1 Rijkswaterstaat maakt rustplaatsen Zeeland veiliger Kabinet mede debet aan inflatie Zorgeloze verzorgingsplaatsen langs A58 Spaanse taal Omroep Zeeland Toegangsweg CSM-gesprek Koffie-taartje-stadhuis Werkgevers eisen een lastenverlichting van drie miljard euro. Rijkswaterstaat 1 2 I Zaterdag 21 juni 2008 PZC LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteurdipzc.nl Maximaal 150 woorden Op 19 juni publiceerde de PZC een prachtig artikel over kleuters die vol overgave en enthousiasme de Spaanse taal verkenden. Ik wou dat mij vroeger die kans gegeven was! Zelf begon ik pas op mijn 19e met het leren van de Italiaanse taal, waarna ik een halfjaar in de omgeving van Napels gewoond heb. Dat zo'n ervaring enorm ver rijkend is, behoeft geen uitleg. Kin deren al vanaf een vroege leeftijd kennis laten maken met andere ta len is zonder twijfel één van de beste dingen die men als ouder kan doen. De enorme persoonlijke culturele en intellectuele verrijking die hier mee gepaard gaat komt niet alleen het kind ten goede, maar zal uit eindelijk ook onze samenleving als geheel een positieve dimensie geven. De status van het Neder lands als onze enige moedertaal wordt hierdoor niet bedreigd, het Nederlands blijft de voertaal aan de eettafel en in onze verschillen de media. E. Pleijte, B. Es Helmkruidstraat 32, Arnemuiden Het gaat steeds slechter met Om roep Zeeland en daar hoeft geen duur onderzoeksbureau aan te pas te komen (PZC, 19-06). De hoofd redacteur vertoont overeenkom sten met een groenteman die zelf alleen van spruitjes houdt en vindt dat iedereen spruitjes moet eten. Voor wie worden de programma's gemaakt en uitgezonden? Volgens mij voor de kijkers en luisteraars. Wie betalen voor Omroep Zee land? De inwoners van Zeeland via de Provinciale Staten en de ad verteerders. Wij als inwoners kunnen alleen door ons stemgedrag laten weten dat wij niet willen bijdragen. Maar de adverteerders stoppen gewoon met adverteren, want die willen goede kijk- en luistercijfers. Beste hoofdredacteur als u jonge kijkers en luisteraars wil trekken, zoek dan een andere omroep en laat de Zeeuwen zelf bepalen waar ze graag naar kijken en luisteren. Martha Blom Heernisseweg 43, Goes Nieuwe toegang Middelburg de Oostperkweg. Hoe verzin je het! 14 miljoen euro is nodig. Voor een nieuwe Oostperkweg als toegangs weg vanaf de N57-tunnel naar het centrum van Middelburg met een vrijliggend fietspad (Er woont nie mand en door de tunnel mag je niet fietsen). Waar sluit die weg op aan? Op de middeleeuwse stadsuitleg! Toen geen fietsen en zeker geen stroom bevoorradende vrachtwagens, het woon/werkverkeer, de auto's van bewoners, bezoekers en iedereen die in het centrum wat te zoeken heeft. Hoe gaan die verder de stad in? Door de poort van het Gistpoort- complex soms? Journaille, plu- che-zitters in Raad en Staten, vraag aub indringend naar hoe dat zit in plaats van u te beperken tot het pr-verhaal van de bestuurders van Middelburg. Als je als burger bij bestuurders of ambtenaren hiervoor aanklopt wordt je het riet ingestuurd, ja, daar, aan het eind van die Oost perkweg. Harry Been Molstraat 15, Middelburg Graag wil ik iets zeggen over het bericht: betalen voor inkomend GSM-gesprek mag. De Europese commissie heeft het reeds goedge keurd. Volgens mij gebeurt het al vaak dat je als mobiele telefoonbe- zitter meebetaalt aan inkomende gesprekken. Hoe kan het anders dat, zowel bij mij als bij mijn doch ter, steeds beltegoeden in het niets verdwijnen? Door deze maatregel maken ze zelfs een mobiel bezitten (bellen was al te duur voor hen) voor mensen met een minimuminko men onmogelijk. Als je namelijk in de toekomst al leen bereikbaar wilt zijn en dus geen, of maar af en toe, beltegoed hebt, kun je ook niet gebeld wor den! ik vind dit een zeer trieste zaak. B. Verhage Steenwijkstraat 1, Oost-Souburg In het nieuwe stadhuis van Vlissin- gen is een 'kleine aanpassing' no dig van slechts 125.000 euro (PZC, 20 juni). (Overigens vrees ik 'aan vullende kredieten' gezien de om vang van de aanpassing(en)!) Even als in de Scheldekwartier-affaire, zal ook hier iedereen alles goed ge daan hebben en is niemand verant woordelijk. Hoe tekorten, zoals over 2007 (overigens nergens ver meld in de PZC) ontstaan, is geen raadsel: grond Scheldekwartier en afvloeiing bestuurderen. Gelukkig worden de berekende tekorten steeds kleiner; wellicht dat we na lang rekenen zelfs nog iets over houden. Maar dat moeten we zien als een afgesloten boek! Voorwaarts nu! En dit alles onder het genot van een Koekje van Ei gen Deeg (=betaald door de bur ger zelf). Geert B.L. van Kesteren Boulevard Bankert 584, Vlissingen DEN HAAG - De inflatie in Neder land loopt in snel tempo op. Het kabinet draagt daar door eigen be lastinggedrag flink aan bij. Aan du re olie en grondstoffen kan nie mand wat doen, maar als het kabi net zich zou matigen zou dat dit jaar één procent minder inflatie be tekenen. Dat zeggen de werkgeversorganisa ties VNO-NCW en MKB Neder- land in een gezamenlijke waar schuwing aan het kabinet. Zij ei sen een lastenverlichting van per saldo drie miljard euro. Beide organisaties menen dat de regeringscoalitie krokodillentra nen huilt als deze zich bekommert om een dreigende loon-prijsspi- raal. Die ontstaat als stijgende kos ten van levensonderhoud worden gecompenseerd door looneisen, die op hun beurt weer kostenver hogend zijn, enzovoorts. „Het kabi net is medeschuldig aan de extra inflatie die burgers en bedrijven op zich af zien komen", aldus een woordvoerder. De werkgevers he kelen de extra belastingen die het kabinet zelf invoert ('hebben niks met Europa te maken, gewoon Haags gedrag'): verpakkingenbelas ting, vliegtaks, hogere diesel- en la ter dit jaar tabaksaccijns. Neder land heeft Europees gezien een la ge inflatie, maar het gaat hard de verkeerde kant op, voorspellen de werkgevers. Zij vragen het kabinet de btw-verhoging voor 2009 te schrappen (twee miljard euro) en de andere belasting- en accijnsver hogingen evenzeer achterwege te laten (een miljard euro). VNO en MKB wijzen erop dat bedrijven zich instellen op permanent hoge re prijzen van grondstoffen en brandstof Veel van die extra kos ten moeten zij 'inverdienen' door interne bezuinigingen en extra in- fj vesteringen. Voordat Rijkswaterstaat Zeeland aan de slag ging, hebben automobilisten en pomphouders verteld wat zij graag anders zouden zien op de verzorgingsplaatsen. Door met deze wensen en opmerkingen rekening te houden, kon Rijkswaterstaat Zeeland bij de plannen goed inspelen op de behoefte van de mensen. Een veilige rustplek, dat willen weggebruikers het liefst. Goede verlichting Sommige verzorgingsplaatsen hebben een ware metamorfose ondergaan. Er is goede verlichting aangebracht, er zijn snelheids- beperkende maatregelen genomen en mensen hebben nu voldoende ruimte om te rusten in een aangename en veilige omgeving. Ook zijn erop diverse Welkom in Zeeland Voor wie via de A58 Zeeland binnenrijdt, is 't Scheld de eerste verzorgingsplaats aan de snelweg. 'Welkom in Zeeland' is dan ook de gedachte achter de nieuwe inrichting. Behalve de vaste faciliteiten heeft Provincie Zeeland hier bovendien een informatiezuil geplaatst over hotels en campings. Automobilisten kunnen dus zorgeloos gebruikmaken van de verzorgingsplaatsen aan de A58 in Zeeland. www. rij ks waterstaat, n I Zeven verzorgingsplaatsen langs de A58 in Zeeland hebben een ingrijpende opknapbeurt gehad. Door te luisteren naar de wensen van de weggebruikers heeft Rijkswaterstaat Zeeland ze kunnen omtoveren tot veilige oases van rust. verzorgingsplaatsen extra faciliteiten gekomen zoals een hondenuitlaatplaats, extra picknicktafels en speeltoestellen waarop kinderen zich kunnen uitleven na het stilzitten in de auto. Aannemer Heijmans, die in opdracht van Rijkswaterstaat Zeeland de opknapbeurt van de verzorgingsplaatsen uitvoerde, heeft eind mei de werkzaamheden afgerond.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 12