spectrum 2
Vakantiecheck rammelt
Zó kunnen de auto's veilig naar het zuiden van Italië rijden
De test
Zeeuwse dealers
reageren op test
„Als consument weet je niet wat een vakantiecontrole inhoudt. Ik denk dat
hier een taak ligt voor ons.Erik jan de jong, anwb
De drie testauto's zijn in het ANWB-keu-
ringsstation in Den Haag onderworpen
aan een vakantiekeuring. „Voor een va
kantie vraag je meer van een auto dan je
normaal doet. De auto moet daarom in
topconditie zijn", zegt technisch autoad
viseur Rien Wagemakers van de ANWB.
Hij legt uit waarom de mankementen
aan de testauto's gerepareerd zouden
moeten worden voor een vakantie naar
het zuiden van Italië.
Fiat Punto
„De reparatie van het defecte linkerportier
raam is belangrijk, als je kijkt naar de omstan
digheden waarin de auto wordt gebruikt. Stel
dat je bij een tolpoortje staat, dan is het erg
handig dat je het raam open kunt doen. De au
to heeft bovendien geen airconditioning: zo'n
raam is belangrijk als het warm wordt in de au
to. Een te hoge temperatuur kan ten koste
gaan van de concentratie en fitheid van de be
stuurder.
De lekkage aan de uitlaat moet gerepareerd
worden voor de vakantie. Een uitlaat hoort
van voor tot achter helemaal gasdicht te zijn.
De lekkage aan de versnellingsbak is een ad-
viespunt. Die hoeft niet per se gerepareerd te
worden. Je zou daar wel mee heen en weer
naar Italië kunnen rijden."
Renault Clio
„De olielekkage aan de carterstop kan zorgen
voor problemen met de motor, zeker als je
een lange afstand moet rijden. Je weet niet
hoe de lekkage zich onderweg ontwikkelt. Er
is kans op een te laag oliepeil, waardoor mo-
torschade kan ontstaan. Daar moet je echt
wat aan doen voor de vakantie.
Deze handrem is niet optimaal en moet gere
pareerd worden. De handrem is niet alleen
een parkeerrem, maar fungeert ook als nood
rem. Een goede werking is van levensbelang.
P- De remschijven moeten ook vernieuwd wor
den, want de dikte is onder het voorgeschre
ven minimum. Dat kan nadelige gevolgen heb
ben voor het remsysteem.
De lekkage aan de aandrijfashoes moet verhol
pen worden. Er kan zo schade ontstaan aan de
homokyneet aan de aandrijfas.
De rechtervoorband vertoont droogtescheur
tjes, maar hoeft niet strikt noodzakelijk vervan
gen te worden."
Volkswagen Polo
„De multiriem moet absoluut vervangen wor
den. Hij kan onderweg gaan rafelen en zelfs
breken. Als hij breekt, valt de aandrijving van
de dynamo uit, waardoor stroomvoorziening
meer hebt. Bovendien loop je het risico dat
andere onderdelen in de motorruimte bescha
digen, als de multiriem breekt.
De voorbanden zijn volkomen versleten en
moeten vervangen worden. Het is gewoon on
veilig. Gevaarlijk zelfs.
Niet alleen een brandend servicelampje, maar
ook de klant zelf moet aangeven wanneer de
laatste beurt is geweest. Bij deze Volkswagen
Polo is het 24.000 kilometer geleden, dus is
een kleine beurt echt nodig. Daarbij wordt de
motorolie vervangen en blijft de motor opti
maal gesmeerd.
We hebben de kwaliteit van de remvloeistof
gemeten en die is goed. Dan is het niet nodig
om de vloeistof na twee jaar te verversen."
Voor een onafhankelijke nulmeting heeft de
PZC de testauto's - een Renault Clio, een Fiat
Punto en een Volkswagen Polo - aangeboden
voor een vakantiekeuring in het ANWB-keu-
ringsstation in Den Haag.
De PZC maakte vervolgens een afspraak bij 23
Zeeuwse autogarages, telkens met dezelfde
boodschap. We vertelden dat we op vakantie
gaan naar het zuiden van Italië. De vraag was
of de auto nagekeken kon worden, zodat we
veilig op vakantie kunnen.
De garages zijn geheel willekeurig gekozen
door de PZC. Wel is ervoor gezorgd dat in alle
delen van de provincie garages getest zijn én
dat er een goede mix was tussen merkdealers
en universele garages.
We hebben - omwille van de betrouwbaarheid
van de test - de garages vooraf niet verteld
dat ze deelnamen aan een onderzoek.
De vakantiecontroles zijn in de periode van 10
tot 18 juni 2008 uitgevoerd.
De garages hebben de kans gekregen om te
reageren op de bevindingen van de PZC.
Het PZC-onderzoek is een momentopname
en zegt niets over de prestaties van een auto
garage in het algemeen. We hebben alléén ge
keken naar de uitvoering van één vakantiecon
trole op één moment.
„We juichen onderzoek toe", zegt bestuurs
lid Saco Melse van de Vereniging voor
Zeeuwse Merkendealers. De merken-
dealers plaatsen wel kanttekeningen bij de
PZC-garagetest. „Iedere dealer kent zijn ei
gen merk het beste. Als je bijvoorbeeld
een Renault bij een Nissan-dealer brengt,
kan dat verschil maken. De Renault Clio is
een maand geleden nog apk gekeurd. Toen
waren die remschijven ook al te dun. We
mogen ervan uitgaan dat ze toen gecontro
leerd zijn. Daarom bekijken we alleen de
remschijven en remblokken. Als je een au
to normaal laat onderhouden, moet -ie in
principe fluitend door een vakantiecontro-
le komen. Een vakantiecheck is wél belang
rijk voor zaken als vloeistoffen en banden
spanning. Maar een vaste checklist voor
een vakantiekeuring is een goed idee."
pzc
Zaterdag 28 juni 2008
Bovag ziet een toenemend belang van een
zomer- of wintercontrole. „Zeker nu voor
jonge benzineauto's de apk-frequentie om
laag is gegaan, kan de verkeersveiligheid in
het geding komen. Uit onderzoek blijkt
dat zestig procent van de mensen van apk
naar apk wil rijden, zonder tussentijdse
beurten. Maar in twee jaar kunnen banden
gevaarlijk versleten zijn, net als het remsys
teem. Bij een tussentijdse zomercheck kan
dat aan het licht komen."
De ene vakantiecontrole is de
andere niet. De prijs, inhoud én
nauwkeurigheid blijken per
autogarage te verschillen. Dat is de
uitkomst van de PZC-garagetest.
door Cornelleke Blok, Jan van Damme
en Joeri Wisse
fotografie Mechteld Jansen
Het begint met een simpele
vraag. 'Ik ga binnenkort op va
kantie naar het zuiden van Ita
lië. Kunt u mijn auto nakijken?'
Een vraag die veel consumenten in deze
tijd van het jaar aan hun garage stellen.
Toch kan het voor misverstanden zorgen.
Als iets duidelijk is geworden uit de
PZC-autogaragetest, dan is het wel dat ga
rages heel verschillend denken over de in
houd van een vakantiecontrole.
Hoort de controle van de multiriem - de
rubberen band die er voor zorgt dat de ac
cu wordt opgeladen én de stuurbekrachtin-
ging werkt - bij een vakantiecontrole? Vol
gens fastfitter Kwik-Fit niet. „Dat doen we
wel bij een grote beurt, maar niet bij een
gratis vakantiecheck", zegt Ellen Veurink,
woordvoerder van Kwik-Fit. Maar, zo
moet ook zij toegeven, je zit wel mooi met
de gebakken peren als je halverwege de
reis met je Volkswagen Polo langs de kant
van de weg staat met een gebroken multi
riem. Zes andere garages controleren de
multiriem wel en constateren - net als de
ANWB - dat -ie vervangen moet worden
voor de vakantie.
Het opmeten van de dikte van de remschij
ven valt bij de meeste garages niet onder
een vakantiecontrole. Veel eigenaren van
garages geven in een reactie op de test aan
dat ze remschijven en remblokken alleen
bekijken (visuele controle). Daarom wor
den de te dunne remschijven van de
Renault Clio door veruit de meeste gara
ges (zeven van de acht) niet opgemerkt,
terwijl de ANWB vervanging noodzakelijk
vindt voor de vakantie.
Voor de Volkswagen Polo krijgen we van
Kwik-Fit en Volkswagen-dealer Van
Strien juist wél het advies de remschijven
te vervangen. Die garages meten bij een va
kantiecontrole dus wél de dikte van de
remschijven op. De ANWB vindt het overi
gens niet nodig de remschijven van de
Volkswagen Polo te vervangen.
Verwarrend, vindt technisch autoadviseur
Erik Jan de Jong van de ANWB. „Als con
sument weet je niet wat een vakantiecon
trole inhoudt. Ik denk dat hier een taak
ligt voor ons, wellicht in samenwerking
met Bovag, om een vaste checklist op te
stellen voor een vakantiecontrole. Voor ca
ravans bestaat die al. Het schept duidelijk
heid voor de consument en het komt de
veiligheid ten goede. Dit onderzoek is trou
wens geen reden voor onrust. Het is goed
dat mensen hun auto naar de garage breng
en voor een vakantiebeurt. Onze bood
schap is: zorg dat je materiaal in orde is!"
Wat de Bovag betreft hoeft zo'n checklist
er niet te komen. „We hebben al genoeg
regeltjes in de branche. Een goede garage
weet dat het rem- en koelsysteem en de
banden belangrijke controlepunten zijn",
zegt woordvoerder Paul de Waal. „Op som
mige punten is discussie over een reparatie
onvermijdelijk, omdat je in een grijs ge
bied komt. Een monteur kan denken, 'die
remmen komen straks wel bij de apk'."