em TAXFREE Eerherstelvoor de Opnieuw strengere eisen taxichauffeur 4 I Vrijdag 27 juni 2008 PZC Acht jaar celstraf voor doden vriendin Student in buitenland wil meestal niet terug Pijprookgilde lapt regels aan haar laars CDA'ers Van Gennip en Kortenhorst uit Kamer fiets ék. fitness Jeremiasse >BNpR0FITE[RJ GRONINGEN - De rechtbank in Gro ningen heeft gisteren een 32-jarige man veroordeeld tot acht jaar cel straf De man bekende eind vorig jaar zijn vriendin te hebben ge dood en haar lichaam in de tuin te hebben begraven. De politie vond het lichaam van Tineke Helfferich (39) in december vorig jaar. Ze werd sinds augustus dat jaar ver mist. De politie ging haar zoeken nadat de man had gelogen over haar vermeende verblijfplaats. AMSTERDAM - Tweederde van de Nederlandse studenten in het bui tenland wil niet terug. Het buiten land biedt een uitdagender car rièreperspectief, vinden ze. De Ne derlandse arbeidsmarkt verliest hierdoor talent, concludeert de Stichting Nederlandse Wereldwij de Studenten in een onderzoek on der studenten in het buitenland. Als ze van plan zijn terug te keren, hebben ze daarvoor vooral per soonlijke redenen. Ze willen dicht bij familie en vrienden zijn. DEN HELDER - Pijprookgilde Dorus Rijkers uit Den Helder wil op 1 juli het rookverbod in de horeca negeren. De maandelijkse demonstratie wedstrijdpijproken in een plaatse lijke herberg gaat gewoon door. Het gilde wil zo een proefprocedu- re uitlokken bij de rechter. De vere niging meent dat wedstrijdpijpro ken een besloten aangelegenheid is en wil weten of de rechter dat ook vindt. DEN HAAG - Het CDA ziet in sep tember twee Kamerleden vertrek ken: Karien van Gennip en Ro land Kortenhorst. Van Gennip, oud-staatssecretaris van Economische Zaken, wordt di recteur Europese en Internationale Zaken bij ING. Roland Kortenhorst gaat een klein schalig luchtvaartbedrij f beginnen. Van Gennip zit sinds 2006 in de Tweede Kamer, Kortenhorst was sinds 2002 volksvertegenwoordi ger. BIJ INLEVERING VAN DEZE BON AL HET RIJDEND SPEELGOED, SKELTERS EN DRIEWIELERS DE HELE MAAND JUNI: .1 :i WWW.FIETSPLEZIER.NL GOES Van der Spiegelstraat 54, tel. 0113 -216 063, goes@fietsplezier.nl VLISSINGEN Troelstra weg 364, tel. 0118 - 477 230, vlissingen@fietsplezier.nl PETER Terwijl bouw, industrie en autobranche zitten te springen om goede vaklui, ligt bij veel vmbo's de nadruk op theorie. Nieuwe vakcolleges moeten vanaf komend schooljaar het tij keren. door Laurens Kok Kom Ben de Wilde niet aan zijn vak. Vies werk in de kruipruim te? Ouders die dat te gen hun kinderen zeg gen, maken de eigenaar van een in stallatiebedrijf oprecht boos. „Het is een hardnekkig, maar achter haald beeld van de installatietech niek", verzucht hij. Technici hebben de toekomst. Ba nen zat en de verdiensten zijn goed. Het werk is bovendien een stuk veelzijdiger dan menigeen denkt, bezweert De Wilde. „De in stallateurs bij ons zijn zo goed als eigen baas. Ze zijn veel meer dan monteur: ze moeten ook offertes kunnen maken, een dak kunnen opmeten, met klanten kunnen om gaan. Het is met je kop én met je handen werken." Maar zonder goede opleiding krijg je geen goed personeel. De Wilde heeft ze zien komen en gaan, de jongelui die enthousiast aan een stage begonnen maar eigenlijk geen idee hadden wat ze moesten doen. „Het gaat erom dat je het werk 'ziet', creatieve oplossingen bedenkt. Voordat je dat hebt be reikt, ben je zo zes tot tien jaar ver der. Dus is het belangrijk dat je al jong met techniek begint." Dat gebeurt nu nauwelijks. De leer lingen die van de basisschool naar het vmbo gaan, moeten het meest al doen met twee uurtjes techniek in de week. De andere lesuren gaan op aan algemeen vormende vakken, zodat de leerlingen in het derde jaar ook voor de vmbo-rich- tingen economie of zorg kunnen kiezen. Maar juist jongeren die lie ver iets in elkaar knutselen, raken door al die theorie afgestompt en vallen uit. Zo gaat veel talent verloren, ter wijl de bouw, industrie en auto branche zitten te springen om goe de vaklui. De door de regering in gestelde taskforce jeugdwerkloos heid vond dit doodzonde en kwam met het idee voor een vmbo-vakcollege. Leerlingen die graag met hun handen werken, moeten al vanaf het eerste jaar vol op bezig zijn met techniek, luidde het plan. En toen ging het snel, vertelt Ben Stoelinga, directeur on derwijs van het Edison College in Apeldoorn. Hij stak vorig jaar sep- 'K 2E Dl£ NIEUWE WE.L AAft E>l C. V IN |,T Huizinga wil vrije rijders laten weren van taxistandplaatsen. DEN HAAG - Alle taxi's worden bin nen twee jaar voorzien van een boordcomputer die klanten vooraf laat zien hoeveel zij kwijt zijn voor een rit en die daarvan een bonne tje uitprint. Ongekwalificeerde 'vrije rijders' worden aan banden gelegd en er wordt gewerkt aan tuchtrecht voor taxichauffeurs, waarbij die hun vergunning kun nen verliezen. Het zijn enkele van de maatrege len waarmee staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga de slech te reputatie van de taxibranche denkt te repareren. Gemeenten krijgen de mogelijk heid zelfstandige chauffeurs (vrije rijders') te weren van standplaat sen en bus- en trambanen, als zij niet zijn aangesloten bij een orga nisatie die kwaliteitsgaranties biedt. Ook mogen gemeenten ei sen dat chauffeurs voor bepaalde standplaatsen over het keurmerk 'TX Keur' beschikken. In Amster dam en Rotterdam bestaan al der gelijke 'kwaliteitsstandplaatsen'. De staatssecretaris wil een landelij ke klachteninstantie in het leven roepen die het bestaande meld punt moet vervangen. Dat meld punt functioneert volgens de staatssecretaris niet - klagers heb ben geen idee wat er met hun klacht is gebeurd. De taxibranche wordt sinds de li beralisering in 2000 gekenmerkt door talloze incidenten waarbij voornamelijk nieuwe zelfstandige chauffeurs zich misdragen, klan ten lomp behandelen, oplichten en soms zelfs mishandelen. Ze rij ft?! Alleen chauffeurs die lid zijn van een organisatie die hun kwaliteit garandeert, mogen nog op een taxistandplaats komen. De 'vrije rijders' moeten er weg. den in oude, opgereden auto's, spreken vaak onvoldoende Neder lands en raken geregeld onderling slaags. Invoering van de verplichte chauffeurspas heeft daar tot nog toe weinig aan verholpen. Huizinga baseert zich op een ana lyse van de straattaxi's van de 'task force Taxivisie' van Verkeer en Wa terstaat, waaraan de taxibranche, gemeenten en vakbonden hebben bijgedragen. Er wordt gewerkt aan tuchtrecht, waarbij chauffeurs na een gegron de klacht worden berispt of be boet, of hun chauffeurspas moe ten inleveren. Het verplichte instaptarief van 7,50 euro inclusief de eerste twee kilometer, dat in februari onder protest is ingevoerd, wordt in het najaar vermoedelijk veranderd. Huizinga onderwerpt de tarieven dan aan een herziening, waarbij de meter wordt vervangen door een tijd- en kilometerteller die de ritprijs inzichtelijker moet maken. Een leerling aan het werk op het Edisoncollege in Apeldoorn, een van de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 4