3 spectrum
li
Result
PZC
Zaterdag 28 juni 2008
ANWB
Renault Clio
1998
109.000 kilometer
Aanpakken voor de vakantie:
- Olielekkage aan carterstop
- Remkrachtverschil handrem
- Te dunne remschijven
- Lekkage aan de aandrijfashoes
Andere aandachtspunten:
- Kleine lekkage aan de uitlaatpijp
- Droogtescheurtjes in de rechtervoorband
Renault-dealer
Autobedrijf C. Bal
Tholen
Renault-dealer
Quick Service Kievit
Zierikzee
Autobedrijf Kluyfhout
Koudekerke
Renault-dealer
Autobedrijf Maat
Sint-Annaland
Hyundai-dealer
Moolenaar
Middelburg
Autobedrijf Ouwerkerk
Ouwerkerk
Nissan-dealer
Auto Sturm
Middelburg
Renault-dealer
Autocentrum Walcheren
Vlissingen
€35,00*
|lMür
23,40
Gratis
€9,95
€10,00
Gratis
24,50
€46,05
Autobedrijf Bal constateert de olielekkage, de
I kapotte handrem en de lekkage aan de
aandrijfashoes. De eigenaar geeft uitgebreid
uitleg en adviseert een kleine onderhoudsbeurt.
Een vakantiecontrole bij Kievit is een 'pitstop
controle', blijkt achteraf. Er wordt geadviseerd
een kapotte ruitenwisser (achter) te vernieuwen.
Andere mankementen worden niet opgemerkt.
Kluyfhout merkt de olielekkage en de kapotte
handrem niet op. Hij zegt dat de remschijven
versleten zijn, maar vindt het onnodig ze te
vervangen. Kluyfhout geeft tips voor onderweg.
Dit autobedrijf zegt niets over de olielekkage, de
kapotte handrem of de remschijven. Maat
adviseert een onderhoudsbeurt en meldt dat de
banden niet meer zo best zijn.
Moolenaar constateert alleen een kapotte
ruitenwisser (achter). Hij vindt geen olielekkage,
kapotte handrem ofte dunne remschijven. De
vakantiecontrole duurt een kwartier.
Het autobedrijf adviseert om twee banden te
vervangen, vanwege de droogtescheurtjes. Hij
constateert geen andere mankementen. De
vakantiecontrole is gratis.
Sturm constateer! de kapotte handrem en raadt
twee nieuwe banden aan. Andere mankementen
worden niet gevonden. Sturm geeft een
uitgebreid overzicht van de controlepunten.
De garage constateert alle mankementen, die de
ANWB ook vond, behalve de remschijven. Het
bedrijf adviseert om de olielekkage en de
handrem voor de vakantie te repareren.
Eigenaar Marco Bal: „Ik ben hier blij mee. Wij
meten de dikte van de remschijven niet op bij
een vakantiecontrole. We kijken wel of remschij
ven en remblokken er goed uitzien."
Michiel Kievit: „Onze pitstopcontrole heeft
alleen betrekking op zichtbare onderdelen van de
auto. Wellicht hadden we beter een onderhouds-
I beurt kunnen uitvoeren."
Sander Kluyfhout: „Als de remblokken goed zijn,
vervangen we geen remschijven. Jammer dat we
de handrem niet zagen. We zetten de auto altijd
op de remmenbank, maar die was nu bezet."
Directeur Hans Koese: „Ik ben er niet gelukkig
mee dat mankementen niet gemeld zijn. De
remmen en lekkages worden bij de onderhouds
beurt gemaakt. We gaan hier lering uit trekken."
Werkplaatschef Bram Jacobse: „Wij gaan bij een
vakantiecontrole uit van de APK-normen. Die
handrem is volgens de APK in orde, en dus kan je
er ook mee naar Italië."
f „Wij vinden het niet nodig om op dit 'onderzoek'
j te reageren."
Hans Sturm: „Onze vakantiecontrole is gebaseerd
op veiligheid en bedrijfszekerheid van de auto. De
ANWB hanteert soms eigen criteria die niet
overeenkomen met onze fabrieksvoorschriften."
Technisch bedrijfsleider Piet Franse: „De
f monteurs hebben uitstekend werk geleverd. De
remschijven meten we niet op in een vakantie
controle, maar wel in een vervolgafspraak."
ANWB
Fiat Punto
1998
46.000 km
Aanpakken voor de vakantie:
- Uitlaatdemper lekkage aansluiting
- Linker portierraam (elektrisch) gaat niet open
Andere aandachtspunten:
- Lekkage versnellingsbak (schakelas)
Fiat-dealer
Garage De Keijzer
Terneuzen
Brugge Auto
Oostburg
Garage De Rechter
Hulst
Suzuki-dealer
Garage Hans Drijdijk
Koewacht
Volvo-dealer
Garage Cappendijk
Terneuzen
Hyundai-dealer
Autobedrijf Landegent
Burgh-Haamstede
Seat-dealer
Automobielbedrijf Slager
Brouwershaven
17,85
€25,06
€29,75
€19,42
€29,45
C 29,95
€38,68
Zowel het kapotte portierraam als de lekke
uitlaat worden geconstateerd. Een dag later ligt
een schriftelijke offerte in de bus: 288,57 voor
achterdemper, €246,- voor raammechanisme.
Het raam wordt meteen gezien. De uitlaat niet.
Geschatte reparatiekosten raam 200,-.
Reserveband wordt gecontroleerd en blijkt
vrijwel leegte zijn.
Raam wordt gezien en uitvoerig onderzocht.
Geen opmerkingen over de uitlaat. Klant mag in
de auto mee op de brug, om zelf te remmen en
handrem aan te trekken ter controle.
Raam en uitlaat niet geconstateerd. Meteen na
de controle werd gezegd: „Een goede auto,
waarmee u veilig op vakantie kunt."
I
Raam en uitlaat niet geconstateerd. Ook geen
andere mankementen.
Lekke uitlaat en kapot portierraam niet
geconstateerd. Aan de rekening wordt een lijst
met uitgevoerde controles toegevoegd.
Niets gerapporteerd over raam en uitlaat. Wel
ongevraagd twee ruitenwisrubbers vervangen a
8,35 euro per stuk. Ruitensproeiervloeistof kost
1,19 euro. Totale rekening 59,05 euro.
Garagechef Werner Meijer: „U vroeg ons te
kijken of u met de auto veilig naar Zuid-ltalië kon.
Dus hebben we alleen op veiligheid gecontro
leerd. Een zomercheck bestaat uit 15 punten."
Eigenaar A. Brugge: „De uitlaat zag er niet slecht
uit. Er kunnen een oud en een nieuw deel tegen
elkaar aanzitten."
Eigenaar Dominique de Rechter: „We hebben
veel oude auto's in onderhoud van mensen die
goedkoop willen rijden. Zij verwachten niet van
ons dat we zomaar een uitlaat vervangen."
I Eigenaar Hans Drijdijk: „Dat raam kan ik me
voorstellen, dat we dat niet gezien hebben. De
uitlaat is een kwestie van inschatting. Ik heb zelf
onder de auto gelopen en de uitlaat was niet rot."
Directeur T. Cappendijk: „Het raam hadden we
moeten zien. De uitlaat staat op de controlelijst.
Eenlekopeenflenskomtmeervoorenis voor
ons niet meteen alarmerend."
Woordvoerder: „Portierraam hoort niet in
vakantiecheck. We letten alleen op glasschade
voor en achter. Een lekke uitlaat, dat is altijd
getouwtrek. We letten op de bevestiging."
Een woordvoerder vindt de test een waardeloos
onderzoek en heeft geen vertrouwen in de
ANWB.
ANWB
Volkswagen Polo
2001
164.000 kilometer
Aanpakken voor de vakantie:
- Versleten multiriem
- Versleten voorbanden
- Kleine beurt nodig
Andere aandachtspunten:
- Onregelmatig afgesleten achterbanden
Opel-dealer
Autoteam
Goes
17,02
Autobedrijf Bram van Gurp
Lewedorp j Gratis
Autobedrijf E.C. Daane i
Wolphaartsdijk I Gratis
Dijkwel Auto Shopping Centre j
Oost-Souburg
Garage Van Halst
Kamperland
Garage van Hoek
Rilland
Kwik-Fit
Middelburg
Volkswagen-dealer
Autobedrijf Van Strien
Goes
C 40,45
25,00
(Gratis
€19,00
Voor de Opel-dealer was het geen probleem om
de Volkswagen te inspecteren. De monteurs van
Autoteam constateerden alle dringende
gebreken én de minder urgente mankementen.
De zomerinspectie van Van Gurp is snel en
accuraat. De drie belangrijkste aandachtspunten
haalt hij eruit. Ten opzichte van andere garages is
de offerte scherp geprijsd, maar niet schriftelijk.
De eerste afspraak bij Daane gaat niet door,
omdat de brug bezet is. Bij de tweede afspraak
controleert Daane de auto aan de kant van de
weg. Hij merkt daarbij alleen de voorbanden op.
Ook Dijkwel wijst op voorbanden, kleine beurt,
multiriem en andere minder noodzakelijke
punten. Verder adviseren ze, in tegenstelling tot
de ANWB, de remmen gangbaar te maken.
Van Halst ontdekt de belangrijkste pijnpunten
van de Polo. Aanvankelijk maakt een medewer
ker een foutje met de factuur, dat wordt echter -
met excuses - op tijd goedgemaakt.
Peter van Hoek wijst allereerst op de noodzaak
van de voorbanden, nadat hij zich persoonlijk
voorstelde. Ook de andere door de ANWB
geconstateerde mankementen zijn genoteerd.
Kwik-Fit merkte de versleten multiriem niet op.
Verder is het advies om zowel de remschijven als
de remblokken te vervangen, Eeri klus van 260
euro, die volgens de ANWB onnodig is.
Van Strien vindt de meeste reparatiepunten van
alle garages. Het vervangen van de remschijven
en -blokken (109 euro), remvloeistof en de
ruitenwissers is volgens de ANWB niet nodig.
j Servicemanager Richard de Mol: „Mooi dat we dit
resultaat hebben behaald. Op het moment van
f de controle was het druk, maar daardoor doen
J we dus niet onder in kwaliteit."
j Eigenaar Bram van Gurp: „Dit is heel mooi. Ik ben
er ook wel een beetje trots op. Hiermee bewijs je
dat je als onafhankelijk bedrijf verstand hebt van
alle automerken."
Eigenaar Daane: „De klant bestelde de banden
niet. Als ik de banden zou hebben mogen
vervangen, had ik ook andere punten nagelopen.
Dan had ik zo'n multiriem ook wel gezien."
Eigenaar Alexander Dijkwel: „Ik ben blij met het
j advies van de monteur over de remmen. Door ze
i gangbaar te maken voorkom je het aanlopen van
het remblok tegen de remschijf."
Eigenaar Chiei van Halst: „Dit is hartstikke mooi.
De vakantiecontrole voeren we vaker uit, het zou
een slechte zaak zijn als we één van de punten
l niet hadden opgemerkt."
i
j Mede-eigenaar Cees van Hoek: „Als universeel
bedrijf doen we extra ons best. Wij bespreken
f bewust alle punten met de klant, omdat we ook
graag op de centjes van de klant willen letten."
j „De multiriem valt niet in de vakantiecheck. De
dikte van de remschijven zat enkele millimeters
I boven het minimum. Daarom ons advies ze vóór
het rijden in de bergen te vervangen, niet erna."
I Het hoofd werkplaats: „Wij vervangen standaard
f de remvloeistof om de 2 jaar. De remschijven
f zaten nog boven het minimum, maar voor een
i lange rit adviseren we toch om die te vei vangen.
Wordtin mindering gebracht alsgdadviseerde werkzaamheden worden uitgevoerd.
ÉSÊSmSaÊkÉ^- JHHHHHIi
Mits geadviseerde werkzaamheden worden uitgevoerd.
ÜttHMiÉMiMÉiKÜMii
PZC Felix Binicewicz bron: ANWB, Ccrnellefce Blok, Jan van DammeJoeri Wisse