Zeeland neemt een grote Onderzoek export sloopkotters Zeeuws-Vlaanderen wil nu een lager toltarief Ja moeder PZC De krant 5 weken voor 15 euro! Oud-eigenaren verrast door actie van Vrom-inspectie. 2 I Dinsdag 17 juni 2008 PZC MARLEEN BLOMMAERT 'Weet je, mam, je zou eens een make-over moeten laten doen!' T a moeder", uitgesproken op een valse toon, is bij ons een I beetje een gevleugelde uitspraak aan het worden. Het is I een parodie op de ideale zoon uit de reclame die verliefd .naar zijn moeder kijkt omdat die een blik tomatensoep open kan trekken. „Lekker, moeder." Mijn maag speelt acuut op bij zo'n scène waar zelfs Oedipus nog van zou blozen. Hoe anders zijn dochters en moeders. „Weet je, mam, je zou eens een make-over moeten laten doen!", zegt mijn puber terwijl ze in haar pyjama met onge kamde haren achter de computer hangt. Mijn ogen worden groot en ik kan de neiging om naar de reden te vragen nog net onderdrukken. De weg naar vol wassenheid van de dochter gaat gepaard met het vermoorden van het beeld van de alwetende moeder. Nou is dat ook wel goed, want alwetend is nie mand, dus zelfs wij niet, dames. Dat ze zich afzetten, kan ik ook nog wel begrijpen, maar waar om dat op elk detail betrekking moet hebben, is mij een raad sel. Van het T-shirtje tot het doucheputje, van de kam tot de jam, van een inktpatroon tot 'nou gewoon', van het brood tot naar ik vrees, de dood. Alles leent zich blijkbaar voor weer stand en verzet. Het ergste is wanneer manlief na zo'n conflict mij er fijntjes op wijst dat ik wat meer relaxed moet zijn. Relaxed is zo'n zwaar overschatte eigenschap van mannen. Mannen zijn zóóó relaxed: daarom geeft de Hartstichting nu ook instructies hoe mannen voetbal moeten kijken. De check of de gymspullen ge wassen zijn, het huiswerk gemaakt is, het kadootje gekocht is, het kaartje gekocht is, is werk voor die neurotische soort, de vrouw. „Een make-over...", bries ik nog na in gedachten. „Re lax...", dreunt het na. Misschien moet ik wat vaker voetbal kij ken. COLOFON Directeur/uitgever Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Redactie Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315600 E-mail: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Buitenruststraat 18, Middelburg Postbus 8070, 4330 EB Middelburg Tel: 0118-493000 Redactie Bevelanden-Tholen Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315670 Redactie Zeeuws-Vlaanderen Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen Tel: 0115-645769 Postbus 145, 4530 AC Terneuzen, Redactie Schouwen-Duiveland Grachtweg 23a, Zierikzee postbus 80, 4300 AB Zierikzee Tel: 0111-454651 Advertenties Verkoopteam Zeeland Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529 E-mail: teamzeeland@pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer, Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend goed Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274 E-mail: segmentteam@pzc.nl Familieberichten Tel: 0800-8060 pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl Personeelsadvertenties Kleintjes 0900-5628 722 0900-6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Bel PZC Lezersservice 0800-0231 231 (gratis) Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda lezersservice@pzc.nl U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25) Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Wat levert de aankoop van de Westerscheldetunnel op? In elk geval niet een tunnel bij Sluiskil én een lager tolta rief. Nog even geduld. Minister Wouter Bos (Pv dA, Financiën) kondigde gisteren in de Tweede Kamer een brief aan over de verkoop van de aandelen van de Westerschelde tunnel aan de provincie Zeeland. Binnen twee weken meldt hij de details aan het parlement. Neemt de provincie alle rijksaandelen (95-4 procent) over en wordt zij daarmee enig aandeelhouder? Én hoeveel wordt er voor de aandelen betaald? Zolang de Kamerbrief er niet is, onthoudt de provincie zich van commentaar. Dus blijft nog ondui delijk hoe het aandelenpakket wordt gefinancierd. De aanleg van de tunnel heeft destijds ongeveer 750 miljoen euro gekost. Het Rijk wilde dat bedrag terugverdienen door dertig jaar lang tol te heffen. Inmiddels zijn daarvan vijfjaar ver streken. Dat betekent dat de reste rende aandelen nu ongeveer 625 miljoen euro waard zijn. Hoe gaat de provincie dat ophoesten? De Westerscheldetunnel wordt overgenomen om een tunnel bij Sluiskil te kunnen betalen. In de fi nanciering daarvan zit nu nog een gat van 75 miljoen euro. Met Bos' voorganger Gerrit Zalm is ooit af gesproken dat het 'overrendement' van de tol daarvoor mag worden gebruikt. Dat betekent alles boven een winst van 7,5 procent. De pro- ANALYSE door Ernst Jan Rozendaal vincie moet dat bedrag voorschie ten. Er is alleen één probleem: in de eerste vijfjaar heeft de Wester scheldetunnel bij lange na geen rendement van 7,5 procent ge haald. Er is dus (afgezien van de door het Rijk, het bedrijfsleven en Vlaanderen toegezegde budgetten) nog geen stuiver gespaard voor een tunnel bij Sluiskil. Zouden de aandelen van de Westerschelde tunnel in het bezit zijn van de pro- nu nog is op de aanlegkosten van de Sluiskiltunnel: de eerderge noemde 75 miljoen. Het Rijk steekt nu al 125 miljoen euro in de tunnel bij Sluiskil. Lo gisch dat Zalm er geen trek in had daar via een omweg nog eens 75 miljoen bij te leggen. Bos heeft geen enkele reden zich soepeler op te stellen. Als hij heel autorijdend Nederland tegen zich in het har nas jaagt met de accijns op benzi ne en diesel, dan kan hij het niet maken Zeeland een cadeautje van 75 miljoen te geven. Des te prangender wordt de vraag: hoe gaat de provincie dit allemaal betalen? Het lijkt erop dat Zeeland een hypotheek van 700 miljoen eu ro afsluit om een tunnel van 250 miljoen euro te kunen aanleggen. Wat staat er in het voorstel dat de provincie naar de Staten stuurt? Wordt er een konijn uit de hoge hoed getoverd? vincie, zo is de redenering in Mid delburg, dan kan genoegen wor den genomen met een lager rende ment dan 7,5 procent. Dat zou dé manier zijn om het geld voor de tunnel bij Sluiskil te vergaren. Zalm wilde daar niet aan. Zou het Rijk genoegen nemen met een ren dement van 6 procent, dan zou dat volgens hem een schadepost van 90 miljoen euro opleveren. Wat Zalm niet in zijn berekenin gen had meegenomen, was dat bij een snelle aanleg van de tunnel bij Sluiskil het verkeer in de Wester scheldetunnel flink toeneemt. Dat levert meer tol op. De provincie heeft die rekensom wel gemaakt. Het zou een winst opleveren van 25 miljoen euro. Maar dat bedrag is al versleuteld in het tekort dat er door Conny van Cremberghe De provincie heeft de aande lenruil met het Rijk nog niet eens rond of in Zeeuws-Vlaanderen beginnen zich bestuurders al te roeren om aan het toltarief te rommelen. De Ter- neuzense verkeerswethouder Co van Schaik wil samen met zijn col lega's uit Sluis en Hulst het college van Gedeputeerde Staten bewegen zo spoedig mogelijk het toltarief voor de Westerscheldetunnel voor Zeeuws-Vlamingen te verlagen. „Nu de tunnel Zeeuws wordt, krij gen we een Zeeuws platform om de tol ter discussie te stellen. Volle dig afschaffen zit er nog niet in, omdat we de tunnel bij Sluiskil willen. Een lager tarief hoeft voor de provincie geen nadelige gevol gen te hebben. Het tegendeel kan waar zijn. Meer gebruik leidt im mers tot meer opbrengsten." De verkeerswethouders vergade ren donderdag. De fractie Algemeen Belang/Groot Hulst dient deze maand een motie in tijdens de raadsvergadering. In die motie worden GS gemaand de tarieven voor de tunnel voor Zeeuws-Vlamingen naar beneden toe bij te stellen of helemaal af te schaffen. En dat terwijl andere partijen al 175 miljoen euro van dat bedrag voor hun rekening hebben geno men. Er vanuit gaande dat de Wes terscheldetunnel nog steeds in der tig jaar kan worden afbetaald uit de tolopbrengsten en dat er vanuit de Sluiskiltunnel inderdaad meer auto's doorheen rijden, dan res teert in 2033 nog altijd een gat van 50 miljoen euro. Tenzij natuurlijk de tolperiode wordt verlengd of de tol wordt ver hoogd. Ooit overwoog de provin cie een tolperiode van vijftig jaar, maar die variant is allang uit beeld verdwenen. Niets wijst erop dat die weer op tafel komt. Een verhoging van de toltarieven met meer dan de inflatie lijkt hele maal onbespreekbaar. Het nieuws dat de tunnel in Zeeuwse handen komt, heeft gisteren meteen weer de roep aangewakkerd om verla ging of zelfs afschaffing van de tol in de Westerscheldetunnel. Uit het bovenstaande mag worden af geleid dat die hoop ijdel is. Dat is al wrang genoeg. Verhoging van de tol zou politieke zelfmoord be tekenen. Dat worden dus nog twee span nende weken. Wat staat er in de brief van Bos en wat staat er in het voorstel dat de provincie naar de Staten stuurt? Wordt er een ko nijn uit de hoge hoed getoverd? Dat moet haast wel. Want zelfs als de financiering van de tunnel bij Sluiskil rond is en zelfs als er snel met de aanleg kan worden begon nen, dan blijft het lastig uit te leg gen dat daarvoor zo'n hoge hypo theek moet worden afgesloten. Nog even geduld, dan weten we het. Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Naam voorletters -m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. RekeningnummerHandtekening •De P2C gaaf 'örgviilaig órvmèt pefsbeftsgègevens. In het colofon trefi u|nacfere informatie door Harmen van der Werf VLISSINGEN - De Vrom-inspectie stelt een onderzoek in naar de ex port van begin dit jaar gesaneerde viskotters voor sloop in België en Denemarken. Volgens de inspectie zou niet voldaan zijn aan de Euro pese Verordening Overbrenging Af valstoffen. Op grond van die verordening.had den de vissers moeten melden dat zij hun schepen naar een buiten landse sloper wilden brengen. De Vrom-inspectie had dan kunnen bekijken of er geen gevaarlijke af valstoffen in zaten en of ze bij een goedgekeurd bedrijf zouden wor den gesloopt. Hierop wordt streng gelet, zeker sinds de affaire rond de Otapan. Dat schip bleek op weg van Amsterdam naar een Turkse sloper veel meer asbest te bevatten dan Vrom had opgegeven. Vier kotters van de Vlissings-Arne- muidse vloot zijn gesloopt bij Van Heyghen Recycling in Gent. De ei genaren zijn door de Vrom-inspec tie voor het eerst benaderd in fe bruari, toen de schepen al weg wa ren. 'Stomverbaasd', was visser Lein de Nooijer. Het ministerie van Landbouw, dat subsidie voor de sanering gaf heeft vooraf niets laten weten. De sloper heeft dat evenmin gedaan. „Viskotters be vatten geen gevaarlijke afvalstof fen", aldus De Nooijer, „en Van Heyghen is een algemeen erkend sloopbedrijf Ik snap niet waar .Vrom mee bezig.is,"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 2