Auto
BMW rijdt zelf een rondje Zandvoort
Een sportiever uiterlijk voor de Audi
Proficiat! jr
M
Blik in het verleden: muis en bij
PZC Vrijdag 13 juni 2008 49
<2SD
Auöi
Twin C#007/2008
Ons Audi team
Bi!
nummer 3 van de wereld!
Voor het juiste onderhoud en
de beste service gaat u naar:
Vlissingen
Tel. (0118) 424000
Ternauzén
Tel. (0115)647333
Hulst
Tel. (0114) 370100
....wie anders
„Overal afblijven", zegt de
instructeur van BMW. „Oók
van gas en rem." Daar valt
mee te leven wanneer de
zilvergrijze BMW 330i
geheel zelfstandig het rechte
stuk van het Zandvoortse
circuit op accelereert.
door Robbert Keegel
Maar wanneer je denkt:
'nu remmen voor de
Tarzanbocht' en hij
wacht nog even, om
dan iets te vroeg naar je smaak in
te sturen, wordt het deksels moei
lijk het ding zijn gang te laten
gaan.
Wel degelijk zit ik op de bestuur-
dersplek van de 33oi, maar de ro
botbesturing rijdt het hele circuit,
met precies de goede rem en scha
kelmomenten en nauwkeurig de
'ideale lijn' volgend die BMW-cou-
reur Claudia Hürtgen naar ver
luidt 's ochtends heeft ingepro-
grammeerd.
Dat heeft eigenlijk niet zij gedaan,
maar de 33oi 'Track Trainer'. Met
een tweevoudige en zeer nauwkeu
rige (op de tien centimeter)
GPS-navigatie heeft de boordcom
puter precies vastgelegd welke 'lij
nen' Claudia op het bekende cir
cuit heeft gestuurd, en repeteert
dat ideale traject zo vaak je maar
wilt. Desnoods helemaal zonder
mensen aan boord.
Het systeem is bedacht als hulpje
voor de geavanceerde rijvaardig-
heidstrainingen die BMW in vele
landen aanbiedt. Niet om als cou
reur de ideale lijn van een ander
over te nemen, maar om cursisten
'gevoel voor bochten' bij te breng
BMW Track Trainer, een robotauto.
en. Het meerijden in de robotauto
is om de pers eens te laten zien
hoe dat gaat. De echte cursus
gaat in een BMW M3 met vergelijk
bare apparatuur aan boord, die
dan van een geheugenkaartje het
rondje van Claudia overneemt, en
de cursist met LED-projectie in de
voorruit en trillers in het stuur cor
rigeert als hij of zij van die lijn af
wijkt. Doordat de presentatie nog
al chaotisch verloopt heb ik maar
één rondje (na de 'zonder handen'
exercitie) om Claudia's lijn in de
M3 te volgen, maar met mijn cir
cuitervaring en de net opgedane
kennis dat Claudia steevast wat eer
der een bocht in wil sturen dan ik
zelf gedaan zou hebben, knippe
ren de LED's vrijwel niet. Je zou er
de hele dag wel mee willen spelen.
Natuurlijk heeft BMW dit abso
luut zeer kostbare systeem niet al
leen ontwikkeld om hun retrai
ning wat aan te scherpen. Net als
veel andere is het merk bezig
zich voor te bereiden op een toe
komst waarin allerlei rij-ingrepen
van buitenaf opgelegd kunnen
worden. Bij Volvo hebben we al
auto's volautomatisch zien rem
men, niet alleen voor voorliggers
als deel van een intelligente cruise-
Wie kent het verhaal van
de bij, de wesp en de
muis? Ze komen alle
drie uit Italië en staan voor de re
putatie die het land heeft op het
gebied van klein vervoer.
De Topolino (muis) is de eerste
Fiat 500 die in 1936 op de markt
kwam.
De Vespa (wesp) is de beroemde
trendy scooter uit de jaren vijftig
en de Piaggio Ape (bij) is het aan
doenlijke 3-wielige scooter-pickup-
je uit diezelfde tijd.
In Italië zijn ze nog volop in ge
bruik.
De Italiaanse supermini's van wel
eer mogen zich ook in ons land
verheugen in een toenemende be
langstelling.
Twee Piaggio's en een Topolino. foto Peter Lodewijks
control, maar ook in stadsverkeer
en voor een overstekende voetgan
ger. Ook bij Volvo reden we al in
een auto die zelf een uitwijkma
noeuvre maakt om een slingeren
de tegenligger te ontwijken. En
het BMW-systeem maakt uiter
aard deel uit van de studies naar
vergelijkbare automatische piloten.
Maar Claudia Hürtgen narijden op
Zandvoort is gewoon léuker.
door Robbert Keegel
In het kader van de overweldi
gende vernieuwingsdrift bij
Audi, die leidt tot een sper
vuur van facelifts en een bijna
even hevige fusillade van nieuwe
modellen, wekt een restyling en
technische opwaardering van de
A3 geen verbazing.
Een neuscorrectie was sowieso
welkom, want de grote grove grille
die eerder moest zorgen voor een
sportiever uiterlijk pakte juist bij
de kleinste Audi, de A3, niet best
uit. De niet eens zo ingrijpende,
maar beslist weldadige neusretou-
che geeft die enorme grille een pas
sender Umfeld. Hij is niet kleiner
geworden, maar lijkt dat wel.
Het komt er op neer dat de A3 -
en zijn vlottere broer S3 - een com
pleet nieuwe neuspartij heeft ge
kregen en die staat hem goed. De
S3 heeft er nog wat extra tralies in
zitten en zelfs die storen niet
meer. Kennelijk heeft de heftig ge
lauwerde stylist Walter de'Silva
(die zijn hele carrière maar één
echt mooie auto had gemaakt, de
Alfa 156, totdat hij bij Audi de nieu
we A4 en A5 mocht neerzetten)
wat volk ingehuurd dat wél weet
hoe je met zo'n grote voorkant
moet omgaan.
Karakteristiek bij Audi is tegen
woordig ook de guirlande met
LED's in de koplampen. Bij de
A4/A5 vind ik het te veel kerstver
siering, maar hier in de nieuwe
Een aan de onderzijde afgeplat stuurtje van de Audi S3. foto GPD
neus van de A3 is het een strakke
streep met een hoek erin die func
tioneel is. Zeven LED's als dagver
lichting werken prima en maken
ook meteen duidelijk dat er een
Audi in je spiegels is verschenen.
Buitenspiegels met geïntegreerde
clignoteurs, gewijzigde deurkruk
ken en een iets veranderde achter
bumper met ook daar iets fraaiere
lichten completeren de uiterlijke
wijzigingen.
Van binnen is het ook allemaal
nóg wat mooier en beter afge
werkt, zodat de A3 wat dat betreft
zijn koppositie binnen het seg
ment heeft versterkt. En zeker de
sportstoelen in de S3 zijn perfect,
maar de quasi-sportieve afplatting
aan de onderkant van het verder
lekkere sportstuur hoeft echt niet.
Met de facelift kwamen ook wat
technische lekkernijen. Een zeven-
traps DSG-automaat met dubbele,
maar nu droge koppeling, de S tro
nie, is ontwikkeld voor de kleinere
benzinemotoren. Vanwege de
extra versnelling maakt hij die mo
toren nog wat zuiniger, maar hij
schakelt niet zo feilloos soepel als
de zestraps S tronie (met de koppe
lingen in een oliebad) van de
zwaardere benzinemotoren en de
diesels. Maar eens te meer blijkt
dat die automaten met twee kop
pelingen de toekomst hebben.
Duur, maar zuinig en zowel zeer
sportief als hoogst comfortabel.
UT© POPPE
vw.autopoppe.nl
foto GPD