Zeeland
blijven, komt het wel goed
O
'Vrijwillige brandweer monddood'
Geld verdienen voor een 'normaal leven' in Polen
4 EURO
VOORDEEL!
^jaoosse
3.-^4. 1 fi
ROC wil ruimte
Taalvaardig
X
Hartevelt
1
?^r8§l
1 1
I li
n j/ e r 1 e u r s
Langstraat 2, Arnemuiden.
tel. 0118-601273
Geopend van maandagmiddag t/m zaterdag.
Koopavond op afspraak.
www.joosseinterieurs.nl
TERNEUZEN - Het ROC Wester-
schelde in Terneuzen brengt na de
zomer zijn opleiding Sport en Be
weging onder in de voormalige
Philipsfabriek. Het ROC Wester-
schelde worstelt met ruimtege
brek. Zolang nieuwbouw uitblijft,
zoekt de school naar alternatieve
ruimten voor groeiende opleidin
gen, zoals de sportopleiding.
MIDDELBURG - Vrijwillige brand
weerlieden in Zeeland worden
monddood gemaakt. Ze staan al
tijd klaar om branden te blussen
en mensen uit auto's te bevrijden,
maar als er beslissingen over hun
organisatie worden genomen,
wordt hen niets gevraagd.
Vice-voorzitter Ruud van Vliet
van de Vakvereniging Brandweer
Vrijwilligers (VBV) uitte zich giste
ren in niet mis te verstane bewoor
dingen over de positie van de vrij
willigers. Aanleiding is de voorge
nomen regionalisering van de
brandweer: Zeeuwse burgemees
ters besluiten vandaag of de plaat
selijke brandweerkorpsen worden
ondergebracht in één regionale
brandweer. Van Vliet: „Het gaat
over circa twaalfhonderd Zeeuwse
vrijwilligers, verdeeld over meer
dan zestig brandweerposten. Zij
worden erbuiten gehouden! Dat is
toch niet meer van deze tijd." De
VBV vindt dat de regionalisering
niet mag leiden tot sluiting van ka
zernes. Ook de geplande sluiting
van 's-Heer Arendskerke moet vol
gens de VBV van tafel.
PZC Donderdag 19 juni 2008 3
COMMENTAAR
T onge kinderen zijn
I talenwonders. Dat begint al
I ver vóór de basisschool.
Maar ook in de kleuterklas
kunnen de jonkies naast
Nederlands spelenderwijs nóg
een paar talen leren. Daarom is
het niet zo vreemd dat de
Onderwijsraad af wil van die
paar plichtmatige uren Engels
aan het eind van de basisschool.
Als scholen het een beetje
slimmer aanpakken en hun
kleuters al met meerdere talen
leren omgaan, vertrekken deze
leerlingen straks met een veel
betere en bredere
taalvaardigheid naar het
voortgezet onderwijs.
Zoals bij heel veel eerdere
'verbeteringen' moet het
onderwijsveld wel oppassen dat
het niet miskleunt of
doorschiet. Lang niet alle
leerkrachten kunnen zomaar in
andere talen lesgeven. Verder is
de doelstelling van vroeg
onderwijs in vreemde talen
veel te algemeen. Zwarte
scholen bijvoorbeeld zullen wel
andere prioriteiten hebben.
Bovendien wordt het
Nederlands in de huidige snelle
communicatiestromen en in
concurrentie met andere talen
eerder steeds platter dan steeds
rijker. Dat is aan kinderen te
horen. Daarom hebben zij extra
onderricht nodig in een
genuanceerde toepassing van
hun moerstaal. Ook dat kan
niet vroeg genoeg beginnen.
Daniël (links) en Maciej uit Polen in hun kamer in Hoedekenskerke.
foto Ronald den Dekker
door Cornelleke Blok
Grauwe gangen met
smoezelige banken. Op
tafel staan lege vieze
schaaltjes en asbakken.
Blikjes bier liggen op de grond.
Een jongen springt verschrikt op.
De anderen zijn aan het werk. „Ik
ben ontslagen", legt hij uit. Even
later, rond half vijf, komen de eer
ste bewoners thuis.
Een tijdelijk huis is het. 'Thuis' is
voor de meeste bewoners in Po
len. Ze werken voor een paar
maanden in Zeeland en verblijven
in een voormalig café aan de Ha
venstraat in Hoedekenskerke. In
Ovezande en Wolphaartsdijk
staan ook pensions.
Daniël Mazurkewicz (23) woont al
vier jaar in Zeeland en is de enige
die een beetje Nederlands spreekt.
Hij is niet tevreden over z'n woon
ruimte in Hoedekenskerke. Als hij
z'n kamer - die hij deelt met een
vriend - laat zien, blijkt waarom.
De deur kan bijna niet open om
dat het stapelbed bijna de hele
ruimte inneemt. Toch is er nog
een tafel, bureau én een stoel in de
kamer neergezet. „Het is een
slecht huis. Het is te klein en er
zijn te veel mensen. Kijk, het raam
kan bijna niet open. Er komt geen
frisse lucht naar binnen." Maciej
Wideva (22) knikt. „Sommige
Poolse mensen die dit huis zien,
willen meteen weer terug." Nog
een ander roept: „Er zitten hier
'Sommige Poolse mensen
die dit huis zien, willen
meteen weer terug'
muizen in de badkamer!"
Daniël is het beu. „Ik wil een echt
huis. Ik heb me al ingeschreven bij
de gemeente, maar ik moet wach
ten, zeggen ze."
Inmiddels zijn bijna alle bewoners
thuis. Ze hangen op de bank. „El
ke avond koken we samen en kij
ken we televisie", zegt Daniël.
„Toch mis ik mijn familie in Polen.
Ik heb maar twee weken vakantie
per jaar. En die vakantie krijgen
we niet eens doorbetaald".
Als het zo slecht is, waarom zit hij
dan hier? Het antwoord is simpel:
'money!' „En ik vind het leuk in
Zeeland, hier heb ik geen stress. Ik
geef geld aan m'n moeder en ik
zet wat op de bank, zodat ik straks
een huis kan kopen." Hij glim
lacht. „Ik wil een vrouw vinden.
Een normaal leven leiden."
In de PZC van woensdag stond dat bij
de verdeling van 18,1 miljoen euro door
het dagelijks provinciebestuur twee mil
joen is uitgetrokken voor het opknap
pen van antieke meubelstukken en schil
derijen in het provinciehuis. Dat moet
zijn: twee ton.
2 FLESSEN
www.gall.nl
Jonge Jenever
100c!