ultuur Concert at Sea blijft investeren in kwaliteit Blof-hit bewees gelijk Counting Crows-zanger 'Ik trek nummers graag naar me toe' Festival betekent weerzien na jaren voor beide bands. Jonge singer-songwriter Stevie Ann speelde nog niet eerder in Zeeland. 36 Donderdag 26 juni 2008 PZC foto Danny Cinch Counting Crows, met in het midden Adam Duritz. door Rolf Bosboom Het was een memorabel mo ment, bijna een maand ge leden bij Pinkpop. Tijdens het intro van Holiday in Spain, de nummer t-hit die de Amerikaanse band Counting Crows in 2004 sa men met Blof scoorde, nam zan ger Adam Duritz het woord. „Ik wou dat Paskal en Peter en alle an dere mensen van Blof hier ook wa ren", zei hij. „Maar we zullen ze over een paar weken zien, als we twee festivals op één dag doen. Eerst spelen we in Nijmegen en dan rijden we meteen door naar de Brouwersdam, waar we die avond samen met Blof spelen aan de zee. I miss those guys. Dit num mer doet me altijd aan hen den ken." „We zijn uitermate verguld met het feit dat we de Counting Crows zo ver hebben gekregen", zegt 'Holiday in Spain had bij wijze van spreken een Blof-liedje kunnen zijn' Peter Slager van Blof, dat Concert at Sea mede-organiseert. „Dat viel nog niet mee, want ze waren voor dezelfde dag al voor Rockin' Park vastgelegd. Daarom heb ik zelf con tact opgenomen met Adam en ge zegd: wij hebben die dag óók een groot festival. Hij heeft vanaf het begin duidelijk gemaakt dat hij het belangrijk vond om ook bij ons te spelen, ook al is het vrij ongebrui kelijk dat een band van die statuur twee optredens op één dag doet. Sowieso is het erg leuk om elkaar weer te ontmoeten. We mailen wel eens of sms'en, maar hebben elkaar al jaren niet meer gezien." Het festival op de Brouwersdam is dus vooral ook een weerzien. De samenwerking - die ook leidde tot het Umoja-nummer Wennen aan september - ontstond in 2004 op initiatief van Universal, de pla tenmaatschappij van de Counting Crows. Die wilde de populariteit van de band in Nederland vergro ten en kwam met het idee van een deels Nederlandstalige versie van Holiday in Spain, het nummer dat op het laatste moment was toege voegd aan het album Hard candy (2002). „Kennelijk wist Universal dat wij lifetime fans van de Coun ting Crows zijn", zegt Peter Slager. „Het was een heel natuurlijke sa menwerking. Holiday in Spain had bij wijze van spreken een Blof-lied- je kunnen zijn." Het nummer is Duritz altijd dier baar geweest, weet Slager. „Hij vond destijds dat het dé single was van Hard candy, maar de platen maatschappij was het daar niet mee eens. Nadat we er een platina plaat voor hadden gekregen, heb ben we die Adam op zijn verjaar dag cadeau gegeven. Hij was er zo wel ontroerd door als blij mee. It proves me right, zei hij. Hij had zijn gelijk gehaald." Wie naar de muziek van Counting Crows luistert, hoort - ook op het recent verschenen album Saturday nights Sunday mornings - talrijke overeenkomsten met Bief. De waardering is ook geheel weder zijds, zei Duritz bij het uitkomen van die cd. „Het zijn echte vrien den. Ik versta hun teksten welis waar niet, maar hun muziek voel ik aan. En ze hebben veel voor ons gedaan in Nederland." Met zijn derde editie heeft het festival Concert at Sea, morgenavond en zaterdag op de Brouwersdam, meer te bieden dan ooit. door Rolf Bosboom Hij was er vorig jaar 'wel even goed chagrijnig' van, bekent Peter Sla ger van Blof, de band die mede-initiatiefnemer is van Concert at Sea. Een uiterst geslaag de dag op de Brouwersdam eindig de met een wolkbreuk, waardoor tienduizenden bezoekers zich in één keer massaal huiswaarts spoed den, met alle problemen van dien. Een van de parkeerterreinen was verworden tot een modderpoel, waardoor een groot aantal festival gangers met hun auto's kwam vast te zitten. „Het is vervelend dat er zo veel mensen in de problemen zijn geko men", zegt Slager. „Even heb ik wel gedacht: hoe kunnen we dit al lemaal oplossen? Ik ga ervan uit dat het dit jaar beter zal zijn." Toch zal een festival op de Brou wersdam nooit zonder ongemak ken kunnen plaatsvinden. „Je neemt altijd een zeker risico door zoveel mensen door een smal trechtertje te persen. Ie komt de dam nooit snel op of af maar we doen er alles aan om het zo ge stroomlijnd mogelijk te laten verlo pen." Er zijn, naar aanleiding van vorig jaar, diverse maatregelen geno men. Het autoverkeer in Zeeland wordt bijvoorbeeld nu allemaal naar het (verharde) terrein van Neeltje Jans geleid en het busver voer is aanzienlijk verbeterd. En vooral: er is een openingsavond op vrijdag bijgekomen, in eerste in stantie opgezet voor mensen die een campingarrangement hebben geboekt. Op die manier worden festivalgangers van elders gestimu leerd om eerder naar Zeeland af te reizen. Mede dankzij de vrijdag is de line up fors gegroeid: dertien optre dens in totaal. Twee jaar geleden waren dat er nog vijf „Elk jaar pro beren we te verrassen en de bezoe kers waar voor hun geld te geven", zegt organisator Machiel Hofman. „De prijs van een kaartje is welis waar iets omhoog gegaan, maar dat geld investeren we direct in de programmering en de kwaliteit van het festival." „Ik vond het be langrijk dat er ook iets gebeurt in de gaten tussen de optredens in, dat er steeds wat te doen is", vult Slager aan. „Tot nu toe ging het wat te veel met pieken en dalen." Dat heeft geleid tot een gevarieer de programmering, met Zeeuwse beloften (de Popaanzee-deelne- mers Eva Auad en Bluem, de win naar van de PZC-poll), een recent gevormde band met Zeeuwse in breng (Wolff), nationaal talent dat recent is doorgebroken (Stevie Ann, Alain Clark), een Vlaamse held die in Nederland nog een we reld te winnen heeft (Milow), meer gevestigde namen (Krezip, Beef, IOS), gewaardeerde routi niers (The Scene), gastheer Blof zelf (in meerdere gedaanten) en een internationale topact (Coun ting Crows). Daarnaast zijn er, net als vorig jaar, diverse gastoptre dens en andere verrassingen te ver wachten. Slager heeft een zwak voor The Scene, de band die vorig jaar haar comeback maakte. „Ik had ze in 2007 al gewild, naast De Dijk. Dat zijn dé bands die grote invloed op ons hadden toen wij als band be gonnen. Thé Lau is toch de godfa ther van Blaf. Ik zag hem en zijn band vorig jaar spelen op Bospop in Weert. Dat vond ik wel een emotioneel moment: The Scene weer live! Thé is altijd een podium- dier geweest, die soms tachtig op tredens in drie, vier maanden doet. Wij doen er nog minder in een jaar. Dat zegt iets over de po diumverslaving van die man." Concert at Sea heeft in zijn korte bestaan een flinke reputatie opge bouwd. De naam heeft zelden nog een toelichting nodig, merkt de or ganisatie. Dat blijkt ook uit de me dia-aandacht. Er lopen zaterdag ze ker zestig journalisten rond, ter wijl het aantal aanvragen nog aan zienlijk hoger lag. Opvallend is wel dat tijdens de voorverkoop de publieke belang stelling vanuit Zeeland achterbleef ten opzichte van de rest van het land, zonder dat daar een duidelij ke verklaring voor is. Hofman: „Zeeuwen blijken toch de kat uit de boom te kijken." Met de brede programmering van dit jaar is het de vraag hoe Con- door Rolf Bosboom Stevie Ann is nog jong - deze week werd ze 22 - maar ze heeft haar naam al weten te vestigen in de Nederlandse mu ziekwereld met twee albums (Away from here en Closer to the heart), Pinkpop, prijzen en lof van mensen die het kunnen weten. Eén ding heeft ze nog niet gedaan: in Zeeland optreden. „Zaterdag wordt de eerste keer en dan met een op zo'n groot festival als Con cert at Sea!" Het lijkt de zangeres en gitariste, die in het dagelijks leven Stépha- nie Struijk heet, allemaal makke lijk af te gaan. „Toch gaat het niet helemaal vanzelf Het is af en toe ook zwaar, maar ik doe het met heel veel plezier. En het schrijven van nummers gaat heel spontaan, bijna vanzelf" Het festivalpubliek boezemt haar geen angst meer in. „Ik heb al va ker voor groten getale gestaan. Het is toch een groot verschil met een kleine club, een compleet andere beleving. Ik heb net een theater- toer gedaan en dan is het muisstil in de zaal. Dan verlang je op een gegeven moment weer naar bier- glazengerinkel. In het theater laat je ook meer van jezelf zien, terwijl Stevie Ann op Pinkpop 2007. ik op festivals wel eens het idee heb dat het niet zo overkomt als ik wil. Daar speel ik ook meer rocky nummers en minder ballads." De afgelopen periode heeft ze vier keer het voorprogramma van Blof verzorgd. „Dat was te gek. Ik had het idee dat het Blof-publiek me wel een beetje kende, dat er een soort overlap in zat. Verder is het best wel een ervaring om voor vijf duizend man te spelen." Naast haar eigen werk waagt ze zich regelmatig aan covers, zoals zeer eigen interpretaties van One year of love (Queen) en Toxic (Brit ney Spears), geen nummers die je direct van haar zou verwachten. foto Harry Heuts/CPD Dat geldt ook voor Personal Jesus (Depeche Mode), dat ze bij vrijwel elk optreden speelt. „Ik vind het leuk om dingen uit te zoeken en naar me toe te trekken. Soms doe ik ook Joni Mitchell of Sheryl Crow, maar dat ligt al heel dicht bij mij. Aan een nummer als Perso nal Jesus kan ik juist een heel ande re draai geven." Haar stem en talent hebben vol gens menigeen internationale po tentie. „Het buitenland is wel een soort droom, maar ik weet dat het heel lastig is om daar iets van de grond te krijgen. Daarvoor moet je wel de contacten hebben, want je komt er nauwelijks tussen." KOZIJNEN|ZONWERING|GLAS President Rooseveltiaan 735 4383 NG Vlissingen 0118 441944 lnfo@ascozeeiand.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 38