3 spectrum li Result PZC Zaterdag 28 juni 2008 ANWB Renault Clio 1998 109.000 kilometer Aanpakken voor de vakantie: - Olielekkage aan carterstop - Remkrachtverschil handrem - Te dunne remschijven - Lekkage aan de aandrijfashoes Andere aandachtspunten: - Kleine lekkage aan de uitlaatpijp - Droogtescheurtjes in de rechtervoorband Renault-dealer Autobedrijf C. Bal Tholen Renault-dealer Quick Service Kievit Zierikzee Autobedrijf Kluyfhout Koudekerke Renault-dealer Autobedrijf Maat Sint-Annaland Hyundai-dealer Moolenaar Middelburg Autobedrijf Ouwerkerk Ouwerkerk Nissan-dealer Auto Sturm Middelburg Renault-dealer Autocentrum Walcheren Vlissingen €35,00* |lMür 23,40 Gratis €9,95 €10,00 Gratis 24,50 €46,05 Autobedrijf Bal constateert de olielekkage, de I kapotte handrem en de lekkage aan de aandrijfashoes. De eigenaar geeft uitgebreid uitleg en adviseert een kleine onderhoudsbeurt. Een vakantiecontrole bij Kievit is een 'pitstop controle', blijkt achteraf. Er wordt geadviseerd een kapotte ruitenwisser (achter) te vernieuwen. Andere mankementen worden niet opgemerkt. Kluyfhout merkt de olielekkage en de kapotte handrem niet op. Hij zegt dat de remschijven versleten zijn, maar vindt het onnodig ze te vervangen. Kluyfhout geeft tips voor onderweg. Dit autobedrijf zegt niets over de olielekkage, de kapotte handrem of de remschijven. Maat adviseert een onderhoudsbeurt en meldt dat de banden niet meer zo best zijn. Moolenaar constateert alleen een kapotte ruitenwisser (achter). Hij vindt geen olielekkage, kapotte handrem ofte dunne remschijven. De vakantiecontrole duurt een kwartier. Het autobedrijf adviseert om twee banden te vervangen, vanwege de droogtescheurtjes. Hij constateert geen andere mankementen. De vakantiecontrole is gratis. Sturm constateer! de kapotte handrem en raadt twee nieuwe banden aan. Andere mankementen worden niet gevonden. Sturm geeft een uitgebreid overzicht van de controlepunten. De garage constateert alle mankementen, die de ANWB ook vond, behalve de remschijven. Het bedrijf adviseert om de olielekkage en de handrem voor de vakantie te repareren. Eigenaar Marco Bal: „Ik ben hier blij mee. Wij meten de dikte van de remschijven niet op bij een vakantiecontrole. We kijken wel of remschij ven en remblokken er goed uitzien." Michiel Kievit: „Onze pitstopcontrole heeft alleen betrekking op zichtbare onderdelen van de auto. Wellicht hadden we beter een onderhouds- I beurt kunnen uitvoeren." Sander Kluyfhout: „Als de remblokken goed zijn, vervangen we geen remschijven. Jammer dat we de handrem niet zagen. We zetten de auto altijd op de remmenbank, maar die was nu bezet." Directeur Hans Koese: „Ik ben er niet gelukkig mee dat mankementen niet gemeld zijn. De remmen en lekkages worden bij de onderhouds beurt gemaakt. We gaan hier lering uit trekken." Werkplaatschef Bram Jacobse: „Wij gaan bij een vakantiecontrole uit van de APK-normen. Die handrem is volgens de APK in orde, en dus kan je er ook mee naar Italië." f „Wij vinden het niet nodig om op dit 'onderzoek' j te reageren." Hans Sturm: „Onze vakantiecontrole is gebaseerd op veiligheid en bedrijfszekerheid van de auto. De ANWB hanteert soms eigen criteria die niet overeenkomen met onze fabrieksvoorschriften." Technisch bedrijfsleider Piet Franse: „De f monteurs hebben uitstekend werk geleverd. De remschijven meten we niet op in een vakantie controle, maar wel in een vervolgafspraak." ANWB Fiat Punto 1998 46.000 km Aanpakken voor de vakantie: - Uitlaatdemper lekkage aansluiting - Linker portierraam (elektrisch) gaat niet open Andere aandachtspunten: - Lekkage versnellingsbak (schakelas) Fiat-dealer Garage De Keijzer Terneuzen Brugge Auto Oostburg Garage De Rechter Hulst Suzuki-dealer Garage Hans Drijdijk Koewacht Volvo-dealer Garage Cappendijk Terneuzen Hyundai-dealer Autobedrijf Landegent Burgh-Haamstede Seat-dealer Automobielbedrijf Slager Brouwershaven 17,85 €25,06 €29,75 €19,42 €29,45 C 29,95 €38,68 Zowel het kapotte portierraam als de lekke uitlaat worden geconstateerd. Een dag later ligt een schriftelijke offerte in de bus: 288,57 voor achterdemper, €246,- voor raammechanisme. Het raam wordt meteen gezien. De uitlaat niet. Geschatte reparatiekosten raam 200,-. Reserveband wordt gecontroleerd en blijkt vrijwel leegte zijn. Raam wordt gezien en uitvoerig onderzocht. Geen opmerkingen over de uitlaat. Klant mag in de auto mee op de brug, om zelf te remmen en handrem aan te trekken ter controle. Raam en uitlaat niet geconstateerd. Meteen na de controle werd gezegd: „Een goede auto, waarmee u veilig op vakantie kunt." I Raam en uitlaat niet geconstateerd. Ook geen andere mankementen. Lekke uitlaat en kapot portierraam niet geconstateerd. Aan de rekening wordt een lijst met uitgevoerde controles toegevoegd. Niets gerapporteerd over raam en uitlaat. Wel ongevraagd twee ruitenwisrubbers vervangen a 8,35 euro per stuk. Ruitensproeiervloeistof kost 1,19 euro. Totale rekening 59,05 euro. Garagechef Werner Meijer: „U vroeg ons te kijken of u met de auto veilig naar Zuid-ltalië kon. Dus hebben we alleen op veiligheid gecontro leerd. Een zomercheck bestaat uit 15 punten." Eigenaar A. Brugge: „De uitlaat zag er niet slecht uit. Er kunnen een oud en een nieuw deel tegen elkaar aanzitten." Eigenaar Dominique de Rechter: „We hebben veel oude auto's in onderhoud van mensen die goedkoop willen rijden. Zij verwachten niet van ons dat we zomaar een uitlaat vervangen." I Eigenaar Hans Drijdijk: „Dat raam kan ik me voorstellen, dat we dat niet gezien hebben. De uitlaat is een kwestie van inschatting. Ik heb zelf onder de auto gelopen en de uitlaat was niet rot." Directeur T. Cappendijk: „Het raam hadden we moeten zien. De uitlaat staat op de controlelijst. Eenlekopeenflenskomtmeervoorenis voor ons niet meteen alarmerend." Woordvoerder: „Portierraam hoort niet in vakantiecheck. We letten alleen op glasschade voor en achter. Een lekke uitlaat, dat is altijd getouwtrek. We letten op de bevestiging." Een woordvoerder vindt de test een waardeloos onderzoek en heeft geen vertrouwen in de ANWB. ANWB Volkswagen Polo 2001 164.000 kilometer Aanpakken voor de vakantie: - Versleten multiriem - Versleten voorbanden - Kleine beurt nodig Andere aandachtspunten: - Onregelmatig afgesleten achterbanden Opel-dealer Autoteam Goes 17,02 Autobedrijf Bram van Gurp Lewedorp j Gratis Autobedrijf E.C. Daane i Wolphaartsdijk I Gratis Dijkwel Auto Shopping Centre j Oost-Souburg Garage Van Halst Kamperland Garage van Hoek Rilland Kwik-Fit Middelburg Volkswagen-dealer Autobedrijf Van Strien Goes C 40,45 25,00 (Gratis €19,00 Voor de Opel-dealer was het geen probleem om de Volkswagen te inspecteren. De monteurs van Autoteam constateerden alle dringende gebreken én de minder urgente mankementen. De zomerinspectie van Van Gurp is snel en accuraat. De drie belangrijkste aandachtspunten haalt hij eruit. Ten opzichte van andere garages is de offerte scherp geprijsd, maar niet schriftelijk. De eerste afspraak bij Daane gaat niet door, omdat de brug bezet is. Bij de tweede afspraak controleert Daane de auto aan de kant van de weg. Hij merkt daarbij alleen de voorbanden op. Ook Dijkwel wijst op voorbanden, kleine beurt, multiriem en andere minder noodzakelijke punten. Verder adviseren ze, in tegenstelling tot de ANWB, de remmen gangbaar te maken. Van Halst ontdekt de belangrijkste pijnpunten van de Polo. Aanvankelijk maakt een medewer ker een foutje met de factuur, dat wordt echter - met excuses - op tijd goedgemaakt. Peter van Hoek wijst allereerst op de noodzaak van de voorbanden, nadat hij zich persoonlijk voorstelde. Ook de andere door de ANWB geconstateerde mankementen zijn genoteerd. Kwik-Fit merkte de versleten multiriem niet op. Verder is het advies om zowel de remschijven als de remblokken te vervangen, Eeri klus van 260 euro, die volgens de ANWB onnodig is. Van Strien vindt de meeste reparatiepunten van alle garages. Het vervangen van de remschijven en -blokken (109 euro), remvloeistof en de ruitenwissers is volgens de ANWB niet nodig. j Servicemanager Richard de Mol: „Mooi dat we dit resultaat hebben behaald. Op het moment van f de controle was het druk, maar daardoor doen J we dus niet onder in kwaliteit." j Eigenaar Bram van Gurp: „Dit is heel mooi. Ik ben er ook wel een beetje trots op. Hiermee bewijs je dat je als onafhankelijk bedrijf verstand hebt van alle automerken." Eigenaar Daane: „De klant bestelde de banden niet. Als ik de banden zou hebben mogen vervangen, had ik ook andere punten nagelopen. Dan had ik zo'n multiriem ook wel gezien." Eigenaar Alexander Dijkwel: „Ik ben blij met het j advies van de monteur over de remmen. Door ze i gangbaar te maken voorkom je het aanlopen van het remblok tegen de remschijf." Eigenaar Chiei van Halst: „Dit is hartstikke mooi. De vakantiecontrole voeren we vaker uit, het zou een slechte zaak zijn als we één van de punten l niet hadden opgemerkt." i j Mede-eigenaar Cees van Hoek: „Als universeel bedrijf doen we extra ons best. Wij bespreken f bewust alle punten met de klant, omdat we ook graag op de centjes van de klant willen letten." j „De multiriem valt niet in de vakantiecheck. De dikte van de remschijven zat enkele millimeters I boven het minimum. Daarom ons advies ze vóór het rijden in de bergen te vervangen, niet erna." I Het hoofd werkplaats: „Wij vervangen standaard f de remvloeistof om de 2 jaar. De remschijven f zaten nog boven het minimum, maar voor een i lange rit adviseren we toch om die te vei vangen. Wordtin mindering gebracht alsgdadviseerde werkzaamheden worden uitgevoerd. ÉSÊSmSaÊkÉ^- JHHHHHIi Mits geadviseerde werkzaamheden worden uitgevoerd. ÜttHMiÉMiMÉiKÜMii PZC Felix Binicewicz bron: ANWB, Ccrnellefce Blok, Jan van DammeJoeri Wisse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 89