Over
AOW ook
belasting
I
'Er moet iets gebeuren en wel zo snel mogelijk' Peter Bakker, voorzitter commissie
9KÈÊIÊÊÈÊÊÊÊKÊÊÊÈÊÊÊKÊÈ il?u5
J het rapport is amper droog, of alle
partijen zijn al begonnen met prijs
schieten. 'Grabbelen' en 'selectief
winkelen' zijn de uitdrukkingen
die het meest gebruikt worden.
Dat beseft Peter Bakker zelf ook.
Het is het noodlot van een com
missie die niet is gevraagd om een
deskundig oordeel te vellen, maar
om een paar maanden rust in de
politieke tent te brengen.
Het scenario voor de komende
maanden ziet er zo uit: het kabi
net komt met een gematigd loven
de reactie en omarmt enkele pun
ten. De Tweede Kamerfracties van
CDA, PvdA en CU herhalen hun
bekende standpunten op de hoofd
lijnen, maar omarmen zo onge
Deeltijdbaan
ook knelpunt
arbeidsparticipatie
PZC Dinsdag 17 juni 2008 1 1
Pensioenleeftijd EU
Gemiddelde pensioenleeftijd
per land in 2007
mannen
België
Denemarken
ti 57,9
3 56,8
Duitsland
Frankrijk
58,8
Groot-Brittannië
■63,8
Italië
MHjüHMMHMl 58,4
I 57,2
Nederland
_i 59,3
Oostenrijk
IHHHHBHHHHRt159,6
i 56,4
Polen
57,0
l 56,2
Portugal
IM
i 64,2
61,4
Spanje
■1»—^ 62,6
Tsjechië
61,0
J57.2
EU-gemiddeld
60,7
i 59,4
infographic: JD bron: Eurostat
Pensioenleeftijden elders
In Duitsland wordt vanaf 2012 de
pensioenleeftijd geleidelijk ver
hoogd naar 67 jaar. In 2029 moet
dat zijn bereikt. Werknemers die in
1947 zijn geboren zijn als eerste
aan de beurt, in 2012 zullen ze
een maand langer moeten werken.
In Engeland wordt de pensioenleef
tijd in stapjes verhoogd tot 68 jaar.
De maatregel wordt in 2024 inge
voerd, waarna de pensioenleeftijd
over een periode van twintig jaar
wordt verhoogd.
De pensioenleeftijd in België ligt
voor mannen op 65 jaar en voor
vrouwen op 63. In 2010 wordt de
pensioenleeftijd voor vrouwen op
65 jaar gezet.
Plannen van de Franse president
Sarkozy om de pensioenleeftijd
aan te pakken hebben tot fel ver
zet geleid. Hij wilde werknemers
41 jaar in plaats van 40 jaar laten
werken voordat ze van een volledig
pensioen kunnen genieten.
In Noorwegen ligt de pensioenleef
tijd al op 67.
voor weigeren kunnen omhoog.
Mensen stimuleren om door
te werken tot hun 65ste, onder
meer door een 'doorwerkbonus'
voor oudere werknemers en pre
miekortingen voor werkgevers
die ouderen in dienst hebben.
Deeltijdwerkers moeten meer
uren werken. Flexibeler werktij
den, aanpassing van heffingskor
tingen voor gezinnen en betere
naschoolse kinderopvang moe
ten dit stimuleren. Er komt een
landelijk dekkend netwerk van
brede scholen, die van 7.00 uur
tot 19.00 uur open zijn.
Intensieve samenwerking tus
sen vmbo en bedrijfsleven. Ook
de doorstroming van vmbo naar
mbo moet beter.
Een Werkbudget voor ieder
een. Bekostigd door werkgevers,
werknemers, overheid en socia
le partners. Met dit persoonsge
bonden potje kan een werkne
mer cursussen volgen, zijn inko
men aanvullen bij deeltijdpen
sioen of een periode overbrug
gen tussen twee banen.
■Pjj Het hele rapport is na te lezen op:
www.naareentoekomstdiewerkt.nl
De commissie Bakker is
in december 2007 inge
steld om advies te ge
ven hoe mensen meer
en langer aan het werk blijven.
In 2016 moet de arbeidsdeelna
me in Nederland zijn gestegen
van ruim 70 procent naar 80 pro
cent van de beroepsbevolking.
De belangrijkste aanbevelingen
van de commissie om die doel
stelling te bereiken op een rij:
De huidige WW-verzekering
maakt plaats voor een zogeheten
'Werkverzekering'. Een werkge
ver moet zijn ontslagen werkne
mers zes maanden doorbetalen -
de 'transferperiode' - en begelei
den naar ander werk. Daarna
moet de hele sector een halfjaar
meebetalen. Na het eerste jaar
betaalt de gemeente en gaat de
uitkering geleidelijk omlaag tot
bijstandsniveau. De preventieve
toets bij de rechter vervalt. De to
tale duur is korter dan de WW.
De AOW-leeftijd moet in 2040
uitkomen op 67 jaar. Daarvoor
gaat vanaf 2016 de AOW-leeftijd
elk jaar een maand omhoog.
Mensen die na 1946 zijn geboren
moeten vanaf 2011 geleidelijk
aan ook belasting over hun
AOW gaan betalen.
De uitvoering van de reïnte
gratie moet worden verbeterd:
400.000 mensen in bijstand,
WAO en WW moeten binnen
acht jaar aan werk worden gehol
pen. Dat vergt vooral een regio
nale aanpak. De subsidie voor
het aannemen van langdurig
werklozen komt bijvoorbeeld tij
delijk terug. Iedereen die een
halfjaar een uitkering heeft,
moet aan het werk of vrijwilli
gerswerk verrichten. Sancties
veer dezelfde punten.
Dan is het zomervakantie en kun
nen de begrotingen van de ver
schillende ministeries voor Prins
jesdag worden geschreven, waarin
stukjes van 'Bakker' worden mee
genomen. De rest van de discussie
is onoplosbaar en wordt dus door
geschoven naar de volgende kabi
netsformatie.
De vakbeweging blijft een beetje
mokken, maar is allang blij dat het
ergste onheil is afgewend. Ook de
werkgevers likken hun wonden:
het kroonjuweel van het soepeler
ontslagrecht ontglipt hen op
nieuw, maar zij krijgen ook al die
onduidelijke extra zaken niet op
hun bord geschoven.
De commissie Bakker ziet vijf
knelpunten op de arbeidsmarkt
waardoor onvoldoende mensen
aan het werk zijn:
900.000 mensen staan onvrij
willig aan de kant. Dat zijn men
sen in de WW, bijstand, WAO,
maar ook mensen zonder uitke
ring.
We werken vooral in (kleine)
deeltijdbanen, dat betreft vooral
vrouwen. Nederland werkt daar
door te weinig in vergelijking
met omringende landen.
De arbeidsmarkt voor oude
ren (55-plus) zit op slot.
Het (beroeps)onderwijs sluit
onvoldoende aan op de arbeids
markt. De schooluitval is daarbij
te hoog. Het aantal analfabeten
(anderhalf miljoen) is te hoog.
De inzetbaarheid van laag op
geleiden en ouderen schiet te
kort. Met een krimpende be
roepsbevolking - in 2040 een
miljoen werknemers minder -
moet de arbeidsproductiviteit
omhoog.