Allt©
Dieselen met een A-label
500.000
Nog even
en dan dan staat de teller op
PZC Vrijdag 13 juni 2008 47
Zuinigheid is troef. Wie,
zoals Fiat, altijd al kleine en
dus zuinige auto's bouwde,
heeft dan een streepje voor.
Dat bewijst onder meer de
Bravo 1,6 multi-jet eco.
door Robbert Keegel
Wie als specialist in
kleine auto's altijd
al zuinige karretjes
bouwde, heeft min
der moeite aan de steeds strengere
milieueisen te voldoen.
Fiat is natuurlijk zo'n specialist bij
uitstek en toont trots de resultaten
als milieukampioen. Natuurlijk is
dat een beetje opportunistisch,
maar geef het bedrijf eens ongelijk.
Een merk als Porsche moet rare
strapatsen uithalen, zoals eventjes
het Volkswagen-concern opkopen,
om tot een zelfs voor de strenge
Amerikanen aanvaardbaar gemid
deld brandstofverbruik van alle
producten te komen.
Overigens is het halen van die ca-
fe-cijfers (corporate average fuel
economy) niet de enige drijfveer
van die geruchtmakende overna
me-actie. Puur financieel-econo-
misch werd die immers ook wen
selijk gevonden door de eigenaars
van Porsche.
Fiat intussen, vindt het allemaal
prachtig. Niet alleen zijn ze met
hun ruime Braziliaanse ervaring
technisch helemaal klaar om al
hun auto's op welk willekeurig mi
lieuvriendelijk mengsel van tradi
tionele benzine en bio-alcohol dan
ook te laten lopen. Maar ze zijn
door de traditioneel extreem hoge
benzineprijzen in vaderland Italië
al vele decennia gedwongen zuini
ge auto's te ontwerpen. Een erva
ring waar ze nu de vruchten van
plukken.
Trots meldt Fiat dat ze van de tien
grootste autofabrikanten in Euro
pa de laagste gemiddelde Co2-uit-
stoot hebben van de auto's die in
2007 werden verkocht. Dat komt
dan op 137,3 g/kg. En of koolzuur
gas nu wel of niet de menselijke
bijdrage vormt aan het opwarmen
heet dat. Ook Fiat heeft zo'n 1,4-li-
ter zuinigheidswonder, dat ook
dankzij een hypermoderne turbo
120 of 150 pk levert en onder meer
in de Bravo gemonteerd wordt.
Met 120 pk heeft die Bravo een
B-label en met 150 pk krijgt hij
een C. Maar er is ook een Bravo
met een A-label, maar dan moeten
we bij de diesels gaan kijken.
Fiat heeft een nobele recente die
selgeschiedenis. De laatste ontwik
keling op dat gebied is de 1,6-1 mul-
ti-jet, die dus in de versie met 105
pk een A-label heeft gekregen
(met 120 pk wordt het B).
Toch zijn de prestaties in orde: die
met 105 pk heeft een maximum
koppel van 290 nm bij slechts
1.500 omw/min, accelereert in 11,3
sec naar de 100 km/h en bereikt
een topsnelheid van 187 km/h. Hij
weegt 1.320 kilo. Toch lust-ie ge
middeld maar 4,5 liter/100 km en
stoot hij 119 g/km C02 uit.
Uiteraard is die met 120 pk wat
vlotter, trekt dankzij zijn 300 nm
bij ook 1.500 toeren in 10,5 sec.
naar de honderd en loopt op den
duur 195 km/h, waarbij hij 4,9 li
ter verbruikt en 129 gram uitstoot.
Een B-label dus, hetgeen mede ver
antwoordelijk is voor het prijsver
schil: 22.995 euro voor de 105 en
25.695 voor de 120 pk multi-jet eco
Bravo. De goedkoopste Bravo, met
een 1,4-1 van 90 pk kost 17.995 eu
ro (B-label).
Ook met die 105-pk multi-jet is de
Bravo een uiterst prettig rijdende
auto. Hij is een van de meest com
fortabele in zijn klasse en nog aar
dig ruim ook. Op een wielbasis
van 2,60 m biedt hij een makkelijk
toegankelijke kofferruimte van
400 tot 1.175 liter. Daar zijn allerlei
hulpmiddelen voor te koop en bij
wijze van actie is een open dak
momenteel gratis. Een airco is dat
niet. Een handbediende airco is er
voor duizend euro, een volautoma
tische kost nog eens 500 euro
extra. Op sommige duurdere ver
sies is deze laatste standaard ge
monteerd.
Dat de Bravo strak stuurt is allang
geen nieuws meer en waarom ze
die stuurbekrachtiging met inscha-
kelbare extra 'city'-stand leveren,
is een raadsel. Het werkt gewoon
al goed genoeg en nóg meer par-
keerhulp is overdreven. In de ci
ty-stand is er geen stuurgevoel
meer over.
Zuinigheidskoning Fiat Bravo 1,6 JTD.
van de aarde, als maatstaf voor zui
nigheid is het inderdaad een hoop
gevend cijfer. Maar Fiat respecteert
ook de oude consumentenwet dat
hoe zuinig een auto ook is, het
wel een bruikbaar en aangenaam
vervoermiddel moet blijven. Aan
Spartaanse of moeizaam te bedie
nen voertuigen heeft niemand
wat en het verleden heeft geleerd
dat de kopers zulke ondingen mee
dogenloos links laten liggen.
Vandaag de dag moet ook een zui
nige auto veilig en vooral comforta
bel zijn, waarbij leuke sportieve
prestaties - mede door een algehe
le verkeerssituatie waarin je vaker
stilstaat dan rijdt - minder zwaar
tellen.
Maar ook sportieve auto's zijn
dankzij vooruitstrevende technie
ken tegenwoordig bijzonder zui
nig. Neem een razendsnelle 1,4-li-
ter Volkswagen Golf bijvoorbeeld,
die dankzij een turbo én een com
pressor uit dat kleine motortje
toch een onwaarschijnlijke 170 pk
weet te persen. Gebruiksklaar voor
wanneer je al dat vermogen even
nodig hebt, maar verder uitermate
zuinig. Kleine motoren met desge
wenst veel vermogen. Downsizing
foto CPD
Alles bijelkaar is ook de spaardie-
selversie van de Bravo een aangena
me auto.
Die van 120 pk is echt de lekkerste,
maar offert zijn A-label op. Kwes
tie van keuze.
Concurrenten.
Ford Focus, als 3- of 5-d, sedan
wagon, midi-mpv c-max, coupéca-
brio en midi-suv kuga. Wielbasis
2,64 m' bagage 385-1.245 1. Ge
wicht 1.239 kg. Benzine 1,4 tot
2,5-1, 80-225 pk' diesel 1,6 tot 2,0 1,
109-136 pk. Vanaf 19.075 euro
(3-d), diesel 24125 euro.
Opel Astra, ook als coupé-achtige
3-d, stationcar en twintop. Wielba
sis 2,61 m' bagage 347-1.265 1. Ge
wicht 1.265 kg. Benzine 1,4 tot 2,0
1, 90-170 pk' diesel 1,3 tot 1,9 1,
90-150 pk. Vanaf 18.795 euro, die
sel 23.145 euro.
Volkswagen Golf, als 3- of 5-d, Jet-
ta, Golf plus, crossgolf, variant, mi
di-mpv touran, coupécabrio eos of
midi-suv Tiguan. Wielbasis 2,58
m' bagage 350-1.350 1. Gewicht
1.234 kg- Benzine 1,4 tot 3,2 1,
80-250 pk' diesel 1.9 tot 2,01,
105-140 pk. Vanaf 17.750 euro (3-d),
diesel 22.200 euro.
deel dat terug in de auto ging,
werd grondig schoongemaakt en
zonodig getectyleerd. Helaas
bracht ook die grondige renova
tie, waarbij Luteijn onderdelen
putte uit tien andere 2000's die
hij bij sloperijen op de kop had
getikt, niet wat hij verwachtte.
„Het blijft een service-gevoelige
auto", concludeert hij. „Bijna ie
dereen heeft hem weggedaan,
maar ik houd koppig vol." Desal
niettemin heeft hij ook vandaag
de dag nog veel plezier aan de
Rover. „Het is een hele fijne auto.
En ik vind het nog steeds een erg
mooi model, ook al is dat van 44
jaar geleden "Dankzij de tien
sloopauto's, heeft hij nu nog vol
doende onderdelen op voorraad.
„Als er iets mis is, kan ik het zo
vervangen." De 75-jarige Adri Lu
teijn hoopt in elk geval nog twee
jaar te rijden in de Rover. „Dan
haalt ie de 500.000 kilometer."
teijn zo'n Rover kocht, een type
2000 TC P6 uit '71. „Pas in die tijd
waren ze betaalbaar. De nieuw
prijs was 16.500 gulden, twee
keer zoveel als vergelijkbare au
to's uit die periode", weet Lute
ijn. In de tussenliggende dertien
jaar verzamelde hij zoveel moge
lijk documentatie over de auto.
Het grote voordeel van de 2000
was volgens de Autokampioen
dat het chassis helemaal uit el
kaar kon worden geschroefd, dat
was dus niet geklonken of gelast.
„Dat sprak mij enorm aan", zegt
Luteijn. De Engelse auto maakte
zijn verwachting echter bepaald
niet waar. „Met de Opel die ik
toen nog reed, hadden we jaren
lang nooit pech gehad." De Rover
hield er al na vijf maanden mee
op. Luteijn besloot het grondig
aan te pakken. Uiteraard moest
de klus wachten tot de winter,
want dan heeft een boer pas tijd
Autoliefhebber Adri Luteijn uit Groede.
foto Camile Schelstraete
voor andere dingen. 'Een grote
beurt', noemt hij het zelf Die
beurt, waarbij zelfs het allerklein
ste onderdeeltje los werd ge
maakt, nam ruim twee jaar in be
slag. In een schoenendoos heeft
hij het bewijsmateriaal. „Kijk",
wijst hij op een vergeelde foto,
„dit zijn alle kleine onderdelen,
drieduizend ongeveer." Elk onder
Geduld valt hem niet te
ontzeggen, Adri Luteijn
uit Groede. Het was zo
mer 1964 toen hij in de Autokam
pioen een artikel met de kop
'Rover 2000, een schepping
apart' las. Hij wist het zeker. „Dat
is de auto die ik wil hebben." Het
duurde echter tot 1977 voordat Lu-
door Joeri Wisse