Sneller leren bij lessen in blokjes van acht minuten Buitenland EU gaat kiezers gewoon te snel Diverse wand- en vloertegels tot 20% korting Vloertegels al vanaf 14,95 m Wandtegels al vanaf 7,50 m2 Hardsteen (natuursteen) 34,- m2 Diverse restantpartijen tegeir9üïflfipttj^iH Engels schoolhoofd zweert bij omstreden leermethode. steenhouwerij, sanitair, wand- vloertegels, haarden stijlschouwen 8 Dinsdag 17 juni 2008 PZC De Europese elite lijkt blind te zijn voor de onvrede van veel kiezers over de weg die de unie inslaat. De politici blijven met een aandoenlijk optimisme doordrammen, terwijl het verzet groeit. Twee maanden geleden ver klaarde Margaret Walström 'Plan D' voor geslaagd. De Europees Commissaris van Com municatie doelde op haar project om de Europese Unie dichter bij de burger te brengen. Dankzij Plan D - voor Dialoog, Democratie en Debat - wist die burger nu veel be ter waar de EU voor staat. „Het heeft geholpen de indruk weg te nemen dat het EU-debat te ab stract is", zei de Zweedse commis saris toen. Het project was een direct gevolg van het Nederlandse en Franse 'nee' tegen de EU-grondwet uit 2005. De Europese heilsboodschap was toen kennelijk niet goed over gekomen, en dat moest beter. Af gaand op de uitslag van het Ierse referendum van vorige week heb ben Walström en haar collega's echter nog veel zendingswerk te verrichten. De boodschap komt nog steeds niet over en zo langza merhand rijst de vraag of dat niet aan die boodschap zelf ligt. De EU-ministers van Buitenlandse Zaken zaten gisteren in Luxem burg handenwringend tegenover elkaar op zoek naar een uitweg uit de door Ierland veroorzaakte cri sis. Donderdag mogen de EU-lei- ders dat op hun top in Brussel her halen. Maar het gaat er vooral over de vraag hoe het Verdrag van Lissa bon alsnog gered kan worden, en niet over de vraag hoe het toch komt dat zoveel kiezers zo veel on vrede met de Europese boodschap hebben. De Europese elite blijft met een aandoenlijk optimisme doorgaan op de ingeslagen weg. Weinigen vragen zich echter af of die wel de juiste is. De EU gaat voor veel bur gers gewoon te snel. Wie nu op roept om even pas op de plaats te maken, maakt zich in Brussel niet populair. Een verdrag over bestuurlijke her vorming staat er hoger op de agen da dan de vraag wat de Europese kiezers van de EU verwachten, en waar die zich juist buiten moet houden. Brussel begint langzaam te besef fen dat een Europawijd referen dum op dit moment waarschijn- ANALYSE door Hans de Bruijn lijk ook tot een Europawijd 'nee' tegen het Verdrag van Lissabon zou leiden. Jarenlang is de mening van de kiezer als vanzelfsprekend aangenomen. Belangrijke beslui ten - zoals de uitbreiding van de EU met tien Oost-Europese lan den en de invoering van de euro - werden genomen zonder dat ge peild was of daarvoor wel voldoen de draagvlak bestond. De euro kon daardoor de pispaal worden voor alles wat de kiezers als 'fout' aan het Project Europa zien. Dat grote delen van Europa het mede dankzij die euro beter hebben dan ooit en dat Europa de internationale kredietcrisis zonder de sterke euro niet ongeschonden doorgekomen zou zijn, wordt daar bij gemakkelijk terzijde geschoven. Dat kan ook gevolgen hebben voor de aanvaarding van toekom stige grote besluiten. Zoals de vraag of de EU wel nog verder uitgebreid moet worden. Kroatië komt er over drie jaar bij, en nog vijf tot tien landen klop pen op de deur van de EU. Maar uit alle enquêtes blijkt dat de Euro peanen uitbreidingsmoe zijn. Voor zitter Pottering van het Europees Parlement zei vrijdag al dat de EU er na het Ierse referendum verstan dig aan doet verdere uitbreidings plannen voorlopig in de ijskast te zetten. Verkooppraatjes dat de Europea nen het toch maar getroffen heb ben omdat zij dankzij de EU vrij kunnen reizen, goedkoop mobiel kunnen bellen of makkelijk in an dere landen kunnen gaan werken, volstaan niet langer. Dat zijn ge makkelijke succesjes. De EU-lei- ders moeten nu eerst duidelijk ma ken waarom steeds meer nationale bevoegdheden naar Europa moe ten worden overgedragen, waarom Brussel steeds meer macht zou moeten krijgen. Principes gaan boven procedures. Het Ierse 'nee' geeft tijd voor be zinning. Het is niet zo dat de EU nu krakend tot stilstand komt. De belangrijke thema's - het klimaat beleid, de immigratiepolitiek, de voedselcrisis - blijven op tafel en ook met de oude procedures zul len de lidstaten het daar wel over eens worden. Wat trager en moei zamer misschien dan met het 'Lis sabon' in de hand, maar de EU is op 13 juni niet ineens een tanden- loze tijger geworden. door onze correspondent Esther Cotink MONKSEATON - Leerlingen op een middelbare school in het noord-Engelse stadje Monkseaton krijgen les in blokjes van acht mi nuten. Tussendoor mogen zij tien minuten buiten spelen. De bedoe ling is dat zij hun hersens dan 'leegmaken'. De leermethode is ontwikkeld door schoolhoofd Paul Kelley en is effectief: pupillen sco ren gemiddeld een half cijfer ho ger in toetsen en examens. Het zap-systeem heeft niets te ma ken met de huidige televisiegenera tie die zich snel verveelt, zegt Kel ley: „Het is gestoeld op onderzoek van de Amerikaanse neuroloog Douglas Fields, die heeft aantoond dat je het Creb-gen in je brein sti muleert als je een intensief leermo ment opvolgt met een periode van complete herseninactiviteit. De tijd waarin je niks leert is min stens zo belangrijk als de tijd waar in je hersenen wel actief zijn." Omgerekend komt het erop neer dat de leerlingen op Monkseaton High School binnen één uur niet meer dan 24 minuten les krijgen. Een vak wordt onderwezen in drie blokjes van acht minuten waarin de leerstof wordt herhaald. Kelley heeft die controversiële me thode 'ruimteleren' gedoopt van wege de ingebouwde pauzes. „We zijn de enige school die deze methode hanteert. Ik wil andere methodes niet bekritiseren, het enige wat ik zeg is dat dit een nieu we methode is die positieve resul taten oplevert." Het schoolhoofd is zo overtuigd van zijn methodiek dat hij er een boek aan heeft ge- 'Er was me ingepeperd dat elke seconde van de dag moest worden benut' wijd, getiteld Making Brains. Ook heeft hij een partnerschap tussen neurowetenschap, onderwijs en technologie opgezet - de Innova tion Trust - die zijn experiment ondersteunt. Microsoft Education is één van de partners en heeft een it-infrastructuur ontwikkeld die is toegespitst op ruimteleren. Dat andere scholen niet volgen, komt volgens Kelley omdat neuro logie voor onderwijzers een ver-van-hun-bedshow is. „Neuro wetenschap is niet bepaald eenvou dig leesvoer. We stappen in het on derwijs dan ook niet snel af van een lesmethode die we al jaren lang gewend zijn voor iets dat we niet kunnen bevatten." Zelf had hij aanvankelijk ook moeite het be lang van leerpauzes te accepteren omdat hij het dertig jaar anders ge wend was: „Er was me ingepeperd dat elke seconde van de schooldag actief moest worden benut." Stu denten die sneller leren, kunnen hun extra tijd gebruiken om ande re vakken te studeren of meer te sporten. Sommigen beginnen met cursussen aan de open universi teit, waarmee ze toewerken naar een universitaire graad, terwijl ze nog met hun middelbare school bezig zijn. Volgens Kelley zouden kinderen op de basisschool op dezelfde ma nier al kunnen werken aan hun ta len. „Neurowetenschap suggereert dat het makkelijker is een taal te le ren voor je twaalfde of dertiende, ik zie niet in waarom je jonge kin deren niet al talen zou onderwij zen op middelbare schoolniveau." Nick Seaton, woordvoerder van de Campaign for Real Education die traditionele lesmethodes promoot, reageerde: „Ik zie dit als het aanle ren van een kort concentratiever mogen. Als deze jongeren straks aan het werk gaan, zullen hun werkgevers danig teleurgesteld zijn omdat deze groep zich niet kan concentreren of kan werken voor langer dan acht minuten op rij." War Child bedankt alle mensen in Zeeland die zich tijdens de Maëhd van dè Vrijheid hebben ingezet om kinderen in oorlogsgebieden te helpen. War Child is enorm blij met deze steun en sympathieke acties en wil iedereen heef jerg bedanken voor de inspanningen; het enthousiasme en de prachtige donaties! v Boekhandel De Drukkerij in Middelburg Basisschool Acaciahof in Middelburg Alle PABO studenten van Hogeschool Zeeland Theater Schuttershof in Middelburg Tinka de Korte WAR; 'cKildï H Openingstijden 's maandags gesloten Andere werkdagen: 08.30 - 11 Zaterdags: 09.00 - 16.00 uur. Verrijn Stuartweg 10 Oude Zandweg 2 4462 GE Goes 436! SKVZestkapelle Tel. 0118-571436 Tel. 0118-571436 www.dominicus.nl info@dominicus.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 8