door werk aan nieuwe N57
I 4." I
Tot vier jaar cel voor veroorzaken dodelijk ongeval
Geen hogere tunneltarieven door
aankoop Westerscheldetunnel
200m2
Verkeersdoden
Ook BZW wil Delta-geld in fonds
2 EURO
VOORDEEL!
VAN IWAARDEN
SPUITCABINE
Li
GALL IS GALL
PZC Donderdag 26 juni 2008 3
door Emile talon
Een celstraf van vijftien maanden en een
ontzegging van de rijbevoegdheid voor
een periode van drie jaar. Met die straf
moet de inwoner van Noord-Beveland reke
ning houden als hij schuldig wordt bevonden
aan het doodrijden dinsdagnacht op de Nieuw-
landseweg van de 45-jarige Middelburger.
Volgens een overzicht van de Nederlandse
rechtbanken staat voor het veroorzaken van
zo'n verkeersongeval, waarbij er ook roekeloos
werd gereden, een celstraf van twaalf maanden
en een rijontzegging van drie jaar. Omdat de
man doorreed na het ongeval, kan daar nog
eens een celstraf van maximaal drie maanden
aan worden toegevoegd. Dat doorrijden, daar
wordt zwaar aan getild. „Want je laat iemand
hulpeloos achter", aldus woordvoerder Alwin
Don van de Zeeuwse politie.
Als echter blijkt dat de man dronken achter het
stuur zat, dan moet hij rekening houden met
een veel zwaardere celstraf. Dan kan hij zo drie
jaar krijgen en wordt zijn rijbewijs mogelijk
ook nog eens voor de periode van vier jaar in
getrokken. Omdat de man ruim negen uur na
de aanrijding werd aangehouden, is niet meer
exact vast te stellen of en hoeveel hij had ge
dronken. Aan de hand van getuigenverklarin
gen is mogelijk wel te achterhalen of hij had ge
dronken. Als de officier van justitie vervolgens
de rechtbank kan overtuigen dat de man heel
veel op had, kan de celstraf zelfs oplopen tot
vier jaar.
Het komt in Zeeland slechts zelden voor dat bij
een dodelijk ongeval de veroorzaker doorrijdt.
In 2003, 2004 en 2006 telkens eenmaal.
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Duidelijkheid over
de bedragen die met de overname
van de Westerscheldetunnel zijn
gemoeid, kon hij nog steeds niet
geven, maar over één ding was ge
deputeerde Toine Poppelaars
(CDA, financiën) gisteren helder:
de tunneltarieven gaan niet extra
omhoog.
In de Statencommissie bestuurlij
ke en financiële zaken legde Pop-
4;
V.
pelaars uit dat de Tunnelwet ook
in de toekomst van kracht blijft. In
die wet is de ontwikkeling van de
tarieven geregeld. Dat houdt in dat
vanaf volgend jaar de tarieven met
niet meer dan 4 procent boven de
inflatie mogen stijgen. Poppelaars:
„Het streven is dat we de aanpas
sing van de tarieven kunnen beper
ken tot die van de inflatie. De aan
koop van de aandelen van het Rijk
leidt tot niet tot hogere tol."
Langstraat 2, Arnemuiden.
tel. 0118-601273
Geopend van maandagmiddag t/m zaterdag.
Koopavond op afspraak.
WWW.300SSEINTERIEURS.NL
Poppelaars mocht in de commissie
complimenten incasseren over
zijn deal met minister Wouter Bos
van Financiën. De Statenleden
vroegen zich wel af welke afspra
ken over onverzekerbare risico's
worden gemaakt.
Niemand was echt gelukkig met
het feit dat praten over bedragen
nog taboe is. Poppelaars zei te stre
ven naar overdracht van de aande
len per 1 januari 2009.
door Ben Jansen
middelburg - Het CDA in de Sta
ten van Zeeland krijgt bijval in
zijn streven de winstuitkering van
nutsbedrijf Delta in een ontwikke
lingsfonds te storten. De Brabants-
Zeeuwse Werkgeversvereniging
(BZW) steunt de opvatting dat de
provincie en de gemeenten het di
vidend niet horen te gebruiken
SCHILDERSBEDRIJF
voor alle spuitwerken
(o.atimmerwerk en industrie)
Ampereweg 6 4338 PT Middelburg
Telefoon 0118 64 0400
om gaten in hun begroting te dich
ten. De BZW wil dat de Delta-mil
joenen in een fonds gaan, waaruit
samen met nationale en Europese
subsidies economische projecten
in gang worden gezet die anders
moeilijk van de grond zouden ko
men. Over 2007 keerde Delta 57,5
miljoen uit aan haar aandeelhou
ders (provincie en gemeenten).
COMMENTAAR
Het aantal
verkeersdoden in
Zeeland loopt snel
op. Vooral deze
week is het schrikken met fatale
ongelukken in Nieuwdorp,
Stavenisse en Nieuw- en Sint
Joosland. Zo stevent de
provincie dit jaar weer af op
enkele tientallen doden. Het
lijkt wel of het verder verhogen
van de verkeersveiligheid er
niet in zit.
Een groot deel van het gevaar
zit 'm in eenzijdige ongelukken.
Dat blijkt ook deze week. Die
ongelukken zijn lastig te
verklaren en dus moeilijk te
bestrijden. Het wachten is op
onderzoek van het Regionaal
Orgaan Verkeersveiligheid
Zeeland dat komend najaar
begint. Het is te hopen dat er
duidelijke adviezen uitkomen.
Tot die tijd blijft het bij een
oproep aan automobilisten,
motorrijders en bromfietsers
om alert en voorzichtig te zijn.
Een van de drie recente
dodelijke ongevallen is van een
heel andere categorie. In
Nieuw- en Sint Joosland vallen
een dorpsstraat, een
oversteekplaats, een
chauffeurscafé en een korte
oprit naar de snelweg al jaren
samen. Deze levensgevaarlijke
cocktail is onlangs nog wat
sterker gemaakt. Tijdelijk
moeten er ook fietsers
oversteken. Deze week met een
fataal gevolg. Dat het hier zeker
niet alleen aan de weginrichting
ligt maar ook aan het rijgedrag,
is geen excuus om dit
gevaarlijke knooppunt niet
bliksemsnel te verbeteren. Dat
zullen gemeente en provincie
desnoods bij Rijkswaterstaat
moeten afdwingen.
Verder lijkt het verstandig om
eens goed rond te kijken of de
wegbeheerders op meer punten
zo slordig zijn. Daarbij doet het
er niet toe of het gewone
verkeerssituaties zijn of
tijdelijke, zoals in Nieuw- en
Sint Joosland.
CESLAACO
Dr. ir. Bas Huiszoon uit Ritthem is
gepromoveerd aan de Fac. Elektro
techniek van de TU Eindhoven.
1
Penfolds
Rawson's
Retreat
Semillon
Chardonnay
75cl
r RAWSON'S
1
m RKTUF.AT
www.gall.nl
De plaats bij Nieuw- en Sint Joosland waar dinsdagnacht een 45-jarige Middelburger om het leven kwam bij een verkeersongeval.
foto Ruben Oreel