Zeeland neemt een grote
Onderzoek export sloopkotters
Zeeuws-Vlaanderen wil
nu een lager toltarief
Ja moeder
PZC
De krant 5 weken voor 15 euro!
Oud-eigenaren
verrast door actie van
Vrom-inspectie.
2 I Dinsdag 17 juni 2008 PZC
MARLEEN BLOMMAERT
'Weet je, mam, je zou
eens een make-over
moeten laten doen!'
T a moeder", uitgesproken op een valse toon, is bij ons een
I beetje een gevleugelde uitspraak aan het worden. Het is
I een parodie op de ideale zoon uit de reclame die verliefd
.naar zijn moeder kijkt omdat die een blik tomatensoep open
kan trekken. „Lekker, moeder." Mijn maag speelt acuut op bij
zo'n scène waar zelfs Oedipus nog van zou blozen. Hoe anders
zijn dochters en moeders.
„Weet je, mam, je zou eens een make-over moeten laten
doen!", zegt mijn puber terwijl ze in haar pyjama met onge
kamde haren achter de computer hangt. Mijn ogen worden
groot en ik kan de neiging om naar de reden te vragen nog net
onderdrukken. De weg naar vol
wassenheid van de dochter gaat
gepaard met het vermoorden
van het beeld van de alwetende
moeder. Nou is dat ook wel
goed, want alwetend is nie
mand, dus zelfs wij niet, dames.
Dat ze zich afzetten, kan ik ook nog wel begrijpen, maar waar
om dat op elk detail betrekking moet hebben, is mij een raad
sel. Van het T-shirtje tot het doucheputje, van de kam tot de
jam, van een inktpatroon tot 'nou gewoon', van het brood tot
naar ik vrees, de dood. Alles leent zich blijkbaar voor weer
stand en verzet.
Het ergste is wanneer manlief na zo'n conflict mij er fijntjes
op wijst dat ik wat meer relaxed moet zijn. Relaxed is zo'n
zwaar overschatte eigenschap van mannen. Mannen zijn zóóó
relaxed: daarom geeft de Hartstichting nu ook instructies hoe
mannen voetbal moeten kijken. De check of de gymspullen ge
wassen zijn, het huiswerk gemaakt is, het kadootje gekocht is,
het kaartje gekocht is, is werk voor die neurotische soort, de
vrouw. „Een make-over...", bries ik nog na in gedachten. „Re
lax...", dreunt het na. Misschien moet ik wat vaker voetbal kij
ken.
COLOFON
Directeur/uitgever
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Bevelanden-Tholen
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Tel: 0115-645769
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer, Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Familieberichten
Tel: 0800-8060
pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl
Personeelsadvertenties
Kleintjes
0900-5628 722
0900-6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Bel PZC Lezersservice
0800-0231 231 (gratis)
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
lezersservice@pzc.nl
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25)
Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Wat levert de aankoop van
de Westerscheldetunnel op?
In elk geval niet een tunnel
bij Sluiskil én een lager tolta
rief.
Nog even geduld.
Minister Wouter Bos (Pv
dA, Financiën) kondigde
gisteren in de Tweede Kamer een
brief aan over de verkoop van de
aandelen van de Westerschelde
tunnel aan de provincie Zeeland.
Binnen twee weken meldt hij de
details aan het parlement. Neemt
de provincie alle rijksaandelen
(95-4 procent) over en wordt zij
daarmee enig aandeelhouder? Én
hoeveel wordt er voor de aandelen
betaald?
Zolang de Kamerbrief er niet is,
onthoudt de provincie zich van
commentaar. Dus blijft nog ondui
delijk hoe het aandelenpakket
wordt gefinancierd. De aanleg van
de tunnel heeft destijds ongeveer
750 miljoen euro gekost. Het Rijk
wilde dat bedrag terugverdienen
door dertig jaar lang tol te heffen.
Inmiddels zijn daarvan vijfjaar ver
streken. Dat betekent dat de reste
rende aandelen nu ongeveer 625
miljoen euro waard zijn. Hoe gaat
de provincie dat ophoesten?
De Westerscheldetunnel wordt
overgenomen om een tunnel bij
Sluiskil te kunnen betalen. In de fi
nanciering daarvan zit nu nog een
gat van 75 miljoen euro. Met Bos'
voorganger Gerrit Zalm is ooit af
gesproken dat het 'overrendement'
van de tol daarvoor mag worden
gebruikt. Dat betekent alles boven
een winst van 7,5 procent. De pro-
ANALYSE
door Ernst Jan Rozendaal
vincie moet dat bedrag voorschie
ten. Er is alleen één probleem: in
de eerste vijfjaar heeft de Wester
scheldetunnel bij lange na geen
rendement van 7,5 procent ge
haald. Er is dus (afgezien van de
door het Rijk, het bedrijfsleven en
Vlaanderen toegezegde budgetten)
nog geen stuiver gespaard voor
een tunnel bij Sluiskil. Zouden de
aandelen van de Westerschelde
tunnel in het bezit zijn van de pro-
nu nog is op de aanlegkosten van
de Sluiskiltunnel: de eerderge
noemde 75 miljoen.
Het Rijk steekt nu al 125 miljoen
euro in de tunnel bij Sluiskil. Lo
gisch dat Zalm er geen trek in had
daar via een omweg nog eens 75
miljoen bij te leggen. Bos heeft
geen enkele reden zich soepeler op
te stellen. Als hij heel autorijdend
Nederland tegen zich in het har
nas jaagt met de accijns op benzi
ne en diesel, dan kan hij het niet
maken Zeeland een cadeautje van
75 miljoen te geven.
Des te prangender wordt de vraag:
hoe gaat de provincie dit allemaal
betalen? Het lijkt erop dat Zeeland
een hypotheek van 700 miljoen eu
ro afsluit om een tunnel van 250
miljoen euro te kunen aanleggen.
Wat staat er in het voorstel dat de provincie naar de Staten
stuurt? Wordt er een konijn uit de hoge hoed getoverd?
vincie, zo is de redenering in Mid
delburg, dan kan genoegen wor
den genomen met een lager rende
ment dan 7,5 procent. Dat zou dé
manier zijn om het geld voor de
tunnel bij Sluiskil te vergaren.
Zalm wilde daar niet aan. Zou het
Rijk genoegen nemen met een ren
dement van 6 procent, dan zou
dat volgens hem een schadepost
van 90 miljoen euro opleveren.
Wat Zalm niet in zijn berekenin
gen had meegenomen, was dat bij
een snelle aanleg van de tunnel bij
Sluiskil het verkeer in de Wester
scheldetunnel flink toeneemt. Dat
levert meer tol op. De provincie
heeft die rekensom wel gemaakt.
Het zou een winst opleveren van
25 miljoen euro. Maar dat bedrag
is al versleuteld in het tekort dat er
door Conny van Cremberghe
De provincie heeft de aande
lenruil met het Rijk nog
niet eens rond of in
Zeeuws-Vlaanderen beginnen zich
bestuurders al te roeren om aan
het toltarief te rommelen. De Ter-
neuzense verkeerswethouder Co
van Schaik wil samen met zijn col
lega's uit Sluis en Hulst het college
van Gedeputeerde Staten bewegen
zo spoedig mogelijk het toltarief
voor de Westerscheldetunnel voor
Zeeuws-Vlamingen te verlagen.
„Nu de tunnel Zeeuws wordt, krij
gen we een Zeeuws platform om
de tol ter discussie te stellen. Volle
dig afschaffen zit er nog niet in,
omdat we de tunnel bij Sluiskil
willen. Een lager tarief hoeft voor
de provincie geen nadelige gevol
gen te hebben. Het tegendeel kan
waar zijn. Meer gebruik leidt im
mers tot meer opbrengsten."
De verkeerswethouders vergade
ren donderdag.
De fractie Algemeen Belang/Groot
Hulst dient deze maand een motie
in tijdens de raadsvergadering. In
die motie worden GS gemaand de
tarieven voor de tunnel voor
Zeeuws-Vlamingen naar beneden
toe bij te stellen of helemaal af te
schaffen.
En dat terwijl andere partijen al
175 miljoen euro van dat bedrag
voor hun rekening hebben geno
men. Er vanuit gaande dat de Wes
terscheldetunnel nog steeds in der
tig jaar kan worden afbetaald uit
de tolopbrengsten en dat er vanuit
de Sluiskiltunnel inderdaad meer
auto's doorheen rijden, dan res
teert in 2033 nog altijd een gat van
50 miljoen euro.
Tenzij natuurlijk de tolperiode
wordt verlengd of de tol wordt ver
hoogd. Ooit overwoog de provin
cie een tolperiode van vijftig jaar,
maar die variant is allang uit beeld
verdwenen. Niets wijst erop dat
die weer op tafel komt.
Een verhoging van de toltarieven
met meer dan de inflatie lijkt hele
maal onbespreekbaar. Het nieuws
dat de tunnel in Zeeuwse handen
komt, heeft gisteren meteen weer
de roep aangewakkerd om verla
ging of zelfs afschaffing van de tol
in de Westerscheldetunnel. Uit
het bovenstaande mag worden af
geleid dat die hoop ijdel is. Dat is
al wrang genoeg. Verhoging van
de tol zou politieke zelfmoord be
tekenen.
Dat worden dus nog twee span
nende weken. Wat staat er in de
brief van Bos en wat staat er in het
voorstel dat de provincie naar de
Staten stuurt? Wordt er een ko
nijn uit de hoge hoed getoverd?
Dat moet haast wel. Want zelfs als
de financiering van de tunnel bij
Sluiskil rond is en zelfs als er snel
met de aanleg kan worden begon
nen, dan blijft het lastig uit te leg
gen dat daarvoor zo'n hoge hypo
theek moet worden afgesloten.
Nog even geduld, dan weten we
het.
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Naam voorletters -m/v
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
RekeningnummerHandtekening
•De P2C gaaf 'örgviilaig órvmèt pefsbeftsgègevens. In het colofon trefi u|nacfere informatie
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - De Vrom-inspectie
stelt een onderzoek in naar de ex
port van begin dit jaar gesaneerde
viskotters voor sloop in België en
Denemarken. Volgens de inspectie
zou niet voldaan zijn aan de Euro
pese Verordening Overbrenging Af
valstoffen.
Op grond van die verordening.had
den de vissers moeten melden dat
zij hun schepen naar een buiten
landse sloper wilden brengen. De
Vrom-inspectie had dan kunnen
bekijken of er geen gevaarlijke af
valstoffen in zaten en of ze bij een
goedgekeurd bedrijf zouden wor
den gesloopt. Hierop wordt streng
gelet, zeker sinds de affaire rond
de Otapan. Dat schip bleek op weg
van Amsterdam naar een Turkse
sloper veel meer asbest te bevatten
dan Vrom had opgegeven.
Vier kotters van de Vlissings-Arne-
muidse vloot zijn gesloopt bij Van
Heyghen Recycling in Gent. De ei
genaren zijn door de Vrom-inspec
tie voor het eerst benaderd in fe
bruari, toen de schepen al weg wa
ren. 'Stomverbaasd', was visser
Lein de Nooijer. Het ministerie
van Landbouw, dat subsidie voor
de sanering gaf heeft vooraf niets
laten weten. De sloper heeft dat
evenmin gedaan. „Viskotters be
vatten geen gevaarlijke afvalstof
fen", aldus De Nooijer, „en Van
Heyghen is een algemeen erkend
sloopbedrijf Ik snap niet waar
.Vrom mee bezig.is,"