M JU ms Eurodam de wind mee den, „Tot 2010 moet het aantal Nederlanders dat op cruisevakantie gaat minimaal met 10 procent groeien", zei rederijbaas Kruse vorig jaar. Aan die verwachting wordt ruimschoots vol daan. Waar vorig jaar nog zo'n 35.000 Nederlan ders op een cruiseschip stapten, zijn dat er dit jaar bijna 45.000. „Het is een heel makkelijke manier van op va kantie gaan", zegt Elmar. „Je hoeft maar één keer in te checken, maar je maakt wel een rond reis door een groot gebied en het hotel reist met je mee." Dat het zo lang heeft geduurd dat de Nederlander zich op een cruiseschip waagt, vindt Kouwenberg niet vreemd. „Nederlanders komen altijd wat later", zegt de Amsterdamse terminalbaas. „Uiteindelijk zien zij dat eventuele vooroordelen >niet terecht zijn." „Veel mensen gaan toch ook naar een vakantie- resort in het buitenland en komen nooit meer van het resort af. Met een cruiseschip zit je op j een vakantieresort, maar maak je ook nog eens een rondreis. Je ziet iets van de omgeving." We reldwijd neemt het aantal cruisevakanties zo'n 5 procent toe. Veel steden willen graag meeliften op die groei. Amsterdam is met bijna 120 schepen per jaar ver reweg de grootste cruisehaven in Nederland. Hoewel veel bescheidener, tellen Rotterdam en IJmuiden met bijna twintig schepen per jaar be hoorlijk mee. Vlissingen wil graag een vooraanstaande cruise haven worden. Er moet een tweede aanlegplaats komen en vanaf volgend jaar moet er om de tien dagen een cruiseschip aanmeren. Ook Sche- veningen studeert op een cruisehaven. „Dat ver baast me niets. Elk schip levert een stad gemid deld 500.000 euro op", zegt Elmar. „Daarvan is de helft watergelieerd, zoals havenbelasting. De andere helft van dat geld gaat naar de lokale eco nomie, taxi's, bussen, entreegelden, restaurants en winkels." In elke haven stappen een paar duizend men sen uit. En zij geven allemaal geld uit. De vraag is echter of op zo'n klein gebied als Nederland meerdere cruiseterminals levensvatbaar zijn. „Op zo'n kleine afstand zou je kunnen zeggen dat de cruiseterminals eigenlijk dezelfde markt bedienen", zegt Erik Braun, stadspromotie-ex pert aan de Erasmus Universiteit. „De rederijen bepalen echter of het levensvatbaar is en of zij er willen aanmeren. Als stad moet je inderdaad afvragen of de kosten die je maakt opwegen te gen de opbrengsten." Daar kan de terminalbaas van Amsterdam over meepraten. Hij geniet niet het voordeel van Rot terdam dat met de Holland America Line een ei gen rederij heeft. „Je stad moet aantrekkelijk zijn, maar je moet ook zeker zorgen dat er moge lijkheden zijn voor vervoer naar het achter land", zegt Kouwenberg. „Als dat schip aanmeert, moeten er zo'n dertig passagiersbussen, veel taxi's en tientallen vracht wagens om het schip te bevoorraden, weg kun nen. Wij hebben het geluk van de ringweg Aio, het Centraal Station en Schiphol en we hebben een groot eigen terrein." Maj Elmar: „Denk niet dat je het geld alleen met cruiseschepen kan ver dienen. Er moeten allerlei andere activiteiten ge organiseerd worden. Zo stellen Rotterdam en Amsterdam hun passagiersterminals geheel open voor congressen en feesten." Koningin Beatrix doopt het cruiseschip ms Eurodam dinsdag in de cruise terminal aan de Wilhelminapier in Rotterdam. De Eurodam is het veertiende schip van de Holland America Line (HAL), de huisrederij van Rotterdam. Het dopen van het schip is op internet live te volgen via www.hollandamerica.com. De ceremonie duurt van ongeveer 15.00 tot 17.00 uur. Het cruiseschip arriveert zondagochtend al in de thuishaven Rotterdam. Om 8.50 uur wordt het verwacht bij Hoek van Holland en omstreeks 11.00 uur moet het bij de terminal afmeren. De Eurodam is gebouwd op de scheepswerf van Fincantieri in Venetië, de grootste cruisebouwer ter wereld. HAL heeft een optie op een tweede schip in dezelfde 'Signature'-klasse, dat in 2010 opgeleverd moet wor den. 3. Het schip is het grootste dat ooit onder Nederlandse vlag heeft gevaren. Er zijn echter nóg grotere cruiseschepen. De grootste zijn de Liberty of the Seas, de Freedom en de Independence van de Amerikaanse rederij Royal Caribbean, die 339 meter lang zijn en 3600 gasten aan boord kun nen herbergen. Nadat koningin Beatrix de fles champagne tegen de romp stuk heeft ge gooid, vertrekt de Eurodam voor een 10-daagse tocht naar Kopenhagen. Na de zomer in Europese wateren te hebben gevaren, steekt de Eurodam in het najaar de Atlantische Oceaan over voor cruises bij Canada en New England. Komende winter vaart het schip in het Caribisch gebied. Eurodam ru 54 m. s 285 meter Inhoud: 245.361 M3 Aantal hutten: 1.052 Kostprijs: 450 miljoen Aantal passagiersdekken: 12 Aantal liften: 14 Max. aantal passagiers: 2.104 Bemanning: 929 Ook aanwezig: Fitnessruimte, sauna en massageruimtes, 4 zwem baden, 5 whirpools, 5 restaurants, tennis/ volleybalvelden,joggingtrack, 31 bars en lounges, tafeltennis, bioscoop, bibliotheek, nachtclub, kinderenfaciliteiten, internetcafé.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13