Regionale hulp bij rampen stelt andere eisen Kerkuilen AKF Mugabe Onderstroom Bush Molenwater 2 LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nl (max. 150 woorden) Het lijkt wel of burgemeester van der Zaag van Goes groepen uitno digt feesten te houden in de vm. AKF, zodat ze kunnen zeggen dat ze wel moeten doorgaan met de sloop omdat de veiligheid in het geding is. Zorg er eerst maar voor dat het terrein niet toegankelijk is. Om nu al te roepen dat je wellicht over moet gaan tot sloop en dat je dan maar moedwillig de Flora- en Faunawet overtreedt, gaat veel te ver. De druk van het grote geld is blijkbaar te groot voor de gemeen te of hoeft een burgervader zich niet aan de wet te houden? Wij, Partij voor de Dieren Zeeland, heb ben geen belang bij vertraging van de sloop, maar de Flora en Fauna wet moet door iedereen gerespec teerd worden. Rob Ossewaarde Prins Bernhardstraat 25, Oud Sabbinge Mugabe kan maar doorgaan met zijn brute waanzin. Wij uiten ons ongenoegen slechts met onze gro te mond. Waarom doen wij niets? Geen oliebelangen. Mensen inte resseren ons niets ook het leed niet. Het gaat steeds meer om olie. Als Koeweit of Irak als exportpro duct kanariepieten zouden heb ben dan waren er nooit invasies ge komen in die regio, al was Saddam een kannibaal! Het is nu alleen nog wachten op een staatsbezoek van kannibaal Mugabe. Wij heb ben ónze normen en waarden en VOC-mentaliteit. Ben Meijs Kinderstraat 1Zierikzee De vervanging van de naam Straat festival Vlissingen door Onder stroom lijkt mij niet gelukkig. Straatfestival dekt de lading en straalt iets feestelijks uit. Onder stroom doet meer denken aan Griekse tragedieën (Euridice) en stemt somber, lang niet zo aantrek kelijk. J. J. van Gent Boulevard de Ruyter 112, Vlissingen Regering Bush is teleurgesteld dat de plaatsing van een raketschild in Europa grote vertraging oploopt (PZC, 24-06) Het schild moet een afweersysteem worden om Euro pa en de VS te beschermen tegen een eventuele aanval van Iran. Het lijkt mij verstandiger in eigen land een afdoend afweersysteem te bou wen in de vorm van degelijke dij ken om te voorkomen dat bij extre me neerslag rivieren buiten hun oevers treden. Maar zolang grote bazen in de wapenindustrie in de VS de dienst uitmaken, liggen de prioriteiten elders. Hopelijk wordt het onder Obama beter. J. Deguellg Paul Krugerstraat 326, Vlissingen Blij te lezen in de PZC van 26 juni dat meneer Vogel zo genuanceerd kan denken. Kijk, daar heb je ten minste iets aan als 'tuinkunstenaar met te veel fantasie'. Ja, mijn fanta sie gaat zelfs zo ver, dat ik aan me neer Vogel wil voorstellen om al het water in en rond Middelburg te dempen, dan zijn we in elk ge val af van al die fietsen en winkel wagentjes. Misschien kunnen we zelfs nog verder gaan (mijn fantasie gaat nu echt op de loop met me). Kunnen we niet tegelijkertijd ook alle su permarkten sluiten? Dan weten we pas echt zeker dat we geen last meer hebben van die winkelwa gentjes. En als we dan toch bezig zijn, moe ten we dan ook niet alle fietsen in Middelburg verbieden? Weten we daar ook zeker van dat die geen last meer bezorgen. Jammer dat je altijd baas boven baas hebt, want wat fantasie betreft zal ik het nooit winnen van meneer Vogel, al lijkt het me ook wel aardig om de Westerschelde in te polderen! Harry de Visser Vlissingsemolenstraat 15, Middelburg TE CAST Siebe Kramer is burgemeester van Kapeile. Gelijk hebben en gelijk krij gen - daar kan een wereld van verschil tussen be staan. Naar mijn idee is dat ook het geval tussen het gelijk van de burgemeester van Middelburg en zijn twaalf collega's als het gaat om een gemeenschappelijke rege ling voor de brandweer. Géén van de twaalf ontkent Schou wenaars gelijk met betrekking tot de nadelen van een gemeenschap pelijke regeling. Niemand weer spreekt de zorg over een organisa tie met méér chiefs dan Indians. Een eigen koninkrijk waarop ge meenten weinig of geen grip heb ben, ligt op de loer. Het feit dat groter niet altijd beter is, is ook een waarheid als een koe. De colle ga van Middelburg heeft ook gelijk dat de gemeenteraad over de over gang van vrijwilligers naar de Vei ligheidsregio gaat. Tot zover geen verschil van mening. Bijna twee jaar geleden is door hem evenwel al zijn grootste in houdelijke bezwaar op tafel ge legd: zijn angst voor leungedrag door andere gemeenten. Die zou den meeliften, op kosten van ge meenten die hun brandweer op or de hebben. Dit zou betekenen dat inwoners van Middelburg nu een goede stadsgewestelijke brandweer hebben voor minder euro's en dan een regionale voor meer geld. Dit steekhoudende argument heb ben alle gemeenten op hun fat soen getrokken. Iedere gemeente moet dan ook op eigen kracht en kosten uiterlijk 1 januari 2010 de brandweer met 62,5 procent op or de hebben. Daarvoor is een zoge naamde kwaliteitsfoto van ieder korps gemaakt; iedere gemeente weet wat er te doen staat. Op dit majeure punt heeft de bur gemeester van Middelburg dus al gelijk gekregen. Hij schermt echter nog steeds met het argument dat samenwerken (in plaats van sa menvoegen) ook voldoet. Dat ba seert hij op goede resultaten van de stadsgewestelijke brandweer. Hij gaat daarbij voorbij aan het feit dat samenwerken tussen twee brandweerkorpsen wezenlijk an ders is dan tussen dertien. Hier ligt het punt waarop hij naar mijn menig ongelijk heeft. Het gaat in wezen namelijk niet om de lokale of stadsgewestelijke brandweer. Het gaat ook niet om kleinschalige, plaatselijke brand weer en hulpverlening. Het gaat in het bijzonder om het grootschali ge optreden in Zeeland bij ram pen, crises e.d. Dat is andere koek en stelt andere eisen! Het betreft hier het Zeeuwse be lang dat het stadsgewest overstijgt. Als daarvoor de minister straks ei sen stelt door middel van een Alge mene Maatregel van Bestuur, dan moet er iets gebeuren, linksom of rechtsom. In Zeeland is het mees te personeel en materieel voor de brandweer beschikbaar Toch zijn we niet efficiënt genoeg om een ramp of crisis goed het hoofd te bieden. Samengewerkt wordt er al Collega Schouwenaar heeft te weinig oog voor het over stijgende Zeeuwse belang op diverse terreinen en tóch be staat nog steeds het manco in re gionaal optreden. Het standvastig herhalen van obli gate argumenten met het effect van een drilboor is één kant van de medaille. De 'twaalf hebben echter inmiddels op een wezenlijk punt in de richting van Middel burg bewogen en dit schept een verplichting. Dit is de andere kant. Ik begrijp het signaal dat collega Schouwenaar met zijn 'njet' af geeft, maar alles overziend heb ik er geen begrip voor. Ondanks het feit dat de in het vooruitzicht gestelde financiële bo nus een sigaar is uit eigen doos, zijn we toch een dief van onze por temonnee als deze worst niet wordt gepakt. Anders moeten we hetzelfde doen zonder extra geld. Dit mag uiteraard geen vrijbrief voor de brandweer of de veilig heidsregio zijn om een goudom rande, topzware organisatie op te tuigen. Daar zijn alle bestuurders evenwel zelfbij. Collega Schouwenaar kijkt in mijn optiek niet verder dan de stadsge westelijke muur en heeft te weinig oog voor het overstijgende Zeeuw se belang, met alle risico's die daar bij horen. De oorzaak daarvan ligt waarschijnlijk in 'oud zeer' over de veiligheidstesten m.b.t. de Wester- scheldetunnel. Dit dossier kan vol gens mij met de aankoop door de Provincie worden opgelost. Soms hoor je dat er twee soorten burgemeesters zijn: degenen met een grote affiniteit voor de politie en die met affiniteit voor de brand weer. Naar mijn idee moeten we ons in Zeeland allemaal manifeste ren als een burgemeester met gro te affiniteit voor de integrale veilig heid. Het gaat om één efficiënte veiligheidsorganisatie waarin alle disciplines op waarde worden ge schat en kunnen functioneren. Er moet dus daadwerkelijk ontschot worden. De brandweer is niet lan ger de primus inter pares binnen de rampen- of crisisbestrijding. Zeeland is hierbij méér dan het stadsgewest en dit vraagt solidari teit en betrokkenheid bij de Zeeuws brede zaak. Mét de commissaris is afgesproken deze kar met z'n veertienen te trek ken en dat gebeurt nu niet. Dit be treur ik in hoge mate, met alle res pect voor de eigenstandige hou ding van collega Schouwenaar. Ik noem nog twee saillante aspec ten. Hoe verhoudt e.e.a. zich nu met de andere helft van het stads gewest en haar inwoners? Collega Dijkstra van Vlissingen heeft im mers wél zijn fiat gegeven. Geldt die lastenverzwaring niet voor Vlis singen? Ten tweede: Bij aanvaar ding van de Wet op de Veiligheids regio's, wordt de korpsbeheerder, in Zeeland de burgemeester van Middelburg, tevens voorzitter van de Veiligheidsregio. De huidige gang van zaken legt daarom een onnodige hypotheek op deze com binatie van ftmctie en persoon. Ik hoop van harte dat de burgemees ter van Middelburg slechts een sig naal heeft willen afgeven en geen verborgen agenda heeft. Hij mag van mij 'for the time being' gelijk hebben, als Zeeland uiteindelijk maar gelijk krijgt!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 11