reizen^
w
Wijntje boven Parijs Zwartste zaterdag
Gebiologeerd kijk ik naar
het naamkaartje op
haar revers. Jeannette
Nederland en
Europa gaan op
vakantie. Waar moet
je rekening mee
houden als je de
auto pakt? Rob van
den Dobbelsteen
zet de belangrijkste
knelpunten op een
rij.
PZC
Zaterdag 28 juni 2008
reizen@wegener.nl
024-3650360
Op weg naar Barcelona voor een zorgeloze zinderen
de zweetvakantie vlieg ik over Parijs. Wijntje één
is al binnen en nummer twee staat op het klaptafel
tje. Ik kijk naar buiten en zie de lichtstad onder me door glij
den. Ineens word ik getroffen door een aanval van melan
cholie. Het is een gevoel dat ik nooit, maar dan ook nooit
heb, wanneer ik uit Amsterdam vertrek. Niets doet het IJ
me, of'zuid', waar ik woon, of de Arena waar ik wel eens
voetbal zie. Het interesseert me geen zier.
Maar mijn gevoel gaat meteen met me op de loop wanneer
Parijs in beeld komt. De zon staat al laag en de stad gloeit
oranje op. In de nevelige verte ontwaar ik de Tour Montpar-
nasse. Mijn eerste tournedos au poivre at ik daar met mijn
toenmalige beste vriend, 35 jaar geleden. De hele maaltijd
door zochten we het juiste moment om zonder te betalen
weg te rennen. We durfden niet.
Verder naar het zuiden. Wijntje twee is op. Ik rijd op de au
toroute naar Valence. Bij 'nord' eraf en dan de Ardèche in.
Op de kruising voor Beauchastel eerst even een kleine pastis
drinken. Dan verder. Met de deux chevaux door St. Laurent
du Pape en St. Fortunat. Dorp na dorp, bocht na bocht. Ik
ken die weg nog zo goed. Wanneer Les Ollières bijna bereikt
is, rijd ik langs de steenkrakerij van Moulin. Als ik nu naar
links kijk zie ik, aan de andere kant van de Eyrieux mijn
einddoel. Camping Les Plantas. Ooit mijn ultieme vrijheid,
mijn dolce far niente, mijn tuin van Eden.
Alles wat was, is er nog. De prachtige terrassen, de
campingwinkel, het bureau d'aceuil, het restaurant.
Ik kan zo de kelders inlopen om de fusten bier op te
slaan, om de kratten goedkope sterrenwijn te sjou
wen, om schorpioenen te vangen en spinnen te eli
mineren. Campeurs vinden hun weg naar het terras
van het kasteeltje. Mijn terras, ons terras. Waar we
aten en dronken, muziek maakten en verliefd wa
ren. Alles wat was, is er nog. Behalve wij. De belang
rijksten die er zijn. Of waren.
Dat krijg ik nou altijd in Frankrijk, het vakantieland van
mijn jeugd. Ooit heb ik een poging gedaan er met mijn jon
ge kinderen doorheen te trekken. Langs de route die ik net
beschreef Ik zie me nog zitten op een grote rots, midden in
de Eyrieux vlak bij La Voulte. Meer gedachten dan me lief
waren. Waarom denk ik zomaar aan Jeannette? Waarom be
sefik nu pas echt hoe intens gelukkig ik hier ben geweest?
Alles wat ik zie, ken ik. De bergen, de rivier, de weg, de dor
pen. Ik weet dat dit allemaal blijft, terwijl ik langzaam ver
dwijn. Dat kost me moeite. Gelukkig vangt mijn zoon net
een enge vis. Tijd voor een stoere, vaderlijke actie.
Ik heb me voorgenomen om voorlopig niet meer met de au
to naar Zuid-Frankrijk te gaan. Onzin? Misschien. Maar het
is geen doen. Zelfs nu ik er overheen vlieg, sla ik door. Mis
schien moet ik een paar jaar doorgroeien. Het onvermijdelij
ke een betere plaats geven en accepteren. Misschien. Wijntje
drie komt binnen.
Ik doe mijn ogen dicht en loop langs de camping naar bo
ven. Een smal paadje. Het slingert onvoorspelbaar en wordt
smaller en smaller. Je moet goed opletten, anders loop je er
voorbij. Maar ik weet waar het is. Ik zie beide stenen onder
het mos dat de vergankelijkheid zo graag bedekt. Alles is
hier mooi. Het uitzicht, de heldere lucht, de wind en de
geur van de eeuwige jeugd. Ik ga tussen beide stenen zitten.
Naast zijn vader ligt Paul. Hij bestierde de camping waar ik
werkte en gelukkig was. Dood is ie allang. Kettingroker, long
kanker, 44 jaar geworden. Zonde.
Ik ben nu 53 en zit in het KLM-toestel, 10 kilometer boven
hem een lekker potje te somberen. Het moet niet gekker
worden met die herinneringen. Gelukkig vraagt de stewar
dess of ik zin heb in nog een wijntje. Gebiologeerd kijk ik
naar het naamkaartje op de revers van haar pakje. Jeannette.
Flesje vier is bijna leeg. Beneden glinsteren de lichtjes van
mijn bestemming. Barcelona, al weer zo lang mijn nieuwe
vakantieliefde. Ik voel de zon van morgen nu al op mijn
huid branden. Het wordt een schitterende vakantie, neem
ik mezelf voor. Geen melancholisch gesomber meer. Maar in
mijn achterhoofd hoor ik Jim Morisson en the Doors nu al
weemoedig zingen: summer's almost gone, we've had some
good times but there gone. The winters's coming on. Summer's
almost gone.
Derk Bolt gaat op zomervakantie. Vanaf 6 september staan zijn
reisavonturen weer op deze plek.
De ANWB kent geen
twijfels. Eigen onder
zoek, gevoegd bij dat
van de Stichting Conti
nu Vakantieonderzoek
(CVO), bracht de grootste club van
Nederland tot de slotsom, dat ko
mende zomer circa 11,5 miljoen
landgenoten één week of langer op
vakantie gaan. Nog preciezer: ruim
8,6 miljoen mensen trekken de
grens over (van hen kiezen 2,7 mil
joen personen voor een kampeer-
vakantie) en de rest blijft hier.
Of die cijfers kloppen, moet na
tuurlijk nog maar worden afge
wacht. Maar dat de autosnelwegen
naar het zuiden straks op de zoge
heten zwarte zaterdagen ernstig
verstopt zullen raken, staat vast.
Frankrijk, dat - alweer volgens de
ANWB -1,5 miljoen Nederlanders
mag verwachten, heeft de ver
doemde data al doorgegeven: 26
juli, 2 en 9 augustus. Waarbij dient
te worden aangetekend dat de 2e
augustus dan weer de allerzwartste
zaterdag van allemaal wordt, om
dat er dan zowel miljoenen auto
mobilisten op vakantie gaan, als er
van terugkomen. Een probleem is
ook het weekend van 12 en 13 juli.
Veel Fransen gaan dan op pad in
verband met de nationale feestdag
op maandag de 14e: quatorze juil-
let.
Voor andere landen kunnen niet
zomaar dezelfde dagen worden in
gevuld. Om dichtbij te beginnen:
In Nederland wordt de grootste
drukte verwacht bij het begin van
de zomervakanties. Maar, ver
wacht de ANWB, door de vakan
tiespreiding zal er van files van
tientallen kilometers, zoals in
Frankrijk, geen sprake zijn. Dit in
tegenstelling tot Duitsland, dat niet
alleen zelf een belangrijke vakantie
bestemming is (750.000 Nederlan
ders), maar waar de Autobahnen
ook nog eens de vaderlanders moe
ten verwerken die naar Italië rei
zen, naar Oostenrijk, naar Zwitser
land en naar het als vakantieland
sterk opkomende Tsjechië.
Dagen waarop het verkeer op de
Duitse snelwegen volgens verwach
ting langdurig tot stilstand zal ko
men, zijn de vrijdagen en zaterda
gen in juli en begin augustus. In
Italië ligt de nadruk meer op het
eind van de zomer.
Daar vindt de grote uittocht im
mers pas plaats in augustus. Net
als in Frankrijk valt 'zwarte zater
dag' weliswaar ook daar op 2 augus
tus, maar tijdens alle andere week
einden in de zomer wordt even
eens grote drukte verwacht. Houd
ook vrijdag 15 augustus (Maria He
melvaart) in de gaten. Veel Italia
nen zijn vrij en gaan er op uit.
Tot slot België, Luxemburg, Oosten
rijk en Zwitserland. In die landen
worden nog niet echt zwarte kruis
jes op de zomerkalender gezet.
Overal in Europa wordt gewerkt
aan nieuwe verbindingen en snel
wegen. Belangrijk voor Nederland
se vakantiegangers kan in Duits
land onder meer de nakende vol
tooiing van de A6/D5 (Neurenberg
- Praag) zijn. Slechts bij Amberg
ontbreekt nog 20 kilometer snel
weg. Een andere route naar Praag,
die via Dresden (A17), is klaar tot
aan de Tsjechische grens. Het
wachten is op de openstelling van
de D8 in Tsjechië. Daar ontbreekt
nog 16 kilometer tussen Lovosice
en Rehlovice. Op de voor naar Oos
tenrijk rijdende automobilisten zo
belangrijke A7 tussen Ulm en Lin-
dau wordt bij de Oostenrijkse
grens nog altijd gewerkt aan een
stukje snelweg van 13 kilometer.
Oplevering: medio 2009.
In Frankrijk zullen Nederlandse va
kantiegangers die via de Loire-
streek richting Atlantische kust wil
len, blij zijn met de nieuwe rond
weg bij Angers. Die zorgt ervoor
dat er nu helemaal via een autorou
te (An) van Parijs naar Nantes kan
worden gereden. In Italië is de A5
met de ingebruikname van het vijf
kilometer lange stukje snelweg tus
sen Courmayeur en de Mont Blanc-
tunnel eindelijk klaar.
In Oostenrijk hebben twee tunnels
in de Autobahn tussen Graz en Kla-
genfürt (A2) een tweede buis gekre
gen. Het gaat om de Graberntun-
nel tussen Wolfsberg en Bad St.
Leonard en de Herzogbergtunnel
tussen Steinberg en Modriach.
Tot slot: in tegenstelling tot wat de
ANWB in een perspublicatie sug
gereert, vervoert de onlangs in
Zwitserland geopende nieuwe
Lötschbergtunnel Frutigen-Raron
geen luxe-auto's. Die moeten nog
steeds doorrijden naar het een
stuk hoger gelegen Kandersteg
waar de oude tunnel naar Goppen-
stein ligt.
Voor verdere informatie over
knelpunten, verwachte drukte,
actuele informatie, adressen van
ANWB-steunpunten in het bui
tenland enzovoort: ga naar
www.anwb.nl
Verplicht in de auto
Een brandblusser, gevarendriehoek
en verbanddoos in de auto kunnen
van pas komen. In veel landen is
de aanwezigheid in de auto van de
ze attributen op straffe van een
boete zelfs verplicht.
Brandblusser: België, Bulgarije, Est
land, Griekenland, Letland, Litou
wen, Polen, Rusland, en Turkije.
Gevarendriehoek: België, Bulga
rije, Denemarken, Finland, Grieken
land, Hongarije, Joegoslavië, Kroa
tië, Letland, Macedonië, Oosten
rijk, Polen, Portugal, Roemenië,
Rusland, Slovenië, Slowakije, Span
je, Tsjechië, Turkije en Wit-Rus-
land.
Verbanddoos: Estland, Grieken
land, Hongarije, Joegoslavië, Kroa
tië, Letland, Litouwen, Macedonië,
Oostenrijk, Roemenië, Rusland, Slo
venië, Slowakije, Tsjechië, Turkije
en Wit-Rusland.
Veiligheidsvesten: In België,
Luxemburg, Oostenrijk, Kroatië,
Italië, Slovenië, Hongarije, Spanje
en Portugal moet in de auto een
hesje met reflecterende strepen
voorhanden zijn. Dit hesje dient de
bestuurder te dragen als hij buiten
de bebouwde kom bij pech of een
ongeval de auto verlaat.