Zeeland
Bureaucratie draait truckroll de nek om
Europa betaalt mee aan brug-tunnel in Antwerpen
Recordvangst
illegaal Chinees
vuurwerk
Middelbare scholen
plannen meer lessen in
aan eind van schooljaar.
EU-regelgeving maakt
vrijwilligerswerk door
chauffeurs onmogelijk.
Investeringsbank zegt
700 miljoen toe voor
laatste schakel Ring.
PZC Zaterdag 21 juni 2008 I 35
Scholier viert later vakantie
door Cornelleke Blok
GOES - Een zomervakantie van
acht of negen weken zit er voor de
meeste middelbare scholieren niet
meer in. Zeeuwse scholen verlen
gen het schooljaar met een paar da
gen of zelfs een week, om zo aan
extra lesuren te komen. In de
meeste gevallen gaat het om repeti-
tieweken of sportdagen en activi
teiten, die als lesuren meetellen.
Leerlingen van het Scheldemond
College in Vlissingen volgen dit
jaar een week langer lessen dan vo
rige jaren. „Dat is nodig om de
1040-urennorm te halen", zegt
Eugène Fagg, directeur onderwijs.
„We hebben ook minder studieda
gen voor leraren gehouden en het
aantal rapportvergaderingen gemi
nimaliseerd. Dat doen we nu tus
sendoor. We moeten creatief met
de tijd omgaan."
Ook op de Christelijke Scholenge
meenschap Walcheren gaan de les
sen tot woensdag door. „We win
nen daarmee drie dagen terug",
zegt sectordirecteur Benedict Ha-
mans. „De leraren vergaderen
's avonds. De druk voor docenten
is groter geworden, maar het is
niet onmogelijk. Van ouders kre
gen we in het verleden vaak kri
tiek: ze vonden de zomervakantie
te lang. Er is geen leerling meer
die negen weken vakantie heeft.
Dat is goed, denk ik."
De leerlingen van het Calvijn Col
lege (Goes, Krabbendijke, Tholen
en Middelburg), Nehalennia in
Middelburg en het Reynaert Colle
ge in Hulst volgen komende week
ook nog lessen. Het Goese Lyceum
verkortte de repetitieweek aan het
einde van het schooljaar. „Toetsen
worden vaker tijdens de lessen af
genomen, zodat de lessen gewoon
kunnen blijven doorgaan. De leer
lingen hebben daardoor een week
langer lessen gevolgd", zegt rector
Toine Wevers.
De directie van Scholengemeen
schap De Rede in Terneuzen keek
nog eens kritisch naar de laatste
twee weken van het schooljaar.
Met resultaat. „Er zijn drie lesda-
gen bijgekomen", meldt directeur
Edwin van den Hooven. „Maar
het nadeel is dat we na de rapport
vergaderingen nauwelijks tijd heb
ben om te overleggen met ouders
over de overgang van hun kind."
Het Zwin College in Oostburg
kiest juist een andere oplossing.
Rector Kees Hoek: „Dit is de laat
ste lesweek. We willen de rapport
vergaderingen zorgvuldig doen en
elke leerling apart bespreken. Als
er langdurig lessen uitvallen door
ziekte, zetten we extra lesuren per
week in of vangen het tekort in
het volgende schooljaar op. De
schoolinspectie gaat daarmee ak
koord."
Middelbare scholen ruimen
minder tijd in voor rapportver
gaderingen aan het einde van
het jaar, om zo extra lessen in
te kunnen plannen.
ANTWERPEN - De Inlichtingen- en
Opsporingsdienst van het mini
sterie van Vrom (Vrom-IOD)
heeft in samenwerking met Justi
tie in België en de Chinese autori
teiten 46 ton illegaal vuurwerk in
beslag genomen in de haven van
Antwerpen. Dat is een record
vangst.
Tijdens de actie zijn onder meer
gevaarlijke vlinders, lawinepijlen
en Chinese rollen aangetroffen.
Het vuurwerk is niet geschikt voor
gebruik door consumenten. Dit il
legale vuurwerk was zeer vermoe
delijk bestemd voor de Nederland
se markt.
In 2007 werd in totaal zo'n tachtig
ton illegaal vuurwerk in beslagge
nomen.
Minister Cramer heeft toegezegd
harder op te treden tegen ille
gaal vuurwerk. Het ministerie van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Or
dening en Milieubeheer (Vrom)
zal dat niet alleen doen door
strafrechtelijke onderzoeken sa
men met de politie en het Functio
neel Parket uit te voeren, maar
heeft een actieve 'tegenhoudstra-
tegie' opgezet. Centraal in die
strategie staat het voorkomen dat
illegaal vuurwerk Europa en Ne
derland binnenkomt. Ook wor
dende controles op transport en
opslag van vuurwerk geïntensi
veerd.
Deze strategie wordt uitgevoerd
door de ministeries van Vrom en
Verkeer en Waterstaat in samen
werking met de Belgische en Chi
nese autoriteiten.
Afgelopen jaar was onder meer ille
gaal vuurwerk de oorzaak van ern
stige brandschade aan 22 basisscho
len en zorgde het voor een recor
daantal van 1100 gewonden door
vuurwerk.
Truckroll in Zeeuws-Vlaanderen in 2005
foto Wim Kooyman
door Mieke van der Jagt
GOES - Als de plannen van de Euro
pese Commissie doorgaan, zijn er
dit jaar voor het laatst truckrolls -
vrachtwagenritten voor gehandi
capten - gehouden. Rigide uitvoe
ring van de nieuwe tijdsregels voor
vrachtwagenchauffeurs zal het jaar
lijkse vrijwilligerswerk van honder
den chauffeurs onbetaalbaar en on
uitvoerbaar maken. De Zeeuwse
stichtingen die de ritten elk jaar or
ganiseren, hebben aangehaakt bij
een protestactie van een Limburg
se club. Ze willen zo veel mogelijk
brieven en e-mails in de postbus
sen van de vaste commissie voor
verkeer en waterstaat hebben.
Het plan van de EU is een verplich
te rusttijd in te voeren van 45 uur
tussen twee -rittend-Volgens Piet
Hoogstrate, voorzitter van de Stich
ting Gehandicaptenrit Zuid-Beve
land, betekent dat dat er helemaal
niets leuks meer kan gebeuren.
„De afgelopen Iteër ^hebben we
met 225 chauffeurs in evenveel
vrachtwagens 250 verstandelijk- of
lichamelijk gehandicapten rondge
reden. We doen dat altijd op zater
dag in het voorjaar, als het land
schap op z'n mooist is. Vrije tijd,
diesel, trucks: alles wordt gratis be
schikbaar gesteld. Met liefde. Maar
als die regel doorgaat, kunnen
chauffeurs niet eerder dan de
maandagmiddag erop met hun ech
te werk beginnen. Dat geeft zo veel
inkomstenderving, niemand kan
dat opbrengen." Ook de Truckroll
De Zeeuwse organisatoren van
gehandicaptënritten haken aan
bij een Limburgse actie: de
Tweede Kamer bestoken met
brieven en mailtjes.
Zeeland, in Zeeuws- Vlaanderen,
trakteert elk jaar bijna driehonderd
gelegenheidsbijrijders op een on
vergetelijke rit.
De stichtingen willen nu een mil
joen handtekeningen ophalen. Die
zijn nodig om de zaak in het Euro
pees Parlement aan de orde te stel
len. Ook de Tweede Kamer kan
wat voor de truckers betekenen als
het erom gaat de bureaucratische
maatregel aan de kaak te stellen. Ze
vragen steun met brieven en mail
tjes naar de vaste commissie ver
keer en waterstaat, Postbus 20018,
2500 EA, Den Haag of naar
cie.vw@tweedekamer.nl.
door Wout Bareman
ANTWERPEN - De Europese Investe
ringsbank heeft 700 miljoen euro
toegezegd voor de aanleg van de
Oosterweelverbinding in Antwer
pen. Dat heeft EIB-voorzitter Phi
lippe Maystadt bekendgemaakt.
De Vlaamse regering past 822 mil
joen bij. Daarmee is de financie
ring van het project rond.
De voorbereidingen voor de bouw
van de brug-tunnel zijn in volle
gang. De nieuwe route vormt het
sluitstuk van de Antwerpse Ring
en moet met name de overbelaste
Kennedytunnel ontlasten.
De brug-tunnelverbinding wordt
aangelegd pal ten noorden van de
oude Waaslandtunnel. Het tunnel
gedeelte is gepland onder een na
tuurgebied op de linkeroever, aan
het eindpunt van de Expresweg
Antwerpen-kust. De brug (de Lan
ge Wapper) voert over een deel
van het oude havengebied. De Be-
heersmaatschappij Antwerpen Mo
biel, bouwer van de verbinding,
verwacht dat de brug-tunnel me
dio 2013 in gebruik kan worden ge
nomen. Net als de Liefkenshoek-
tunnel en de Westerscheldetunnel
wordt ook op de Oosterweelver
binding straks tol geheven. Dit tot
grote woede van de transporton
dernemers, die na openstelling
van de brug-tunnel niet langer ge
bruik mogen maken van de tol
vrije Kennedytunnel.
De partij Groen! heeft overigens
fel verzet aangekondigd tegen met
name de aanleg van de Lange Wap-
per-brug, die pal over een oude ha
venwijk voert. Belangrijkste reden:
de nieuwe verbinding zal een enor
me toename van de concentratie
fijnstof veroorzaken. Groen! kiest
de kant van de actiegroep Adem
loos, die voorspelt dat daardoor
jaarlijks 56 extra doden zullen val
len. De Vlaamse minister Hilde
Crevits (leefmilieu) is echter niet
van plan alsnog een noordelijker
gelegen route te kiezen.
I** De aan te leggen Oosterweelver-
binding tussen linker- en rechter
oever in Antwerpen moet de
Kennedytunnel ontlasten. Finan
cieel is het project nu rond.