4 Sancties: dwangmiddel bij gebrek aan beter r 'Ik mag het misschien niet zeggen, maar het zou het beste zijn als de goede man een ongeluk kreeg' Verhagen pleit voor meer sancties. Maar hoe effectief zijn die? Bertjan Verbeek, hoogleraar internationale betrekkingen aan de Radboud Universiteit PZC Dinsdag 24 juni 2008 I 1 1 halen? laatste jaar zal niets doen zonder medewerking van de Afrikaanse staten, en die krijgt hij niet. Een militaire interventie moet je met een enorme overmacht plegen zo dat je zeker weet dat je wint én je moet een exit-strategie hebben. Die voorwaarden ontbreken nu. Bovendien: de inspanning die het Westen levert in Irak en Afghanis tan is veel te intensief om er nog een derde oorlog bij te nemen." „Alleen als er een toestand van ge nocide uitbreekt, zoals eerder in Rwanda en Burundi is gebeurd, zal het Westen militair ingrijpen. Tenminste, dan ga ik er van uit dat men van die volkerenmoord een les geleerd heeft en niet nog een keer langs de kant blijft staan. Maar dan nog zal er slechts een in- foto EPA terventiemacht op de been ge bracht kunnen worden als de an dere Afrikaanse buurlanden mee werken." Verbeek denkt dat Mugabe bij de verkiezingen deze week de opposi tie 'een procent of 30' zal gunnen. „Zodat het lijkt alsof het nog échte verkiezingen waren. En vervolgens kan hij nog vijfjaar lang zijn gang gaan. Wat er moet gebeuren? Ik mag het misschien niet zeggen, maar het zou het beste zijn als de goede man een ongeluk kreeg..." De Waart: „Als Zuid-Afrika niets doet, zal Mugabe inderdaad blij ven zitten totdat God hem komt halen, zoals hij zelf zegt. Laten we hopen dat dat dan heel snel ge beurt. Want zijn gedrag wordt met de dag schandaliger." ZAMBIA Victoria- watervallen ZIMBABWE Gweru Mutare Bullawayo ZUID-AFRIKA O S door Miriam van den Brand Als diplomatie niets ople vert en militair ingrijpen niet aan de orde is, dan blijft er voor de internationale ge meenschap nog één middel over om recalcitrante regimes onder druk te zetten: de (economische) sanctie. Als het aan minister Maxi me Verhagen van Buitenlandse Za ken ligt, wordt het ingezet tegen het regime in Zimbabwe. Sancties zijn in zijn algemeenheid een omstreden middel dat toch wordt gebruikt, bij gebrek aan be ter. De bedoeling van een sanctie is een regime zo onder druk te zet ten, dat wordt voldaan aan eisen, in het geval van Iran bijvoorbeeld het stoppen met het verrijken van uranium. Er zijn twee grote problemen: een bewind is er vanwege de ondemo cratische natuur vaak ongevoelig voor en de burger vangt de klap pen op. „Het beste is om te drei gen met economische sancties maar ze nooit te hoeven gebrui ken", zegt Harry Huizinga, hoogle raar internationale economie aan de Universiteit van Tilburg. „Als je de kogel eenmaal 'verschoten' hebt, dan ben je hem kwijt." Collega Steven Brakman van de Rijksuniversiteit Groningen beves tigt die woorden. „Een goede sanc tie is kort én krachtig. Anders vin den landen sluipwegen om een sanctie te omzeilen. Een economi sche sanctie moet een korte schok geven en je moet van tevoren na gaan waar een land sterk in is. Zou je Nederland willen treffen, dan moet je je richten op landbouw." Voorwaarde is wel dat zoveel mo gelijk landen meedoen, want regi mes zullen altijd proberen boycots te ontduiken door handel te drij ven met bevriende regeringen. Een bekend voorbeeld is het graan- embargo dat president Carter van de VS instelde tegen de Sovjet- Unie, nadat die Afghanistan was binnengevallen. Carter besloot de Olympische Spelen in Moskou te boycotten en geen graan te leve ren aan Sovjets. Op het Rode Plein lagen ze er niet wakker van. Het embargo werd omzeild door Ar gentinië dat sindsdien veel Russen van graan voorziet. Dus wie raken de sancties wel? In het slechtste geval de burger. Hui zinga: „Het blijven heel moeilijke strategische afwegingen. ]e wil machthebbers treffen. Hun speel tjes aanpakken: dure auto's of bui tenlandse tegoeden. Je kunt zeg gen: we laten geen voedsel door, want dan stijgen de prijzen en dat bevordert een revolutie. Maar je kunt ook redeneren: we brengen een land juist groei, waardoor een regime gaat wankelen. Als ieder een bijvoorbeeld toegang heeft tot internet kan het sneller gaan met politieke hervormingen." Brakman: „Veel landen hebben zich gespecialiseerd en zijn daar door afhankelijker geworden. Ze denken twee keer na voor ze iets doen dat anderen tegen de borst stuit. Niet omdat het grote vrien den zijn, maar vanwege de econo mische afhankelijkheid. Als je han del met China intensiveert, kun je op termijn ook duidelijk maken hoe er hier over mensenrechten wordt gedacht." infographic: ANP Intimidatie en geweld Zimbabwe wordt eind negentiende eeuw gekoloniseerd onder leiding van Cecil Rhodes. Hij noemt het land naar zichzelf: Rhodesië. In 1923 wordt het een Britse kolonie onder de naam: Zuid-Rhodesië. In 1980 wordt het land onafhankelijk. Robert Mugabe wordt gekozen tot premier, zeven jaar later tot president. Zijn gematigde bewind krijgt gaandeweg dictatoriale trekjes. In 2000 worden blanke boeren met geweld van hun boerderijen verdre ven. Hun bedrijven worden verdeeld onder politieke vrienden van Muga be. De economie komt in een negatieve spiraal. Door de crisis is nu meer dan 80 procent van de ruim 12 miljoen Zimbab- wanen werkloos. De inflatie liep vorig maand op tot 1 miljoen procent. Mugabe en zijn partij ZANU-PF winnen de verkiezingen in 2002 en 2005 dankzij fraude en intimidatie. De uitslag van de presidentsverkiezingen die op 29 maart van dit jaar worden gehouden laat maanden op zich wachten. De MDC, de partij van Morgan Tsvangirai, claimt de overwin ning, maar de kiesraad bepaalt dat een tweede ronde noodzakelijk is. Onder zware druk van Mugabe besluit Tsvangirai zondag niet mee te doen aan de tweede ronde, die aanstaande vrijdag plaatsvindt. Volgens de MDC zijn de afgelopen weken 86 doden gevallen bij geweld tegen aanhangers van de oppositiepartij. 200.000 mensen zijn op de vlucht geslagen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 11