35 wonen voor één schroefje rftf BI www.drt.nl rcf BI BI BI $&>>4 wonen@wegener.nl 024-3650509 PZC Zaterdag 14 juni 2008 Foto linkerpaginai: x Door het naadloze oppervlak is een gietvloer simpel te onderhouden (Sen- so). Foto links: Urban Velvet (DRT), een gietvloer die lijkt op fluweel. Foto boven: Living Concrete (DRT) is een stoere giet vloer met een ba sis van cement. foto's CPD vanwege het uiterlijk. „Een giet vloer geeft een ruimtelijke uitstra ling, brengt rust in huis en oogt stijlvol", stelt hij. De vloer is vol gens hem ook praktisch. „Hij maakt een schone indruk en voelt niet koud aan." David Bols: „Het mooie aan een gietvloer is dat die naadloos en strak is. Er zijn geen voegen, ran den of poriën zichtbaar. De vloer is tijdloos en trekt nauwelijks stof, vuil, ongedierte of bacteriën aan." Ook zou de vloer nauwelijks on derhoud nodig hebben. Peer Dob belsteen: „Stofzuigen en regelma tig afnemen met een sopje is toe reikend. De vloeren zijn niet ge voelig voor vlekken en bovendien bestand tegen vloeistoffen." Het is wel opletten geblazen. Giet- vloeren zijn er in veel verschillen de kwaliteiten en uitvoeringen. Goedkopere varianten kunnen krasgevoelig zijn, verkleuren of scheuren. Producenten proberen die nadelen te ondervangen door coatings of uv-filters te gebruiken. „Ook de komende 25 jaar zal de gietvloer zich verder ontwikkelen en nog slijtvaster en kleurbestendi- ger worden", denkt Bols. Het uiterlijk is afhankelijk van trends in het interieur. Vloeren die lijken op beton zijn het popu lairst. Ze zijn in alle standaardkleu ren verkrijgbaar én in gemengde tinten waardoor ze aan te passen zijn aan elk interieur. Andriëtte Dobbelsteen: „Wit of zwart blij ven populair. Maar mensen dur ven ook steeds vaker te kiezen voor een uitgesproken vloer in een felle kleur." Het is ook mogelijk fotoprints aan te brengen in de gietvloer. Bols: „Van popidolen tot bloempatro- nen, alle mogelijke prints kunnen we erin verwerken. Daarmee maak je je vloer persoonlijk." Producenten doen er alles aan de consument op nieuwe ideeën te brengen. Senso werkt samen met ontwerpers als Marcel Wanders en Piet Boon. DRT Vloeren heeft een collectie 'special items', die be dacht zijn door architecten. De nieuwe showroom heeft een inspi- ratiehoek: „Daar laten we zien hoe een kunstvloer gecombineerd kan worden met materialen als hout, natuursteen en textiel." Peer Dobbelsteen heeft sinds 2000 een tweede gietvloer. „Het voordeel is dat je gewoon een nieuwe laag over de bestaande vloer kunt aanbrengen. Zonder te breken of te slopen. Deze zand kleurige gietvloer doet warmer aan dan de eerste lichtgrijze. Dus met hetzelfde type vloer heeft het interieur nu toch een andere uit straling." www.sensovloeren.nl fw Reageren? redactie.wonen@wegener.nl lieren bieden diensten of produc ten gratis of tegen een kleine ver goeding op de site aan. Buurtgeno ten kunnen er vervolgens gebruik van maken. „Naaste buren lenen nog wel aan elkaar uit", schetst Zwart. „Maar vaak rijden we voor een schroefje naar de bouwmarkt." Zo ook voor een betonboor of an der gereedschap, waarvoor we al snel een paar tientjes huur neertel len. „Onzin als de buurman zo'n boor heeft liggen. Het probleem is dat we dat niet van elkaar weten. Daarin probeer ik met deze websi te verandering te brengen." Van steiger tot pokertafel: een kijk je op de sites leert dat de meest uit eenlopende zaken te leen of te huur zijn. Niet alleen producten, maar ook diensten. Zo bieden op Leentjebuur.com studenten zich aan te helpen bij een verhuizing of het onderhoud van de tuin. En wie gratis twaalf stoelen wil afha len in Utrecht? Ook dat kan. Hoewel Zwart benadrukt dat zijn initiatief beslist niet commercieel is, hebben inmiddels ook bedrij ven de weg naar de sites gevonden. De pokertafel op Leentjebuur.com blijkt afkomstig van twee studen ten die de tafels via verschillende sites aanbieden. „Is dat niet de be doeling", vraagt een van de studen ten zich verwonderd af „Wij pro beren onze tafels via zoveel moge lijk kanalen aan te bieden, maar misschien moet ik deze adverten tie dan maar weghalen." Zwart gedoogt bedrijven die zijn site weten te vinden. „Of de site gaat slagen, is afhankelijk van wat erop staat. Als je in Groningen een ladder zoekt en niets vindt, dan kom je niet meer terug." Peter Janson uit Purmerend heeft zo zijn twijfels over het welslagen van de sites. Hij plaatste vorig jaar op Leentjebuur.com een elektri sche heggenschaar. Te huur voor 5 euro per dag. Dat is aanzienlijk goedkoper dan bijvoorbeeld bij redactie.wonen@wegener.nl 024-3650509 Boels, waar het tuingereedschap vanaf 15 euro per dag te huur is. Maar tot op heden heeft Janson er geen respons op gehad. „Het idee is goed, maar ik weet niet of men sen erop zitten te wachten." Zwart relativeert. „Het vergt geduld om de databank te vullen." Geluiddempend scherm met kern van steenwol Recent onderzoek geeft aan dat Ne derlanders zich ergeren aan geluids overlast. Het bedrijf Mobilane speelt daar op in met de lancering van NoiStop, een geluiddempend scherm voor de tuin. De kern van de schermen bestaat uit steenwol. Dat materiaal 'absorbeert' het geluid. De 'rustgevende' schermen zijn ver krijgbaar in vier standaardafmetin gen: 90 bij 200 centimeter, 90 bij 100 centimeter, 45 bij 200 centime ter en 45 bij 100 centimeter. Een scherm kost 189,95 per strekkende meter (180 centimeter hoog). www.noistop.nl Initiatiefnemer Cees Zwart van Hurenvanburen.nl biedt zelf ook een aantal producten via zijn website aan. foto Roland de Bruin/GPD foto's CPD Opblaasbare Chesterfield ook handig voor camping Een zithoek in de tuin neemt nogal wat ruimte in. Een praktische oplos sing voor wie het meubilair simpel wil opbergen, is de opblaasbare bank van Blofield. Dit door Jeroen van de Kant ontworpen meubel lijkt op een authentieke Chesterfield- bank. Maar gaat het ventiel eruit, dan rest slechts een klein pakketje en kan het meubel zo de schuur in. Ook handig voor op de camping. Blofield kost 399 euro en wordt ge leverd met elektrische pomp en op- bergtas. Prettig voordeel: de bank zit nog goed ook. Wijnkast van Ariston maakt wijnkelder bijna overbodig Een wijnkelder? Die wordt door de nieuwe wijnkast WZ 24 HA van Hotpoint Ariston overbodig. Door de bescheiden breedte van 45 centi meter is de kast gemakkelijk in te bouwen. De kast is geschikt voor zo wel witte en rode wijn als rosé. Voor de echte verzamelaar is de kast misschien te klein. Er passen 'slechts' 24 flessen in. De kast kost 1.595 euro. www.leentjebuur.com www.hurenvanburen.nl www.hotpoint-ariston.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 169