(iltuur Survivaltips bij puberproblemen Snuf de Hond wordt al snel Suf de Hond Lonink zal de opening verzorgen Clichématige casinothriller Droge dialogen van kibbelende criminelen 38 Donderdag 26 juni 2008 PZC Op 12 en 13 juli wordt op de Axelse Vlakte bij Terneuzen de eerste editie van het grootschalige festival Schel- depop gehouden. Dimitry Kleijer en Manon Koster van de organisatie houden een weekboek bij over de voorbereidingen van het evenement. Vandaag deel 3. Nog dik twee weken te gaan en dan is het eindelijk zover... Het moment waarop de poorten tot het Scheldepop-terrein opengaan. Burgemeester Lonink van Terneu zen verzorgt de opening. Hij zal sa men met vrijwel het hele college aanwezig zijn. Een hele eer en bo vendien erg leuk, omdat we sinds vorig najaar veel contact met de ge meente hebben gehad. Dinsdag hebben we ons laatste officiële ge sprek gevoerd en binnenkort krij gen we de vergunning. Dat lijkt laat, maar valt best mee, omdat een vergunning normaal enkele weken tot enkele dagen voor een evenement wordt afgegeven. Maandag hebben we een gesprek gehad met een van onze huisfoto grafen, Ilse Lambert. Zij komt oor spronkelijk uit Vogelwaarde en was een van de eerste vrijwilligers die zich bij ons hebben gemeld. Nu woont ze in Nijmegen en foto grafeert ze bekende en minder be kende bands. Ilse is samen met twee andere fotografen tijdens Scheldepop in de weer om plaat jes van alle optredens te schieten en te zorgen voor sfeerbeelden, s Ilse was overigens niet de enige die zich aanmeldde als fotograaf. We hebben heel wat verzoekjes binnengekregen van studenten fo tografie en amateur-fotografen. Door de strenge eisen die de arties ten aan het maken van foto- en filmopnamen stellen, hebben we al snel besloten om met Ilse en haar collega's verder te gaan. Zij hebben namelijk van hun hobby hun werk gemaakt en zijn bekend met alle ins en outs. Grote bands stellen dat - als er al foto's gemaakt mogen worden - dit bijvoorbeeld alleen mag tijdens de eerste drie nummers van het optreden. Wordt er daarna met professionele apparatuur nog een foto gemaakt, dan is de kans groot dat ze van het podium afstappen. Iets wat wij na tuurlijk niet willen. Er is ook nog nieuws van het ar tiestenfront. De bekende Antwerp se drummer Michael Schack komt zondag 13 juli naar Scheldepop. Hij drumt onder meer. bij Ozark Henry, Kate Ryan en Milk Inc. Be zoekers kunnen die dag bovendien een drumworkshop van hem krij gen. T eugdige kijkers die hun favorie- I te boek ook graag in de bio- scoop zien, hebben tegenwoor dig niets te klagen. Een nieuwe Carry Slee-verfilming is al weer in aantocht (Radeloos, in oktober) en op 16 juli is de première van Brief voor de koning naar de bestseller van Tonke Dragt. Maar nu eerst Hoe overleef ik mezelf? naar de ra zend populaire en meerdere ma len bekroonde 'Hoe overleef ik'-se- rie van Francine Oomen. Rosa, in de film innemend ge speeld door debutante Jolijn van de Wiel, moet in die fris en direct geschreven boeken het hoofd bie den aan een onuitputtelijke reeks puberproblemen. Daarbij kan ze al tijd rekenen op nuttige survival- HOE OVERLEEF IK MEZELF? Film. Regie: Nicole van Kilsdonk. Te zien in Goes, Vlissingen en Terneuzen. door Leo Bankersen tips van haar vrienden Jonas en Es ther, met wie ze uitvoerige MSN- en e-mailconversaties onderhoudt, die ook allemaal letterlijk in die boekjes zijn uitgeschreven. Regisseuse Nicole van Kilsdonk heeft die collagestijl op een leven dige en kleurrijke manier gevisuali seerd. De alledaagse realiteit van de naar Groningen verhuisde Rosa die op school haar draai niet kan vinden en een hekel heeft aan haar nieuwe stiefvader, is betrekke lijk koel en sober gehouden. Daar tussendoor flitsen de springerige beelden van Rosa's webcam, ho ren we de gedichten van Jonas, en worden we verrast door grappige animaties en kleurrijk showspekta kel waarin vriendinnetje Esther een televisiedominee nadoet of in de huid van Oprah kruipt. Dat die intermezzo's soms een tik je gekunsteld overkomen mag de pret niet drukken, al zijn de lesjes over zelfvertrouwen en goed ont bijten aan de brave kant. De film heeft die vrolijke afwisseling ook wel nodig. De aanloop is nogal voorspelbaar en die vegetarische stiefvader is meer karikatuur dan nodig was geweest. Scenarioschrijf ster Tamara Bos heeft het wel eens soepeler neergepend. Neemt niet weg dat de herkenbaar heid voor de doelgroep ongetwij feld groot is. Sympathieke tegen speler van Van de Wiel is Mees Peijnenburg als de jongen die haar leert hoe je met de spuitbus prach tige straatkunst kan maken. Zo ko men ze samen nog een nachtje in de politiecel terecht. Als dat geen goed begin van ware liefde is! Als overlevingstips komen aan bod: een verliefdheidstest, adviezen om af te koelen als je boos bent en een heuse tongzoenles. Nee, verder gaat het in deze film voor achtplus- sers echt nog niet. 21: LAS VEGAS IN BRUGES Colin Farreil en Brendan Gleeson in In Bruges. foto Jaap Buitendijk/GPD Film. Regie: Robert Luketic. Te zien in Goes, Vlissingen en Terneuzen. door Leo Bankersen Zou Kevin Spacey het zelf snappen, wanneer hij als wiskundeprofessor in de ca sinothriller 21: Las Vegas zijn stu denten op de proef stelt met het 'driedeurenprobleem'? Alleen wie in staat is zijn emoties te negeren en durft te vertrouwen op de wet ten van de statistiek, vindt het ant woord. Zo iemand is Ben (Jim Sturgess), briljant student, alles in huis voor Harvard, het enige pro bleem is... hij kan het niet betalen. 21: Las Vegas is een avonturenfilm die laat zien dat je ook met wis kunde opwindende dingen kunt beleven. Ben sluit zich aan bij een soort ondergronds genootschap van slimme jongelui die onder lei ding van Spacey in het weekend naar Las Vegas gaan om daar in het casino met hun brainpower een grote slag te slaan. Toch durfden de makers er kenne lijk niet op te vertrouwen dat dit op zichzelf al spannend genoeg zou zijn, dus is de film opgewaar deerd met buitengewoon clichéma tige ingrediënten. Om er voor te zorgen dat het niet saai wordt aan de blackjacktafel, zijn er flitsende montages en daverende muziek. Glad en oppervlakkig. Hadden we niet gewoon in Engeland kunnen onder duiken?, klaagt een van de twee beroepsmoordenaars die na een uit de hand gelopen karweitje de opdracht hebben gekregen naar België uit te wijken. Naar Brugge om precies te zijn. Criminelen die zich noodgedwon gen als toeristen moeten gedragen, dat lijkt een beetje kinderachtige variatie op het thema 'kat in vreemd pakhuis'. Toch pakt In Bru ges, met Colin Farreil, Brendan Gleeson en een aardig bijrolletje voor Thekla Reuten, beter uit dan je zou verwachten. Bedenker en re gisseur Martin McDonagh lijkt hier een wedstrijdje met zichzelf de meest droge en bizarre dialo gen sinds Tarantino. De film leunt zwaar op het hilari sche en soms ontregelende effect van ongebruikelijke tegenstellin gen. Zoals een discussie over de beste manier om elkaar overhoop te schieten zonder een puinhoop van het keurige hotelletje te ma ken. Hoewel McDonagh in een soepele beweging kan overschakelen van kolderiek naar grimmig en het op duikende motief van misdaad en straf zijn serieuzere momenten kent, is In Bruges toch vooral een komedie over kinderachtig kibbe lende criminelen. Beetje vrijblij vend is dat wel. Film. Regie: Martin McDonagh Met: Colin Farreil, Brendan Gleeson. Te zien in Vlissingen. door Leo Bankersen aan te gaan. Zal het hem lukken om alles wat eerst nogal overtrok ken of juist flauw lijkt - een moord op een priester, een ont moeting met een dwerg, ruzie met dikke Amerikaanse toeristen - toch telkens een onverwacht aan stekelijk karakter te geven? In ie der geval kan In Bruges bogen op Een hond moet uit het goede hout zijn gesneden als hij in de pootsporen wil treden van beroemde filmviervoeters als Rin Tin Tin, Benji en Lassie. Het is denkbaar dat de hondenbroertjes Dux, Jordi en Oscar Kalbach ooit nog eens een hele goede film ma ken: ze hebben leuke koppies en lijken goed afgericht. In hun geza menlijke vertolking van de held haftige herdershond Snuf stuiten de Kalbachjes echter pijnlijk op de tekortkomingen van regisseur Ste ven de Jong. SNUF DE HOND Film. Regie: Steven de Jong. Met: Dux, Jordi Oscar Kalbach. Te zien in Vlissingen en Goes. door Fritz de Jong Zijn bewerking van de in gerefor meerde kring geliefde jeugdboe ken van Piet Prins blinkt uit in on geïnspireerde dufheid. Daardoor verandert Snuf de Hond, ondanks de zichtbare inspanningen van de broertjes Kalbach en hun honden trainers, al snel in Suf de Hond. De film speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog. In die oor log zat volgens Steven de Jong half Nederland (of in elk geval Fries land) in het verzet tegen de Duitse bezetters. Die heldhaftige beeldvor ming is jaren geleden al overtui gend weersproken door historicus Loe de Jong, maar Steven de Jong geeft er dë voorkeur aan om een vals patriottisch beeld door te ge ven aan de hedendaagse jeugd. Snuf wordt veroordeeld om twee de viool te spelen naast zijn baasje Tom, een door de nazi's tot wees gebombardeerde Rotterdammer, die wordt ondergebracht bij een oom op het Friese platteland. De confrontaties die Tom heeft met zijn oom, de nazi's en een landver rader hebben een hoog en-toen-en-toen-gehalte. Ondanks de pompeus aanzwellende muziek worden de onuitstaanbaar nostal gische oorlogsavonturen van wees jongen Tom en zijn trouwe vier voeter geen moment spannend.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 40