reizen^ w Wijntje boven Parijs Zwartste zaterdag Gebiologeerd kijk ik naar het naamkaartje op haar revers. Jeannette Nederland en Europa gaan op vakantie. Waar moet je rekening mee houden als je de auto pakt? Rob van den Dobbelsteen zet de belangrijkste knelpunten op een rij. PZC Zaterdag 28 juni 2008 reizen@wegener.nl 024-3650360 Op weg naar Barcelona voor een zorgeloze zinderen de zweetvakantie vlieg ik over Parijs. Wijntje één is al binnen en nummer twee staat op het klaptafel tje. Ik kijk naar buiten en zie de lichtstad onder me door glij den. Ineens word ik getroffen door een aanval van melan cholie. Het is een gevoel dat ik nooit, maar dan ook nooit heb, wanneer ik uit Amsterdam vertrek. Niets doet het IJ me, of'zuid', waar ik woon, of de Arena waar ik wel eens voetbal zie. Het interesseert me geen zier. Maar mijn gevoel gaat meteen met me op de loop wanneer Parijs in beeld komt. De zon staat al laag en de stad gloeit oranje op. In de nevelige verte ontwaar ik de Tour Montpar- nasse. Mijn eerste tournedos au poivre at ik daar met mijn toenmalige beste vriend, 35 jaar geleden. De hele maaltijd door zochten we het juiste moment om zonder te betalen weg te rennen. We durfden niet. Verder naar het zuiden. Wijntje twee is op. Ik rijd op de au toroute naar Valence. Bij 'nord' eraf en dan de Ardèche in. Op de kruising voor Beauchastel eerst even een kleine pastis drinken. Dan verder. Met de deux chevaux door St. Laurent du Pape en St. Fortunat. Dorp na dorp, bocht na bocht. Ik ken die weg nog zo goed. Wanneer Les Ollières bijna bereikt is, rijd ik langs de steenkrakerij van Moulin. Als ik nu naar links kijk zie ik, aan de andere kant van de Eyrieux mijn einddoel. Camping Les Plantas. Ooit mijn ultieme vrijheid, mijn dolce far niente, mijn tuin van Eden. Alles wat was, is er nog. De prachtige terrassen, de campingwinkel, het bureau d'aceuil, het restaurant. Ik kan zo de kelders inlopen om de fusten bier op te slaan, om de kratten goedkope sterrenwijn te sjou wen, om schorpioenen te vangen en spinnen te eli mineren. Campeurs vinden hun weg naar het terras van het kasteeltje. Mijn terras, ons terras. Waar we aten en dronken, muziek maakten en verliefd wa ren. Alles wat was, is er nog. Behalve wij. De belang rijksten die er zijn. Of waren. Dat krijg ik nou altijd in Frankrijk, het vakantieland van mijn jeugd. Ooit heb ik een poging gedaan er met mijn jon ge kinderen doorheen te trekken. Langs de route die ik net beschreef Ik zie me nog zitten op een grote rots, midden in de Eyrieux vlak bij La Voulte. Meer gedachten dan me lief waren. Waarom denk ik zomaar aan Jeannette? Waarom be sefik nu pas echt hoe intens gelukkig ik hier ben geweest? Alles wat ik zie, ken ik. De bergen, de rivier, de weg, de dor pen. Ik weet dat dit allemaal blijft, terwijl ik langzaam ver dwijn. Dat kost me moeite. Gelukkig vangt mijn zoon net een enge vis. Tijd voor een stoere, vaderlijke actie. Ik heb me voorgenomen om voorlopig niet meer met de au to naar Zuid-Frankrijk te gaan. Onzin? Misschien. Maar het is geen doen. Zelfs nu ik er overheen vlieg, sla ik door. Mis schien moet ik een paar jaar doorgroeien. Het onvermijdelij ke een betere plaats geven en accepteren. Misschien. Wijntje drie komt binnen. Ik doe mijn ogen dicht en loop langs de camping naar bo ven. Een smal paadje. Het slingert onvoorspelbaar en wordt smaller en smaller. Je moet goed opletten, anders loop je er voorbij. Maar ik weet waar het is. Ik zie beide stenen onder het mos dat de vergankelijkheid zo graag bedekt. Alles is hier mooi. Het uitzicht, de heldere lucht, de wind en de geur van de eeuwige jeugd. Ik ga tussen beide stenen zitten. Naast zijn vader ligt Paul. Hij bestierde de camping waar ik werkte en gelukkig was. Dood is ie allang. Kettingroker, long kanker, 44 jaar geworden. Zonde. Ik ben nu 53 en zit in het KLM-toestel, 10 kilometer boven hem een lekker potje te somberen. Het moet niet gekker worden met die herinneringen. Gelukkig vraagt de stewar dess of ik zin heb in nog een wijntje. Gebiologeerd kijk ik naar het naamkaartje op de revers van haar pakje. Jeannette. Flesje vier is bijna leeg. Beneden glinsteren de lichtjes van mijn bestemming. Barcelona, al weer zo lang mijn nieuwe vakantieliefde. Ik voel de zon van morgen nu al op mijn huid branden. Het wordt een schitterende vakantie, neem ik mezelf voor. Geen melancholisch gesomber meer. Maar in mijn achterhoofd hoor ik Jim Morisson en the Doors nu al weemoedig zingen: summer's almost gone, we've had some good times but there gone. The winters's coming on. Summer's almost gone. Derk Bolt gaat op zomervakantie. Vanaf 6 september staan zijn reisavonturen weer op deze plek. De ANWB kent geen twijfels. Eigen onder zoek, gevoegd bij dat van de Stichting Conti nu Vakantieonderzoek (CVO), bracht de grootste club van Nederland tot de slotsom, dat ko mende zomer circa 11,5 miljoen landgenoten één week of langer op vakantie gaan. Nog preciezer: ruim 8,6 miljoen mensen trekken de grens over (van hen kiezen 2,7 mil joen personen voor een kampeer- vakantie) en de rest blijft hier. Of die cijfers kloppen, moet na tuurlijk nog maar worden afge wacht. Maar dat de autosnelwegen naar het zuiden straks op de zoge heten zwarte zaterdagen ernstig verstopt zullen raken, staat vast. Frankrijk, dat - alweer volgens de ANWB -1,5 miljoen Nederlanders mag verwachten, heeft de ver doemde data al doorgegeven: 26 juli, 2 en 9 augustus. Waarbij dient te worden aangetekend dat de 2e augustus dan weer de allerzwartste zaterdag van allemaal wordt, om dat er dan zowel miljoenen auto mobilisten op vakantie gaan, als er van terugkomen. Een probleem is ook het weekend van 12 en 13 juli. Veel Fransen gaan dan op pad in verband met de nationale feestdag op maandag de 14e: quatorze juil- let. Voor andere landen kunnen niet zomaar dezelfde dagen worden in gevuld. Om dichtbij te beginnen: In Nederland wordt de grootste drukte verwacht bij het begin van de zomervakanties. Maar, ver wacht de ANWB, door de vakan tiespreiding zal er van files van tientallen kilometers, zoals in Frankrijk, geen sprake zijn. Dit in tegenstelling tot Duitsland, dat niet alleen zelf een belangrijke vakantie bestemming is (750.000 Nederlan ders), maar waar de Autobahnen ook nog eens de vaderlanders moe ten verwerken die naar Italië rei zen, naar Oostenrijk, naar Zwitser land en naar het als vakantieland sterk opkomende Tsjechië. Dagen waarop het verkeer op de Duitse snelwegen volgens verwach ting langdurig tot stilstand zal ko men, zijn de vrijdagen en zaterda gen in juli en begin augustus. In Italië ligt de nadruk meer op het eind van de zomer. Daar vindt de grote uittocht im mers pas plaats in augustus. Net als in Frankrijk valt 'zwarte zater dag' weliswaar ook daar op 2 augus tus, maar tijdens alle andere week einden in de zomer wordt even eens grote drukte verwacht. Houd ook vrijdag 15 augustus (Maria He melvaart) in de gaten. Veel Italia nen zijn vrij en gaan er op uit. Tot slot België, Luxemburg, Oosten rijk en Zwitserland. In die landen worden nog niet echt zwarte kruis jes op de zomerkalender gezet. Overal in Europa wordt gewerkt aan nieuwe verbindingen en snel wegen. Belangrijk voor Nederland se vakantiegangers kan in Duits land onder meer de nakende vol tooiing van de A6/D5 (Neurenberg - Praag) zijn. Slechts bij Amberg ontbreekt nog 20 kilometer snel weg. Een andere route naar Praag, die via Dresden (A17), is klaar tot aan de Tsjechische grens. Het wachten is op de openstelling van de D8 in Tsjechië. Daar ontbreekt nog 16 kilometer tussen Lovosice en Rehlovice. Op de voor naar Oos tenrijk rijdende automobilisten zo belangrijke A7 tussen Ulm en Lin- dau wordt bij de Oostenrijkse grens nog altijd gewerkt aan een stukje snelweg van 13 kilometer. Oplevering: medio 2009. In Frankrijk zullen Nederlandse va kantiegangers die via de Loire- streek richting Atlantische kust wil len, blij zijn met de nieuwe rond weg bij Angers. Die zorgt ervoor dat er nu helemaal via een autorou te (An) van Parijs naar Nantes kan worden gereden. In Italië is de A5 met de ingebruikname van het vijf kilometer lange stukje snelweg tus sen Courmayeur en de Mont Blanc- tunnel eindelijk klaar. In Oostenrijk hebben twee tunnels in de Autobahn tussen Graz en Kla- genfürt (A2) een tweede buis gekre gen. Het gaat om de Graberntun- nel tussen Wolfsberg en Bad St. Leonard en de Herzogbergtunnel tussen Steinberg en Modriach. Tot slot: in tegenstelling tot wat de ANWB in een perspublicatie sug gereert, vervoert de onlangs in Zwitserland geopende nieuwe Lötschbergtunnel Frutigen-Raron geen luxe-auto's. Die moeten nog steeds doorrijden naar het een stuk hoger gelegen Kandersteg waar de oude tunnel naar Goppen- stein ligt. Voor verdere informatie over knelpunten, verwachte drukte, actuele informatie, adressen van ANWB-steunpunten in het bui tenland enzovoort: ga naar www.anwb.nl Verplicht in de auto Een brandblusser, gevarendriehoek en verbanddoos in de auto kunnen van pas komen. In veel landen is de aanwezigheid in de auto van de ze attributen op straffe van een boete zelfs verplicht. Brandblusser: België, Bulgarije, Est land, Griekenland, Letland, Litou wen, Polen, Rusland, en Turkije. Gevarendriehoek: België, Bulga rije, Denemarken, Finland, Grieken land, Hongarije, Joegoslavië, Kroa tië, Letland, Macedonië, Oosten rijk, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Slovenië, Slowakije, Span je, Tsjechië, Turkije en Wit-Rus- land. Verbanddoos: Estland, Grieken land, Hongarije, Joegoslavië, Kroa tië, Letland, Litouwen, Macedonië, Oostenrijk, Roemenië, Rusland, Slo venië, Slowakije, Tsjechië, Turkije en Wit-Rusland. Veiligheidsvesten: In België, Luxemburg, Oostenrijk, Kroatië, Italië, Slovenië, Hongarije, Spanje en Portugal moet in de auto een hesje met reflecterende strepen voorhanden zijn. Dit hesje dient de bestuurder te dragen als hij buiten de bebouwde kom bij pech of een ongeval de auto verlaat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 106