Economi Vissersfederatie ziet geen simpele <t1_ *1 1_ uitweg uit crisis in kottervisserij Wil 11 CIII Kritiek op WCT-brief van college van GS Staten moeten WCT-beker Multraship investeert miljoenen in nieuwe slepers Statenleden vinden opmerkingen bij aanzet van studie tendentieus. 42 Vrijdag 13 juni 2008 PZC door Harmen van der Werf URK - Aan een koude sanering in de kottervisserij wil Ben Daalder, voorzitter van de Federatie van Visserijverenigingen, niet denken. Hij vindt het onverstandig dat top ambtenaar Albert Vermuë van het ministerie van Landbouw daar de ze week op heeft gezinspeeld. Een simpele uitweg uit de oliecri sis is er niet, aldus Daalder. Omdat visserij plaatsvindt in internationa le wateren, is zij al vrijgesteld van accijns. Visserijorganisaties en het ministerie zoeken het vooral in de sociale sfeer, door vissers vrij te stellen van premiebetaling voor het Sociaal Fonds Maatschapsvis sers. Dat kan lucht geven. Importheffing op kweekvis uit Azië is een optie om Europese vis- prijzen op te krikken. Daalder: „Dat moet internationaal geregeld worden. Dat kost tijd." Vermuë legde ook de vinger op een zere plek, namelijk dat de boomkorvisserij op platvis erg brandstofintensief is. Voorzitter Daalder vindt dat wrang. „Veertig jaar is daarmee een uitstekende boterham ver diend. We zijn nu ingehaald door de oliemarkt, terwijl we bezig zijn om te schakelen." Vissers moeten aldus Daalder bijvoorbeeld de kans krijgen 'over te stappen' op schepen met een kleiner motorver mogen en dus lager olieverbruik. „Ook dat kost tijd." Internet maakt de op koopjes jagende klant wel heel erg machtig. De winkelier die wil overleven, moet zich specialiseren en service verlenen. „Winkels jagen de klant naar het internet." Toen Remco Verwaaijen een maand of drie gele den een videocamera kocht, ging hij niet over één nacht ijs. Meerdere elektronica winkels liep hij af om informatie in te winnen en een indruk te krij gen van de prijs van de Canon die hij op het oog had. Het was de eer ste stap in zijn zoektocht naar de beste camera. „Vervolgens wil je weten waar die het goedkoopst is." Op prijsvergelijkingssites zette Ver waaijen zijn zoektocht voort. Ge wapend met de laagste prijs stapte hij MediaMarkt binnen, waar de camera twee tientjes duurder was. „De verkoper ging gelijk met me meekijken op internet", zegt Ver- Internet soms fors goedkoper waaijen enigszins verbaasd. Hij ging de deur uit met exact 22 euro aan extra's: een tas, een batterij en een cassette. Klanten zoals Verwaaijen vergal len het werkplezier van veel win keliers, zegt Eus Peters van de Na tionale Winkelraad. „We krijgen veel telefoontjes van ondernemers die stoom afblazen: mensen ko men met een briefje in de hand binnen en zeggen 'voor die prijs of niet'." Volgens Peters gaat het er vaak onfatsoenlijk aan toe. „De klant is koning, maar hij weet zich niet te gedragen." Geert Scheepers van elektronicake- ten Dynabite ziet ze langskomen. „Als het verschil een tientje is, dan geven we die korting. Is het 100 eu ro, dan koopt hij maar op inter net." Volgens Scheepers zet inter net de prijzen in winkels onder druk. „Dat gaat ten koste van de zelfstandige winkeliers die hun marges zien slinken. Ik ben blij dat ik geen eigen winkel heb." De speciaalzaak wordt alleen nog platgelopen voor advies. Weet de consument eenmaal wat hij wil, dan begint hij zijn zoektocht naar de laagste prijs. Daarom zouden sommige detaillisten het liefst geld vragen voor hun advies. Onderne- Het prijsverschil tussen een speciaalzaak en een internetwinkel kan al snel flink oplopen. 1198 Prijzen in euro's 1083 650 ,597 door Wout Bareman TERNEUZEN - Sleep- en bergingsbedrijf Multraship in Terneuzen heeft gisteren de eerste van vier nieuwe sleepboten in gebruik genomen. Het bedrijf investeert miljoenen in vernieuwing van de vloot. Die telt 35 sche pen. De nieuwe aanwinst, de Multratug 17, werd gistera vond in de voormalige Veerhaven gedoopt door grond legger Heieen Muller-Ribbens van Multraship. In okto ber wordt een tweede sleepboot van hetzelfde type in Terneuzen verwacht. Volgend jaar lopen in Maleisië nog twee zogenoemde carrouselslepers van stapel. De Mul tratug 17 is, net als het zusterschip, bijna 36 meter lang, 11,5 meter breed bij een diepgang van 5,6 meter. De trekkracht is 70 ton. Directeur Leendert Muller: „Met de nieuwe slepers spelen we in op de groeiende vraag in het Noordzeegebied en ver daarbuiten. Het is van groot belang dat we, ook op de Westerschelde, kun nen beschikken over hypermoderne slepers die bijvoor beeld bij calamiteiten snel en doeltreffend kunnen wor- [i Speciaalzaak Goedkoopste 'internetaanbieding 349 Fotocamera Canon EOS450D Laptop HP Pavilion dv9880 (250 Wasmachine Indesit WIAL143 den ingezet." foto Camile Schelstraete nfographic: CPD door Ben Jansen MIDDELBURG - Het dagelijks provin ciebestuur hoort geen twijfel te zaaien over de Westerschelde Con tainer Terminal (WCT). De brief die Gedeputeerde Staten bij de startnotitie voor een nieuwe mi lieustudie voegden, heeft verba zing gewekt bij een deel van de provinciale politiek. Ook havenschap Zeeland Seaports, de initiatiefnemer van de WCT, had zich gestoord aan bij voorbeeld de constatering van GS dat de containerterminal niet meer nodig is voor de stimulering van de werkgelegenheid in Zee land. De SGP en het CDA deelden giste ren in een commissievergadering de opvatting van de WD'er Sjoerd Heijning dat de kantteke ningen van het dagelijks provincie bestuur als 'tendentieus' zijn aan te merken. Gedeputeerde Harry van Waveren (CDA, ruimtelijke ordening) legde uit dat de inbreng van het dage lijks provinciebestuur moet wor den gezien als een poging een reëel beeld van de stand van zaken rond de WCT te geven. Hij wees er bijvoorbeeld op dat de natuursi- tuatie van de Westerschelde niet van dien aard is dat onbekommerd 140 hectare slik kan worden inge polderd voor de WCT. De startnotitie moet leiden tot richtlijnen voor een nieuw onder zoek naar de gevolgen van de WCT voor het milieu. De notie gaat na de zomervakantie de in spraak in. „Da's laat", vond Heij ning. „Maar zorgvuldig", ripos teerde Van Waveren. Haal de stekker er nu toch uit, zeiden tegenstanders van de WCT gisteren. Om re denen van zorgvuldigheid is het daarvoor echter nog te vroeg. Het ongeduld neemt toe in de kringen van Redt de Ka- loot, Zeeland Anders en de Zeeuwse Milieu Federatie. Stop de WCT-soap, hield Geertje van der Krogt van deze laatste organisa tie de Statenleden gisteren voor toen die het hadden over het be gin van een nieuwe milieustudie voor de Westerschelde Container Terminal. De behoefte om een streep te zet ten onder de WCT is verklaarbaar. Bijna negen jaar na de presentatie ANALYSE door Ben Jansen van de oorspronkelijke plannen lijkt de aanleg van een containerka de pal aan de Westerschelde ver der weg dan ooit. De aanslag op de natuur van het estuarium door de inpoldering van 140 ha strand en slink is lastig te compenseren, gezien de krapte op de arbeids markt is moelijk hard te maken dat de WCT nodig is voor de werk gelegenheid en er zijn inmiddels binnen het bestaande havengebied van Vlissingen-Oost containerplan nen die de capaciteit van de WCT ruimschoots overtreffen. Dat laat ste is vragen om moeilijkheden bij het vervoer van de containers over weg, spoor en water. Een en ander sterkt de tegenstanders van de WCT dat de Raad van State er net als in 2003 geen spaan van heel zal laten. Waarom dan opnieuw deze ontluistering ondergaan, vragen ze zich af Toch kunnen de Zeeuwse Staten niet anders dan doorgaan met de WCT-procedure. Van de andere containerplannen is alleen dat van Kloosterboer (150.000 stuks) ont wikkeld. Sea-Invest en Zuidnatie staan op het punt te beginnen met de aanleg van hun Scaldia Contai ner Terminal (goed voor 1 miljoen containers). Het plan van Verbrug- ge Terminals om aan de Sloehaven 2,6 miljoen containers is veelbelo vend, Verbrugge en Zeeland Seaports hebben de stekeligheden erover achter zich gelaten, maar het is voorlopig nog niets meer dan een plan. Een vogel in de lucht, pleegt gedeputeerde Harry van Waveren dat te noemen. Die

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 44