Aut BMW 1 cabrio krijgt weer stoffen kap Snelle Alpine Renault trekt flink wat bekijks PZC Vrijdag 27 juni 2008 I 1 5 foto CPD/PR De stoffen kap van de 1-serie Cabrio gaat in een paar seconden open of dicht en dat kan ook rijdend, tot een snelheid van 50 km/uur. Die wegklapbare hardtops, die van een coupé een cabriolet maken, zijn natuurlijk wel leuk en praktisch, maar een heuse cabriolet heeft een stoffen kap. Zoals de nieuwe BMW 1-serie Cabrio. door Robbert Keegel De populariteit van de coupé-cabriolets is be grijpelijk. Wanneer het mooi weer is, druk je op een knop en geheel zelfstandig opent het dak zich om ergens in of bij de kofferruimte te verdwij nen. Dreigt een regenbui, dan wordt in een paar tellen de hele operatie omgekeerd uitgevoerd. Vooral in ons met veel te weinig cabrioweer gezegende land is zo'n CC een mooie oplossing. Hoewel, mooi? Zeker de eerste vertegen woordigers van het genre zagen er gesloten vreselijk uit, doordat de daklijn werd gedicteerd door de praktische eisen van de ruimte die nodig was en is om het dak te ver stoppen. Nu de techniek verder is gevorderd heeft dat directe gevol gen voor de esthetische kwalitei ten van de modernere CC's. Zo zien Ford Focus CC, Opel Astra TwinTop, Volkswagen Eos en Vol vo C70 er stukken beter uit dan de vooral Franse pioniers. Maar echte liefhebbers van open rijden versmaden een CC. Die hechten meer waarde aan de fraai ere lijnen van een heuse cabriolet. En die heeft een stoffen kap. Nu is dat 'van stof vervaardigd' tegen woordig een totaal nieuw verhaal. Mede door de ontwikkeling van de CC-mechanismen kunnen die 'ragtops' nu ook automatisch ra zendsnel geopend en gesloten wor den. Bovendien zijn materialen en constructies dermate geperfectio neerd, dat ze in gesloten toestand niet meer klapperen en roffelen, laat lekken. Hoewel BMW vorig jaar op de 3-serie nog zo'n modieuze CC-kap zette, viel de kleinere i-serie on langs de eer te beurt gesierd te wor den met een fraaie stoffen kap. On geveer tegelijkertijd deed Audi het zelfde met z'n A3 - nu ook op dit vlak dus een regelrechte concur rent - en daar zullen we u over twee weken nader over berichten. Eerst is de BMW 125! Cabrio aan de beurt, uitgerust met de op één na krachtigste motor die in de open versie van BMW's kleinste le verbaar is. De I25i heeft een van die heerlijk soepele zescilinders (in lijn) waar op BMW het patent lijkt te heb ben. In dit geval levert die pracht- motor 218 pk, hetgeen topsnelheid van 238 km/h oplevert, terwijl de machine in 6,8 tellen naar de hon derd snelt. Dat laatste is natuurlijk formidabel, maar kost brandstof Een hoge topsnelheid is voor een cabriolet minder belangrijk: ten eerste mag je in ons land nergens hard en ten tweede is de lol van cabriorijden juist relaxed rondtoe ren. Niet dat de i-serie Cabrio een fer me rijstijl zou schuwen. Het is ver bazend te constateren hoe knap ze bij BMW er in slagen de cabrio's technisch ongeveer even stijf te houden als de geheel stalen carros serieën. Dat is een jarenlange tradi tie die in dit geval niet wordt be straft met een vreselijke gewichts toename. Versteviging is niet licht, maar BMW weet dat beperkt te houden: tot 120 kilo. In ieder geval past deze drieliter zespitter prima bij de auto, is de 306 pk sterke 135! absolute over kill, maar zouden de n8i met z'n 143 pk of de i2oi die 170 pk levert absoluut voldoende zijn. Voor de gemoedsrust (en de portemon nee) wellicht zelfs aan te raden. Nog sterker: ware het niet dat die sels in ons land worden 'beboet', dan zou ook de kalme, maar beres terke i2od geen verkeerde keuze zijn. Immers zijn 166 pk, een top van 225 km/h en een honderd sprint in 7,8 sec zijn toch werkelijk niet misselijk. Het onderstel en de remmen zijn ruim berekend op welke motorise ring dan ook. De i25i Cabrio stuurt zoals het een BMW be taamt en dat geeft een boel rijple zier. Met de kap dicht is het wind geruis verwaarloosbaar krachtiger dan in een dichte i-serie en wie de kap opent (duurt 30 seconden, kan tot een snelheid van 50 km/h zelfs rijdend) wordt niet alleen be loond met absoluut de fraaiste van alle i-seriemodellen, maar ook dan wordt het comfort niet ernstig aangetast. Natuurlijk speelt wat wind om je kop, maar BMW le vert er een onwaarschijnlijk mak kelijk te plaatsen windscherm bij, dat valwinden in de nek elimi neert. Samen met de mogelijkheid de achterbank te bezetten, dat wel. Wie de kap opent wordt bestraft met een slechts minimale beknot ting van de bagageruimte, die dan slinkt van 280 naar 260 liter. Wie toch niemand achterin meeneemt (je kunt daar wel zitten maar een lolletje is het alleen voor een show rondje over de boulevard, de wiel basis is 2,66 meter, dus aan been- en zeker hoofdruimte ligt het niet, wél aan de wind) kan een skiluik bestellen waardoor je er wat gerief- lijker mee op vakantie kunt. Al leen liggen je spullen dan wel voor het grijpen. Kortom: de BMW i-serie cabriolet is een hoogst plezierige open auto, die vast en zeker de grootste con current wordt voor de 3-serie CC. De 1 Cabrio is er vanaf 34.800 eu ro, 'onze' I25i komt op 46.810 en dieselen kan vanaf 42.820 euro. Al lemaal voor de lol. door Joeri Wisse Als Jan Fassaert op 'n zater dag- of zondagmiddag door het centrum van Hulst toert met z'n Alpine A-110 valt het 'm op dat behalve man nen het ook de vrouwen zijn die belangstelling hebben voor de Franse sportwagen. „Ik denk dat het door het bijzondere model komt", zegt de autoliefhebber uit Heikant. De Alpine valt een beet je uit de toon bij de andere klas sieke auto's van Fassaert, zoals een MGA coupé en een oude Triumph. „Die waren helemaal rot op het moment dat ik ze kocht. De restauratie van beide auto's heeft vier jaar werk ge kost." De Alpine kwam in redelij ke staat aan in Heikant. „De car rosserie en de bodem zijn van po lyester." Een metalen buis met een aantal dwarsverbindingen houdt de boel als een ruggegraat bij elkaar. „De dwarsverbindin gen waren verroest en heb ik zelf vervangen. Dat was niet zo'n pro bleem, want dat kan ik wel." Het aanbrengen van nieuwe stukken polyester was een ander verhaal. „Dat had ik nog nooit gedaan, maar dat bleek niet zo moeilijk." Naast zijn woning in Heikant heeft Jan Fassaert een oude land- len van de Alpine uitgestald. „Ze zijn allemaal verschillend, zowel wat kleur als schaal betreft", zegt Jan Fassaert. Tussen de miniatu ren staat ook een exemplaar van de Gendarmerie. Fassaert: „Begin jaren zeventig was het één van de snelste auto's in de rally-wereld. Door het gebruik van polyester weegt hij maar 680 kilo." Het exemplaar van Jan Fassaert en zijn vrouw is weliswaar vlie gensvlug, maar niet zo snel als de Apines die de Franse politie in ge bruik had. „Die hadden een 1600-motor, dit is een 1400. Maar aan 1600's is helemaal niet meer te komen." Sowieso is een Alpine Renault een zeldzaamheid. De meeste Alpines zijn kapotgere- den bij rally's. Wij hebben een jaar lang gezocht naar deze. Uit eindelijk wilde de voorzitter van de Belgische Alpineclub deze don kerblauwe wel kwijt." De Alpine Renualt heeft een carrosserie van polyester, foto Wim Kooyman bouwschuur omgebouwd tot 'klassieke garage', compleet met zaken als brug, onderdelenmaga- zijn en zelf gebouwde zandstraal- installatie. Aan de muren prijkt zijn collectie klassieke reclame lichtbakken. Ook in de woonka mer is de hobby van Fassaert goed zichtbaar. In een vitrinekast staan de tientallen schaalmodel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15