'Oranje is dezer dagen dé smeerolie van het sociale verkeer tussen de meeste Nederlanders onderling Jaap van Cinneken, psycholoog en communicatiewetenschapper PZC Vrijdag 20 juni 2008 1 3 Terug van nooit weggeweest: de sjaal IBp Spelletjes: De KNVB gaf een set speel kaarten uit ter gelegen heid van het EK in 2000 bloedvergieten' tacten met anderen veel beter. Ook al weten we buiten het toernooi om dat het een beetje nep is; dat geluksge voel is nü heel reëel. Het is bijvoorbeeld aangetoond dat de koersen op de beurs in Amsterdam het gemid deld net iets beter doen bij goede voetbalresultaten. Die testosteron-jongens op de beursvloer voelen zich be ter." Van Ginneken heeft het massaal samen ondergaan van de Oranje-wedstrijden eerder betiteld als een prachtge- legenheid voor het individu om zich 'onder te dompe len in de anonimiteit van het collectief. Emoties kun nen sneller en heviger worden geuit. Vandaar ook die gekte. Maar als het tóch misgaat? Nog voordat 'we' met de cup door de Amsterdamse grachten kunnen varen? De kans is volgens Van Ginneken groot dat we ook dan eensgezind blijven. „We zullen ons herinneren dat bondscoach Van Basten het niet zo goed deed in de aanloop naar het toernooi. Eén verkeerde wissel straks, of de verkeerde tactiek en hij kan ons ook verenigen in het aanwijzen van de zon debok." Flop: dvd's in de vorm van een Oranje-shirt werden financieel geen succes Multifunctioneel: de Trom-pet van Heineken Hebbeding voor kinderen: de Oranje-ratel Oranje-hits: André van Duin zag al in Niet voor kinderen onder de vier: 1980 brood in voetbalmuziek Ruud Gullit als poppetje doen." Nee, alles gaat gemoedelijk. In Zwitserland fees ten tienduizenden Oranjesupporters en in Nederland gillen miljoenen thuis of in de kroeg naar de televisie. „Iedereen is dan gelijk", zegt Lloyd Vandenberg, voorzit ter van de Supportersclub Oranje. „Jong en oud, advoca ten en stratenmakers. Alle knoppen gaan om." pvallend aan de supportersschare is het grote aantal vrouwen. Vandenberg schat dat alleen al in Zwitserland zo'n 35 procent van de sup- vroüwis. clubvoetbal niet." Voor een verklaring Van de Sande niet lang na te meesten komen niet per se voor het voet bal, volgens hem; het gaat vrouwen om de gezelligheid. „Hun mannen zijn in een goede stemming en zij gaan winkelen, zo zijn ze allebei tevreden." Voor psycholoog en communicatiewetenschapper Jaap van Ginneken is Oranje dezer dagen dé smeerolie van het sociale verkeer tussen de meeste Nederlanders on derling - ook als ze niet getrouwd zijn. „We krijgen er een goed gevoel van en dan lopen con-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13