Sneller leren bij lessen in
blokjes van acht minuten
Buitenland
EU gaat kiezers
gewoon te snel
Diverse wand- en
vloertegels tot 20% korting
Vloertegels al vanaf 14,95 m
Wandtegels al vanaf 7,50 m2
Hardsteen (natuursteen) 34,- m2
Diverse restantpartijen tegeir9üïflfipttj^iH
Engels schoolhoofd
zweert bij omstreden
leermethode.
steenhouwerij, sanitair, wand- vloertegels, haarden stijlschouwen
8 Dinsdag 17 juni 2008 PZC
De Europese elite lijkt blind
te zijn voor de onvrede van
veel kiezers over de weg die
de unie inslaat. De politici
blijven met een aandoenlijk
optimisme doordrammen,
terwijl het verzet groeit.
Twee maanden geleden ver
klaarde Margaret Walström
'Plan D' voor geslaagd. De
Europees Commissaris van Com
municatie doelde op haar project
om de Europese Unie dichter bij
de burger te brengen. Dankzij Plan
D - voor Dialoog, Democratie en
Debat - wist die burger nu veel be
ter waar de EU voor staat. „Het
heeft geholpen de indruk weg te
nemen dat het EU-debat te ab
stract is", zei de Zweedse commis
saris toen.
Het project was een direct gevolg
van het Nederlandse en Franse
'nee' tegen de EU-grondwet uit
2005. De Europese heilsboodschap
was toen kennelijk niet goed over
gekomen, en dat moest beter. Af
gaand op de uitslag van het Ierse
referendum van vorige week heb
ben Walström en haar collega's
echter nog veel zendingswerk te
verrichten. De boodschap komt
nog steeds niet over en zo langza
merhand rijst de vraag of dat niet
aan die boodschap zelf ligt.
De EU-ministers van Buitenlandse
Zaken zaten gisteren in Luxem
burg handenwringend tegenover
elkaar op zoek naar een uitweg uit
de door Ierland veroorzaakte cri
sis. Donderdag mogen de EU-lei-
ders dat op hun top in Brussel her
halen. Maar het gaat er vooral over
de vraag hoe het Verdrag van Lissa
bon alsnog gered kan worden, en
niet over de vraag hoe het toch
komt dat zoveel kiezers zo veel on
vrede met de Europese boodschap
hebben.
De Europese elite blijft met een
aandoenlijk optimisme doorgaan
op de ingeslagen weg. Weinigen
vragen zich echter af of die wel de
juiste is. De EU gaat voor veel bur
gers gewoon te snel. Wie nu op
roept om even pas op de plaats te
maken, maakt zich in Brussel niet
populair.
Een verdrag over bestuurlijke her
vorming staat er hoger op de agen
da dan de vraag wat de Europese
kiezers van de EU verwachten, en
waar die zich juist buiten moet
houden.
Brussel begint langzaam te besef
fen dat een Europawijd referen
dum op dit moment waarschijn-
ANALYSE
door Hans de Bruijn
lijk ook tot een Europawijd 'nee'
tegen het Verdrag van Lissabon
zou leiden. Jarenlang is de mening
van de kiezer als vanzelfsprekend
aangenomen. Belangrijke beslui
ten - zoals de uitbreiding van de
EU met tien Oost-Europese lan
den en de invoering van de euro -
werden genomen zonder dat ge
peild was of daarvoor wel voldoen
de draagvlak bestond.
De euro kon daardoor de pispaal
worden voor alles wat de kiezers
als 'fout' aan het Project Europa
zien. Dat grote delen van Europa
het mede dankzij die euro beter
hebben dan ooit en dat Europa de
internationale kredietcrisis zonder
de sterke euro niet ongeschonden
doorgekomen zou zijn, wordt daar
bij gemakkelijk terzijde geschoven.
Dat kan ook gevolgen hebben
voor de aanvaarding van toekom
stige grote besluiten.
Zoals de vraag of de EU wel nog
verder uitgebreid moet worden.
Kroatië komt er over drie jaar bij,
en nog vijf tot tien landen klop
pen op de deur van de EU. Maar
uit alle enquêtes blijkt dat de Euro
peanen uitbreidingsmoe zijn. Voor
zitter Pottering van het Europees
Parlement zei vrijdag al dat de EU
er na het Ierse referendum verstan
dig aan doet verdere uitbreidings
plannen voorlopig in de ijskast te
zetten.
Verkooppraatjes dat de Europea
nen het toch maar getroffen heb
ben omdat zij dankzij de EU vrij
kunnen reizen, goedkoop mobiel
kunnen bellen of makkelijk in an
dere landen kunnen gaan werken,
volstaan niet langer. Dat zijn ge
makkelijke succesjes. De EU-lei-
ders moeten nu eerst duidelijk ma
ken waarom steeds meer nationale
bevoegdheden naar Europa moe
ten worden overgedragen, waarom
Brussel steeds meer macht zou
moeten krijgen.
Principes gaan boven procedures.
Het Ierse 'nee' geeft tijd voor be
zinning. Het is niet zo dat de EU
nu krakend tot stilstand komt. De
belangrijke thema's - het klimaat
beleid, de immigratiepolitiek, de
voedselcrisis - blijven op tafel en
ook met de oude procedures zul
len de lidstaten het daar wel over
eens worden. Wat trager en moei
zamer misschien dan met het 'Lis
sabon' in de hand, maar de EU is
op 13 juni niet ineens een tanden-
loze tijger geworden.
door onze correspondent
Esther Cotink
MONKSEATON - Leerlingen op een
middelbare school in het
noord-Engelse stadje Monkseaton
krijgen les in blokjes van acht mi
nuten. Tussendoor mogen zij tien
minuten buiten spelen. De bedoe
ling is dat zij hun hersens dan
'leegmaken'. De leermethode is
ontwikkeld door schoolhoofd Paul
Kelley en is effectief: pupillen sco
ren gemiddeld een half cijfer ho
ger in toetsen en examens.
Het zap-systeem heeft niets te ma
ken met de huidige televisiegenera
tie die zich snel verveelt, zegt Kel
ley: „Het is gestoeld op onderzoek
van de Amerikaanse neuroloog
Douglas Fields, die heeft aantoond
dat je het Creb-gen in je brein sti
muleert als je een intensief leermo
ment opvolgt met een periode van
complete herseninactiviteit. De
tijd waarin je niks leert is min
stens zo belangrijk als de tijd waar
in je hersenen wel actief zijn."
Omgerekend komt het erop neer
dat de leerlingen op Monkseaton
High School binnen één uur niet
meer dan 24 minuten les krijgen.
Een vak wordt onderwezen in
drie blokjes van acht minuten
waarin de leerstof wordt herhaald.
Kelley heeft die controversiële me
thode 'ruimteleren' gedoopt van
wege de ingebouwde pauzes.
„We zijn de enige school die deze
methode hanteert. Ik wil andere
methodes niet bekritiseren, het
enige wat ik zeg is dat dit een nieu
we methode is die positieve resul
taten oplevert." Het schoolhoofd
is zo overtuigd van zijn methodiek
dat hij er een boek aan heeft ge-
'Er was me ingepeperd dat
elke seconde van de dag
moest worden benut'
wijd, getiteld Making Brains. Ook
heeft hij een partnerschap tussen
neurowetenschap, onderwijs en
technologie opgezet - de Innova
tion Trust - die zijn experiment
ondersteunt. Microsoft Education
is één van de partners en heeft
een it-infrastructuur ontwikkeld
die is toegespitst op ruimteleren.
Dat andere scholen niet volgen,
komt volgens Kelley omdat neuro
logie voor onderwijzers een
ver-van-hun-bedshow is. „Neuro
wetenschap is niet bepaald eenvou
dig leesvoer. We stappen in het on
derwijs dan ook niet snel af van
een lesmethode die we al jaren
lang gewend zijn voor iets dat we
niet kunnen bevatten." Zelf had
hij aanvankelijk ook moeite het be
lang van leerpauzes te accepteren
omdat hij het dertig jaar anders ge
wend was: „Er was me ingepeperd
dat elke seconde van de schooldag
actief moest worden benut." Stu
denten die sneller leren, kunnen
hun extra tijd gebruiken om ande
re vakken te studeren of meer te
sporten. Sommigen beginnen met
cursussen aan de open universi
teit, waarmee ze toewerken naar
een universitaire graad, terwijl ze
nog met hun middelbare school
bezig zijn.
Volgens Kelley zouden kinderen
op de basisschool op dezelfde ma
nier al kunnen werken aan hun ta
len. „Neurowetenschap suggereert
dat het makkelijker is een taal te le
ren voor je twaalfde of dertiende,
ik zie niet in waarom je jonge kin
deren niet al talen zou onderwij
zen op middelbare schoolniveau."
Nick Seaton, woordvoerder van de
Campaign for Real Education die
traditionele lesmethodes promoot,
reageerde: „Ik zie dit als het aanle
ren van een kort concentratiever
mogen. Als deze jongeren straks
aan het werk gaan, zullen hun
werkgevers danig teleurgesteld zijn
omdat deze groep zich niet kan
concentreren of kan werken voor
langer dan acht minuten op rij."
War Child bedankt alle mensen in Zeeland die zich tijdens de Maëhd van dè Vrijheid
hebben ingezet om kinderen in oorlogsgebieden te helpen. War Child is enorm blij met deze
steun en sympathieke acties en wil iedereen heef jerg bedanken voor de inspanningen; het
enthousiasme en de prachtige donaties! v
Boekhandel De Drukkerij in Middelburg
Basisschool Acaciahof in Middelburg
Alle PABO studenten van Hogeschool Zeeland
Theater Schuttershof in Middelburg
Tinka de Korte
WAR;
'cKildï
H
Openingstijden
's maandags gesloten
Andere werkdagen: 08.30 - 11
Zaterdags: 09.00 - 16.00 uur.
Verrijn Stuartweg 10 Oude Zandweg 2
4462 GE Goes 436! SKVZestkapelle
Tel. 0118-571436 Tel. 0118-571436
www.dominicus.nl info@dominicus.nl