Dow wijzigt doel
Mecom
verwerpt
kritiek
Topman reageert op
brief hoofdredacties
Wegener-dagbladen.
Dure brandstof drukt
Europese autoverkoop
BrusseE verbiedt
tonijnvisserij
Concern wil laatste deel
van Mosselbanken
reserveren voor chemie.
JobTrack.nl
PZC Zaterdag 14 juni 2008 1 1
APELDOORN - Topman David Mont
gomery van de Britse investerings
maatschappij Mecom verwerpt de
kritiek op de hoge rendementsei
sen bij de Wegener-kranten, waar
onder de PZC. Hij is niet geschokt
door de kritische brief die hij deze
week kreeg van zeven hoofdredac
teuren van de regionale kranten
van Wegener. „Ik ben blij met
feedback, ook als die pittig is ver
woord", aldus Montgomery, die de
kritiek deels terugkaatst.
Volgens de hoofdredacties is er te
veel oog voor de aandeelhouders
en te weinig voor de abonnees en
het personeel. De rendementsei
sen zijn bovendien te stringent.
Volgens Montgomery hebben re
gionale uitgeverijen toekomst.
„Om die succesvol te laten zijn,
moeten we door een groot veran
deringsproces. Van uitgevers van
papieren kranten worden we be
drijven die nieuws op alle mogelij
ke manieren bij de mensen zullen
brengen. Ik begrijp best dat zo'n
omslag voor onrust kan zorgen."
Montgomery wijst de kritiek op
de financiële eisen af „Het rende
ment dat we vragen is niet door
ons bedacht, maar door Wegener
voorspeld toen we onderhandel
den over de overname. Als u zegt
dat er nu door die hoge eisen te
weinig middelen en mensen over
blijven, dan zeg ik dat de werk
maatschappijen dit zelf moeten op
lossen. Daar gaat Mecom niet over.
Als er mensen nodig zijn, moet je
ze inhuren. Het gaat er niet om
hoeveel middelen je hebt, maar
hoe je ze verstandig inzet."
BRUSSEL - De Europese autover
koop is in mei dit jaar met 7,8 pro
cent gedaald tot ruim 1,33 miljoen
voertuigen. Dit komt vooral door
de sterk gestegen brandstofprijzen.
Dat maakte de Europese organisa
tie van autofabrikanten Acea giste
ren bekend. In mei 2007 werden
nog 1,45 miljoen nieuwe auto's ver
kocht in de EU. Op vrijwel alle Eu
ropese markten nam de verkoop
af In Spanje ging de verkoop zelfs
met 24,3 procent omlaag en in Ita
lië met 17,6 procent. In Nederland
daarentegen ging de autoverkoop
met 9,1 procent omhoog.
BRUSSEL - De Europese Commissie
verbiedt vissers de rest van het
jaar om blauwvintonijn te vangen
in de Middelandse Zee en het oos
ten van de Atlantische Oceaan. De
reden is dat de vangstquota voor
2008 bijna bereikt zijn.
Vissers uit Cyprus, Frankrijk, Grie
kenland, Italië en Malta mogen de
ze vis vanaf 16 juni niet meer van
gen, Spanjaarden niet meer vanaf
23 juni. Het gaat om vissers die net
ten gebruiken voor de vangst. Zij
zijn goed voor 70 procent van de
totale blauwvintonijnvangst.
door Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - Op de Mosselbanken
moeten de komende jaren chemi
sche fabrieken verrijzen. Deze in
stallaties van Dow of verwante be
drijven moeten de positie van het
chemiebedrijf in Terneuzen verder
versterken.
Dit stelt Gerard van Harten, voor
zitter van de Raad van Bestuur
van Dow Benelux.
Volgens de Dow-topman wordt
hiermee het pad verlaten om op
de Mosselbanken logistieke bedrij
ven zich te laten vestigen en op
slagfaciliteiten aan te leggen. „Het
resterende deel van de Mosselban
ken moet verder ingevuld worden
met chemische bedrijvigheid", al
dus Van Harten.
De 145 hectare buitendijks land,
ooit de plek waar de familie Wis-
kerke uit Phillipine mosselen liet
verwateren, gold jarenlang als
Dows strategische grondreserve. In
de jaren negentig besloot het con
cern om de Mosselbanken toch
open te stellen voor bedrijvigheid.
Samen met het havenschap Zee
land Seaports (ZSP) werd het Va-
luepark Terneuzen opgericht en ge
zamenlijk gingen Dow en ZSP op
zoek naar bedrijven die zich op de
Mosselbanken zouden kunnen ves
tigen.
Die zoektocht bleek in eerste in
stantie niet gemakkelijk. Ook al,
omdat Dow de voorwaarde ge
steld had dat bedrijven die naast
Dow zouden neerstrijken voor het
chemiebedrijf een zekere meer
waarde moesten hebben. „We
zochten echt naar synergie", zegt
Van Harten.
Uiteindelijk kwamen Oiltanking
(opslag) en Bertschi (vervoerder)
op de Mosselbanken terecht. Bio-
füeling, een Spaans biobrandstof-
fenbedrijfi volgt in 2009 met op-
slag-en productiefaciliteiten. In
het belendende Valuepark streken
Katoennatie en Vos Logistics neer.
„Ogenschijnlijk lijken die bedrij
ven geen meerwaarde te hebben
voor Dow, maar dat is natuurlijk
niet waar. Als Oiltanking een reeks
opslagdepots bouwt, dan hoeven
wij dat niet meer te doen. Als logis
tieke bedrijven onze producten op
slaan en vervoeren hoeven wij dat
op ons eigen terrein ook niet meer
te doen. Per saldo hebben de in-
vsteringen door derden in het Va
luepark Dow miljoenen euro's be
spaard", legt Van Harten uit.
De Dow-manager verwacht dat de
hausse aan opslagbedrijven ten
einde is en dat de resterende gron
den een daadwerkelijke industriële
bestemming (chemie) krijgen.
De bouw van diverse opslagde-
pots en -tanks voor olie en ande
re brandstoffen heeft Dow Ter
neuzen uiteindelijk een miljoe
nenbesparing opgeleverd.
DEN HAAG - Uitbesteden van finan-
cieel-administratieve taken c
outsourcen - verliest aan populari
teit. Bedrijven zijn teleurgesteld
over de resultaten ervan en probe
ren liever zelf de eigen administra
tie efficiënter te maken. Dat stelt
detacheringsbedrijf DPA, dat zelf fi
nanciële specialisten verhuurt aan
bedrijven.
Volgens de onderzoekers is sprake
van een kentering in het denken
over outsourcen van financiële ta
ken, zoals registratie van verkopen.
Outsourcen blijkt lang niet zo effi
ciënt te zijn als eerst werd gedacht.
Uit het onderzoek blijkt dat 41 pro
cent van de grote ondernemingen
met meer dan 100 miljoen euro
omzet aan het reorganiseren is. In
85 procent van de gevallen wordt
er niet gedacht aan outsourcen,
maar proberen ondernemingen de
administratie zelf efficiënter te ma
ken om kosten te besparen. Twee
jaar geleden was uitbesteden voor
de helft van de ondernemingen
nog een serieuze optie.
't Betere werk!