Lancia zet in op luxe en design Vergeten Donntet-Zedel Mercedes, zuiniger en schoner Ervaar de nieuwe Volkswagen Passat CC Nu in onze showroom! PZC Vrijdag 27 juni 2008 1 7 Lancia, het luxemerk van de Fiat-groep, slaat nieuwe wegen in, met als eerste tastbare resultaat de herrijzenis van de ooit befaamde Delta. door Robbert Keegel De Delta maakt meteen duidelijk wat die nieuwe koers van Lancia wordt. Was de vorige een klein, wendbaar en zeer sportief ding, in rallyversie jaren onverslaanbaar, nu is het een zeer modieuze luxe wagen waarbij design op de eerste plaats lijkt te komen. Wat dat be treft volgt de Delta wel de koers van de altijd gehandhaafde kleine Ypsilon en de buiten Italië nauwe lijks verkochte limousine Thesis. Luxe en aansprekend design, dat moet het allemaal worden. De Del ta is daar een voorbode van. Hij ziet er opmerkelijk uit, met een markant lijnenspel dat vooral in de stellig populair wordende two-tone uitvoeringen prachtig tot zijn recht komt. Ook in de lich tere uni-lakkleuren springt de don ker getinte achterruit/klep er uit, die wat doet denken aan een Vol vo C30. Donker gekleurde Delta's zijn wat deftiger, maar verdoeze len de unieke vormgeving. Alleen vallen daar de typische LED- ach terlichten van Lancia extra op: het lijkt wel of ze er op zijn geplakt. Van binnen is het weer pure Lan- cia-vreugde. Schitterend Italiaans design, met de mooist denkbare materialen. Zeker in de duurdere uitvoeringen is er kwistig omge sprongen met Alcantara, die voor auto's zeer geëigende bekledings- stof. Mooi en vooral comfortabel allemaal, maar ook nog eens be hoorlijk praktisch. Ruim ook, want op een wielbasis van 2,70 m biedt de Delta lekker veel plaats achterin en mag er over een kofferruimte van 380-760 liter niet worden geklaagd. De achter bank kan in lengterichting een aar dig stuk verschoven worden. Drie motoren zijn direct leverbaar: 120 pk en 150 pk 1,4-1 Turbo Jet (al lebei benzine) en een 120 pk 1,6-1 turbodiesel Multijet die ook gele verd kan worden met een geroboti seerde versnellingsbak. In septem ber volgen twee nieuwe motoren: een 165 pk Multijet en een 190 pk Twin Turbo Multijet. Vervolgens completeert in februari 2009 de 200 pk sterke 1.8 Di Turbojet (een benzinemotor met directe injectie, en een automatische zesversnel lingsbak) de motorenreeks. De schone motoren (allemaal Euro 5) heeft de Delta in Nederland louter groene milieulabels opgeleverd. De 1.6 Multijet Selectronic heeft zelfs een A-label. Rijden doet de Delta uitmuntend. De diesels zijn écht modern Fiat, maar de meeste pret gaf toch de Twin Turbo, met zijn enorme brede vermogens band. Snel, maar doodstil, geheel in stijl. De prijzen beginnen bij 23.995 euro, eind juli bij de dealer. Het merk Donnet-Zedel is een van de minder beken de duo's in de auto-indus trie. Eigenlijk was het een trio: Er- nest Zürcher en Herman Luthi vormden samen Zedel (de Zed en de El) en dat fuseerde met het Franse merk Donnet. Zedel bouw de voor de Eerste Wereldoorlog wagens in de hogere prijsklasse die wereldwijd geëxporteerd wer den. Ook na de oorlog kwamen er fraaie modellen zoals deze Don net-Zedel 10CV, maar het merk liep zich stuk op de grote depres sie. foto Willem van Gaaien door Robbert Keegel Mercedes geeft dit jaar al z'n modellen een op knapbeurt, inclusief de baby'tjes A- en B-Klasse. Belang rijk, niet alleen omdat ze bijna 30 procent van de verkopen uitma ken, maar ook omdat ze de C02-balans van het merk laag hou den. Daarom concentreert de beurt zich vooral op de techniek en het nog zuiniger maken van deze in- stap-Mercedessen de grotere kop lampen en bumpers zijn bijzaak. Bij beide modellen betekent het dat er voor de minst sterke benzi neversies (A/B 150 en A/B 170, met 95 en 116 pk) een start-stop- systeem is onder de noemer BlueEffkiency, dat vooral in de stad brandstof spaart. Het werkt wel wat omslachtig, want je moet de pook in z'n vrij zetten, ontkop pelen én de rem indrukken om de motor het zwijgen op te leggen. Koppeling indrukken of rem losla ten brengt het mechaniek weer tot leven. Mercedes zegt te werken aan een mensvriendelijker sys teem. Voor de driedeurs A 160 CDI(esel) is een extra BlueEfïïciency-pakket ontwikkeld - enkele aërodynami sche ingrepen, iets minder ge wicht en banden met lagere rol- weerstand - zodat deze versie (op papier) met 4,5 liter per 100 km toe kan. Mercedes A Overigens claimt Mercedes ook voor de andere turbodieselmoto ren een ruim acht procent lager verbruik vanwege detailverbeterin gen. Bij de B-Klasse heeft Mercedes nog een bijdrage aan een schoner milieu bedacht in de vorm van de B 170 NGT BlueEfficiency die op aardgas loopt. Vooral interessant in Duitsland, waar al zo'n 800 tap punten voor aardgas zijn, maar bij ons zijn de tankstations nog (te) dun gezaaid. Mercedes heeft aan de vernieuwde A-Klasse een veel scherper prijs kaartje gehangen, want die is er voortaan vanaf 19.150 euro (A 150) en komt daarmee op het niveau van de meeste middenklassers. De B-Klasse blijft een stuk duurder dan andere midi-MPV's als de Ford C-Max en Renault Scénic en is er vanaf 26.990 euro. Van binnen: schitterend Italiaans design. Het markante lijnenspel is een van de opmerkelijke punten aan de nieuwe Lancia Delta. femeuzen Tel. (0111®! 53; Hulst Tel: (0114)'8701 Vlissingert Tel. (0118) 424000 Ü1JT© POPPE ....wie anders www.autopoppe.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17