Binnenland
Lefgozer op water bijna onaantastbaar
Verkeerde medicatie
oorzaak veel missers
Onderzoek: megastal maakt
veehouderij niet duurzamer
Patiënten krijgen geen,
te laat, te veel of te
weinig medicijnen.
Verklaard tegenstander
Milieudefensie is
blij met uitslag.
6 Dinsdag 17 juni 2008 PZC
et zijn geen speedbo
ten. Het zijn sportbo
ten. Verkoopster Ria
kan het niet vaak ge
noeg benadrukken.
Speedboot klinkt zo negatief. Dan
denken mensen alleen maar aan
lefgozers die over het water varen
zonder rekening te houden met
zwemmers. Of spelende kinderen.
Dus dan maar sportboot. Dat
klinkt toch veel beter?
Natuurlijk, geeft zij toe, diep van
binnen wil iedereen die t42.ooo
euro neerlegt voor een snelle, zeer
luxe Chris Craft Corsair 28, gezien
worden. Zij maakt dan ook recla
me met foto's van de Amerikaan
se Hollywoodster Tom Cruise die
op een meer in Italië op precies
zo'n boot vaart. Maar de 320 pk -
topsnelheid bijna too kilometer
Gesnapt door de waterpolitie; snelheidsduivels kunnen alleen worden beboet
per uur - is niet bedoeld om mee
over het water te jakkeren, be
zweert Ria van een watersporthan-
del in Sassenheim. „Mensen die
zo'n boot kopen, willen lekker re
laxen op het water."
Bonnenboekje van de waterpolitie
Snelle speedboten zorgen in de zomer voor extra ergernis en
grotere risico's op het water. De waterpolitie is dan ook extra actief.
De prijzen van de hoogste boetes voor overtredingen op het water
Varen zonder geldig
klein vaarbewijs
Waterskiën zonder
uitkijk
Waterskiën binnen
verboden gebied
Niet hebben van
dodemansknop
15 tot 25 km/u
te hard varen
Ria mag dan weinig snelheidsdui
vels tegenkomen, al jaren is te snel
varen de grootste ergernis van wa
terrecreanten. Zwemmers, zeilers,
duikers, kanoërs, zij klagen er alle
maal over. Steeds vaker zelfs, con
stateert het Watersportverbond,
dat niet over concrete cijfers be
schikt. „Er bevinden zich meer re
creanten op het water. Bovendien
gedragen mensen zich asocialer.
Ze zijn meer met zichzelf bezig
dan met anderen", licht Frank Jib-
ben van de brancheorganisatie
toe. Het gevaar neemt toe, zeker
doordat speedboten steeds zwaar
dere motoren krijgen. Zelfs sloe
pen worden tegenwoordig uitge
rust met zware motoren. Dat hard
en roekeloos varen veel gevaar op
levert, werd begin deze maand
weer duidelijk. Toen vielen twee
doden op het Prinses Margrietka
naal en de Loosdrechtse Plassen
door ongelukken met speedboten.
Snelheidsduivels die met
speedboten, waterscooters
of jetski's over het water
razen, zijn ergernis nummer
één onder waterrecreanten.
Zij zijn hinderlijk en brengen
anderen in gevaar. De politie
staat vaak machteloos.
als zij ter plekke worden aangehouden.
grote groep mensen' is die een
speedboot of waterscooter vooral
ziet als statussymbool. Zij maken
zich niet druk om de maximum
snelheid van vaak 20 kilometer
per uur. Het draait om 'stoerdoene-
rij', zegt woordvoerder Ed Kras-
zewski.
De snelheidsduivels komen daar
vaak mee weg, geeft de politie
schoorvoetend toe. „Op het water
kun je meer maken dan op de
weg", erkent Kraszewski. Niet al
leen beschikt de politie over onvol
doende boten, zestig in totaal, om
toezicht te houden. De politie
loopt ook tegen allerlei juridische
beperkingen aan. Het grootste pro
bleem is dat agenten een bestuur
der van een speedboot of jetski ter
plekke staande moeten houden
om hem een boete te geven. Het is
juridisch onmogelijk om iemand
te beboeten op basis van een ken
teken en vervolgens de bon per
post op te sturen. Dat kan bij het
wegverkeer wel. Gevolg: agenten
kunnen niet vanaf de wal met een
radarpistool lefgozers betrappen,
foto Roland de Bruin/GPD
maar moeten er zelf achteraan. En
dat is niet eenvoudig als de eige
naar een paar honderd pk tot zijn
beschikking heeft.
De waterpolitie, die op de grotere
rivieren en meren surveilleert,
heeft inmiddels boten die tot 100
kilometer per uur halen, maar legt
het dan nóg af tegen sommige
snelheidsduivels. Wat de politie
ook parten speelt: de overige recre
anten mogen niet in gevaar wor
den gebracht. „We willen ze niet
koste wat kost pakken", zegt Kras
zewski. Nog een frustratie: een
vaarbewijs kan niet - net als een
rijbewijs - worden ingevorderd.
De overtreders krijgen een boete
en mogen dezelfde dag weer door
varen.
Een keer is het vaarliefhebber Den
nis van Nijnatten uit Bavel overko
men. „Als ik zie dat het kan, dan
gooi ik het gas los. Ik weet wat ik
doe. Dat kun je niet zeggen van
die dagjesmensen. Die beseffen
niet dat zo'n boot niet binnen een
meter stil ligt. Daar moeten ze wat
aan doen."
door Marcel Proos
De waterpolitie, onderdeel van
het Korps Landelijke Politiedien
sten (KLPD), stelt dat er een 'vrij
Bestuurder is
jonger dan 18
infographic: CrW bron: GPD
DEN HAAG - De meeste medische
missers in ziekenhuizen worden
veroorzaakt door fouten bij de me
dicatieverstrekking of een slechte
samenwerking tussen afdelingen.
Dat blijkt uit een onderzoek door
het instituut Nivel naar de oorza
ken van ruim tweeduizend medi
sche missers in 21 ziekenhuizen.
Op de afdelingen chirurgie had
ruim een op de drie missers te ma
ken met medicatie. Bij interne ge
neeskunde was dit 42 procent. Pa
tiënten krijgen geen, te laat, te veel
of te weinig medicatie. Ook wor
den patiënten soms verwisseld of
leidt het handschrift van de arts
tot fouten in de medicatie.
Op spoedeisende hulp-afdelingen
worden de meeste missers veroor
zaakt door een slechte samenwer
king met andere afdelingen. Zo
worden bijvoorbeeld te weinig
röntgenfoto's gemaakt, patiëntenla
bels van bloedonderzoek verwis
seld of raken onderzoeksresultaten
kwijt. Ook blijven patiënten van
zorg verstoken omdat er geen plek
is op de juiste afdeling. Andere oor
zaken zijn falende apparatuur, ma
terialen die ontbreken of artsen
die niet bereikbaar zijn.
Volgens onderzoekster Cordula
Wagner van het Nivel geven de re
sultaten aan dat er nog veel valt te
verbeteren. Een gedegen controle
op het handelen ontbreekt nog te
vaak. Dit ondanks protocollen die
dit wel voorschrijven. Volgens de
onderzoekster geeft ziekenhuisper
soneel aan dat veel fouten er in
sluipen door tijdgebrek.
Verpleegkundigen Verzorgen
den Nederland herkent de ge
schetste problemen.
AMSTERDAM - De bestaande plan
nen voor megastallen leveren geen
bijdrage aan een duurzamere vee
houderij. Zo is er rond deze veebe
drijven meer stank en vervuiling
en zijn er op grote bedrijven bo
vendien vaker ziektekiemen die
overdraagbaar zijn op mensen. Dat
blijkt uit gisteren gepresenteerd on
derzoek van CLM (Centrum Land
bouw en Milieu).
CLM deed het onderzoek op ver
zoek van Milieudefensie, tegenstan
der van de megastallen. „We zijn
het afgelopen halfjaar bedolven on
der de rapporten die geen duide
lijkheid boden. Wij zochten daar
om een onafhankelijke partij om
hier naar te kijken", aldus Wouter
van Eek van Milieudefensie.
Volgens CLM boden eerdere on
derzoeken geen omvattende analy
se, bevatten ze onduidelijkheden
en tegenstrijdigheden en zijn de
gevolgen voor de volksgezondheid
te weinig belicht. 'Bovendien zijn
mogelijk positieve aspecten van
megastallen vaak gebaseerd op aan
names en veronderstellingen die
in de praktijk (nog) niet blijken te
bestaan'.
In de studie 'Megastallen nader be
keken' wijst CLM verder op de ge
volgen van de vele transporten
naar de de stallen en de op de loer
liggende 'verstening' van het lande
lijk gebied.
Voor Van Eek is het duidelijk: deze
studie geeft aan dat de overheid
paal en perk moet stellen aan de
bestaande plannen. „Als niet snel
stappen worden gezet, loopt het
landelijk gebied schade op."
Volgens hem staat de komst van
megastallen haaks op de plannen
van minister Gerda Verburg van
Landbouw om de veehouderij
duurzamer te maken. Verburg
vindt dat de rijksoverheid zich
niet met deze plannen hoeft te be
moeien, omdat gemeenten en pro
vincies dat prima zelf kunnen.
Milieudefensie vroeg de overheid
eerder om een overzicht van alle
bestaande plannen voor veel grote
re veehouderijen. Toen dat niet
kwam, inventariseerde de groepe
ring zelf de plannen. Volgens Mi
lieudefensie staat de teller bij het
'meldpunt tegen veefabrieken' in
middels op tachtig, gezamelijk
goed voor 'bijna een miljoen var
kens en vijf miljoen kippen'.
In Arnhem zijn morgen twee con
gressen over de voor- en nadelen
van megastallen: een van Elsevier
en een van Milieudefensie. Onder
zoeker Frits van der Schans van
CLM spreekt op beide bijeenkom
sten.