Zeeland Bureaucratie draait truckroll de nek om Europa betaalt mee aan brug-tunnel in Antwerpen Recordvangst illegaal Chinees vuurwerk Middelbare scholen plannen meer lessen in aan eind van schooljaar. EU-regelgeving maakt vrijwilligerswerk door chauffeurs onmogelijk. Investeringsbank zegt 700 miljoen toe voor laatste schakel Ring. PZC Zaterdag 21 juni 2008 I 35 Scholier viert later vakantie door Cornelleke Blok GOES - Een zomervakantie van acht of negen weken zit er voor de meeste middelbare scholieren niet meer in. Zeeuwse scholen verlen gen het schooljaar met een paar da gen of zelfs een week, om zo aan extra lesuren te komen. In de meeste gevallen gaat het om repeti- tieweken of sportdagen en activi teiten, die als lesuren meetellen. Leerlingen van het Scheldemond College in Vlissingen volgen dit jaar een week langer lessen dan vo rige jaren. „Dat is nodig om de 1040-urennorm te halen", zegt Eugène Fagg, directeur onderwijs. „We hebben ook minder studieda gen voor leraren gehouden en het aantal rapportvergaderingen gemi nimaliseerd. Dat doen we nu tus sendoor. We moeten creatief met de tijd omgaan." Ook op de Christelijke Scholenge meenschap Walcheren gaan de les sen tot woensdag door. „We win nen daarmee drie dagen terug", zegt sectordirecteur Benedict Ha- mans. „De leraren vergaderen 's avonds. De druk voor docenten is groter geworden, maar het is niet onmogelijk. Van ouders kre gen we in het verleden vaak kri tiek: ze vonden de zomervakantie te lang. Er is geen leerling meer die negen weken vakantie heeft. Dat is goed, denk ik." De leerlingen van het Calvijn Col lege (Goes, Krabbendijke, Tholen en Middelburg), Nehalennia in Middelburg en het Reynaert Colle ge in Hulst volgen komende week ook nog lessen. Het Goese Lyceum verkortte de repetitieweek aan het einde van het schooljaar. „Toetsen worden vaker tijdens de lessen af genomen, zodat de lessen gewoon kunnen blijven doorgaan. De leer lingen hebben daardoor een week langer lessen gevolgd", zegt rector Toine Wevers. De directie van Scholengemeen schap De Rede in Terneuzen keek nog eens kritisch naar de laatste twee weken van het schooljaar. Met resultaat. „Er zijn drie lesda- gen bijgekomen", meldt directeur Edwin van den Hooven. „Maar het nadeel is dat we na de rapport vergaderingen nauwelijks tijd heb ben om te overleggen met ouders over de overgang van hun kind." Het Zwin College in Oostburg kiest juist een andere oplossing. Rector Kees Hoek: „Dit is de laat ste lesweek. We willen de rapport vergaderingen zorgvuldig doen en elke leerling apart bespreken. Als er langdurig lessen uitvallen door ziekte, zetten we extra lesuren per week in of vangen het tekort in het volgende schooljaar op. De schoolinspectie gaat daarmee ak koord." Middelbare scholen ruimen minder tijd in voor rapportver gaderingen aan het einde van het jaar, om zo extra lessen in te kunnen plannen. ANTWERPEN - De Inlichtingen- en Opsporingsdienst van het mini sterie van Vrom (Vrom-IOD) heeft in samenwerking met Justi tie in België en de Chinese autori teiten 46 ton illegaal vuurwerk in beslag genomen in de haven van Antwerpen. Dat is een record vangst. Tijdens de actie zijn onder meer gevaarlijke vlinders, lawinepijlen en Chinese rollen aangetroffen. Het vuurwerk is niet geschikt voor gebruik door consumenten. Dit il legale vuurwerk was zeer vermoe delijk bestemd voor de Nederland se markt. In 2007 werd in totaal zo'n tachtig ton illegaal vuurwerk in beslagge nomen. Minister Cramer heeft toegezegd harder op te treden tegen ille gaal vuurwerk. Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Or dening en Milieubeheer (Vrom) zal dat niet alleen doen door strafrechtelijke onderzoeken sa men met de politie en het Functio neel Parket uit te voeren, maar heeft een actieve 'tegenhoudstra- tegie' opgezet. Centraal in die strategie staat het voorkomen dat illegaal vuurwerk Europa en Ne derland binnenkomt. Ook wor dende controles op transport en opslag van vuurwerk geïntensi veerd. Deze strategie wordt uitgevoerd door de ministeries van Vrom en Verkeer en Waterstaat in samen werking met de Belgische en Chi nese autoriteiten. Afgelopen jaar was onder meer ille gaal vuurwerk de oorzaak van ern stige brandschade aan 22 basisscho len en zorgde het voor een recor daantal van 1100 gewonden door vuurwerk. Truckroll in Zeeuws-Vlaanderen in 2005 foto Wim Kooyman door Mieke van der Jagt GOES - Als de plannen van de Euro pese Commissie doorgaan, zijn er dit jaar voor het laatst truckrolls - vrachtwagenritten voor gehandi capten - gehouden. Rigide uitvoe ring van de nieuwe tijdsregels voor vrachtwagenchauffeurs zal het jaar lijkse vrijwilligerswerk van honder den chauffeurs onbetaalbaar en on uitvoerbaar maken. De Zeeuwse stichtingen die de ritten elk jaar or ganiseren, hebben aangehaakt bij een protestactie van een Limburg se club. Ze willen zo veel mogelijk brieven en e-mails in de postbus sen van de vaste commissie voor verkeer en waterstaat hebben. Het plan van de EU is een verplich te rusttijd in te voeren van 45 uur tussen twee -rittend-Volgens Piet Hoogstrate, voorzitter van de Stich ting Gehandicaptenrit Zuid-Beve land, betekent dat dat er helemaal niets leuks meer kan gebeuren. „De afgelopen Iteër ^hebben we met 225 chauffeurs in evenveel vrachtwagens 250 verstandelijk- of lichamelijk gehandicapten rondge reden. We doen dat altijd op zater dag in het voorjaar, als het land schap op z'n mooist is. Vrije tijd, diesel, trucks: alles wordt gratis be schikbaar gesteld. Met liefde. Maar als die regel doorgaat, kunnen chauffeurs niet eerder dan de maandagmiddag erop met hun ech te werk beginnen. Dat geeft zo veel inkomstenderving, niemand kan dat opbrengen." Ook de Truckroll De Zeeuwse organisatoren van gehandicaptënritten haken aan bij een Limburgse actie: de Tweede Kamer bestoken met brieven en mailtjes. Zeeland, in Zeeuws- Vlaanderen, trakteert elk jaar bijna driehonderd gelegenheidsbijrijders op een on vergetelijke rit. De stichtingen willen nu een mil joen handtekeningen ophalen. Die zijn nodig om de zaak in het Euro pees Parlement aan de orde te stel len. Ook de Tweede Kamer kan wat voor de truckers betekenen als het erom gaat de bureaucratische maatregel aan de kaak te stellen. Ze vragen steun met brieven en mail tjes naar de vaste commissie ver keer en waterstaat, Postbus 20018, 2500 EA, Den Haag of naar cie.vw@tweedekamer.nl. door Wout Bareman ANTWERPEN - De Europese Investe ringsbank heeft 700 miljoen euro toegezegd voor de aanleg van de Oosterweelverbinding in Antwer pen. Dat heeft EIB-voorzitter Phi lippe Maystadt bekendgemaakt. De Vlaamse regering past 822 mil joen bij. Daarmee is de financie ring van het project rond. De voorbereidingen voor de bouw van de brug-tunnel zijn in volle gang. De nieuwe route vormt het sluitstuk van de Antwerpse Ring en moet met name de overbelaste Kennedytunnel ontlasten. De brug-tunnelverbinding wordt aangelegd pal ten noorden van de oude Waaslandtunnel. Het tunnel gedeelte is gepland onder een na tuurgebied op de linkeroever, aan het eindpunt van de Expresweg Antwerpen-kust. De brug (de Lan ge Wapper) voert over een deel van het oude havengebied. De Be- heersmaatschappij Antwerpen Mo biel, bouwer van de verbinding, verwacht dat de brug-tunnel me dio 2013 in gebruik kan worden ge nomen. Net als de Liefkenshoek- tunnel en de Westerscheldetunnel wordt ook op de Oosterweelver binding straks tol geheven. Dit tot grote woede van de transporton dernemers, die na openstelling van de brug-tunnel niet langer ge bruik mogen maken van de tol vrije Kennedytunnel. De partij Groen! heeft overigens fel verzet aangekondigd tegen met name de aanleg van de Lange Wap- per-brug, die pal over een oude ha venwijk voert. Belangrijkste reden: de nieuwe verbinding zal een enor me toename van de concentratie fijnstof veroorzaken. Groen! kiest de kant van de actiegroep Adem loos, die voorspelt dat daardoor jaarlijks 56 extra doden zullen val len. De Vlaamse minister Hilde Crevits (leefmilieu) is echter niet van plan alsnog een noordelijker gelegen route te kiezen. I** De aan te leggen Oosterweelver- binding tussen linker- en rechter oever in Antwerpen moet de Kennedytunnel ontlasten. Finan cieel is het project nu rond.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 79