Over AOW ook belasting I 'Er moet iets gebeuren en wel zo snel mogelijk' Peter Bakker, voorzitter commissie 9KÈÊIÊÊÈÊÊÊÊKÊÊÊÈÊÊÊKÊÈ il?u5 J het rapport is amper droog, of alle partijen zijn al begonnen met prijs schieten. 'Grabbelen' en 'selectief winkelen' zijn de uitdrukkingen die het meest gebruikt worden. Dat beseft Peter Bakker zelf ook. Het is het noodlot van een com missie die niet is gevraagd om een deskundig oordeel te vellen, maar om een paar maanden rust in de politieke tent te brengen. Het scenario voor de komende maanden ziet er zo uit: het kabi net komt met een gematigd loven de reactie en omarmt enkele pun ten. De Tweede Kamerfracties van CDA, PvdA en CU herhalen hun bekende standpunten op de hoofd lijnen, maar omarmen zo onge Deeltijdbaan ook knelpunt arbeidsparticipatie PZC Dinsdag 17 juni 2008 1 1 Pensioenleeftijd EU Gemiddelde pensioenleeftijd per land in 2007 mannen België Denemarken ti 57,9 3 56,8 Duitsland Frankrijk 58,8 Groot-Brittannië ■63,8 Italië MHjüHMMHMl 58,4 I 57,2 Nederland _i 59,3 Oostenrijk IHHHHBHHHHRt159,6 i 56,4 Polen 57,0 l 56,2 Portugal IM i 64,2 61,4 Spanje ■1»—^ 62,6 Tsjechië 61,0 J57.2 EU-gemiddeld 60,7 i 59,4 infographic: JD bron: Eurostat Pensioenleeftijden elders In Duitsland wordt vanaf 2012 de pensioenleeftijd geleidelijk ver hoogd naar 67 jaar. In 2029 moet dat zijn bereikt. Werknemers die in 1947 zijn geboren zijn als eerste aan de beurt, in 2012 zullen ze een maand langer moeten werken. In Engeland wordt de pensioenleef tijd in stapjes verhoogd tot 68 jaar. De maatregel wordt in 2024 inge voerd, waarna de pensioenleeftijd over een periode van twintig jaar wordt verhoogd. De pensioenleeftijd in België ligt voor mannen op 65 jaar en voor vrouwen op 63. In 2010 wordt de pensioenleeftijd voor vrouwen op 65 jaar gezet. Plannen van de Franse president Sarkozy om de pensioenleeftijd aan te pakken hebben tot fel ver zet geleid. Hij wilde werknemers 41 jaar in plaats van 40 jaar laten werken voordat ze van een volledig pensioen kunnen genieten. In Noorwegen ligt de pensioenleef tijd al op 67. voor weigeren kunnen omhoog. Mensen stimuleren om door te werken tot hun 65ste, onder meer door een 'doorwerkbonus' voor oudere werknemers en pre miekortingen voor werkgevers die ouderen in dienst hebben. Deeltijdwerkers moeten meer uren werken. Flexibeler werktij den, aanpassing van heffingskor tingen voor gezinnen en betere naschoolse kinderopvang moe ten dit stimuleren. Er komt een landelijk dekkend netwerk van brede scholen, die van 7.00 uur tot 19.00 uur open zijn. Intensieve samenwerking tus sen vmbo en bedrijfsleven. Ook de doorstroming van vmbo naar mbo moet beter. Een Werkbudget voor ieder een. Bekostigd door werkgevers, werknemers, overheid en socia le partners. Met dit persoonsge bonden potje kan een werkne mer cursussen volgen, zijn inko men aanvullen bij deeltijdpen sioen of een periode overbrug gen tussen twee banen. ■Pjj Het hele rapport is na te lezen op: www.naareentoekomstdiewerkt.nl De commissie Bakker is in december 2007 inge steld om advies te ge ven hoe mensen meer en langer aan het werk blijven. In 2016 moet de arbeidsdeelna me in Nederland zijn gestegen van ruim 70 procent naar 80 pro cent van de beroepsbevolking. De belangrijkste aanbevelingen van de commissie om die doel stelling te bereiken op een rij: De huidige WW-verzekering maakt plaats voor een zogeheten 'Werkverzekering'. Een werkge ver moet zijn ontslagen werkne mers zes maanden doorbetalen - de 'transferperiode' - en begelei den naar ander werk. Daarna moet de hele sector een halfjaar meebetalen. Na het eerste jaar betaalt de gemeente en gaat de uitkering geleidelijk omlaag tot bijstandsniveau. De preventieve toets bij de rechter vervalt. De to tale duur is korter dan de WW. De AOW-leeftijd moet in 2040 uitkomen op 67 jaar. Daarvoor gaat vanaf 2016 de AOW-leeftijd elk jaar een maand omhoog. Mensen die na 1946 zijn geboren moeten vanaf 2011 geleidelijk aan ook belasting over hun AOW gaan betalen. De uitvoering van de reïnte gratie moet worden verbeterd: 400.000 mensen in bijstand, WAO en WW moeten binnen acht jaar aan werk worden gehol pen. Dat vergt vooral een regio nale aanpak. De subsidie voor het aannemen van langdurig werklozen komt bijvoorbeeld tij delijk terug. Iedereen die een halfjaar een uitkering heeft, moet aan het werk of vrijwilli gerswerk verrichten. Sancties veer dezelfde punten. Dan is het zomervakantie en kun nen de begrotingen van de ver schillende ministeries voor Prins jesdag worden geschreven, waarin stukjes van 'Bakker' worden mee genomen. De rest van de discussie is onoplosbaar en wordt dus door geschoven naar de volgende kabi netsformatie. De vakbeweging blijft een beetje mokken, maar is allang blij dat het ergste onheil is afgewend. Ook de werkgevers likken hun wonden: het kroonjuweel van het soepeler ontslagrecht ontglipt hen op nieuw, maar zij krijgen ook al die onduidelijke extra zaken niet op hun bord geschoven. De commissie Bakker ziet vijf knelpunten op de arbeidsmarkt waardoor onvoldoende mensen aan het werk zijn: 900.000 mensen staan onvrij willig aan de kant. Dat zijn men sen in de WW, bijstand, WAO, maar ook mensen zonder uitke ring. We werken vooral in (kleine) deeltijdbanen, dat betreft vooral vrouwen. Nederland werkt daar door te weinig in vergelijking met omringende landen. De arbeidsmarkt voor oude ren (55-plus) zit op slot. Het (beroeps)onderwijs sluit onvoldoende aan op de arbeids markt. De schooluitval is daarbij te hoog. Het aantal analfabeten (anderhalf miljoen) is te hoog. De inzetbaarheid van laag op geleiden en ouderen schiet te kort. Met een krimpende be roepsbevolking - in 2040 een miljoen werknemers minder - moet de arbeidsproductiviteit omhoog.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 11