Regionale hulp bij rampen stelt andere eisen
Kerkuilen AKF
Mugabe
Onderstroom
Bush
Molenwater 2
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
(max. 150 woorden)
Het lijkt wel of burgemeester van
der Zaag van Goes groepen uitno
digt feesten te houden in de vm.
AKF, zodat ze kunnen zeggen dat
ze wel moeten doorgaan met de
sloop omdat de veiligheid in het
geding is. Zorg er eerst maar voor
dat het terrein niet toegankelijk is.
Om nu al te roepen dat je wellicht
over moet gaan tot sloop en dat je
dan maar moedwillig de Flora- en
Faunawet overtreedt, gaat veel te
ver. De druk van het grote geld is
blijkbaar te groot voor de gemeen
te of hoeft een burgervader zich
niet aan de wet te houden? Wij,
Partij voor de Dieren Zeeland, heb
ben geen belang bij vertraging van
de sloop, maar de Flora en Fauna
wet moet door iedereen gerespec
teerd worden.
Rob Ossewaarde
Prins Bernhardstraat 25, Oud Sabbinge
Mugabe kan maar doorgaan met
zijn brute waanzin. Wij uiten ons
ongenoegen slechts met onze gro
te mond. Waarom doen wij niets?
Geen oliebelangen. Mensen inte
resseren ons niets ook het leed
niet. Het gaat steeds meer om olie.
Als Koeweit of Irak als exportpro
duct kanariepieten zouden heb
ben dan waren er nooit invasies ge
komen in die regio, al was Saddam
een kannibaal! Het is nu alleen
nog wachten op een staatsbezoek
van kannibaal Mugabe. Wij heb
ben ónze normen en waarden en
VOC-mentaliteit.
Ben Meijs
Kinderstraat 1Zierikzee
De vervanging van de naam Straat
festival Vlissingen door Onder
stroom lijkt mij niet gelukkig.
Straatfestival dekt de lading en
straalt iets feestelijks uit. Onder
stroom doet meer denken aan
Griekse tragedieën (Euridice) en
stemt somber, lang niet zo aantrek
kelijk.
J. J. van Gent
Boulevard de Ruyter 112, Vlissingen
Regering Bush is teleurgesteld dat
de plaatsing van een raketschild in
Europa grote vertraging oploopt
(PZC, 24-06) Het schild moet een
afweersysteem worden om Euro
pa en de VS te beschermen tegen
een eventuele aanval van Iran. Het
lijkt mij verstandiger in eigen land
een afdoend afweersysteem te bou
wen in de vorm van degelijke dij
ken om te voorkomen dat bij extre
me neerslag rivieren buiten hun
oevers treden. Maar zolang grote
bazen in de wapenindustrie in de
VS de dienst uitmaken, liggen de
prioriteiten elders. Hopelijk wordt
het onder Obama beter.
J. Deguellg
Paul Krugerstraat 326, Vlissingen
Blij te lezen in de PZC van 26 juni
dat meneer Vogel zo genuanceerd
kan denken. Kijk, daar heb je ten
minste iets aan als 'tuinkunstenaar
met te veel fantasie'. Ja, mijn fanta
sie gaat zelfs zo ver, dat ik aan me
neer Vogel wil voorstellen om al
het water in en rond Middelburg
te dempen, dan zijn we in elk ge
val af van al die fietsen en winkel
wagentjes.
Misschien kunnen we zelfs nog
verder gaan (mijn fantasie gaat nu
echt op de loop met me). Kunnen
we niet tegelijkertijd ook alle su
permarkten sluiten? Dan weten
we pas echt zeker dat we geen last
meer hebben van die winkelwa
gentjes.
En als we dan toch bezig zijn, moe
ten we dan ook niet alle fietsen in
Middelburg verbieden? Weten we
daar ook zeker van dat die geen
last meer bezorgen. Jammer dat je
altijd baas boven baas hebt, want
wat fantasie betreft zal ik het
nooit winnen van meneer Vogel,
al lijkt het me ook wel aardig om
de Westerschelde in te polderen!
Harry de Visser
Vlissingsemolenstraat 15, Middelburg
TE CAST
Siebe Kramer is burgemeester van
Kapeile.
Gelijk hebben en gelijk krij
gen - daar kan een wereld
van verschil tussen be
staan. Naar mijn idee is dat ook
het geval tussen het gelijk van de
burgemeester van Middelburg en
zijn twaalf collega's als het gaat
om een gemeenschappelijke rege
ling voor de brandweer.
Géén van de twaalf ontkent Schou
wenaars gelijk met betrekking tot
de nadelen van een gemeenschap
pelijke regeling. Niemand weer
spreekt de zorg over een organisa
tie met méér chiefs dan Indians.
Een eigen koninkrijk waarop ge
meenten weinig of geen grip heb
ben, ligt op de loer. Het feit dat
groter niet altijd beter is, is ook
een waarheid als een koe. De colle
ga van Middelburg heeft ook gelijk
dat de gemeenteraad over de over
gang van vrijwilligers naar de Vei
ligheidsregio gaat. Tot zover geen
verschil van mening.
Bijna twee jaar geleden is door
hem evenwel al zijn grootste in
houdelijke bezwaar op tafel ge
legd: zijn angst voor leungedrag
door andere gemeenten. Die zou
den meeliften, op kosten van ge
meenten die hun brandweer op or
de hebben. Dit zou betekenen dat
inwoners van Middelburg nu een
goede stadsgewestelijke brandweer
hebben voor minder euro's en dan
een regionale voor meer geld.
Dit steekhoudende argument heb
ben alle gemeenten op hun fat
soen getrokken. Iedere gemeente
moet dan ook op eigen kracht en
kosten uiterlijk 1 januari 2010 de
brandweer met 62,5 procent op or
de hebben. Daarvoor is een zoge
naamde kwaliteitsfoto van ieder
korps gemaakt; iedere gemeente
weet wat er te doen staat.
Op dit majeure punt heeft de bur
gemeester van Middelburg dus al
gelijk gekregen. Hij schermt echter
nog steeds met het argument dat
samenwerken (in plaats van sa
menvoegen) ook voldoet. Dat ba
seert hij op goede resultaten van
de stadsgewestelijke brandweer.
Hij gaat daarbij voorbij aan het feit
dat samenwerken tussen twee
brandweerkorpsen wezenlijk an
ders is dan tussen dertien. Hier
ligt het punt waarop hij naar mijn
menig ongelijk heeft.
Het gaat in wezen namelijk niet
om de lokale of stadsgewestelijke
brandweer. Het gaat ook niet om
kleinschalige, plaatselijke brand
weer en hulpverlening. Het gaat in
het bijzonder om het grootschali
ge optreden in Zeeland bij ram
pen, crises e.d. Dat is andere koek
en stelt andere eisen!
Het betreft hier het Zeeuwse be
lang dat het stadsgewest overstijgt.
Als daarvoor de minister straks ei
sen stelt door middel van een Alge
mene Maatregel van Bestuur, dan
moet er iets gebeuren, linksom of
rechtsom. In Zeeland is het mees
te personeel en materieel voor de
brandweer beschikbaar Toch zijn
we niet efficiënt genoeg om een
ramp of crisis goed het hoofd te
bieden. Samengewerkt wordt er al
Collega Schouwenaar heeft
te weinig oog voor het over
stijgende Zeeuwse belang
op diverse terreinen en tóch be
staat nog steeds het manco in re
gionaal optreden.
Het standvastig herhalen van obli
gate argumenten met het effect
van een drilboor is één kant van
de medaille. De 'twaalf hebben
echter inmiddels op een wezenlijk
punt in de richting van Middel
burg bewogen en dit schept een
verplichting. Dit is de andere kant.
Ik begrijp het signaal dat collega
Schouwenaar met zijn 'njet' af
geeft, maar alles overziend heb ik
er geen begrip voor.
Ondanks het feit dat de in het
vooruitzicht gestelde financiële bo
nus een sigaar is uit eigen doos,
zijn we toch een dief van onze por
temonnee als deze worst niet
wordt gepakt. Anders moeten we
hetzelfde doen zonder extra geld.
Dit mag uiteraard geen vrijbrief
voor de brandweer of de veilig
heidsregio zijn om een goudom
rande, topzware organisatie op te
tuigen. Daar zijn alle bestuurders
evenwel zelfbij.
Collega Schouwenaar kijkt in mijn
optiek niet verder dan de stadsge
westelijke muur en heeft te weinig
oog voor het overstijgende Zeeuw
se belang, met alle risico's die daar
bij horen. De oorzaak daarvan ligt
waarschijnlijk in 'oud zeer' over de
veiligheidstesten m.b.t. de Wester-
scheldetunnel. Dit dossier kan vol
gens mij met de aankoop door de
Provincie worden opgelost.
Soms hoor je dat er twee soorten
burgemeesters zijn: degenen met
een grote affiniteit voor de politie
en die met affiniteit voor de brand
weer. Naar mijn idee moeten we
ons in Zeeland allemaal manifeste
ren als een burgemeester met gro
te affiniteit voor de integrale veilig
heid. Het gaat om één efficiënte
veiligheidsorganisatie waarin alle
disciplines op waarde worden ge
schat en kunnen functioneren. Er
moet dus daadwerkelijk ontschot
worden. De brandweer is niet lan
ger de primus inter pares binnen
de rampen- of crisisbestrijding.
Zeeland is hierbij méér dan het
stadsgewest en dit vraagt solidari
teit en betrokkenheid bij de
Zeeuws brede zaak.
Mét de commissaris is afgesproken
deze kar met z'n veertienen te trek
ken en dat gebeurt nu niet. Dit be
treur ik in hoge mate, met alle res
pect voor de eigenstandige hou
ding van collega Schouwenaar.
Ik noem nog twee saillante aspec
ten. Hoe verhoudt e.e.a. zich nu
met de andere helft van het stads
gewest en haar inwoners? Collega
Dijkstra van Vlissingen heeft im
mers wél zijn fiat gegeven. Geldt
die lastenverzwaring niet voor Vlis
singen? Ten tweede: Bij aanvaar
ding van de Wet op de Veiligheids
regio's, wordt de korpsbeheerder,
in Zeeland de burgemeester van
Middelburg, tevens voorzitter van
de Veiligheidsregio. De huidige
gang van zaken legt daarom een
onnodige hypotheek op deze com
binatie van ftmctie en persoon. Ik
hoop van harte dat de burgemees
ter van Middelburg slechts een sig
naal heeft willen afgeven en geen
verborgen agenda heeft. Hij mag
van mij 'for the time being' gelijk
hebben, als Zeeland uiteindelijk
maar gelijk krijgt!