Allt© Dieselen met een A-label 500.000 Nog even en dan dan staat de teller op PZC Vrijdag 13 juni 2008 47 Zuinigheid is troef. Wie, zoals Fiat, altijd al kleine en dus zuinige auto's bouwde, heeft dan een streepje voor. Dat bewijst onder meer de Bravo 1,6 multi-jet eco. door Robbert Keegel Wie als specialist in kleine auto's altijd al zuinige karretjes bouwde, heeft min der moeite aan de steeds strengere milieueisen te voldoen. Fiat is natuurlijk zo'n specialist bij uitstek en toont trots de resultaten als milieukampioen. Natuurlijk is dat een beetje opportunistisch, maar geef het bedrijf eens ongelijk. Een merk als Porsche moet rare strapatsen uithalen, zoals eventjes het Volkswagen-concern opkopen, om tot een zelfs voor de strenge Amerikanen aanvaardbaar gemid deld brandstofverbruik van alle producten te komen. Overigens is het halen van die ca- fe-cijfers (corporate average fuel economy) niet de enige drijfveer van die geruchtmakende overna me-actie. Puur financieel-econo- misch werd die immers ook wen selijk gevonden door de eigenaars van Porsche. Fiat intussen, vindt het allemaal prachtig. Niet alleen zijn ze met hun ruime Braziliaanse ervaring technisch helemaal klaar om al hun auto's op welk willekeurig mi lieuvriendelijk mengsel van tradi tionele benzine en bio-alcohol dan ook te laten lopen. Maar ze zijn door de traditioneel extreem hoge benzineprijzen in vaderland Italië al vele decennia gedwongen zuini ge auto's te ontwerpen. Een erva ring waar ze nu de vruchten van plukken. Trots meldt Fiat dat ze van de tien grootste autofabrikanten in Euro pa de laagste gemiddelde Co2-uit- stoot hebben van de auto's die in 2007 werden verkocht. Dat komt dan op 137,3 g/kg. En of koolzuur gas nu wel of niet de menselijke bijdrage vormt aan het opwarmen heet dat. Ook Fiat heeft zo'n 1,4-li- ter zuinigheidswonder, dat ook dankzij een hypermoderne turbo 120 of 150 pk levert en onder meer in de Bravo gemonteerd wordt. Met 120 pk heeft die Bravo een B-label en met 150 pk krijgt hij een C. Maar er is ook een Bravo met een A-label, maar dan moeten we bij de diesels gaan kijken. Fiat heeft een nobele recente die selgeschiedenis. De laatste ontwik keling op dat gebied is de 1,6-1 mul- ti-jet, die dus in de versie met 105 pk een A-label heeft gekregen (met 120 pk wordt het B). Toch zijn de prestaties in orde: die met 105 pk heeft een maximum koppel van 290 nm bij slechts 1.500 omw/min, accelereert in 11,3 sec naar de 100 km/h en bereikt een topsnelheid van 187 km/h. Hij weegt 1.320 kilo. Toch lust-ie ge middeld maar 4,5 liter/100 km en stoot hij 119 g/km C02 uit. Uiteraard is die met 120 pk wat vlotter, trekt dankzij zijn 300 nm bij ook 1.500 toeren in 10,5 sec. naar de honderd en loopt op den duur 195 km/h, waarbij hij 4,9 li ter verbruikt en 129 gram uitstoot. Een B-label dus, hetgeen mede ver antwoordelijk is voor het prijsver schil: 22.995 euro voor de 105 en 25.695 voor de 120 pk multi-jet eco Bravo. De goedkoopste Bravo, met een 1,4-1 van 90 pk kost 17.995 eu ro (B-label). Ook met die 105-pk multi-jet is de Bravo een uiterst prettig rijdende auto. Hij is een van de meest com fortabele in zijn klasse en nog aar dig ruim ook. Op een wielbasis van 2,60 m biedt hij een makkelijk toegankelijke kofferruimte van 400 tot 1.175 liter. Daar zijn allerlei hulpmiddelen voor te koop en bij wijze van actie is een open dak momenteel gratis. Een airco is dat niet. Een handbediende airco is er voor duizend euro, een volautoma tische kost nog eens 500 euro extra. Op sommige duurdere ver sies is deze laatste standaard ge monteerd. Dat de Bravo strak stuurt is allang geen nieuws meer en waarom ze die stuurbekrachtiging met inscha- kelbare extra 'city'-stand leveren, is een raadsel. Het werkt gewoon al goed genoeg en nóg meer par- keerhulp is overdreven. In de ci ty-stand is er geen stuurgevoel meer over. Zuinigheidskoning Fiat Bravo 1,6 JTD. van de aarde, als maatstaf voor zui nigheid is het inderdaad een hoop gevend cijfer. Maar Fiat respecteert ook de oude consumentenwet dat hoe zuinig een auto ook is, het wel een bruikbaar en aangenaam vervoermiddel moet blijven. Aan Spartaanse of moeizaam te bedie nen voertuigen heeft niemand wat en het verleden heeft geleerd dat de kopers zulke ondingen mee dogenloos links laten liggen. Vandaag de dag moet ook een zui nige auto veilig en vooral comforta bel zijn, waarbij leuke sportieve prestaties - mede door een algehe le verkeerssituatie waarin je vaker stilstaat dan rijdt - minder zwaar tellen. Maar ook sportieve auto's zijn dankzij vooruitstrevende technie ken tegenwoordig bijzonder zui nig. Neem een razendsnelle 1,4-li- ter Volkswagen Golf bijvoorbeeld, die dankzij een turbo én een com pressor uit dat kleine motortje toch een onwaarschijnlijke 170 pk weet te persen. Gebruiksklaar voor wanneer je al dat vermogen even nodig hebt, maar verder uitermate zuinig. Kleine motoren met desge wenst veel vermogen. Downsizing foto CPD Alles bijelkaar is ook de spaardie- selversie van de Bravo een aangena me auto. Die van 120 pk is echt de lekkerste, maar offert zijn A-label op. Kwes tie van keuze. Concurrenten. Ford Focus, als 3- of 5-d, sedan wagon, midi-mpv c-max, coupéca- brio en midi-suv kuga. Wielbasis 2,64 m' bagage 385-1.245 1. Ge wicht 1.239 kg. Benzine 1,4 tot 2,5-1, 80-225 pk' diesel 1,6 tot 2,0 1, 109-136 pk. Vanaf 19.075 euro (3-d), diesel 24125 euro. Opel Astra, ook als coupé-achtige 3-d, stationcar en twintop. Wielba sis 2,61 m' bagage 347-1.265 1. Ge wicht 1.265 kg. Benzine 1,4 tot 2,0 1, 90-170 pk' diesel 1,3 tot 1,9 1, 90-150 pk. Vanaf 18.795 euro, die sel 23.145 euro. Volkswagen Golf, als 3- of 5-d, Jet- ta, Golf plus, crossgolf, variant, mi di-mpv touran, coupécabrio eos of midi-suv Tiguan. Wielbasis 2,58 m' bagage 350-1.350 1. Gewicht 1.234 kg- Benzine 1,4 tot 3,2 1, 80-250 pk' diesel 1.9 tot 2,01, 105-140 pk. Vanaf 17.750 euro (3-d), diesel 22.200 euro. deel dat terug in de auto ging, werd grondig schoongemaakt en zonodig getectyleerd. Helaas bracht ook die grondige renova tie, waarbij Luteijn onderdelen putte uit tien andere 2000's die hij bij sloperijen op de kop had getikt, niet wat hij verwachtte. „Het blijft een service-gevoelige auto", concludeert hij. „Bijna ie dereen heeft hem weggedaan, maar ik houd koppig vol." Desal niettemin heeft hij ook vandaag de dag nog veel plezier aan de Rover. „Het is een hele fijne auto. En ik vind het nog steeds een erg mooi model, ook al is dat van 44 jaar geleden "Dankzij de tien sloopauto's, heeft hij nu nog vol doende onderdelen op voorraad. „Als er iets mis is, kan ik het zo vervangen." De 75-jarige Adri Lu teijn hoopt in elk geval nog twee jaar te rijden in de Rover. „Dan haalt ie de 500.000 kilometer." teijn zo'n Rover kocht, een type 2000 TC P6 uit '71. „Pas in die tijd waren ze betaalbaar. De nieuw prijs was 16.500 gulden, twee keer zoveel als vergelijkbare au to's uit die periode", weet Lute ijn. In de tussenliggende dertien jaar verzamelde hij zoveel moge lijk documentatie over de auto. Het grote voordeel van de 2000 was volgens de Autokampioen dat het chassis helemaal uit el kaar kon worden geschroefd, dat was dus niet geklonken of gelast. „Dat sprak mij enorm aan", zegt Luteijn. De Engelse auto maakte zijn verwachting echter bepaald niet waar. „Met de Opel die ik toen nog reed, hadden we jaren lang nooit pech gehad." De Rover hield er al na vijf maanden mee op. Luteijn besloot het grondig aan te pakken. Uiteraard moest de klus wachten tot de winter, want dan heeft een boer pas tijd Autoliefhebber Adri Luteijn uit Groede. foto Camile Schelstraete voor andere dingen. 'Een grote beurt', noemt hij het zelf Die beurt, waarbij zelfs het allerklein ste onderdeeltje los werd ge maakt, nam ruim twee jaar in be slag. In een schoenendoos heeft hij het bewijsmateriaal. „Kijk", wijst hij op een vergeelde foto, „dit zijn alle kleine onderdelen, drieduizend ongeveer." Elk onder Geduld valt hem niet te ontzeggen, Adri Luteijn uit Groede. Het was zo mer 1964 toen hij in de Autokam pioen een artikel met de kop 'Rover 2000, een schepping apart' las. Hij wist het zeker. „Dat is de auto die ik wil hebben." Het duurde echter tot 1977 voordat Lu- door Joeri Wisse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 49