Kitebuggyers stuiten op
Kitebuggy van rechts heeft voorrang
'Niet bezuinigen op oefenprogramma'
Fraude
PZC S
2 I Woensdag 25 juni 2008 PZC
De krant 5 weken voor 15 euro!
T ournalisten lezen geen boeken. Hoe is anders te verklaren
I dat je topcrimineel Willem Holleeder aanduidt als WFH?
Die letters zijn voorbehouden aan Neerlands belangrijkste
naoorlogse auteur: Willem Frederik Hermans. Deze week leek
het alsof de misdaadjournalistiek zich op diens evenknie had
gestort: 'Harry M. in fraudezaak?'. Gretig begon ik te lezen, tot
bleek dat het niet over Harry Mulisch ging, maar over Harry
Mens. Jammer, want ik geloofde de krantenkop meteen. In
mijn afstudeerscriptie heb ik Mulisch' bewering weerlegd dat
Freuds vader kort na de formulering van het Oidipoescomplex
(jongen wenst vader dood en wil met moeder trouwen) zou
zijn overleden. Omdat Mulisch
dat zo graag wilde, beweerde hij
het in de biografie van Freud te
hebben gelezen, maar hij vertel
de zich een jaartje. Dat is bijna
fraude.
Zo dacht ik aanvankelijk dat het
krantenbericht ging over de opdracht aan Fidel Castro die Mu
lisch zou hebben geschreven in een exemplaar van Het woord
bij de daad dat een Nederlander onlangs voor drie pesos aan
schafte in een boekhandeltje in Havana. Mulisch uit zijn be
wondering voor Castro die 'een sprong voorwaarts heeft ge
maakt, niet van honderd maar van duizend jaar'. Hoewel de
handtekening authentiek lijkt, kan dit natuurlijk niet echt zijn.
Waarom zou de auteur, die regisseur Fons Rademakers ooit
met zijn Oscar complimenteerde door op te merken dat hij
die zonder het verschijnen van De aanslag nooit had gekregen,
de Cubaanse revolutie niet gewoon op eigen conto schrijven?
Zoals hij in het exemplaar van De compositie van de wereld, dat
ik voor drie euro op de kop heb getikt bij De Boekenbeurs in
Middelburg, een opdracht heeft gepend voor God, wiens adres
hij immers had sinds De ontdekking van de hemel: 'Hier kun je
nog wat van leren. Vr. gr. Harry M.'
Jammer, want ik
geloofde de
krantenkop meteen
COLOFON
sMlMJllMlIMll'M
Directeur/uitgever
Krant niet ontvangen?
Ad Verrest
Wijziging van uw adresgegevens?
Hoofdredactie
Gebruik maken van de vakantieservice?
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Bevelanden-Tholen
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Tel: 0115-645769
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Familieberichten
Tel: 0800-8060
pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl
Personeelsadvertenties 0900-5628 722
Kleintjes 0900-6743 836
Bel PZC Lezersservice
0800 - 0231 231 (gratis)
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
lezersservice@pzc.nl
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25)
Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Naam voorletters m/v
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van
Rekeningnummer
mijn rekening af te schrijven.
Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie
De provincie Zeeland heeft
op aangeven van de Raad
van State kitebuggyen op
het Verklikkerstrand bij
Burgh-Haamstede verboden.
door René Schrier
Ton van Mechelen uit Ca-
pelle aan den IJssel zag de
bui al een beetje hangen.
Jarenlang stond hij op de
campings Ginsterveld en de Duin
hoeve in Burg-Haamstede. Vooral
in verband met het strand, vertelt
hij. Hij kon er zeker in het voor-
en naseizoen goed zijn geliefde
sport kitebuggyen beoefenen.
Maar de geluiden over weerstand
tegen het kitebuggyen werden
steeds heviger.
Van Mechelen: „We zouden de na
tuur verstoren en de vogeltjes zou
den er last van hebben. Maar dat is
gewoon niet waar. We maken
geen herrie met onze sport.
Er waren op het Verklikkerstrand
van die beginnende duintjes. Daar
gingen we ook nooit overheen.
We hebben ook geen klapperende
zeilen, zoals deltavliegers. En waar
hebben we het over. Vaak zijn er
niet meer dan vijf of zes man op
het strand bij Burgh-Haamstede
bezig. Anders dan op de Brouwers-
dam, waar je vaak genoeg wel veer
tig of vijftig kitebuggyers ziet."
Van Mechelen werd het begin vo
rig jaar beu en verkaste naar
Zuid-Holland. Hij heeft nu een sta
caravan bij Ouddorp. En zijn sport
beoefent hij op de Brouwersdam
en af en toe op het strand bij Oud
dorp.
De Brouwersdam is nu nog de eni
ge locatie in Zeeland waar kitebug-
gys terecht kunnen. Van Mechelen
wijst er op dat het ook wel kan op
Neeltje Jans, maar dan moet de
wind wel uit de goede richting ko
men.
Ton van Mechelen heeft een licen
tie van de Buggy Club Holland.
Hij staat in kitekringen bekend on
der het nummer H138. Iedereen
met een kitebuggy en een licentie
heeft een H-nummer. Een licentie
verplicht hem ook zich aan de re
gels te houden. Op het Verklikker
strand betekende dat dat hij 10 me
ter uit de buurt van het water
bleef en 10 meter uit de duinvoet.
„Op het strand bij IJmuiden heb
ben alle kitebuggyers een hesje
om met daar hun nummer op. Als
een overtreding geconstateerd
wordt krijg je een waarschuwing.
Na twee waarschuwingen ben je
je licentie kwijt. Dan kun je weer
opnieuw beginnen. Maar bij
Burgh-Haamstede liep het alle
maal zo'n vaart niet. Daar was het
meestal heel rustig op het strand."
Ronald de Roo heeft de Schouwse
Winkel in Renesse. Hij verkoopt
er spullen voor kitebuggyers en hij
beoefent de sport zelf ook.
Voor zover hij het kan overzien
worden door het sluiten van het
strand bij Burgh-Haamstede voor
al mensen uit Zeeland gedupeerd.
Liefhebbers van kitebuggyen van
de Bevelanden en Walcheren kwa
men graag naar het Verklikker
strand. Die moeten nu naar de
Brouwersdam, waar ook veel men
sen uit de rest van Nederland op
afkomen.
Waar de ophef over het Verklikker
strand precies vandaan komt, weet
De Roo niet exact. Hij heeft wel
eens gehoord dat een kitebuggy-
wedstrijd een aantal jaren geleden
uit de hand zou zijn gelopen om
dat er met motorvoertuigen op
het strand was gereden. Dat voor
val zou volgens hem de aanleiding
zijn geweest voor de gerezen pro
blemen.
Of er alternatieven zijn voor de ki
tebuggy? De Roo: „Ja, je kunt het
natuurlijk in een weiland doen.
Maar dat is lang niet zo leuk. De
charme is namelijk dat je lekker
op het strand bezig bent. Dat
maakt het juist zo leuk."
door Joeri Wisse
Al honderden jaren voor
Christus vonden de Chine
zen de eerste vliegers uit
en omstreeks 1898 doken de eerste
strandzeilers op aan de Vlaamse
kust. De combinatie van deze
twee sporten, 'kitebuggyen' of ook
wel 'buggy zeilen' wordt al sinds
de jaren tachtig uitgeoefend, maar
raakte de laatste jaren pas echt in
zwang.
De Nederlandse Strandzeilfedera-
tie (NSF), waar ook de leden van
de Buggy Club Holland (BCH) toe
behoren, omschrijft het als 'een
zeer spectaculaire sport'. Echter:
„De sport is technisch moeilijk om
dat de piloot moet kunnen zeilen,
perfect met een stuurvlieger moet
kunnen omgaan en ook nog eens
tegelijkertijd het wagentje moet
sturen", aldus de NSF.
De relatief grote belangstelling ver
klaart de NSF mede door het feit
dat de sport in tegenstelling tot
(strand)surfen voor veel mensen
binnen handbereik ligt. „Het mate
riaal voor buggyen kan in de baga
geruimte van iedere normale auto
worden opgeborgen."
Om de sport in goede banen te lei
den, zijn er zelfs op internationaal
niveau verkeersregels afgesproken. en praktijkexamens te verzorgen.
In eigen land werkt de BCH aan
de veiligheid van de sport door de lPj| Voor meer info over de sport:
karretjes te registreren en theorie- www.buggyclubholland.nl
Koersen en vliegerstanden
aan de wind
Wind
aan de wind
lnfographics PZC Rolant Quist bron Buggy Club Holland
door Marcel Modde
MIDDELBURG - Bezuinigingen op
het oefenprogramma van de
brandweer in Zeeland zorgen vol
gens commandant Peter van Dijk
voor een onverantwoord hoog risi
co. Dat dreigt door een gat in de
begroting van de Veiligheidsregio.
De officieren en bevelvoerders
worden jaarlijks bijgeschoold.
Daarnaast wordt elke drie jaar in
Engeland getraind op complexe si
tuaties. „We zijn op de goede
weg", reageert Van Dijk op de rap
portage van de commissie Hels
loot.
Die onderzocht de dood van drie
brandweermannen in De Punt en
constateerde dat de opleiding van
officieren ernstig tekortschiet op
het punt van leiding geven. Vooral
op het redden van eigen mensen
is de brandweer niet toegerust.
Van Dijk kan zich in die conclusie
vinden. Hij verwacht dat de bevin
dingen snel leiden tot aanscher
ping van het landelijk beleid en
worden ingebed in de oefenpro
gramma's. „Die planning doorkrui
sen kan dus gewoon niet. Want an
ders zijn we misschien genood
zaakt het risico te verkleinen door
geen gebouwen meer in te gaan."