Economi
Vissersfederatie ziet geen simpele <t1_ *1 1_
uitweg uit crisis in kottervisserij Wil 11 CIII
Kritiek op WCT-brief
van college van GS
Staten moeten WCT-beker
Multraship investeert miljoenen in nieuwe slepers
Statenleden vinden
opmerkingen bij aanzet
van studie tendentieus.
42 Vrijdag 13 juni 2008 PZC
door Harmen van der Werf
URK - Aan een koude sanering in
de kottervisserij wil Ben Daalder,
voorzitter van de Federatie van
Visserijverenigingen, niet denken.
Hij vindt het onverstandig dat top
ambtenaar Albert Vermuë van het
ministerie van Landbouw daar de
ze week op heeft gezinspeeld.
Een simpele uitweg uit de oliecri
sis is er niet, aldus Daalder. Omdat
visserij plaatsvindt in internationa
le wateren, is zij al vrijgesteld van
accijns. Visserijorganisaties en het
ministerie zoeken het vooral in de
sociale sfeer, door vissers vrij te
stellen van premiebetaling voor
het Sociaal Fonds Maatschapsvis
sers. Dat kan lucht geven.
Importheffing op kweekvis uit
Azië is een optie om Europese vis-
prijzen op te krikken. Daalder:
„Dat moet internationaal geregeld
worden. Dat kost tijd."
Vermuë legde ook de vinger op
een zere plek, namelijk dat de
boomkorvisserij op platvis erg
brandstofintensief is.
Voorzitter Daalder vindt dat
wrang. „Veertig jaar is daarmee
een uitstekende boterham ver
diend. We zijn nu ingehaald door
de oliemarkt, terwijl we bezig zijn
om te schakelen." Vissers moeten
aldus Daalder bijvoorbeeld de
kans krijgen 'over te stappen' op
schepen met een kleiner motorver
mogen en dus lager olieverbruik.
„Ook dat kost tijd."
Internet maakt de op
koopjes jagende klant wel
heel erg machtig. De
winkelier die wil overleven,
moet zich specialiseren
en service verlenen.
„Winkels jagen de klant
naar het internet."
Toen Remco Verwaaijen
een maand of drie gele
den een videocamera
kocht, ging hij niet over
één nacht ijs. Meerdere elektronica
winkels liep hij af om informatie
in te winnen en een indruk te krij
gen van de prijs van de Canon die
hij op het oog had. Het was de eer
ste stap in zijn zoektocht naar de
beste camera. „Vervolgens wil je
weten waar die het goedkoopst
is."
Op prijsvergelijkingssites zette Ver
waaijen zijn zoektocht voort. Ge
wapend met de laagste prijs stapte
hij MediaMarkt binnen, waar de
camera twee tientjes duurder was.
„De verkoper ging gelijk met me
meekijken op internet", zegt Ver-
Internet soms fors goedkoper
waaijen enigszins verbaasd. Hij
ging de deur uit met exact 22 euro
aan extra's: een tas, een batterij en
een cassette.
Klanten zoals Verwaaijen vergal
len het werkplezier van veel win
keliers, zegt Eus Peters van de Na
tionale Winkelraad. „We krijgen
veel telefoontjes van ondernemers
die stoom afblazen: mensen ko
men met een briefje in de hand
binnen en zeggen 'voor die prijs of
niet'." Volgens Peters gaat het er
vaak onfatsoenlijk aan toe. „De
klant is koning, maar hij weet zich
niet te gedragen."
Geert Scheepers van elektronicake-
ten Dynabite ziet ze langskomen.
„Als het verschil een tientje is, dan
geven we die korting. Is het 100 eu
ro, dan koopt hij maar op inter
net." Volgens Scheepers zet inter
net de prijzen in winkels onder
druk. „Dat gaat ten koste van de
zelfstandige winkeliers die hun
marges zien slinken. Ik ben blij dat
ik geen eigen winkel heb."
De speciaalzaak wordt alleen nog
platgelopen voor advies. Weet de
consument eenmaal wat hij wil,
dan begint hij zijn zoektocht naar
de laagste prijs. Daarom zouden
sommige detaillisten het liefst geld
vragen voor hun advies. Onderne-
Het prijsverschil tussen een speciaalzaak en een internetwinkel
kan al snel flink oplopen.
1198
Prijzen in
euro's
1083
650
,597
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Sleep- en bergingsbedrijf Multraship in
Terneuzen heeft gisteren de eerste van vier nieuwe
sleepboten in gebruik genomen. Het bedrijf investeert
miljoenen in vernieuwing van de vloot. Die telt 35 sche
pen. De nieuwe aanwinst, de Multratug 17, werd gistera
vond in de voormalige Veerhaven gedoopt door grond
legger Heieen Muller-Ribbens van Multraship. In okto
ber wordt een tweede sleepboot van hetzelfde type in
Terneuzen verwacht. Volgend jaar lopen in Maleisië nog
twee zogenoemde carrouselslepers van stapel. De Mul
tratug 17 is, net als het zusterschip, bijna 36 meter
lang, 11,5 meter breed bij een diepgang van 5,6 meter.
De trekkracht is 70 ton. Directeur Leendert Muller:
„Met de nieuwe slepers spelen we in op de groeiende
vraag in het Noordzeegebied en ver daarbuiten. Het is
van groot belang dat we, ook op de Westerschelde, kun
nen beschikken over hypermoderne slepers die bijvoor
beeld bij calamiteiten snel en doeltreffend kunnen wor-
[i Speciaalzaak
Goedkoopste
'internetaanbieding
349
Fotocamera
Canon
EOS450D
Laptop
HP Pavilion
dv9880
(250
Wasmachine
Indesit
WIAL143
den ingezet."
foto Camile Schelstraete
nfographic: CPD
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Het dagelijks provin
ciebestuur hoort geen twijfel te
zaaien over de Westerschelde Con
tainer Terminal (WCT). De brief
die Gedeputeerde Staten bij de
startnotitie voor een nieuwe mi
lieustudie voegden, heeft verba
zing gewekt bij een deel van de
provinciale politiek.
Ook havenschap Zeeland
Seaports, de initiatiefnemer van
de WCT, had zich gestoord aan bij
voorbeeld de constatering van GS
dat de containerterminal niet
meer nodig is voor de stimulering
van de werkgelegenheid in Zee
land.
De SGP en het CDA deelden giste
ren in een commissievergadering
de opvatting van de WD'er
Sjoerd Heijning dat de kantteke
ningen van het dagelijks provincie
bestuur als 'tendentieus' zijn aan
te merken.
Gedeputeerde Harry van Waveren
(CDA, ruimtelijke ordening) legde
uit dat de inbreng van het dage
lijks provinciebestuur moet wor
den gezien als een poging een
reëel beeld van de stand van zaken
rond de WCT te geven. Hij wees
er bijvoorbeeld op dat de natuursi-
tuatie van de Westerschelde niet
van dien aard is dat onbekommerd
140 hectare slik kan worden inge
polderd voor de WCT.
De startnotitie moet leiden tot
richtlijnen voor een nieuw onder
zoek naar de gevolgen van de
WCT voor het milieu. De notie
gaat na de zomervakantie de in
spraak in. „Da's laat", vond Heij
ning. „Maar zorgvuldig", ripos
teerde Van Waveren.
Haal de stekker er nu toch
uit, zeiden tegenstanders
van de WCT gisteren. Om re
denen van zorgvuldigheid is
het daarvoor echter nog te
vroeg.
Het ongeduld neemt toe in
de kringen van Redt de Ka-
loot, Zeeland Anders en
de Zeeuwse Milieu Federatie. Stop
de WCT-soap, hield Geertje van
der Krogt van deze laatste organisa
tie de Statenleden gisteren voor
toen die het hadden over het be
gin van een nieuwe milieustudie
voor de Westerschelde Container
Terminal.
De behoefte om een streep te zet
ten onder de WCT is verklaarbaar.
Bijna negen jaar na de presentatie
ANALYSE
door Ben Jansen
van de oorspronkelijke plannen
lijkt de aanleg van een containerka
de pal aan de Westerschelde ver
der weg dan ooit. De aanslag op
de natuur van het estuarium door
de inpoldering van 140 ha strand
en slink is lastig te compenseren,
gezien de krapte op de arbeids
markt is moelijk hard te maken
dat de WCT nodig is voor de werk
gelegenheid en er zijn inmiddels
binnen het bestaande havengebied
van Vlissingen-Oost containerplan
nen die de capaciteit van de WCT
ruimschoots overtreffen. Dat laat
ste is vragen om moeilijkheden bij
het vervoer van de containers over
weg, spoor en water. Een en ander
sterkt de tegenstanders van de
WCT dat de Raad van State er net
als in 2003 geen spaan van heel zal
laten. Waarom dan opnieuw deze
ontluistering ondergaan, vragen ze
zich af
Toch kunnen de Zeeuwse Staten
niet anders dan doorgaan met de
WCT-procedure. Van de andere
containerplannen is alleen dat van
Kloosterboer (150.000 stuks) ont
wikkeld. Sea-Invest en Zuidnatie
staan op het punt te beginnen met
de aanleg van hun Scaldia Contai
ner Terminal (goed voor 1 miljoen
containers). Het plan van Verbrug-
ge Terminals om aan de Sloehaven
2,6 miljoen containers is veelbelo
vend, Verbrugge en Zeeland
Seaports hebben de stekeligheden
erover achter zich gelaten, maar
het is voorlopig nog niets meer
dan een plan. Een vogel in de
lucht, pleegt gedeputeerde Harry
van Waveren dat te noemen. Die