mode- bedrijven opgekocht zijn door za kenmensen. Die zijn er vervolgens grif mee gaan adverteren, waar door merken als Chanel, Gucci en Prada tegenwoordig net zo bekend zijn als Nike en Coca-Cola. „In de twintig jaar dat ik over mo de schrijf, heb ik meegemaakt hoe bedrijfjes zijn veranderd in multi nationals met miljoenenwinsten", aldus Thomas. Toen ze als journalist begon, stelt Thomas, was luxe nog iets spe ciaals. Alleen de absolute boven laag van de bevolking kon zich de exclusieve, handgemaakte produc ten, die veelal door familiebedrij ven werden gemaakt, permitteren. Sinds luxemerken zich op de mid denklasse richten, is luxe overal. „Sinds zakenmensen aan het roer staan van modebedrijven, is de aandacht verlegd van product naar winst. Constant winst draaien, is onmogelijk. Dus wordt de kwali teit opgeofferd om de winstmar ges verder op te voeren. Het produ ceren van luxeartikelen gebeurt vaak niet meer met de hand, maar aan de lopende band. Zo worden miljoenen euro's binnengehaald." Daarnaast kennen de mo demerken volgens Thomas talloze gewiekste trucs om de winst nog verder op te voeren. „Neem de deconstructielook. Een cool modeverschijnsel, zo'n onafge werkte zoom, maar het is bovenal kostenbesparend. Hetzelfde geldt voor kortere mouwen." Dana Thomas schreef haar boek om lezers duidelijk te maken dat ze hun geld uitgeven aan opge pompte lucht en dure advertentie Oger, een begrip in herenmode. Luxeartikelen wereldwijd goed voor 157 miljard dollar Een handtas van 1.500 euro kost een modehuis gemiddeld 130 euro. Tassen leveren sommige modehuizen meer dan 40 procent van hun winst op. De kostprijs van een T-shirt is rond de 2 euro. Wereldwijd wordt voor meer dan 157 miljard dollar aan luxekleding en ac cessoires verkocht. Modeconglomeraat LVHM had in 2005 meer dan 50 merken, 59.000 werk nemers, een omzet van 18,1 miljard en een winst van 3,5 miljard dollar. In 2006 had 40 procent van de japanners een product met het logo van Louis Vuitton in bezit. 20 procent van alle luxeproducten wordt in Japan verkocht, en nog eens der tig procent aan Japanners die in het buitenland reizen. De World Customs Organization schat dat de mode-industrie jaarlijks 7,5 miljard euro misloopt door de handel in namaak. In de jaren vijftig droegen meer dan 200.000 vrouwen haute couture (hand gemaakte kleding). Nu zijn dat er nog ongeveer 200. Dure prêt-a-porter daarentegen, wordt door miljoenen mensen gedragen. campagnes. Dat de luxeproducten in de ogen van Thomas hun glans verloren hebben, wil niet zeggen dat dat in de ogen van velen ook zo is. Vooral in China zijn volop mensen die jaarlijks het besteedba re inkomen zien groeien en dat beetje extra geld graag neertellen voor een Vuittontas. Ongeacht de kwaliteit van die tas. Het einde van de luxe-industrie is nog lang niet in zicht. Dat weet Thomas ook wel. „Ik verwacht niet dat de hele wereld en masse de luxemerken gaat boycotten. Ik denk dat de markt zich in twee richtingen gaat bewegen. Enerzijds zullen de grote bedrijven nog gro ter worden en veel verkopen aan opkomende markten als China, In dia, Rusland en Brazilië. Ander zijds komt er meer ruimte voor kleinschalige merken. „Ik raad modestudenten steevast aan om niet te proberen te concur reren met de grote jongens, maar om zich te vestigen in kleinere ste den als Amsterdam of Lyon. Als je dan uniek bent en niets kopieert van lokale designers, word je een lokale ster. De vertaling van Deluxe, How Luxury Lost its Lustre, verscheen bij Forum/De Boekerij: Deluxe, Het einde van de exclusiviteit, 19,95 euro. 9 Bron: Dana Thomas, Deluxe, How Luxury Lost its Lustre Ons kan het meestal niet schelen waar iets vandaan komt, als het maar mooi is. Zoals de sieraden van Martij n Homan. Gewoon mooi. Helaas, daar neemt de produ cent geen genoegen mee. Nee, die wil dat we ook nog vertellen dat ze gemaakt zijn in Peru, in samenwerking met lokale produ centen, die er een 'eerlijke prijs' voor krijgen. Onder het motto Dutch Design in Development. Homan maakte gebruik van niet-alledaagse zilverbewerkin gen, zoals schuren en zuren. De sieraden zijn te bestellen via www.unseenproducts. com. Luxe schoenen. foto's CPD OLYMPISCH ONDERGOED Nu de EK-ballen zijn opgebor gen kunnen we ons opma ken voor de Olympische Spelen. De Oranjefans heb ben bewezen dat sport alle voorbehouden over wat je wel of niet kunt aantrekken wegneemt. Tot ons grote verdriet. Het sport- en on dermodemerk Fila draagt zijn liefde voor de Olympi sche gedachte uit via onder goed. Het setje heet Olym- pica en bestaat uit een beu gel- dan wel padded beha, slip en topje, allen voorzien van de Olympische ringen. Prijzen variëren van 9,95 eu ro voor een slip tot 23,95 voor de padded beha. Luxe, vooral ook kleding, is volgens journalist Dana Thomas toegankelijk geworden voor een groot publiek. VISLAARZEN Het (popfestival- seizoen is weer aangebroken. En dat staat in Nederland gelijk aan buikschuiven door modderpoe len, douchen in de regen en pootjebaden in regenplassen. Voor dat laatste heeft Green peace nu een oplossing. Op de festivaltereinen verkoopt de mi lieuorganisatie FishMates, regen laarzen ontworpen door jonge Nederlandse ontwerpers. Er zijn vijf ontwerpen, die 24,95 euro per paar kosten. Green peace wil op deze manier niet de aandacht vestigen op het slechte weer, maar op de overbe- vissing.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 39