em
TAXFREE
Eerherstelvoor de
Opnieuw strengere
eisen taxichauffeur
4 I Vrijdag 27 juni 2008 PZC
Acht jaar celstraf
voor doden vriendin
Student in buitenland
wil meestal niet terug
Pijprookgilde lapt
regels aan haar laars
CDA'ers Van Gennip en
Kortenhorst uit Kamer
fiets ék. fitness
Jeremiasse
>BNpR0FITE[RJ
GRONINGEN - De rechtbank in Gro
ningen heeft gisteren een 32-jarige
man veroordeeld tot acht jaar cel
straf De man bekende eind vorig
jaar zijn vriendin te hebben ge
dood en haar lichaam in de tuin te
hebben begraven. De politie vond
het lichaam van Tineke Helfferich
(39) in december vorig jaar. Ze
werd sinds augustus dat jaar ver
mist. De politie ging haar zoeken
nadat de man had gelogen over
haar vermeende verblijfplaats.
AMSTERDAM - Tweederde van de
Nederlandse studenten in het bui
tenland wil niet terug. Het buiten
land biedt een uitdagender car
rièreperspectief, vinden ze. De Ne
derlandse arbeidsmarkt verliest
hierdoor talent, concludeert de
Stichting Nederlandse Wereldwij
de Studenten in een onderzoek on
der studenten in het buitenland.
Als ze van plan zijn terug te keren,
hebben ze daarvoor vooral per
soonlijke redenen. Ze willen dicht
bij familie en vrienden zijn.
DEN HELDER - Pijprookgilde Dorus
Rijkers uit Den Helder wil op 1
juli het rookverbod in de horeca
negeren.
De maandelijkse demonstratie
wedstrijdpijproken in een plaatse
lijke herberg gaat gewoon door.
Het gilde wil zo een proefprocedu-
re uitlokken bij de rechter. De vere
niging meent dat wedstrijdpijpro
ken een besloten aangelegenheid
is en wil weten of de rechter dat
ook vindt.
DEN HAAG - Het CDA ziet in sep
tember twee Kamerleden vertrek
ken: Karien van Gennip en Ro
land Kortenhorst.
Van Gennip, oud-staatssecretaris
van Economische Zaken, wordt di
recteur Europese en Internationale
Zaken bij ING.
Roland Kortenhorst gaat een klein
schalig luchtvaartbedrij f beginnen.
Van Gennip zit sinds 2006 in de
Tweede Kamer, Kortenhorst was
sinds 2002 volksvertegenwoordi
ger.
BIJ INLEVERING VAN DEZE
BON AL HET RIJDEND
SPEELGOED,
SKELTERS EN DRIEWIELERS
DE HELE MAAND JUNI:
.1 :i
WWW.FIETSPLEZIER.NL
GOES Van der Spiegelstraat 54, tel. 0113 -216 063, goes@fietsplezier.nl
VLISSINGEN Troelstra weg 364, tel. 0118 - 477 230, vlissingen@fietsplezier.nl
PETER
Terwijl bouw, industrie en
autobranche zitten te
springen om goede vaklui,
ligt bij veel vmbo's de
nadruk op theorie. Nieuwe
vakcolleges moeten vanaf
komend schooljaar het tij
keren.
door Laurens Kok
Kom Ben de Wilde niet
aan zijn vak. Vies
werk in de kruipruim
te? Ouders die dat te
gen hun kinderen zeg
gen, maken de eigenaar van een in
stallatiebedrijf oprecht boos. „Het
is een hardnekkig, maar achter
haald beeld van de installatietech
niek", verzucht hij.
Technici hebben de toekomst. Ba
nen zat en de verdiensten zijn
goed. Het werk is bovendien een
stuk veelzijdiger dan menigeen
denkt, bezweert De Wilde. „De in
stallateurs bij ons zijn zo goed als
eigen baas. Ze zijn veel meer dan
monteur: ze moeten ook offertes
kunnen maken, een dak kunnen
opmeten, met klanten kunnen om
gaan. Het is met je kop én met je
handen werken."
Maar zonder goede opleiding krijg
je geen goed personeel. De Wilde
heeft ze zien komen en gaan, de
jongelui die enthousiast aan een
stage begonnen maar eigenlijk
geen idee hadden wat ze moesten
doen. „Het gaat erom dat je het
werk 'ziet', creatieve oplossingen
bedenkt. Voordat je dat hebt be
reikt, ben je zo zes tot tien jaar ver
der. Dus is het belangrijk dat je al
jong met techniek begint."
Dat gebeurt nu nauwelijks. De leer
lingen die van de basisschool naar
het vmbo gaan, moeten het meest
al doen met twee uurtjes techniek
in de week. De andere lesuren
gaan op aan algemeen vormende
vakken, zodat de leerlingen in het
derde jaar ook voor de vmbo-rich-
tingen economie of zorg kunnen
kiezen. Maar juist jongeren die lie
ver iets in elkaar knutselen, raken
door al die theorie afgestompt en
vallen uit.
Zo gaat veel talent verloren, ter
wijl de bouw, industrie en auto
branche zitten te springen om goe
de vaklui. De door de regering in
gestelde taskforce jeugdwerkloos
heid vond dit doodzonde en
kwam met het idee voor een
vmbo-vakcollege. Leerlingen die
graag met hun handen werken,
moeten al vanaf het eerste jaar vol
op bezig zijn met techniek, luidde
het plan. En toen ging het snel,
vertelt Ben Stoelinga, directeur on
derwijs van het Edison College in
Apeldoorn. Hij stak vorig jaar sep-
'K 2E Dl£ NIEUWE
WE.L AAft E>l C. V IN |,T
Huizinga wil vrije
rijders laten weren van
taxistandplaatsen.
DEN HAAG - Alle taxi's worden bin
nen twee jaar voorzien van een
boordcomputer die klanten vooraf
laat zien hoeveel zij kwijt zijn voor
een rit en die daarvan een bonne
tje uitprint. Ongekwalificeerde
'vrije rijders' worden aan banden
gelegd en er wordt gewerkt aan
tuchtrecht voor taxichauffeurs,
waarbij die hun vergunning kun
nen verliezen.
Het zijn enkele van de maatrege
len waarmee staatssecretaris van
Verkeer Tineke Huizinga de slech
te reputatie van de taxibranche
denkt te repareren.
Gemeenten krijgen de mogelijk
heid zelfstandige chauffeurs (vrije
rijders') te weren van standplaat
sen en bus- en trambanen, als zij
niet zijn aangesloten bij een orga
nisatie die kwaliteitsgaranties
biedt. Ook mogen gemeenten ei
sen dat chauffeurs voor bepaalde
standplaatsen over het keurmerk
'TX Keur' beschikken. In Amster
dam en Rotterdam bestaan al der
gelijke 'kwaliteitsstandplaatsen'.
De staatssecretaris wil een landelij
ke klachteninstantie in het leven
roepen die het bestaande meld
punt moet vervangen. Dat meld
punt functioneert volgens de
staatssecretaris niet - klagers heb
ben geen idee wat er met hun
klacht is gebeurd.
De taxibranche wordt sinds de li
beralisering in 2000 gekenmerkt
door talloze incidenten waarbij
voornamelijk nieuwe zelfstandige
chauffeurs zich misdragen, klan
ten lomp behandelen, oplichten
en soms zelfs mishandelen. Ze rij
ft?! Alleen chauffeurs die lid zijn van
een organisatie die hun kwaliteit
garandeert, mogen nog op een
taxistandplaats komen. De 'vrije
rijders' moeten er weg.
den in oude, opgereden auto's,
spreken vaak onvoldoende Neder
lands en raken geregeld onderling
slaags. Invoering van de verplichte
chauffeurspas heeft daar tot nog
toe weinig aan verholpen.
Huizinga baseert zich op een ana
lyse van de straattaxi's van de 'task
force Taxivisie' van Verkeer en Wa
terstaat, waaraan de taxibranche,
gemeenten en vakbonden hebben
bijgedragen.
Er wordt gewerkt aan tuchtrecht,
waarbij chauffeurs na een gegron
de klacht worden berispt of be
boet, of hun chauffeurspas moe
ten inleveren.
Het verplichte instaptarief van
7,50 euro inclusief de eerste twee
kilometer, dat in februari onder
protest is ingevoerd, wordt in het
najaar vermoedelijk veranderd.
Huizinga onderwerpt de tarieven
dan aan een herziening, waarbij
de meter wordt vervangen door
een tijd- en kilometerteller die de
ritprijs inzichtelijker moet maken.
Een leerling aan het werk op het Edisoncollege in Apeldoorn, een van de