ultuur
Concert at Sea blijft
investeren in kwaliteit
Blof-hit bewees gelijk
Counting Crows-zanger
'Ik trek nummers graag naar me toe'
Festival betekent
weerzien na jaren
voor beide bands.
Jonge singer-songwriter
Stevie Ann speelde nog
niet eerder in Zeeland.
36 Donderdag 26 juni 2008 PZC
foto Danny Cinch
Counting Crows, met in het midden Adam Duritz.
door Rolf Bosboom
Het was een memorabel mo
ment, bijna een maand ge
leden bij Pinkpop. Tijdens
het intro van Holiday in Spain, de
nummer t-hit die de Amerikaanse
band Counting Crows in 2004 sa
men met Blof scoorde, nam zan
ger Adam Duritz het woord. „Ik
wou dat Paskal en Peter en alle an
dere mensen van Blof hier ook wa
ren", zei hij. „Maar we zullen ze
over een paar weken zien, als we
twee festivals op één dag doen.
Eerst spelen we in Nijmegen en
dan rijden we meteen door naar
de Brouwersdam, waar we die
avond samen met Blof spelen aan
de zee. I miss those guys. Dit num
mer doet me altijd aan hen den
ken."
„We zijn uitermate verguld met
het feit dat we de Counting Crows
zo ver hebben gekregen", zegt
'Holiday in Spain had bij
wijze van spreken een
Blof-liedje kunnen zijn'
Peter Slager van Blof, dat Concert
at Sea mede-organiseert. „Dat viel
nog niet mee, want ze waren voor
dezelfde dag al voor Rockin' Park
vastgelegd. Daarom heb ik zelf con
tact opgenomen met Adam en ge
zegd: wij hebben die dag óók een
groot festival. Hij heeft vanaf het
begin duidelijk gemaakt dat hij het
belangrijk vond om ook bij ons te
spelen, ook al is het vrij ongebrui
kelijk dat een band van die statuur
twee optredens op één dag doet.
Sowieso is het erg leuk om elkaar
weer te ontmoeten. We mailen
wel eens of sms'en, maar hebben
elkaar al jaren niet meer gezien."
Het festival op de Brouwersdam is
dus vooral ook een weerzien.
De samenwerking - die ook leidde
tot het Umoja-nummer Wennen
aan september - ontstond in 2004
op initiatief van Universal, de pla
tenmaatschappij van de Counting
Crows. Die wilde de populariteit
van de band in Nederland vergro
ten en kwam met het idee van een
deels Nederlandstalige versie van
Holiday in Spain, het nummer dat
op het laatste moment was toege
voegd aan het album Hard candy
(2002). „Kennelijk wist Universal
dat wij lifetime fans van de Coun
ting Crows zijn", zegt Peter Slager.
„Het was een heel natuurlijke sa
menwerking. Holiday in Spain had
bij wijze van spreken een Blof-lied-
je kunnen zijn."
Het nummer is Duritz altijd dier
baar geweest, weet Slager. „Hij
vond destijds dat het dé single was
van Hard candy, maar de platen
maatschappij was het daar niet
mee eens. Nadat we er een platina
plaat voor hadden gekregen, heb
ben we die Adam op zijn verjaar
dag cadeau gegeven. Hij was er zo
wel ontroerd door als blij mee. It
proves me right, zei hij. Hij had zijn
gelijk gehaald."
Wie naar de muziek van Counting
Crows luistert, hoort - ook op het
recent verschenen album Saturday
nights Sunday mornings - talrijke
overeenkomsten met Bief. De
waardering is ook geheel weder
zijds, zei Duritz bij het uitkomen
van die cd. „Het zijn echte vrien
den. Ik versta hun teksten welis
waar niet, maar hun muziek voel
ik aan. En ze hebben veel voor ons
gedaan in Nederland."
Met zijn derde editie heeft
het festival Concert at Sea,
morgenavond en zaterdag
op de Brouwersdam, meer
te bieden dan ooit.
door Rolf Bosboom
Hij was er vorig jaar 'wel
even goed chagrijnig'
van, bekent Peter Sla
ger van Blof, de band
die mede-initiatiefnemer is van
Concert at Sea. Een uiterst geslaag
de dag op de Brouwersdam eindig
de met een wolkbreuk, waardoor
tienduizenden bezoekers zich in
één keer massaal huiswaarts spoed
den, met alle problemen van dien.
Een van de parkeerterreinen was
verworden tot een modderpoel,
waardoor een groot aantal festival
gangers met hun auto's kwam vast
te zitten.
„Het is vervelend dat er zo veel
mensen in de problemen zijn geko
men", zegt Slager. „Even heb ik
wel gedacht: hoe kunnen we dit al
lemaal oplossen? Ik ga ervan uit
dat het dit jaar beter zal zijn."
Toch zal een festival op de Brou
wersdam nooit zonder ongemak
ken kunnen plaatsvinden. „Je
neemt altijd een zeker risico door
zoveel mensen door een smal
trechtertje te persen. Ie komt de
dam nooit snel op of af maar we
doen er alles aan om het zo ge
stroomlijnd mogelijk te laten verlo
pen."
Er zijn, naar aanleiding van vorig
jaar, diverse maatregelen geno
men. Het autoverkeer in Zeeland
wordt bijvoorbeeld nu allemaal
naar het (verharde) terrein van
Neeltje Jans geleid en het busver
voer is aanzienlijk verbeterd. En
vooral: er is een openingsavond op
vrijdag bijgekomen, in eerste in
stantie opgezet voor mensen die
een campingarrangement hebben
geboekt. Op die manier worden
festivalgangers van elders gestimu
leerd om eerder naar Zeeland af te
reizen.
Mede dankzij de vrijdag is de line
up fors gegroeid: dertien optre
dens in totaal. Twee jaar geleden
waren dat er nog vijf „Elk jaar pro
beren we te verrassen en de bezoe
kers waar voor hun geld te geven",
zegt organisator Machiel Hofman.
„De prijs van een kaartje is welis
waar iets omhoog gegaan, maar
dat geld investeren we direct in de
programmering en de kwaliteit
van het festival." „Ik vond het be
langrijk dat er ook iets gebeurt in
de gaten tussen de optredens in,
dat er steeds wat te doen is", vult
Slager aan. „Tot nu toe ging het
wat te veel met pieken en dalen."
Dat heeft geleid tot een gevarieer
de programmering, met Zeeuwse
beloften (de Popaanzee-deelne-
mers Eva Auad en Bluem, de win
naar van de PZC-poll), een recent
gevormde band met Zeeuwse in
breng (Wolff), nationaal talent dat
recent is doorgebroken (Stevie
Ann, Alain Clark), een Vlaamse
held die in Nederland nog een we
reld te winnen heeft (Milow),
meer gevestigde namen (Krezip,
Beef, IOS), gewaardeerde routi
niers (The Scene), gastheer Blof
zelf (in meerdere gedaanten) en
een internationale topact (Coun
ting Crows). Daarnaast zijn er, net
als vorig jaar, diverse gastoptre
dens en andere verrassingen te ver
wachten.
Slager heeft een zwak voor The
Scene, de band die vorig jaar haar
comeback maakte. „Ik had ze in
2007 al gewild, naast De Dijk. Dat
zijn dé bands die grote invloed op
ons hadden toen wij als band be
gonnen. Thé Lau is toch de godfa
ther van Blaf. Ik zag hem en zijn
band vorig jaar spelen op Bospop
in Weert. Dat vond ik wel een
emotioneel moment: The Scene
weer live! Thé is altijd een podium-
dier geweest, die soms tachtig op
tredens in drie, vier maanden
doet. Wij doen er nog minder in
een jaar. Dat zegt iets over de po
diumverslaving van die man."
Concert at Sea heeft in zijn korte
bestaan een flinke reputatie opge
bouwd. De naam heeft zelden nog
een toelichting nodig, merkt de or
ganisatie. Dat blijkt ook uit de me
dia-aandacht. Er lopen zaterdag ze
ker zestig journalisten rond, ter
wijl het aantal aanvragen nog aan
zienlijk hoger lag.
Opvallend is wel dat tijdens de
voorverkoop de publieke belang
stelling vanuit Zeeland achterbleef
ten opzichte van de rest van het
land, zonder dat daar een duidelij
ke verklaring voor is. Hofman:
„Zeeuwen blijken toch de kat uit
de boom te kijken."
Met de brede programmering van
dit jaar is het de vraag hoe Con-
door Rolf Bosboom
Stevie Ann is nog jong - deze
week werd ze 22 - maar ze
heeft haar naam al weten te
vestigen in de Nederlandse mu
ziekwereld met twee albums
(Away from here en Closer to the
heart), Pinkpop, prijzen en lof van
mensen die het kunnen weten.
Eén ding heeft ze nog niet gedaan:
in Zeeland optreden. „Zaterdag
wordt de eerste keer en dan met
een op zo'n groot festival als Con
cert at Sea!"
Het lijkt de zangeres en gitariste,
die in het dagelijks leven Stépha-
nie Struijk heet, allemaal makke
lijk af te gaan. „Toch gaat het niet
helemaal vanzelf Het is af en toe
ook zwaar, maar ik doe het met
heel veel plezier. En het schrijven
van nummers gaat heel spontaan,
bijna vanzelf"
Het festivalpubliek boezemt haar
geen angst meer in. „Ik heb al va
ker voor groten getale gestaan. Het
is toch een groot verschil met een
kleine club, een compleet andere
beleving. Ik heb net een theater-
toer gedaan en dan is het muisstil
in de zaal. Dan verlang je op een
gegeven moment weer naar bier-
glazengerinkel. In het theater laat
je ook meer van jezelf zien, terwijl
Stevie Ann op Pinkpop 2007.
ik op festivals wel eens het idee
heb dat het niet zo overkomt als ik
wil. Daar speel ik ook meer rocky
nummers en minder ballads."
De afgelopen periode heeft ze vier
keer het voorprogramma van Blof
verzorgd. „Dat was te gek. Ik had
het idee dat het Blof-publiek me
wel een beetje kende, dat er een
soort overlap in zat. Verder is het
best wel een ervaring om voor vijf
duizend man te spelen."
Naast haar eigen werk waagt ze
zich regelmatig aan covers, zoals
zeer eigen interpretaties van One
year of love (Queen) en Toxic (Brit
ney Spears), geen nummers die je
direct van haar zou verwachten.
foto Harry Heuts/CPD
Dat geldt ook voor Personal Jesus
(Depeche Mode), dat ze bij vrijwel
elk optreden speelt. „Ik vind het
leuk om dingen uit te zoeken en
naar me toe te trekken. Soms doe
ik ook Joni Mitchell of Sheryl
Crow, maar dat ligt al heel dicht
bij mij. Aan een nummer als Perso
nal Jesus kan ik juist een heel ande
re draai geven."
Haar stem en talent hebben vol
gens menigeen internationale po
tentie. „Het buitenland is wel een
soort droom, maar ik weet dat het
heel lastig is om daar iets van de
grond te krijgen. Daarvoor moet je
wel de contacten hebben, want je
komt er nauwelijks tussen."
KOZIJNEN|ZONWERING|GLAS
President Rooseveltiaan 735 4383 NG Vlissingen 0118 441944 lnfo@ascozeeiand.nl