door werk aan nieuwe N57 I 4." I Tot vier jaar cel voor veroorzaken dodelijk ongeval Geen hogere tunneltarieven door aankoop Westerscheldetunnel 200m2 Verkeersdoden Ook BZW wil Delta-geld in fonds 2 EURO VOORDEEL! VAN IWAARDEN SPUITCABINE Li GALL IS GALL PZC Donderdag 26 juni 2008 3 door Emile talon Een celstraf van vijftien maanden en een ontzegging van de rijbevoegdheid voor een periode van drie jaar. Met die straf moet de inwoner van Noord-Beveland reke ning houden als hij schuldig wordt bevonden aan het doodrijden dinsdagnacht op de Nieuw- landseweg van de 45-jarige Middelburger. Volgens een overzicht van de Nederlandse rechtbanken staat voor het veroorzaken van zo'n verkeersongeval, waarbij er ook roekeloos werd gereden, een celstraf van twaalf maanden en een rijontzegging van drie jaar. Omdat de man doorreed na het ongeval, kan daar nog eens een celstraf van maximaal drie maanden aan worden toegevoegd. Dat doorrijden, daar wordt zwaar aan getild. „Want je laat iemand hulpeloos achter", aldus woordvoerder Alwin Don van de Zeeuwse politie. Als echter blijkt dat de man dronken achter het stuur zat, dan moet hij rekening houden met een veel zwaardere celstraf. Dan kan hij zo drie jaar krijgen en wordt zijn rijbewijs mogelijk ook nog eens voor de periode van vier jaar in getrokken. Omdat de man ruim negen uur na de aanrijding werd aangehouden, is niet meer exact vast te stellen of en hoeveel hij had ge dronken. Aan de hand van getuigenverklarin gen is mogelijk wel te achterhalen of hij had ge dronken. Als de officier van justitie vervolgens de rechtbank kan overtuigen dat de man heel veel op had, kan de celstraf zelfs oplopen tot vier jaar. Het komt in Zeeland slechts zelden voor dat bij een dodelijk ongeval de veroorzaker doorrijdt. In 2003, 2004 en 2006 telkens eenmaal. door Ben Jansen MIDDELBURG - Duidelijkheid over de bedragen die met de overname van de Westerscheldetunnel zijn gemoeid, kon hij nog steeds niet geven, maar over één ding was ge deputeerde Toine Poppelaars (CDA, financiën) gisteren helder: de tunneltarieven gaan niet extra omhoog. In de Statencommissie bestuurlij ke en financiële zaken legde Pop- 4; V. pelaars uit dat de Tunnelwet ook in de toekomst van kracht blijft. In die wet is de ontwikkeling van de tarieven geregeld. Dat houdt in dat vanaf volgend jaar de tarieven met niet meer dan 4 procent boven de inflatie mogen stijgen. Poppelaars: „Het streven is dat we de aanpas sing van de tarieven kunnen beper ken tot die van de inflatie. De aan koop van de aandelen van het Rijk leidt tot niet tot hogere tol." Langstraat 2, Arnemuiden. tel. 0118-601273 Geopend van maandagmiddag t/m zaterdag. Koopavond op afspraak. WWW.300SSEINTERIEURS.NL Poppelaars mocht in de commissie complimenten incasseren over zijn deal met minister Wouter Bos van Financiën. De Statenleden vroegen zich wel af welke afspra ken over onverzekerbare risico's worden gemaakt. Niemand was echt gelukkig met het feit dat praten over bedragen nog taboe is. Poppelaars zei te stre ven naar overdracht van de aande len per 1 januari 2009. door Ben Jansen middelburg - Het CDA in de Sta ten van Zeeland krijgt bijval in zijn streven de winstuitkering van nutsbedrijf Delta in een ontwikke lingsfonds te storten. De Brabants- Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) steunt de opvatting dat de provincie en de gemeenten het di vidend niet horen te gebruiken SCHILDERSBEDRIJF voor alle spuitwerken (o.atimmerwerk en industrie) Ampereweg 6 4338 PT Middelburg Telefoon 0118 64 0400 om gaten in hun begroting te dich ten. De BZW wil dat de Delta-mil joenen in een fonds gaan, waaruit samen met nationale en Europese subsidies economische projecten in gang worden gezet die anders moeilijk van de grond zouden ko men. Over 2007 keerde Delta 57,5 miljoen uit aan haar aandeelhou ders (provincie en gemeenten). COMMENTAAR Het aantal verkeersdoden in Zeeland loopt snel op. Vooral deze week is het schrikken met fatale ongelukken in Nieuwdorp, Stavenisse en Nieuw- en Sint Joosland. Zo stevent de provincie dit jaar weer af op enkele tientallen doden. Het lijkt wel of het verder verhogen van de verkeersveiligheid er niet in zit. Een groot deel van het gevaar zit 'm in eenzijdige ongelukken. Dat blijkt ook deze week. Die ongelukken zijn lastig te verklaren en dus moeilijk te bestrijden. Het wachten is op onderzoek van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland dat komend najaar begint. Het is te hopen dat er duidelijke adviezen uitkomen. Tot die tijd blijft het bij een oproep aan automobilisten, motorrijders en bromfietsers om alert en voorzichtig te zijn. Een van de drie recente dodelijke ongevallen is van een heel andere categorie. In Nieuw- en Sint Joosland vallen een dorpsstraat, een oversteekplaats, een chauffeurscafé en een korte oprit naar de snelweg al jaren samen. Deze levensgevaarlijke cocktail is onlangs nog wat sterker gemaakt. Tijdelijk moeten er ook fietsers oversteken. Deze week met een fataal gevolg. Dat het hier zeker niet alleen aan de weginrichting ligt maar ook aan het rijgedrag, is geen excuus om dit gevaarlijke knooppunt niet bliksemsnel te verbeteren. Dat zullen gemeente en provincie desnoods bij Rijkswaterstaat moeten afdwingen. Verder lijkt het verstandig om eens goed rond te kijken of de wegbeheerders op meer punten zo slordig zijn. Daarbij doet het er niet toe of het gewone verkeerssituaties zijn of tijdelijke, zoals in Nieuw- en Sint Joosland. CESLAACO Dr. ir. Bas Huiszoon uit Ritthem is gepromoveerd aan de Fac. Elektro techniek van de TU Eindhoven. 1 Penfolds Rawson's Retreat Semillon Chardonnay 75cl r RAWSON'S 1 m RKTUF.AT www.gall.nl De plaats bij Nieuw- en Sint Joosland waar dinsdagnacht een 45-jarige Middelburger om het leven kwam bij een verkeersongeval. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 3