Social shopping waaide over uit de Verenigde Staten. 'Winkelen in een sociaal netwerk', zo wordt het vaak in het Nederlands omschreven. Consumenten creëren online hun eigen vergelijkingssites rond artikelen, merken en prijzen. Laurens Lammers winkelde mee. m media@wegener.nl 53 media m=,[ 024-3650570 pZC Zaterdag 14 juni 2008 Jarenlang was het op inter net eenrichtingsverkeer tus sen webwinkels en consu menten. Van interactie tus sen beiden was geen spra ke. Door de opkomst van 'social shopping' verandert dat snel. Consumenten bevelen el kaar artikelen aan, maken wensen- lijstjes en bouwen fanclubs rond merknamen. Op de site Fashionchick.nl, een nieuwe community rond kleding, kan een kledingmerk gemaakt of gebroken worden. 'Fashionista', noemt een vrouw zich die actief is op de site. De naam refereert aan iemand die nooit twee keer hetzelf de draagt. Elke fashionista kan op Fashion- chick een blik werpen in de kle dingkast van een andere fashionis ta. Hoeveel kledingstukken hangen er in iemands kast? Wat zijn de fa voriete kledingmerken en kleding winkels? En welke bedragen wer den neergeteld voor een bikini bij Otto of een paar sneakers bij Neckermann? Op Fashionchick moet echter ook het geld rollen. Naast het neuzen in andermans kast, kan een fashio nista in een van de honderden webwinkels terecht die hun assorti ment op de site up-to-date hou den. Fashionchick is eigenlijk een grote winkelstraat, maar dan zon der verkopers die in iemands nek staan te hijgen. In de community bepalen de le den zelf wat interessant of trendy is en waar de voordeeltjes zijn te halen. Wie moe is van het vele winkelen, kan even 'bijkleppen' in de lounge op de site. Het sociale aspect van het 'online window shoppen' staat kortom boven alles. Lekker bijkleppen is er niet bij op Hebbu.nl. Deze site zag eind vorig jaar het licht. Ook hier vormt so cial shopping de basis van de web site. Net als Fashionchick heeft Hebbu een gluurderachtig ele ment. Hier wordt gesnuffeld in de etalages van gebruikers. Elke etala ge is gevuld met spullen die ie mand ooit online heeft gekocht of op een verlanglijstje heeft staan. In één oogopslag is te zien wat popu lair is: van een koelkast met televi sie tot en met een pizzamaker. Volgens Margaret Massop (33), op richtster van de site, is het een trend op internet. „Mensen willen laten zien wie ze zijn en wat ze leuk vinden. Een profiel op Hyves zegt iets over wie je bent, een etala ge op Hebbu iets over je smaak aan de hand van wat je koopt. Al kun je artikelen in je etalage ook af schermen. Mensen hoeven natuur lijk niet alles over je te weten." Hebbu biedt verder een handig al ternatief voor de verlanglijstmodu les op grote sites als Bol.com of Amazon. Ook op Vinoo.nl, de eerste Neder landse online wijn community, spelen persoonlijke smaken een voorname rol. Gebruikers stellen op de site in een paar stappen hun eigen virtuele wijnkelder samen, gevuld met wijnen die thuis in de rekken liggen. Het idee achter Vi- noo is dat gebruikers die wijnen ook recenseren. Op basis daarvan ontvangen ze aanbevelingen van andere wijnliefhebbers. Wijnen zijn daarnaast van tref woorden of'tags' te voorzien. Een Duitse riesling-wijn bijvoorbeeld krijgt wat smaak betreft de tags 'zoet' en 'fruitig' mee. Andere tref woorden verwijzen weer naar ge rechten waarbij een wijnsoort het beste smaakt. Ranglijsten tonen de populairste wijnen in de categorie ën rood, wit, rosé en mousserende wijn, inclusief de prijzen, maar ook de actiefste communityleden. Direct een wijntje bestellen? Ook dat kan. Op Vinoo hebben zo'n twintig wijnhuizen hun wijnassor timent ingevoerd. Volgens Aldo Wink (41), mede-op- richter van Vinoo.nl, wordt dit jaar ook nog een mobiele versie van de site uitgerold. „Zodat je per mobie le telefoon wijnsuggesties kunt op vragen. Staat een gebruiker in de Albert Heijn, dan is per mobiel eenvoudig na te gaan welke wijn het beste smaakt bij varkenshaas." Op Vinoo zijn inmiddels al zo'n 1.200 wijnliefhebbers actief Profes sionele wijnproevers, zoals wijn kenner Harold Hamersma, zijn vol gens Wink enthousiast over de si te. „Ook hij vindt, net als wij, dat Nederlanders nog zeer onwetend zijn over wijnen en wijnsmaken. In ons land wordt erg weinig geld aan een fles wijn uitgegeven. Wij helpen de Nederlandse wijnliefheb ber daarom bij het ontwikkelen van een persoonlijke wijnsmaak." www.fashionchick.nl www.hebbu.nl www.vinoo.nl M Reageren? redactie.media@wegener.nl Sociaal shoppen op internet Spelen, koken en lezen met Otje van Annie M.G. Schmidt Het erfgoed van Annie M.G. Schmidt blijft populair bij kinderen én volwassenen. Otje, dat gaat over de gelijknamige dappere koksdoch ter van hotel De Koperwiek, is een van haar bekendste kinderboeken. Op haar site staan spelletjes een quiz en informatie over andere boe ken van Annie M.G. Schmidt De website Is geïllustreerd met prachti ge platen van Fiep Westendorp. www.otje.net Over melkkoeien, dwerg- werpen en pizza's knippen De populaire netwerksite Hyves groeit nog steeds. Om het overzicht te houden is er een 'hyve' die de meest rare, grappige en nutteloze hyves op een rij heeft gezet. Zo is er een 'waar is de afstandsbedie- ning'-hyve en er bestaat ook een 'heimwee naar de jaren '80'-hyve Dwergwerpen, melkkoeien, pizza's knippen: voor ieders hobby bestaat een hyve op maat SI zinlozehyves.hyves.nl Bruce Springsteen zingt live in je eigen woonkamer Voor een live concert van je favorie te artiest hoef je je bed niet meer uit. Radio 2 heeft het online thema kanaal Surround Sound ontwikkeld, waarop 24 uur per dag de beste con certen uit het archief te horen zijn. Golden Earring, Bruce Springsteen U2, orr» maar een paar grote namen te noemen. Surround Sound is ai- leen online te beluisteren Klik op de button radio 2 in concert op. www.radio2.nl Test: behoor je tot de slimste 2 procent van Nederland? Mensa, de Nederlandse vereniging voor mensen met een hoog IQ, heeft een uitgebreide website over hoogbegaafdheid. Er staan handige links en een actuele agenda met ac tiviteiten voor hoogintelligente men sen op Een online IQ-test bepaalt of iemand tot; de slimste 2 procent van Nederland behoort. Dan mag je lid worder; van de vereniging, die drieduizend leden telt. Hl www.mensa.nl Leuke, interessante en JUJl spraakmakende websites of digitale televisiekanalen redactie.media@wegener.nl 024-3650570

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 189