Acties in het
streekvervoer
voortgezet
Alcoholslot accepteert van
drinker geen slok te veel
Chauffeurs zetten acties
voort in afwachting van
nieuwe cao.
Proefpersoon Roelof
Scholtanus: systeem zo
goed als waterdicht.
DEN HAAG - De chauffeurs in het
streekvervoer zetten hun acties
voort. Ze rijden alleen van 7 tot 9
uur en van 16 tot 19 uur, maar de
rest van de dag wordt er gestaakt.
De chauffeurs willen eerst extra
geld van staatssecretaris Huizinga
(Openbaar Vervoer) zodat de ver
voersbedrijven de nieuwe cao kun
nen bekostigen waarover gister
middag een akkoord onder voorbe
houd werd bereikt.
Hoeveel extra geld de bedrijven
van de overheid nodig hebben, wil
len zij niet zeggen. FNV-bestuur-
der Janny Koppens: „De werkge
vers willen dat ook ons niet vertel
len. Maar dit jaar heeft het kabinet
21 miljoen euro bezuinigd op de
bijdrage voor het streekvervoer.
Als Huizinga dat compenseert,
hebben we misschien een cao en
kunnen wij stoppen met de sta
king." Huizinga zei donderdag een
financieel duwtje in de rug voor
het streekvervoer te overwegen
om een einde te maken aan de sta
king. Zij voert daarover overleg
met de negentien provincies en
stadsregio's die opdrachtgever zijn
van de busbedrijven.
1*^ Tijdens de spits wordt er vanaf
vandaag weer gereden in het
streekvervoer. De chauffeurs
staken hun acties na het
bereiken van een nieuw cao.
Huizinga komt niet zelf met een
zak geld bemiddelen, benadrukt
haar woordvoerder. Zij wil dat nu
de provincies en stadsregio's over
de brug komen en laat de mogelijk
heid open dat ze het geld later bij
past.
Het akkoord onder voorbehoud
dat vakbonden en busbedrijven
gisteren laat in de middag bereik
ten, geldt met terugwerkende
kracht voor anderhalf jaar, tot juli
2009. Volgens het akkoord krijgen
de chauffeurs er 3,5 procent loon
bij vanaf 1 januari 2008 en nog
eens 2 procent in januari 2009. De
cao zou per 1 juli dan weer aflo
pen.
De werkgevers hebben vrijwel
niets binnengehaald in de onder
handelingen. Zij wilden de produc
tiviteit verhogen door de doorbe
taalde pauzes van chauffeurs te hal
veren. Dat is van tafel. Wel heb
ben de busbedrijven via de staking
van hun chauffeurs bereikt dat
staatssecretaris Huizinga nu onder
druk staat om hen extra geld toe
te schuiven. De cao Openbaar Ver
voer geldt voor 13.000 werkne
mers.
Reizigersvereniging Rover is blij
dat er flinke stappen vooruit zijn
gezet bij de oplossing van het con
flict. De club betreurt het dat de ac
ties deels worden voortgezet om
dat ook buiten de spitsuren veel
reizigers nadeel ondervinden van
het ontbreken van de bus. Rover
hoopt dat werkgevers, bonden en
politici nu alles op alles zetten om
de problemen op te lossen.
MIDDELBURG - Een Molukse voetbalselectie is gisteren
in Middelburg gearriveerd. Het team bestaat uit zowel
moslims als christenen en moet beide geloofsgroepen
dichter bij elkaar brengen. De Middelburgse voetbalver
eniging Jong Ambon is gastheer van het elftal. Jong Am-
bon viert dit jaar het vijftigjarig jubileum. De gasten zul
len ten minste drie wedstrijden spelen, waarvan een te
gen Jong Ambon. De Molukse voetballers zijn tot 29
juni in Nederland. Een delegatie van Jong Ambon reist
met het team mee naar de Molukken. Door conflicten
tussen moslims en christenen zijn sinds 1999 op de In
donesische eilandengroep vele duizenden doden geval
len. Het bezoek aan Nederland moet aantonen dat
'sport een uitermate belangrijke rol speelt in het proces
van verzoening en wederopbouw', zo stelt Jong Ambon.
foto Lex de Meester
spectrum pagina 2 en 3: 50 jaar Jong Ambon, Een jeugd-
team, dat zou niet gek wezen
STRAATEN
KOLLUMERZWAAG - Roelof Scho
tanus (19) uit Kollumerzwaag is
weer eigen baas. Na twee maan
den rondrijden met een alcohol-
slot, werd het apparaat deze week
weer uit zijn Audi A3 gehaald. Hij
en 79 andere Friezen waren geko
zen uit duizend kandidaten, die al
dan niet gelokt waren door de ver
goeding van 400 euro. De keus
viel op Friesland omdat daar rela
tief veel ongelukken gebeuren
waarbij drank in het spel is.
Na het uitlezen van de harde schij
ven van de apparaten, bepaalt het
ministerie of het slot wordt inge
voerd. Minister Eurlings (Verkeer)
wil dat dit volgend jaar het geval
is. In de Verenigde Staten, Canada
en Zweden wordt het slot al met
succes wordt toegepast.
Uit de Friese proef moet blijken of
het slot past in de Nederlandse
praktijk, en aan welke eisen bedrij
ven moeten voldoen die de start
onderbreker inbouwen.
De proefpersonen testten twee ty
pen: de draadloze Marelko en de
Drager, die met een draad vastzit
aan het moederbord. Beide wor
den ingebouwd in het dashboard,
zoals een carkit voor een telefoon.
Schotanus' ervaringen waren geen
onverdeeld succes. „Het ding ging
in het begin drie keer stuk", zegt
hij. De slang waar door geademd
moest worden, bleek verstopt. Een
fabrieksfout, werd gezegd.
Schotanus ergerde zich het meest
aan het wachten. „Elke keer als ik
wilde wegrijden, moest ik blazen.
Het apparaat heeft dan nog een mi-
'Eén fles bier kun je hebben.
Een slok van de tweede en
je kunt het schudden'
nuut werk om te beslissen tussen
pass of fail ('ga door', of'mislukt')
en de auto vrij te geven. Als je 's
ochtends haast hebt, kan dat be
hoorlijk irritant zijn." Hij nam de
ze week dan ook zonder pijn af
scheid van het ding.
De vergoeding van 400 euro is
niet mis, vindt Schotanus, maar
hij gaf zich vooral op omdat hij
wilde testen of het slot zo goed
werkt als beweerd. Daarvan is hij
nu overtuigd. „Het systeem is zo
goed als waterdicht. Verdomd las
tig voor de gek te houden." Ook tij
dens het rijden vroeg het apparaat
je soms opnieuw te blazen.
Roelof hoorde bij de groep die de
draadloze Marelko uitprobeerde.
Leuk, vond hij. „Dat ding kon je ge
woon meenemen de kroeg in. Een
flesje bier kon je precies hebben.
Een dikke slok van het tweede en
je kon het schudden." Bij een alco
holpromillage van meer dan 0,2
kan de auto niet gestart worden.
Dat merkte hij na een feestje van
zijn oom. Toen hij naar huis wil
de, bleek hij net over de grens te
zijn gegaan. „Dat accepteerde het
ding niet. Dan besef je wel dat dit
een goede oplossing kan zijn."
Roelof ondervond ook wat het be
grip restalcohol inhoudt. Regelma
tig kon hij op de dag na een feestje
pas om twee uur 's middags de au
to starten. „Alleen na een groot
bord eten lukte het ook wel eens
een uurtje eerder."
PETER JJJ