(iltuur
Survivaltips bij puberproblemen
Snuf de Hond wordt al snel Suf de Hond
Lonink zal
de opening
verzorgen
Clichématige
casinothriller
Droge dialogen van kibbelende criminelen
38 Donderdag 26 juni 2008 PZC
Op 12 en 13 juli wordt op de Axelse
Vlakte bij Terneuzen de eerste editie
van het grootschalige festival Schel-
depop gehouden. Dimitry Kleijer en
Manon Koster van de organisatie
houden een weekboek bij over de
voorbereidingen van het evenement.
Vandaag deel 3.
Nog dik twee weken te gaan en
dan is het eindelijk zover... Het
moment waarop de poorten tot
het Scheldepop-terrein opengaan.
Burgemeester Lonink van Terneu
zen verzorgt de opening. Hij zal sa
men met vrijwel het hele college
aanwezig zijn. Een hele eer en bo
vendien erg leuk, omdat we sinds
vorig najaar veel contact met de ge
meente hebben gehad. Dinsdag
hebben we ons laatste officiële ge
sprek gevoerd en binnenkort krij
gen we de vergunning. Dat lijkt
laat, maar valt best mee, omdat
een vergunning normaal enkele
weken tot enkele dagen voor een
evenement wordt afgegeven.
Maandag hebben we een gesprek
gehad met een van onze huisfoto
grafen, Ilse Lambert. Zij komt oor
spronkelijk uit Vogelwaarde en
was een van de eerste vrijwilligers
die zich bij ons hebben gemeld.
Nu woont ze in Nijmegen en foto
grafeert ze bekende en minder be
kende bands. Ilse is samen met
twee andere fotografen tijdens
Scheldepop in de weer om plaat
jes van alle optredens te schieten
en te zorgen voor sfeerbeelden,
s Ilse was overigens niet de enige
die zich aanmeldde als fotograaf.
We hebben heel wat verzoekjes
binnengekregen van studenten fo
tografie en amateur-fotografen.
Door de strenge eisen die de arties
ten aan het maken van foto- en
filmopnamen stellen, hebben we
al snel besloten om met Ilse en
haar collega's verder te gaan. Zij
hebben namelijk van hun hobby
hun werk gemaakt en zijn bekend
met alle ins en outs. Grote bands
stellen dat - als er al foto's gemaakt
mogen worden - dit bijvoorbeeld
alleen mag tijdens de eerste drie
nummers van het optreden.
Wordt er daarna met professionele
apparatuur nog een foto gemaakt,
dan is de kans groot dat ze van het
podium afstappen. Iets wat wij na
tuurlijk niet willen.
Er is ook nog nieuws van het ar
tiestenfront. De bekende Antwerp
se drummer Michael Schack komt
zondag 13 juli naar Scheldepop.
Hij drumt onder meer. bij Ozark
Henry, Kate Ryan en Milk Inc. Be
zoekers kunnen die dag bovendien
een drumworkshop van hem krij
gen.
T eugdige kijkers die hun favorie-
I te boek ook graag in de bio-
scoop zien, hebben tegenwoor
dig niets te klagen. Een nieuwe
Carry Slee-verfilming is al weer in
aantocht (Radeloos, in oktober) en
op 16 juli is de première van Brief
voor de koning naar de bestseller
van Tonke Dragt. Maar nu eerst
Hoe overleef ik mezelf? naar de ra
zend populaire en meerdere ma
len bekroonde 'Hoe overleef ik'-se-
rie van Francine Oomen.
Rosa, in de film innemend ge
speeld door debutante Jolijn van
de Wiel, moet in die fris en direct
geschreven boeken het hoofd bie
den aan een onuitputtelijke reeks
puberproblemen. Daarbij kan ze al
tijd rekenen op nuttige survival-
HOE OVERLEEF IK MEZELF?
Film. Regie: Nicole van Kilsdonk.
Te zien in Goes, Vlissingen en
Terneuzen.
door Leo Bankersen
tips van haar vrienden Jonas en Es
ther, met wie ze uitvoerige MSN-
en e-mailconversaties onderhoudt,
die ook allemaal letterlijk in die
boekjes zijn uitgeschreven.
Regisseuse Nicole van Kilsdonk
heeft die collagestijl op een leven
dige en kleurrijke manier gevisuali
seerd. De alledaagse realiteit van
de naar Groningen verhuisde Rosa
die op school haar draai niet kan
vinden en een hekel heeft aan
haar nieuwe stiefvader, is betrekke
lijk koel en sober gehouden. Daar
tussendoor flitsen de springerige
beelden van Rosa's webcam, ho
ren we de gedichten van Jonas, en
worden we verrast door grappige
animaties en kleurrijk showspekta
kel waarin vriendinnetje Esther
een televisiedominee nadoet of in
de huid van Oprah kruipt.
Dat die intermezzo's soms een tik
je gekunsteld overkomen mag de
pret niet drukken, al zijn de lesjes
over zelfvertrouwen en goed ont
bijten aan de brave kant. De film
heeft die vrolijke afwisseling ook
wel nodig. De aanloop is nogal
voorspelbaar en die vegetarische
stiefvader is meer karikatuur dan
nodig was geweest. Scenarioschrijf
ster Tamara Bos heeft het wel eens
soepeler neergepend.
Neemt niet weg dat de herkenbaar
heid voor de doelgroep ongetwij
feld groot is. Sympathieke tegen
speler van Van de Wiel is Mees
Peijnenburg als de jongen die haar
leert hoe je met de spuitbus prach
tige straatkunst kan maken. Zo ko
men ze samen nog een nachtje in
de politiecel terecht. Als dat geen
goed begin van ware liefde is! Als
overlevingstips komen aan bod:
een verliefdheidstest, adviezen om
af te koelen als je boos bent en een
heuse tongzoenles. Nee, verder
gaat het in deze film voor achtplus-
sers echt nog niet.
21: LAS VEGAS
IN BRUGES
Colin Farreil en Brendan Gleeson in In Bruges. foto Jaap Buitendijk/GPD
Film. Regie: Robert Luketic. Te
zien in Goes, Vlissingen en
Terneuzen.
door Leo Bankersen
Zou Kevin Spacey het zelf
snappen, wanneer hij als
wiskundeprofessor in de ca
sinothriller 21: Las Vegas zijn stu
denten op de proef stelt met het
'driedeurenprobleem'? Alleen wie
in staat is zijn emoties te negeren
en durft te vertrouwen op de wet
ten van de statistiek, vindt het ant
woord. Zo iemand is Ben (Jim
Sturgess), briljant student, alles in
huis voor Harvard, het enige pro
bleem is... hij kan het niet betalen.
21: Las Vegas is een avonturenfilm
die laat zien dat je ook met wis
kunde opwindende dingen kunt
beleven. Ben sluit zich aan bij een
soort ondergronds genootschap
van slimme jongelui die onder lei
ding van Spacey in het weekend
naar Las Vegas gaan om daar in
het casino met hun brainpower
een grote slag te slaan.
Toch durfden de makers er kenne
lijk niet op te vertrouwen dat dit
op zichzelf al spannend genoeg
zou zijn, dus is de film opgewaar
deerd met buitengewoon clichéma
tige ingrediënten. Om er voor te
zorgen dat het niet saai wordt aan
de blackjacktafel, zijn er flitsende
montages en daverende muziek.
Glad en oppervlakkig.
Hadden we niet gewoon in
Engeland kunnen onder
duiken?, klaagt een van de
twee beroepsmoordenaars die na
een uit de hand gelopen karweitje
de opdracht hebben gekregen naar
België uit te wijken. Naar Brugge
om precies te zijn.
Criminelen die zich noodgedwon
gen als toeristen moeten gedragen,
dat lijkt een beetje kinderachtige
variatie op het thema 'kat in
vreemd pakhuis'. Toch pakt In Bru
ges, met Colin Farreil, Brendan
Gleeson en een aardig bijrolletje
voor Thekla Reuten, beter uit dan
je zou verwachten. Bedenker en re
gisseur Martin McDonagh lijkt
hier een wedstrijdje met zichzelf
de meest droge en bizarre dialo
gen sinds Tarantino.
De film leunt zwaar op het hilari
sche en soms ontregelende effect
van ongebruikelijke tegenstellin
gen. Zoals een discussie over de
beste manier om elkaar overhoop
te schieten zonder een puinhoop
van het keurige hotelletje te ma
ken.
Hoewel McDonagh in een soepele
beweging kan overschakelen van
kolderiek naar grimmig en het op
duikende motief van misdaad en
straf zijn serieuzere momenten
kent, is In Bruges toch vooral een
komedie over kinderachtig kibbe
lende criminelen. Beetje vrijblij
vend is dat wel.
Film. Regie: Martin McDonagh
Met: Colin Farreil, Brendan
Gleeson. Te zien in Vlissingen.
door Leo Bankersen
aan te gaan. Zal het hem lukken
om alles wat eerst nogal overtrok
ken of juist flauw lijkt - een
moord op een priester, een ont
moeting met een dwerg, ruzie met
dikke Amerikaanse toeristen -
toch telkens een onverwacht aan
stekelijk karakter te geven? In ie
der geval kan In Bruges bogen op
Een hond moet uit het goede
hout zijn gesneden als hij in
de pootsporen wil treden
van beroemde filmviervoeters als
Rin Tin Tin, Benji en Lassie. Het is
denkbaar dat de hondenbroertjes
Dux, Jordi en Oscar Kalbach ooit
nog eens een hele goede film ma
ken: ze hebben leuke koppies en
lijken goed afgericht. In hun geza
menlijke vertolking van de held
haftige herdershond Snuf stuiten
de Kalbachjes echter pijnlijk op de
tekortkomingen van regisseur Ste
ven de Jong.
SNUF DE HOND
Film. Regie: Steven de Jong. Met:
Dux, Jordi Oscar Kalbach.
Te zien in Vlissingen en Goes.
door Fritz de Jong
Zijn bewerking van de in gerefor
meerde kring geliefde jeugdboe
ken van Piet Prins blinkt uit in on
geïnspireerde dufheid. Daardoor
verandert Snuf de Hond, ondanks
de zichtbare inspanningen van de
broertjes Kalbach en hun honden
trainers, al snel in Suf de Hond.
De film speelt zich af tijdens de
Tweede Wereldoorlog. In die oor
log zat volgens Steven de Jong half
Nederland (of in elk geval Fries
land) in het verzet tegen de Duitse
bezetters. Die heldhaftige beeldvor
ming is jaren geleden al overtui
gend weersproken door historicus
Loe de Jong, maar Steven de Jong
geeft er dë voorkeur aan om een
vals patriottisch beeld door te ge
ven aan de hedendaagse jeugd.
Snuf wordt veroordeeld om twee
de viool te spelen naast zijn baasje
Tom, een door de nazi's tot wees
gebombardeerde Rotterdammer,
die wordt ondergebracht bij een
oom op het Friese platteland. De
confrontaties die Tom heeft met
zijn oom, de nazi's en een landver
rader hebben een hoog
en-toen-en-toen-gehalte. Ondanks
de pompeus aanzwellende muziek
worden de onuitstaanbaar nostal
gische oorlogsavonturen van wees
jongen Tom en zijn trouwe vier
voeter geen moment spannend.