M
JU
ms Eurodam
de wind mee
den, „Tot 2010 moet het aantal Nederlanders dat
op cruisevakantie gaat minimaal met 10 procent
groeien", zei rederijbaas Kruse vorig jaar.
Aan die verwachting wordt ruimschoots vol
daan. Waar vorig jaar nog zo'n 35.000 Nederlan
ders op een cruiseschip stapten, zijn dat er dit
jaar bijna 45.000.
„Het is een heel makkelijke manier van op va
kantie gaan", zegt Elmar. „Je hoeft maar één
keer in te checken, maar je maakt wel een rond
reis door een groot gebied en het hotel reist met
je mee."
Dat het zo lang heeft geduurd dat de
Nederlander zich op een cruiseschip
waagt, vindt Kouwenberg niet
vreemd. „Nederlanders komen altijd
wat later", zegt de Amsterdamse terminalbaas.
„Uiteindelijk zien zij dat eventuele vooroordelen
>niet terecht zijn."
„Veel mensen gaan toch ook naar een vakantie-
resort in het buitenland en komen nooit meer
van het resort af. Met een cruiseschip zit je op
j een vakantieresort, maar maak je ook nog eens
een rondreis. Je ziet iets van de omgeving." We
reldwijd neemt het aantal cruisevakanties zo'n 5
procent toe. Veel steden willen graag meeliften
op die groei.
Amsterdam is met bijna 120 schepen per jaar ver
reweg de grootste cruisehaven in Nederland.
Hoewel veel bescheidener, tellen Rotterdam en
IJmuiden met bijna twintig schepen per jaar be
hoorlijk mee.
Vlissingen wil graag een vooraanstaande cruise
haven worden. Er moet een tweede aanlegplaats
komen en vanaf volgend jaar moet er om de
tien dagen een cruiseschip aanmeren. Ook Sche-
veningen studeert op een cruisehaven. „Dat ver
baast me niets. Elk schip levert een stad gemid
deld 500.000 euro op", zegt Elmar. „Daarvan is
de helft watergelieerd, zoals havenbelasting. De
andere helft van dat geld gaat naar de lokale eco
nomie, taxi's, bussen, entreegelden, restaurants
en winkels."
In elke haven stappen een paar duizend men
sen uit. En zij geven allemaal geld uit. De vraag
is echter of op zo'n klein gebied als Nederland
meerdere cruiseterminals levensvatbaar zijn.
„Op zo'n kleine afstand zou je kunnen zeggen
dat de cruiseterminals eigenlijk dezelfde markt
bedienen", zegt Erik Braun, stadspromotie-ex
pert aan de Erasmus Universiteit. „De rederijen
bepalen echter of het levensvatbaar is en of zij
er willen aanmeren. Als stad moet je inderdaad
afvragen of de kosten die je maakt opwegen te
gen de opbrengsten."
Daar kan de terminalbaas van Amsterdam over
meepraten. Hij geniet niet het voordeel van Rot
terdam dat met de Holland America Line een ei
gen rederij heeft. „Je stad moet aantrekkelijk
zijn, maar je moet ook zeker zorgen dat er moge
lijkheden zijn voor vervoer naar het achter
land", zegt Kouwenberg.
„Als dat schip aanmeert, moeten er zo'n dertig
passagiersbussen, veel taxi's en tientallen vracht
wagens om het schip te bevoorraden, weg kun
nen. Wij hebben het geluk van de ringweg Aio,
het Centraal Station en Schiphol en we hebben
een groot eigen terrein." Maj Elmar: „Denk niet
dat je het geld alleen met cruiseschepen kan ver
dienen. Er moeten allerlei andere activiteiten ge
organiseerd worden. Zo stellen Rotterdam en
Amsterdam hun passagiersterminals geheel
open voor congressen en feesten."
Koningin Beatrix doopt het cruiseschip ms Eurodam dinsdag in de cruise
terminal aan de Wilhelminapier in Rotterdam.
De Eurodam is het veertiende schip van de Holland America Line (HAL),
de huisrederij van Rotterdam.
Het dopen van het schip is op internet live te volgen via
www.hollandamerica.com.
De ceremonie duurt van ongeveer 15.00 tot 17.00 uur.
Het cruiseschip arriveert zondagochtend al in de thuishaven Rotterdam.
Om 8.50 uur wordt het verwacht bij Hoek van Holland en omstreeks
11.00 uur moet het bij de terminal afmeren.
De Eurodam is gebouwd op de scheepswerf van Fincantieri in Venetië, de
grootste cruisebouwer ter wereld. HAL heeft een optie op een tweede
schip in dezelfde 'Signature'-klasse, dat in 2010 opgeleverd moet wor
den.
3. Het schip is het grootste dat ooit onder Nederlandse vlag heeft gevaren.
Er zijn echter nóg grotere cruiseschepen. De grootste zijn de Liberty of
the Seas, de Freedom en de Independence van de Amerikaanse rederij
Royal Caribbean, die 339 meter lang zijn en 3600 gasten aan boord kun
nen herbergen.
Nadat koningin Beatrix de fles champagne tegen de romp stuk heeft ge
gooid, vertrekt de Eurodam voor een 10-daagse tocht naar Kopenhagen.
Na de zomer in Europese wateren te hebben gevaren, steekt de Eurodam
in het najaar de Atlantische Oceaan over voor cruises bij Canada en New
England. Komende winter vaart het schip in het Caribisch gebied.
Eurodam
ru
54 m.
s
285 meter
Inhoud: 245.361 M3
Aantal hutten: 1.052
Kostprijs: 450 miljoen
Aantal passagiersdekken: 12
Aantal liften: 14
Max. aantal passagiers: 2.104
Bemanning: 929
Ook aanwezig: Fitnessruimte,
sauna en massageruimtes, 4 zwem
baden, 5 whirpools, 5 restaurants,
tennis/ volleybalvelden,joggingtrack,
31 bars en lounges, tafeltennis,
bioscoop, bibliotheek, nachtclub,
kinderenfaciliteiten, internetcafé.