spectrum 2 Vakantiecheck rammelt Zó kunnen de auto's veilig naar het zuiden van Italië rijden De test Zeeuwse dealers reageren op test „Als consument weet je niet wat een vakantiecontrole inhoudt. Ik denk dat hier een taak ligt voor ons.Erik jan de jong, anwb De drie testauto's zijn in het ANWB-keu- ringsstation in Den Haag onderworpen aan een vakantiekeuring. „Voor een va kantie vraag je meer van een auto dan je normaal doet. De auto moet daarom in topconditie zijn", zegt technisch autoad viseur Rien Wagemakers van de ANWB. Hij legt uit waarom de mankementen aan de testauto's gerepareerd zouden moeten worden voor een vakantie naar het zuiden van Italië. Fiat Punto „De reparatie van het defecte linkerportier raam is belangrijk, als je kijkt naar de omstan digheden waarin de auto wordt gebruikt. Stel dat je bij een tolpoortje staat, dan is het erg handig dat je het raam open kunt doen. De au to heeft bovendien geen airconditioning: zo'n raam is belangrijk als het warm wordt in de au to. Een te hoge temperatuur kan ten koste gaan van de concentratie en fitheid van de be stuurder. De lekkage aan de uitlaat moet gerepareerd worden voor de vakantie. Een uitlaat hoort van voor tot achter helemaal gasdicht te zijn. De lekkage aan de versnellingsbak is een ad- viespunt. Die hoeft niet per se gerepareerd te worden. Je zou daar wel mee heen en weer naar Italië kunnen rijden." Renault Clio „De olielekkage aan de carterstop kan zorgen voor problemen met de motor, zeker als je een lange afstand moet rijden. Je weet niet hoe de lekkage zich onderweg ontwikkelt. Er is kans op een te laag oliepeil, waardoor mo- torschade kan ontstaan. Daar moet je echt wat aan doen voor de vakantie. Deze handrem is niet optimaal en moet gere pareerd worden. De handrem is niet alleen een parkeerrem, maar fungeert ook als nood rem. Een goede werking is van levensbelang. P- De remschijven moeten ook vernieuwd wor den, want de dikte is onder het voorgeschre ven minimum. Dat kan nadelige gevolgen heb ben voor het remsysteem. De lekkage aan de aandrijfashoes moet verhol pen worden. Er kan zo schade ontstaan aan de homokyneet aan de aandrijfas. De rechtervoorband vertoont droogtescheur tjes, maar hoeft niet strikt noodzakelijk vervan gen te worden." Volkswagen Polo „De multiriem moet absoluut vervangen wor den. Hij kan onderweg gaan rafelen en zelfs breken. Als hij breekt, valt de aandrijving van de dynamo uit, waardoor stroomvoorziening meer hebt. Bovendien loop je het risico dat andere onderdelen in de motorruimte bescha digen, als de multiriem breekt. De voorbanden zijn volkomen versleten en moeten vervangen worden. Het is gewoon on veilig. Gevaarlijk zelfs. Niet alleen een brandend servicelampje, maar ook de klant zelf moet aangeven wanneer de laatste beurt is geweest. Bij deze Volkswagen Polo is het 24.000 kilometer geleden, dus is een kleine beurt echt nodig. Daarbij wordt de motorolie vervangen en blijft de motor opti maal gesmeerd. We hebben de kwaliteit van de remvloeistof gemeten en die is goed. Dan is het niet nodig om de vloeistof na twee jaar te verversen." Voor een onafhankelijke nulmeting heeft de PZC de testauto's - een Renault Clio, een Fiat Punto en een Volkswagen Polo - aangeboden voor een vakantiekeuring in het ANWB-keu- ringsstation in Den Haag. De PZC maakte vervolgens een afspraak bij 23 Zeeuwse autogarages, telkens met dezelfde boodschap. We vertelden dat we op vakantie gaan naar het zuiden van Italië. De vraag was of de auto nagekeken kon worden, zodat we veilig op vakantie kunnen. De garages zijn geheel willekeurig gekozen door de PZC. Wel is ervoor gezorgd dat in alle delen van de provincie garages getest zijn én dat er een goede mix was tussen merkdealers en universele garages. We hebben - omwille van de betrouwbaarheid van de test - de garages vooraf niet verteld dat ze deelnamen aan een onderzoek. De vakantiecontroles zijn in de periode van 10 tot 18 juni 2008 uitgevoerd. De garages hebben de kans gekregen om te reageren op de bevindingen van de PZC. Het PZC-onderzoek is een momentopname en zegt niets over de prestaties van een auto garage in het algemeen. We hebben alléén ge keken naar de uitvoering van één vakantiecon trole op één moment. „We juichen onderzoek toe", zegt bestuurs lid Saco Melse van de Vereniging voor Zeeuwse Merkendealers. De merken- dealers plaatsen wel kanttekeningen bij de PZC-garagetest. „Iedere dealer kent zijn ei gen merk het beste. Als je bijvoorbeeld een Renault bij een Nissan-dealer brengt, kan dat verschil maken. De Renault Clio is een maand geleden nog apk gekeurd. Toen waren die remschijven ook al te dun. We mogen ervan uitgaan dat ze toen gecontro leerd zijn. Daarom bekijken we alleen de remschijven en remblokken. Als je een au to normaal laat onderhouden, moet -ie in principe fluitend door een vakantiecontro- le komen. Een vakantiecheck is wél belang rijk voor zaken als vloeistoffen en banden spanning. Maar een vaste checklist voor een vakantiekeuring is een goed idee." pzc Zaterdag 28 juni 2008 Bovag ziet een toenemend belang van een zomer- of wintercontrole. „Zeker nu voor jonge benzineauto's de apk-frequentie om laag is gegaan, kan de verkeersveiligheid in het geding komen. Uit onderzoek blijkt dat zestig procent van de mensen van apk naar apk wil rijden, zonder tussentijdse beurten. Maar in twee jaar kunnen banden gevaarlijk versleten zijn, net als het remsys teem. Bij een tussentijdse zomercheck kan dat aan het licht komen." De ene vakantiecontrole is de andere niet. De prijs, inhoud én nauwkeurigheid blijken per autogarage te verschillen. Dat is de uitkomst van de PZC-garagetest. door Cornelleke Blok, Jan van Damme en Joeri Wisse fotografie Mechteld Jansen Het begint met een simpele vraag. 'Ik ga binnenkort op va kantie naar het zuiden van Ita lië. Kunt u mijn auto nakijken?' Een vraag die veel consumenten in deze tijd van het jaar aan hun garage stellen. Toch kan het voor misverstanden zorgen. Als iets duidelijk is geworden uit de PZC-autogaragetest, dan is het wel dat ga rages heel verschillend denken over de in houd van een vakantiecontrole. Hoort de controle van de multiriem - de rubberen band die er voor zorgt dat de ac cu wordt opgeladen én de stuurbekrachtin- ging werkt - bij een vakantiecontrole? Vol gens fastfitter Kwik-Fit niet. „Dat doen we wel bij een grote beurt, maar niet bij een gratis vakantiecheck", zegt Ellen Veurink, woordvoerder van Kwik-Fit. Maar, zo moet ook zij toegeven, je zit wel mooi met de gebakken peren als je halverwege de reis met je Volkswagen Polo langs de kant van de weg staat met een gebroken multi riem. Zes andere garages controleren de multiriem wel en constateren - net als de ANWB - dat -ie vervangen moet worden voor de vakantie. Het opmeten van de dikte van de remschij ven valt bij de meeste garages niet onder een vakantiecontrole. Veel eigenaren van garages geven in een reactie op de test aan dat ze remschijven en remblokken alleen bekijken (visuele controle). Daarom wor den de te dunne remschijven van de Renault Clio door veruit de meeste gara ges (zeven van de acht) niet opgemerkt, terwijl de ANWB vervanging noodzakelijk vindt voor de vakantie. Voor de Volkswagen Polo krijgen we van Kwik-Fit en Volkswagen-dealer Van Strien juist wél het advies de remschijven te vervangen. Die garages meten bij een va kantiecontrole dus wél de dikte van de remschijven op. De ANWB vindt het overi gens niet nodig de remschijven van de Volkswagen Polo te vervangen. Verwarrend, vindt technisch autoadviseur Erik Jan de Jong van de ANWB. „Als con sument weet je niet wat een vakantiecon trole inhoudt. Ik denk dat hier een taak ligt voor ons, wellicht in samenwerking met Bovag, om een vaste checklist op te stellen voor een vakantiecontrole. Voor ca ravans bestaat die al. Het schept duidelijk heid voor de consument en het komt de veiligheid ten goede. Dit onderzoek is trou wens geen reden voor onrust. Het is goed dat mensen hun auto naar de garage breng en voor een vakantiebeurt. Onze bood schap is: zorg dat je materiaal in orde is!" Wat de Bovag betreft hoeft zo'n checklist er niet te komen. „We hebben al genoeg regeltjes in de branche. Een goede garage weet dat het rem- en koelsysteem en de banden belangrijke controlepunten zijn", zegt woordvoerder Paul de Waal. „Op som mige punten is discussie over een reparatie onvermijdelijk, omdat je in een grijs ge bied komt. Een monteur kan denken, 'die remmen komen straks wel bij de apk'."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 88