Lancia zet in op luxe en design
Vergeten Donntet-Zedel
Mercedes, zuiniger en schoner
Ervaar de nieuwe
Volkswagen
Passat CC
Nu in
onze showroom!
PZC Vrijdag 27 juni 2008 1 7
Lancia, het luxemerk van de
Fiat-groep, slaat nieuwe
wegen in, met als eerste
tastbare resultaat de
herrijzenis van de ooit
befaamde Delta.
door Robbert Keegel
De Delta maakt meteen
duidelijk wat die nieuwe
koers van Lancia wordt.
Was de vorige een klein,
wendbaar en zeer sportief ding, in
rallyversie jaren onverslaanbaar,
nu is het een zeer modieuze luxe
wagen waarbij design op de eerste
plaats lijkt te komen. Wat dat be
treft volgt de Delta wel de koers
van de altijd gehandhaafde kleine
Ypsilon en de buiten Italië nauwe
lijks verkochte limousine Thesis.
Luxe en aansprekend design, dat
moet het allemaal worden. De Del
ta is daar een voorbode van. Hij
ziet er opmerkelijk uit, met een
markant lijnenspel dat vooral in
de stellig populair wordende
two-tone uitvoeringen prachtig
tot zijn recht komt. Ook in de lich
tere uni-lakkleuren springt de don
ker getinte achterruit/klep er uit,
die wat doet denken aan een Vol
vo C30. Donker gekleurde Delta's
zijn wat deftiger, maar verdoeze
len de unieke vormgeving. Alleen
vallen daar de typische LED- ach
terlichten van Lancia extra op: het
lijkt wel of ze er op zijn geplakt.
Van binnen is het weer pure Lan-
cia-vreugde. Schitterend Italiaans
design, met de mooist denkbare
materialen. Zeker in de duurdere
uitvoeringen is er kwistig omge
sprongen met Alcantara, die voor
auto's zeer geëigende bekledings-
stof. Mooi en vooral comfortabel
allemaal, maar ook nog eens be
hoorlijk praktisch.
Ruim ook, want op een wielbasis
van 2,70 m biedt de Delta lekker
veel plaats achterin en mag er over
een kofferruimte van 380-760 liter
niet worden geklaagd. De achter
bank kan in lengterichting een aar
dig stuk verschoven worden.
Drie motoren zijn direct leverbaar:
120 pk en 150 pk 1,4-1 Turbo Jet (al
lebei benzine) en een 120 pk 1,6-1
turbodiesel Multijet die ook gele
verd kan worden met een geroboti
seerde versnellingsbak. In septem
ber volgen twee nieuwe motoren:
een 165 pk Multijet en een 190 pk
Twin Turbo Multijet. Vervolgens
completeert in februari 2009 de
200 pk sterke 1.8 Di Turbojet (een
benzinemotor met directe injectie,
en een automatische zesversnel
lingsbak) de motorenreeks. De
schone motoren (allemaal Euro 5)
heeft de Delta in Nederland louter
groene milieulabels opgeleverd.
De 1.6 Multijet Selectronic heeft
zelfs een A-label. Rijden doet de
Delta uitmuntend. De diesels zijn
écht modern Fiat, maar de meeste
pret gaf toch de Twin Turbo, met
zijn enorme brede vermogens
band. Snel, maar doodstil, geheel
in stijl. De prijzen beginnen bij
23.995 euro, eind juli bij de dealer.
Het merk Donnet-Zedel is
een van de minder beken
de duo's in de auto-indus
trie. Eigenlijk was het een trio: Er-
nest Zürcher en Herman Luthi
vormden samen Zedel (de Zed en
de El) en dat fuseerde met het
Franse merk Donnet. Zedel bouw
de voor de Eerste Wereldoorlog
wagens in de hogere prijsklasse
die wereldwijd geëxporteerd wer
den. Ook na de oorlog kwamen er
fraaie modellen zoals deze Don
net-Zedel 10CV, maar het merk
liep zich stuk op de grote depres
sie. foto Willem van Gaaien
door Robbert Keegel
Mercedes geeft dit jaar al
z'n modellen een op
knapbeurt, inclusief de
baby'tjes A- en B-Klasse. Belang
rijk, niet alleen omdat ze bijna 30
procent van de verkopen uitma
ken, maar ook omdat ze de
C02-balans van het merk laag hou
den.
Daarom concentreert de beurt
zich vooral op de techniek en het
nog zuiniger maken van deze in-
stap-Mercedessen de grotere kop
lampen en bumpers zijn bijzaak.
Bij beide modellen betekent het
dat er voor de minst sterke benzi
neversies (A/B 150 en A/B 170,
met 95 en 116 pk) een start-stop-
systeem is onder de noemer
BlueEffkiency, dat vooral in de
stad brandstof spaart. Het werkt
wel wat omslachtig, want je moet
de pook in z'n vrij zetten, ontkop
pelen én de rem indrukken om de
motor het zwijgen op te leggen.
Koppeling indrukken of rem losla
ten brengt het mechaniek weer tot
leven. Mercedes zegt te werken
aan een mensvriendelijker sys
teem.
Voor de driedeurs A 160 CDI(esel)
is een extra BlueEfïïciency-pakket
ontwikkeld - enkele aërodynami
sche ingrepen, iets minder ge
wicht en banden met lagere rol-
weerstand - zodat deze versie (op
papier) met 4,5 liter per 100 km
toe kan.
Mercedes A
Overigens claimt Mercedes ook
voor de andere turbodieselmoto
ren een ruim acht procent lager
verbruik vanwege detailverbeterin
gen.
Bij de B-Klasse heeft Mercedes
nog een bijdrage aan een schoner
milieu bedacht in de vorm van de
B 170 NGT BlueEfficiency die op
aardgas loopt. Vooral interessant
in Duitsland, waar al zo'n 800 tap
punten voor aardgas zijn, maar bij
ons zijn de tankstations nog (te)
dun gezaaid.
Mercedes heeft aan de vernieuwde
A-Klasse een veel scherper prijs
kaartje gehangen, want die is er
voortaan vanaf 19.150 euro (A 150)
en komt daarmee op het niveau
van de meeste middenklassers. De
B-Klasse blijft een stuk duurder
dan andere midi-MPV's als de
Ford C-Max en Renault Scénic en
is er vanaf 26.990 euro.
Van binnen: schitterend Italiaans design.
Het markante lijnenspel is een van de opmerkelijke punten aan de nieuwe Lancia Delta.
femeuzen
Tel. (0111®! 53;
Hulst
Tel: (0114)'8701
Vlissingert
Tel. (0118) 424000
Ü1JT© POPPE ....wie anders
www.autopoppe.nl