1
Rijkswaterstaat maakt
rustplaatsen Zeeland veiliger
Kabinet
mede debet
aan inflatie
Zorgeloze verzorgingsplaatsen langs A58
Spaanse taal
Omroep Zeeland
Toegangsweg
CSM-gesprek
Koffie-taartje-stadhuis
Werkgevers eisen een
lastenverlichting van
drie miljard euro.
Rijkswaterstaat
1 2 I Zaterdag 21 juni 2008 PZC
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteurdipzc.nl
Maximaal 150 woorden
Op 19 juni publiceerde de PZC een
prachtig artikel over kleuters die
vol overgave en enthousiasme de
Spaanse taal verkenden. Ik wou
dat mij vroeger die kans gegeven
was! Zelf begon ik pas op mijn 19e
met het leren van de Italiaanse
taal, waarna ik een halfjaar in de
omgeving van Napels gewoond
heb. Dat zo'n ervaring enorm ver
rijkend is, behoeft geen uitleg. Kin
deren al vanaf een vroege leeftijd
kennis laten maken met andere ta
len is zonder twijfel één van de
beste dingen die men als ouder
kan doen.
De enorme persoonlijke culturele
en intellectuele verrijking die hier
mee gepaard gaat komt niet alleen
het kind ten goede, maar zal uit
eindelijk ook onze samenleving
als geheel een positieve dimensie
geven. De status van het Neder
lands als onze enige moedertaal
wordt hierdoor niet bedreigd, het
Nederlands blijft de voertaal aan
de eettafel en in onze verschillen
de media.
E. Pleijte, B. Es
Helmkruidstraat 32, Arnemuiden
Het gaat steeds slechter met Om
roep Zeeland en daar hoeft geen
duur onderzoeksbureau aan te pas
te komen (PZC, 19-06). De hoofd
redacteur vertoont overeenkom
sten met een groenteman die zelf
alleen van spruitjes houdt en
vindt dat iedereen spruitjes moet
eten.
Voor wie worden de programma's
gemaakt en uitgezonden? Volgens
mij voor de kijkers en luisteraars.
Wie betalen voor Omroep Zee
land? De inwoners van Zeeland
via de Provinciale Staten en de ad
verteerders.
Wij als inwoners kunnen alleen
door ons stemgedrag laten weten
dat wij niet willen bijdragen. Maar
de adverteerders stoppen gewoon
met adverteren, want die willen
goede kijk- en luistercijfers. Beste
hoofdredacteur als u jonge kijkers
en luisteraars wil trekken, zoek
dan een andere omroep en laat de
Zeeuwen zelf bepalen waar ze
graag naar kijken en luisteren.
Martha Blom
Heernisseweg 43, Goes
Nieuwe toegang Middelburg de
Oostperkweg. Hoe verzin je het!
14 miljoen euro is nodig. Voor een
nieuwe Oostperkweg als toegangs
weg vanaf de N57-tunnel naar het
centrum van Middelburg met een
vrijliggend fietspad (Er woont nie
mand en door de tunnel mag je
niet fietsen).
Waar sluit die weg op aan? Op de
middeleeuwse stadsuitleg! Toen
geen fietsen en zeker geen stroom
bevoorradende vrachtwagens, het
woon/werkverkeer, de auto's van
bewoners, bezoekers en iedereen
die in het centrum wat te zoeken
heeft.
Hoe gaan die verder de stad in?
Door de poort van het Gistpoort-
complex soms? Journaille, plu-
che-zitters in Raad en Staten,
vraag aub indringend naar hoe dat
zit in plaats van u te beperken tot
het pr-verhaal van de bestuurders
van Middelburg.
Als je als burger bij bestuurders of
ambtenaren hiervoor aanklopt
wordt je het riet ingestuurd, ja,
daar, aan het eind van die Oost
perkweg.
Harry Been
Molstraat 15, Middelburg
Graag wil ik iets zeggen over het
bericht: betalen voor inkomend
GSM-gesprek mag. De Europese
commissie heeft het reeds goedge
keurd. Volgens mij gebeurt het al
vaak dat je als mobiele telefoonbe-
zitter meebetaalt aan inkomende
gesprekken. Hoe kan het anders
dat, zowel bij mij als bij mijn doch
ter, steeds beltegoeden in het niets
verdwijnen?
Door deze maatregel maken ze
zelfs een mobiel bezitten (bellen
was al te duur voor hen) voor
mensen met een minimuminko
men onmogelijk.
Als je namelijk in de toekomst al
leen bereikbaar wilt zijn en dus
geen, of maar af en toe, beltegoed
hebt, kun je ook niet gebeld wor
den! ik vind dit een zeer trieste
zaak.
B. Verhage
Steenwijkstraat 1, Oost-Souburg
In het nieuwe stadhuis van Vlissin-
gen is een 'kleine aanpassing' no
dig van slechts 125.000 euro (PZC,
20 juni). (Overigens vrees ik 'aan
vullende kredieten' gezien de om
vang van de aanpassing(en)!) Even
als in de Scheldekwartier-affaire,
zal ook hier iedereen alles goed ge
daan hebben en is niemand verant
woordelijk. Hoe tekorten, zoals
over 2007 (overigens nergens ver
meld in de PZC) ontstaan, is geen
raadsel: grond Scheldekwartier en
afvloeiing bestuurderen. Gelukkig
worden de berekende tekorten
steeds kleiner; wellicht dat we na
lang rekenen zelfs nog iets over
houden. Maar dat moeten we zien
als een afgesloten boek!
Voorwaarts nu! En dit alles onder
het genot van een Koekje van Ei
gen Deeg (=betaald door de bur
ger zelf).
Geert B.L. van Kesteren
Boulevard Bankert 584, Vlissingen
DEN HAAG - De inflatie in Neder
land loopt in snel tempo op. Het
kabinet draagt daar door eigen be
lastinggedrag flink aan bij. Aan du
re olie en grondstoffen kan nie
mand wat doen, maar als het kabi
net zich zou matigen zou dat dit
jaar één procent minder inflatie be
tekenen.
Dat zeggen de werkgeversorganisa
ties VNO-NCW en MKB Neder-
land in een gezamenlijke waar
schuwing aan het kabinet. Zij ei
sen een lastenverlichting van per
saldo drie miljard euro.
Beide organisaties menen dat de
regeringscoalitie krokodillentra
nen huilt als deze zich bekommert
om een dreigende loon-prijsspi-
raal. Die ontstaat als stijgende kos
ten van levensonderhoud worden
gecompenseerd door looneisen,
die op hun beurt weer kostenver
hogend zijn, enzovoorts. „Het kabi
net is medeschuldig aan de extra
inflatie die burgers en bedrijven
op zich af zien komen", aldus een
woordvoerder. De werkgevers he
kelen de extra belastingen die het
kabinet zelf invoert ('hebben niks
met Europa te maken, gewoon
Haags gedrag'): verpakkingenbelas
ting, vliegtaks, hogere diesel- en la
ter dit jaar tabaksaccijns. Neder
land heeft Europees gezien een la
ge inflatie, maar het gaat hard de
verkeerde kant op, voorspellen de
werkgevers. Zij vragen het kabinet
de btw-verhoging voor 2009 te
schrappen (twee miljard euro) en
de andere belasting- en accijnsver
hogingen evenzeer achterwege te
laten (een miljard euro). VNO en
MKB wijzen erop dat bedrijven
zich instellen op permanent hoge
re prijzen van grondstoffen en
brandstof Veel van die extra kos
ten moeten zij 'inverdienen' door
interne bezuinigingen en extra in- fj
vesteringen.
Voordat Rijkswaterstaat Zeeland aan
de slag ging, hebben automobilisten en
pomphouders verteld wat zij graag anders
zouden zien op de verzorgingsplaatsen.
Door met deze wensen en opmerkingen
rekening te houden, kon Rijkswaterstaat
Zeeland bij de plannen goed inspelen op
de behoefte van de mensen. Een veilige
rustplek, dat willen weggebruikers het liefst.
Goede verlichting
Sommige verzorgingsplaatsen hebben een
ware metamorfose ondergaan. Er is goede
verlichting aangebracht, er zijn snelheids-
beperkende maatregelen genomen en
mensen hebben nu voldoende ruimte om
te rusten in een aangename en veilige
omgeving. Ook zijn erop diverse
Welkom in Zeeland
Voor wie via de A58 Zeeland binnenrijdt,
is 't Scheld de eerste verzorgingsplaats
aan de snelweg. 'Welkom in Zeeland' is
dan ook de gedachte achter de nieuwe
inrichting. Behalve de vaste faciliteiten
heeft Provincie Zeeland hier bovendien
een informatiezuil geplaatst over hotels
en campings.
Automobilisten kunnen dus zorgeloos
gebruikmaken van de verzorgingsplaatsen
aan de A58 in Zeeland.
www. rij ks waterstaat, n I
Zeven verzorgingsplaatsen langs de A58 in
Zeeland hebben een ingrijpende opknapbeurt
gehad. Door te luisteren naar de wensen van
de weggebruikers heeft Rijkswaterstaat
Zeeland ze kunnen omtoveren tot veilige
oases van rust.
verzorgingsplaatsen extra faciliteiten
gekomen zoals een hondenuitlaatplaats,
extra picknicktafels en speeltoestellen
waarop kinderen zich kunnen uitleven na
het stilzitten in de auto. Aannemer Heijmans,
die in opdracht van Rijkswaterstaat Zeeland
de opknapbeurt van de verzorgingsplaatsen
uitvoerde, heeft eind mei de werkzaamheden
afgerond.