Acties in het streekvervoer voortgezet Alcoholslot accepteert van drinker geen slok te veel Chauffeurs zetten acties voort in afwachting van nieuwe cao. Proefpersoon Roelof Scholtanus: systeem zo goed als waterdicht. DEN HAAG - De chauffeurs in het streekvervoer zetten hun acties voort. Ze rijden alleen van 7 tot 9 uur en van 16 tot 19 uur, maar de rest van de dag wordt er gestaakt. De chauffeurs willen eerst extra geld van staatssecretaris Huizinga (Openbaar Vervoer) zodat de ver voersbedrijven de nieuwe cao kun nen bekostigen waarover gister middag een akkoord onder voorbe houd werd bereikt. Hoeveel extra geld de bedrijven van de overheid nodig hebben, wil len zij niet zeggen. FNV-bestuur- der Janny Koppens: „De werkge vers willen dat ook ons niet vertel len. Maar dit jaar heeft het kabinet 21 miljoen euro bezuinigd op de bijdrage voor het streekvervoer. Als Huizinga dat compenseert, hebben we misschien een cao en kunnen wij stoppen met de sta king." Huizinga zei donderdag een financieel duwtje in de rug voor het streekvervoer te overwegen om een einde te maken aan de sta king. Zij voert daarover overleg met de negentien provincies en stadsregio's die opdrachtgever zijn van de busbedrijven. 1*^ Tijdens de spits wordt er vanaf vandaag weer gereden in het streekvervoer. De chauffeurs staken hun acties na het bereiken van een nieuw cao. Huizinga komt niet zelf met een zak geld bemiddelen, benadrukt haar woordvoerder. Zij wil dat nu de provincies en stadsregio's over de brug komen en laat de mogelijk heid open dat ze het geld later bij past. Het akkoord onder voorbehoud dat vakbonden en busbedrijven gisteren laat in de middag bereik ten, geldt met terugwerkende kracht voor anderhalf jaar, tot juli 2009. Volgens het akkoord krijgen de chauffeurs er 3,5 procent loon bij vanaf 1 januari 2008 en nog eens 2 procent in januari 2009. De cao zou per 1 juli dan weer aflo pen. De werkgevers hebben vrijwel niets binnengehaald in de onder handelingen. Zij wilden de produc tiviteit verhogen door de doorbe taalde pauzes van chauffeurs te hal veren. Dat is van tafel. Wel heb ben de busbedrijven via de staking van hun chauffeurs bereikt dat staatssecretaris Huizinga nu onder druk staat om hen extra geld toe te schuiven. De cao Openbaar Ver voer geldt voor 13.000 werkne mers. Reizigersvereniging Rover is blij dat er flinke stappen vooruit zijn gezet bij de oplossing van het con flict. De club betreurt het dat de ac ties deels worden voortgezet om dat ook buiten de spitsuren veel reizigers nadeel ondervinden van het ontbreken van de bus. Rover hoopt dat werkgevers, bonden en politici nu alles op alles zetten om de problemen op te lossen. MIDDELBURG - Een Molukse voetbalselectie is gisteren in Middelburg gearriveerd. Het team bestaat uit zowel moslims als christenen en moet beide geloofsgroepen dichter bij elkaar brengen. De Middelburgse voetbalver eniging Jong Ambon is gastheer van het elftal. Jong Am- bon viert dit jaar het vijftigjarig jubileum. De gasten zul len ten minste drie wedstrijden spelen, waarvan een te gen Jong Ambon. De Molukse voetballers zijn tot 29 juni in Nederland. Een delegatie van Jong Ambon reist met het team mee naar de Molukken. Door conflicten tussen moslims en christenen zijn sinds 1999 op de In donesische eilandengroep vele duizenden doden geval len. Het bezoek aan Nederland moet aantonen dat 'sport een uitermate belangrijke rol speelt in het proces van verzoening en wederopbouw', zo stelt Jong Ambon. foto Lex de Meester spectrum pagina 2 en 3: 50 jaar Jong Ambon, Een jeugd- team, dat zou niet gek wezen STRAATEN KOLLUMERZWAAG - Roelof Scho tanus (19) uit Kollumerzwaag is weer eigen baas. Na twee maan den rondrijden met een alcohol- slot, werd het apparaat deze week weer uit zijn Audi A3 gehaald. Hij en 79 andere Friezen waren geko zen uit duizend kandidaten, die al dan niet gelokt waren door de ver goeding van 400 euro. De keus viel op Friesland omdat daar rela tief veel ongelukken gebeuren waarbij drank in het spel is. Na het uitlezen van de harde schij ven van de apparaten, bepaalt het ministerie of het slot wordt inge voerd. Minister Eurlings (Verkeer) wil dat dit volgend jaar het geval is. In de Verenigde Staten, Canada en Zweden wordt het slot al met succes wordt toegepast. Uit de Friese proef moet blijken of het slot past in de Nederlandse praktijk, en aan welke eisen bedrij ven moeten voldoen die de start onderbreker inbouwen. De proefpersonen testten twee ty pen: de draadloze Marelko en de Drager, die met een draad vastzit aan het moederbord. Beide wor den ingebouwd in het dashboard, zoals een carkit voor een telefoon. Schotanus' ervaringen waren geen onverdeeld succes. „Het ding ging in het begin drie keer stuk", zegt hij. De slang waar door geademd moest worden, bleek verstopt. Een fabrieksfout, werd gezegd. Schotanus ergerde zich het meest aan het wachten. „Elke keer als ik wilde wegrijden, moest ik blazen. Het apparaat heeft dan nog een mi- 'Eén fles bier kun je hebben. Een slok van de tweede en je kunt het schudden' nuut werk om te beslissen tussen pass of fail ('ga door', of'mislukt') en de auto vrij te geven. Als je 's ochtends haast hebt, kan dat be hoorlijk irritant zijn." Hij nam de ze week dan ook zonder pijn af scheid van het ding. De vergoeding van 400 euro is niet mis, vindt Schotanus, maar hij gaf zich vooral op omdat hij wilde testen of het slot zo goed werkt als beweerd. Daarvan is hij nu overtuigd. „Het systeem is zo goed als waterdicht. Verdomd las tig voor de gek te houden." Ook tij dens het rijden vroeg het apparaat je soms opnieuw te blazen. Roelof hoorde bij de groep die de draadloze Marelko uitprobeerde. Leuk, vond hij. „Dat ding kon je ge woon meenemen de kroeg in. Een flesje bier kon je precies hebben. Een dikke slok van het tweede en je kon het schudden." Bij een alco holpromillage van meer dan 0,2 kan de auto niet gestart worden. Dat merkte hij na een feestje van zijn oom. Toen hij naar huis wil de, bleek hij net over de grens te zijn gegaan. „Dat accepteerde het ding niet. Dan besef je wel dat dit een goede oplossing kan zijn." Roelof ondervond ook wat het be grip restalcohol inhoudt. Regelma tig kon hij op de dag na een feestje pas om twee uur 's middags de au to starten. „Alleen na een groot bord eten lukte het ook wel eens een uurtje eerder." PETER JJJ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 4