Binnenland Lefgozer op water bijna onaantastbaar Verkeerde medicatie oorzaak veel missers Onderzoek: megastal maakt veehouderij niet duurzamer Patiënten krijgen geen, te laat, te veel of te weinig medicijnen. Verklaard tegenstander Milieudefensie is blij met uitslag. 6 Dinsdag 17 juni 2008 PZC et zijn geen speedbo ten. Het zijn sportbo ten. Verkoopster Ria kan het niet vaak ge noeg benadrukken. Speedboot klinkt zo negatief. Dan denken mensen alleen maar aan lefgozers die over het water varen zonder rekening te houden met zwemmers. Of spelende kinderen. Dus dan maar sportboot. Dat klinkt toch veel beter? Natuurlijk, geeft zij toe, diep van binnen wil iedereen die t42.ooo euro neerlegt voor een snelle, zeer luxe Chris Craft Corsair 28, gezien worden. Zij maakt dan ook recla me met foto's van de Amerikaan se Hollywoodster Tom Cruise die op een meer in Italië op precies zo'n boot vaart. Maar de 320 pk - topsnelheid bijna too kilometer Gesnapt door de waterpolitie; snelheidsduivels kunnen alleen worden beboet per uur - is niet bedoeld om mee over het water te jakkeren, be zweert Ria van een watersporthan- del in Sassenheim. „Mensen die zo'n boot kopen, willen lekker re laxen op het water." Bonnenboekje van de waterpolitie Snelle speedboten zorgen in de zomer voor extra ergernis en grotere risico's op het water. De waterpolitie is dan ook extra actief. De prijzen van de hoogste boetes voor overtredingen op het water Varen zonder geldig klein vaarbewijs Waterskiën zonder uitkijk Waterskiën binnen verboden gebied Niet hebben van dodemansknop 15 tot 25 km/u te hard varen Ria mag dan weinig snelheidsdui vels tegenkomen, al jaren is te snel varen de grootste ergernis van wa terrecreanten. Zwemmers, zeilers, duikers, kanoërs, zij klagen er alle maal over. Steeds vaker zelfs, con stateert het Watersportverbond, dat niet over concrete cijfers be schikt. „Er bevinden zich meer re creanten op het water. Bovendien gedragen mensen zich asocialer. Ze zijn meer met zichzelf bezig dan met anderen", licht Frank Jib- ben van de brancheorganisatie toe. Het gevaar neemt toe, zeker doordat speedboten steeds zwaar dere motoren krijgen. Zelfs sloe pen worden tegenwoordig uitge rust met zware motoren. Dat hard en roekeloos varen veel gevaar op levert, werd begin deze maand weer duidelijk. Toen vielen twee doden op het Prinses Margrietka naal en de Loosdrechtse Plassen door ongelukken met speedboten. Snelheidsduivels die met speedboten, waterscooters of jetski's over het water razen, zijn ergernis nummer één onder waterrecreanten. Zij zijn hinderlijk en brengen anderen in gevaar. De politie staat vaak machteloos. als zij ter plekke worden aangehouden. grote groep mensen' is die een speedboot of waterscooter vooral ziet als statussymbool. Zij maken zich niet druk om de maximum snelheid van vaak 20 kilometer per uur. Het draait om 'stoerdoene- rij', zegt woordvoerder Ed Kras- zewski. De snelheidsduivels komen daar vaak mee weg, geeft de politie schoorvoetend toe. „Op het water kun je meer maken dan op de weg", erkent Kraszewski. Niet al leen beschikt de politie over onvol doende boten, zestig in totaal, om toezicht te houden. De politie loopt ook tegen allerlei juridische beperkingen aan. Het grootste pro bleem is dat agenten een bestuur der van een speedboot of jetski ter plekke staande moeten houden om hem een boete te geven. Het is juridisch onmogelijk om iemand te beboeten op basis van een ken teken en vervolgens de bon per post op te sturen. Dat kan bij het wegverkeer wel. Gevolg: agenten kunnen niet vanaf de wal met een radarpistool lefgozers betrappen, foto Roland de Bruin/GPD maar moeten er zelf achteraan. En dat is niet eenvoudig als de eige naar een paar honderd pk tot zijn beschikking heeft. De waterpolitie, die op de grotere rivieren en meren surveilleert, heeft inmiddels boten die tot 100 kilometer per uur halen, maar legt het dan nóg af tegen sommige snelheidsduivels. Wat de politie ook parten speelt: de overige recre anten mogen niet in gevaar wor den gebracht. „We willen ze niet koste wat kost pakken", zegt Kras zewski. Nog een frustratie: een vaarbewijs kan niet - net als een rijbewijs - worden ingevorderd. De overtreders krijgen een boete en mogen dezelfde dag weer door varen. Een keer is het vaarliefhebber Den nis van Nijnatten uit Bavel overko men. „Als ik zie dat het kan, dan gooi ik het gas los. Ik weet wat ik doe. Dat kun je niet zeggen van die dagjesmensen. Die beseffen niet dat zo'n boot niet binnen een meter stil ligt. Daar moeten ze wat aan doen." door Marcel Proos De waterpolitie, onderdeel van het Korps Landelijke Politiedien sten (KLPD), stelt dat er een 'vrij Bestuurder is jonger dan 18 infographic: CrW bron: GPD DEN HAAG - De meeste medische missers in ziekenhuizen worden veroorzaakt door fouten bij de me dicatieverstrekking of een slechte samenwerking tussen afdelingen. Dat blijkt uit een onderzoek door het instituut Nivel naar de oorza ken van ruim tweeduizend medi sche missers in 21 ziekenhuizen. Op de afdelingen chirurgie had ruim een op de drie missers te ma ken met medicatie. Bij interne ge neeskunde was dit 42 procent. Pa tiënten krijgen geen, te laat, te veel of te weinig medicatie. Ook wor den patiënten soms verwisseld of leidt het handschrift van de arts tot fouten in de medicatie. Op spoedeisende hulp-afdelingen worden de meeste missers veroor zaakt door een slechte samenwer king met andere afdelingen. Zo worden bijvoorbeeld te weinig röntgenfoto's gemaakt, patiëntenla bels van bloedonderzoek verwis seld of raken onderzoeksresultaten kwijt. Ook blijven patiënten van zorg verstoken omdat er geen plek is op de juiste afdeling. Andere oor zaken zijn falende apparatuur, ma terialen die ontbreken of artsen die niet bereikbaar zijn. Volgens onderzoekster Cordula Wagner van het Nivel geven de re sultaten aan dat er nog veel valt te verbeteren. Een gedegen controle op het handelen ontbreekt nog te vaak. Dit ondanks protocollen die dit wel voorschrijven. Volgens de onderzoekster geeft ziekenhuisper soneel aan dat veel fouten er in sluipen door tijdgebrek. Verpleegkundigen Verzorgen den Nederland herkent de ge schetste problemen. AMSTERDAM - De bestaande plan nen voor megastallen leveren geen bijdrage aan een duurzamere vee houderij. Zo is er rond deze veebe drijven meer stank en vervuiling en zijn er op grote bedrijven bo vendien vaker ziektekiemen die overdraagbaar zijn op mensen. Dat blijkt uit gisteren gepresenteerd on derzoek van CLM (Centrum Land bouw en Milieu). CLM deed het onderzoek op ver zoek van Milieudefensie, tegenstan der van de megastallen. „We zijn het afgelopen halfjaar bedolven on der de rapporten die geen duide lijkheid boden. Wij zochten daar om een onafhankelijke partij om hier naar te kijken", aldus Wouter van Eek van Milieudefensie. Volgens CLM boden eerdere on derzoeken geen omvattende analy se, bevatten ze onduidelijkheden en tegenstrijdigheden en zijn de gevolgen voor de volksgezondheid te weinig belicht. 'Bovendien zijn mogelijk positieve aspecten van megastallen vaak gebaseerd op aan names en veronderstellingen die in de praktijk (nog) niet blijken te bestaan'. In de studie 'Megastallen nader be keken' wijst CLM verder op de ge volgen van de vele transporten naar de de stallen en de op de loer liggende 'verstening' van het lande lijk gebied. Voor Van Eek is het duidelijk: deze studie geeft aan dat de overheid paal en perk moet stellen aan de bestaande plannen. „Als niet snel stappen worden gezet, loopt het landelijk gebied schade op." Volgens hem staat de komst van megastallen haaks op de plannen van minister Gerda Verburg van Landbouw om de veehouderij duurzamer te maken. Verburg vindt dat de rijksoverheid zich niet met deze plannen hoeft te be moeien, omdat gemeenten en pro vincies dat prima zelf kunnen. Milieudefensie vroeg de overheid eerder om een overzicht van alle bestaande plannen voor veel grote re veehouderijen. Toen dat niet kwam, inventariseerde de groepe ring zelf de plannen. Volgens Mi lieudefensie staat de teller bij het 'meldpunt tegen veefabrieken' in middels op tachtig, gezamelijk goed voor 'bijna een miljoen var kens en vijf miljoen kippen'. In Arnhem zijn morgen twee con gressen over de voor- en nadelen van megastallen: een van Elsevier en een van Milieudefensie. Onder zoeker Frits van der Schans van CLM spreekt op beide bijeenkom sten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 6