Auto BMW rijdt zelf een rondje Zandvoort Een sportiever uiterlijk voor de Audi Proficiat! jr M Blik in het verleden: muis en bij PZC Vrijdag 13 juni 2008 49 <2SD Auöi Twin C#007/2008 Ons Audi team Bi! nummer 3 van de wereld! Voor het juiste onderhoud en de beste service gaat u naar: Vlissingen Tel. (0118) 424000 Ternauzén Tel. (0115)647333 Hulst Tel. (0114) 370100 ....wie anders „Overal afblijven", zegt de instructeur van BMW. „Oók van gas en rem." Daar valt mee te leven wanneer de zilvergrijze BMW 330i geheel zelfstandig het rechte stuk van het Zandvoortse circuit op accelereert. door Robbert Keegel Maar wanneer je denkt: 'nu remmen voor de Tarzanbocht' en hij wacht nog even, om dan iets te vroeg naar je smaak in te sturen, wordt het deksels moei lijk het ding zijn gang te laten gaan. Wel degelijk zit ik op de bestuur- dersplek van de 33oi, maar de ro botbesturing rijdt het hele circuit, met precies de goede rem en scha kelmomenten en nauwkeurig de 'ideale lijn' volgend die BMW-cou- reur Claudia Hürtgen naar ver luidt 's ochtends heeft ingepro- grammeerd. Dat heeft eigenlijk niet zij gedaan, maar de 33oi 'Track Trainer'. Met een tweevoudige en zeer nauwkeu rige (op de tien centimeter) GPS-navigatie heeft de boordcom puter precies vastgelegd welke 'lij nen' Claudia op het bekende cir cuit heeft gestuurd, en repeteert dat ideale traject zo vaak je maar wilt. Desnoods helemaal zonder mensen aan boord. Het systeem is bedacht als hulpje voor de geavanceerde rijvaardig- heidstrainingen die BMW in vele landen aanbiedt. Niet om als cou reur de ideale lijn van een ander over te nemen, maar om cursisten 'gevoel voor bochten' bij te breng BMW Track Trainer, een robotauto. en. Het meerijden in de robotauto is om de pers eens te laten zien hoe dat gaat. De echte cursus gaat in een BMW M3 met vergelijk bare apparatuur aan boord, die dan van een geheugenkaartje het rondje van Claudia overneemt, en de cursist met LED-projectie in de voorruit en trillers in het stuur cor rigeert als hij of zij van die lijn af wijkt. Doordat de presentatie nog al chaotisch verloopt heb ik maar één rondje (na de 'zonder handen' exercitie) om Claudia's lijn in de M3 te volgen, maar met mijn cir cuitervaring en de net opgedane kennis dat Claudia steevast wat eer der een bocht in wil sturen dan ik zelf gedaan zou hebben, knippe ren de LED's vrijwel niet. Je zou er de hele dag wel mee willen spelen. Natuurlijk heeft BMW dit abso luut zeer kostbare systeem niet al leen ontwikkeld om hun retrai ning wat aan te scherpen. Net als veel andere is het merk bezig zich voor te bereiden op een toe komst waarin allerlei rij-ingrepen van buitenaf opgelegd kunnen worden. Bij Volvo hebben we al auto's volautomatisch zien rem men, niet alleen voor voorliggers als deel van een intelligente cruise- Wie kent het verhaal van de bij, de wesp en de muis? Ze komen alle drie uit Italië en staan voor de re putatie die het land heeft op het gebied van klein vervoer. De Topolino (muis) is de eerste Fiat 500 die in 1936 op de markt kwam. De Vespa (wesp) is de beroemde trendy scooter uit de jaren vijftig en de Piaggio Ape (bij) is het aan doenlijke 3-wielige scooter-pickup- je uit diezelfde tijd. In Italië zijn ze nog volop in ge bruik. De Italiaanse supermini's van wel eer mogen zich ook in ons land verheugen in een toenemende be langstelling. Twee Piaggio's en een Topolino. foto Peter Lodewijks control, maar ook in stadsverkeer en voor een overstekende voetgan ger. Ook bij Volvo reden we al in een auto die zelf een uitwijkma noeuvre maakt om een slingeren de tegenligger te ontwijken. En het BMW-systeem maakt uiter aard deel uit van de studies naar vergelijkbare automatische piloten. Maar Claudia Hürtgen narijden op Zandvoort is gewoon léuker. door Robbert Keegel In het kader van de overweldi gende vernieuwingsdrift bij Audi, die leidt tot een sper vuur van facelifts en een bijna even hevige fusillade van nieuwe modellen, wekt een restyling en technische opwaardering van de A3 geen verbazing. Een neuscorrectie was sowieso welkom, want de grote grove grille die eerder moest zorgen voor een sportiever uiterlijk pakte juist bij de kleinste Audi, de A3, niet best uit. De niet eens zo ingrijpende, maar beslist weldadige neusretou- che geeft die enorme grille een pas sender Umfeld. Hij is niet kleiner geworden, maar lijkt dat wel. Het komt er op neer dat de A3 - en zijn vlottere broer S3 - een com pleet nieuwe neuspartij heeft ge kregen en die staat hem goed. De S3 heeft er nog wat extra tralies in zitten en zelfs die storen niet meer. Kennelijk heeft de heftig ge lauwerde stylist Walter de'Silva (die zijn hele carrière maar één echt mooie auto had gemaakt, de Alfa 156, totdat hij bij Audi de nieu we A4 en A5 mocht neerzetten) wat volk ingehuurd dat wél weet hoe je met zo'n grote voorkant moet omgaan. Karakteristiek bij Audi is tegen woordig ook de guirlande met LED's in de koplampen. Bij de A4/A5 vind ik het te veel kerstver siering, maar hier in de nieuwe Een aan de onderzijde afgeplat stuurtje van de Audi S3. foto GPD neus van de A3 is het een strakke streep met een hoek erin die func tioneel is. Zeven LED's als dagver lichting werken prima en maken ook meteen duidelijk dat er een Audi in je spiegels is verschenen. Buitenspiegels met geïntegreerde clignoteurs, gewijzigde deurkruk ken en een iets veranderde achter bumper met ook daar iets fraaiere lichten completeren de uiterlijke wijzigingen. Van binnen is het ook allemaal nóg wat mooier en beter afge werkt, zodat de A3 wat dat betreft zijn koppositie binnen het seg ment heeft versterkt. En zeker de sportstoelen in de S3 zijn perfect, maar de quasi-sportieve afplatting aan de onderkant van het verder lekkere sportstuur hoeft echt niet. Met de facelift kwamen ook wat technische lekkernijen. Een zeven- traps DSG-automaat met dubbele, maar nu droge koppeling, de S tro nie, is ontwikkeld voor de kleinere benzinemotoren. Vanwege de extra versnelling maakt hij die mo toren nog wat zuiniger, maar hij schakelt niet zo feilloos soepel als de zestraps S tronie (met de koppe lingen in een oliebad) van de zwaardere benzinemotoren en de diesels. Maar eens te meer blijkt dat die automaten met twee kop pelingen de toekomst hebben. Duur, maar zuinig en zowel zeer sportief als hoogst comfortabel. UT© POPPE vw.autopoppe.nl foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 51