ranjemame Wie niet naar het EK kan, nodigt een stel vrienden uit om samen nagelbijtend voor de buis de wedstrijden van het Nederlands Elftal te volgen. „De tegenpartij uitschelden verbroedert", weet de massapsycholoog. Voetballen is genieten van een 'oorlog' zonder doden. 12 I Vrijdag 20 juni 2008 PZC Oranjeges Verzamelboek van sigarettenfabrikar. Veel gezien op de tribune: de Oranje-klomp (in vele varianten) Curieus: flesje Schwalbe, een wodka-drankje Omstredi losssss'-hel in Duitslar Inmiddels een traditie: de Oranje-tompouce (overigens al ingevoerd bij de kroning van Juliana in 1948) Digitaal: dvd met een portret van Wim Jonk 'Een oorlog zond door Arjen de Boer en John Jas foto's Diederik van der Laan (GPD) illustratie Ruud Willems Er klopte iets niet in Basel en Zürich. Het Ne derlands elftal heeft daar geen wedstrijd ge speeld, en toch liepen op straat opvallend veel Oranjehemden te feesten. Massapsycho loog Hans van de Sande, onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen, stapte op de mensen af, maar zijn vragen bleven onbeantwoord. „Niet zo gek, ze verstonden me gewoon niet", zegt Van de Sande, die in Zwitserland onderzoek deed naar Oranjesupporters. „Het waren Zwitsers." Nadat het eigen nationale team na twee wedstrijden al was uitgeschakeld in het Euro 20o8-toernooi kozen de Zwitserse fans massaal een andere favoriet. En na de wedstrijden tegen Italië en Frankrijk leken de mannen van bondscoach Marco van Basten de beste keus. Van de Sande: „Iedereen wil zich identificeren met 'win ners', want winnen is lekker. Niemand wil bij de 'lo sers' horen." Voetbal is oorlog, zei oud-bondscoach Rinus Michels, en een oorlog voer je samen. Met z'n allen tegen een ge zamenlijke vijand. Daar ligt het geheim van de Oranje gekte. „Iedereen identificeert zich met hetzelfde en het mooie bij voetbal is dat er geen doden vallen", zegt Van de Sande. Stiekem houden mensen, en vooral mannen, van de strijd. Het zit in de genen. „Samen ergens op af gaan is leuk", zegt Van de Sande, „De tegenpartij uitschelden verbroedert." De drang om samen op oorlogspad te gaan, gaat terug tot de begintijd van de mensheid, maar de Oranjegekte is zo oud nog niet. In de jaren dertig van de vorige eeuw verschenen de eerste oranjegeklede supporters op de tribunes, maar pas tijdens de hoogtijdagen van schaatsers Ard Schenk en Kees Verkerk - in de jaren '6o en '70 - kwamen de vlaggen en feestkledij massaal uit de kast. „Ze moesten ook wel, want tijdens het schaatsen valt verder weinig te beleven", blikt Van de Sande terug. En ja, in de zomer is er weinig spanning langs de ijsbaan, dus waarom niet een feestje bouwen tijdens de nationa le sport nummer één, voetbal? Want de Oranjegekte is een geintje, een feest, stelt de massapsycholoog. De term massahysterie is zeker niet van toepassing. „Dat zou betekenen dat mensen niet meer weten wat ze Populair: balletje voor op de autoruit De absolute nummer 1: de jagerslnoed van Heineken Kaskraker: bSMfi de Albert Heijn Wuppie ÉËÊk lEjjf Voor de verzamelaar: West-Duitland '74 album met voetbalplaatjes Klein maar fijn: de Vodafone Mobihose (hoesje voor de mobiele telefoon) Oranje gadgets: Bekers van Gullit, Koeman en Van B reukelen. i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 12