Geslaagd toekomst Calvijn College Krabbendijke ■.si;';® - PZC Vrijdag 13 juni 2008 1 5 door Ondine van der Vleuten m nooit te vergeten, dat moment dat je je diploma in handen krijgt. Eindelijk ben je er. Maar is dat zo? Ga je daarna werken, of leer je verder? Is het een eindpunt of een tussenstap, op weg naar je uiteindelijke doel? En wat is je doel eigenlijk? De PZC vroeg zeven geslaagden: wat komt er na de diplo ma-uitreiking? Voor hen was het antwoord op die vraag duide lijk. Sommige mensen weten precies wat ze met hun leven willen. Paul Bezuijen, trajectbegelei der op het Groen College in Goes, herinnert zich nog dat meisje dat altijd al dolfijnen wilde trainen. „Dat is haar gelukt, met de nodige in spanningen. Ze werkt nu in Harderwijk." Paul Bezuijen volgt de schoolcarrière van alle leerlin gen op het Groen College, vanaf dat ze binnen komen tot het moment dat ze de school verla ten. Soms blijven ze -i acht jaar 'hangen': vier Is het diploma een eindpunt jaar ^mbo J daarna of een tussenstap, op weg n°g eens vier iaar mbo- ln Gelukkig, zegt hij, zijn naar je uiteindelijke doel? er heel veel leerlingen die doordachte, goede keuzes maken. Degenen die niet precies weten wat ze willen, helpt Bezuijen door de 'beslismo menten' heen. „De eerste komt na twee jaar vm- bo. Dan moeten ze een sector kiezen. Ook moe ten ze beslissen voor een meer theoretische leer weg of een waar de nadruk meer op praktische vaardigheden ligt." Na vier jaar komt het tweede beslismoment. Dan moet er een mbo-vervolgstu- die gekozen worden. „Wat je ziet, is dat steeds meer leerlingen iets kiezen op de uitstraling van een beroep. De televisie speelt daar een belangrij ke rol in. llc noem maar iets: die serie Crime Sce ne Investigations, CSI. Daarin speelt laborato riumwerk een belangrijke rol. Dan wordt dat op eens populair. Of neem die soaps: opeens willen veel jongeren een theateropleiding volgen. Maar dat soort series geeft geen reëel beeld van beroe pen. In 4vmbo laten we ze daarom één dag per week stage lopen, op twee plekken. De éne stage sluit aan bij het 'groene' vak in hun vakkenpak ket, de andere is vrij. Dat levert waardevolle in zichten op. Iemand die stage loopt in een kap perswinkel ontdekt bijvoorbeeld dat het niet al leen glamour is, maar vooral veel staan." Het afgelopen schooljaar heeft het Groen Colle ge iets nieuws geprobeerd: „Direct bij het begin van de mbo-opleiding is er een stage van drie weken in de gekozen richting. Zo zien ze direct wat het werk inhoudt. Dat paardenhouderij niet alleen paardrijden is, maar ook stallen uitmes ten, bijvoorbeeld. Mochten ze ontdekken dat ze fout zitten, dan kunnen ze zonder veel tijdver lies nog switchen." Een fout die hij veel ziet, is dat leerlingen kiezen voor makkelijk. „Kijk ver der dan je neus lang is. Misschien moet je voor een goede stageplaats iets verder reizen, mis schien moet je tóch wiskunde kiezen, om de baan te krijgen die het best bij je past." Vera Huibregtse: musicalschool, pagina 24 en 25 Geertje van Rees: psychologie, pagi- Jens Hoeijmakers, sterrenkunde, pa- Lenneke de Ruyterliteratuurstu- Lise van der Gucht, juweliersoplei- na 20 en 21 gina 22 en 23 die, pagina 26 en 27 ding, pagina 28 en 29 Maurits Borghouts, militaire oplei ding, pagina 18 en 19 Vmbo, theoretische leerweg, economie: Jolien van den Dorpel, Yerseke; Martine van Fraassen, Waarde; Mariëlle de Goffau, Krab bendijke; Martijn van der Hart, Kruiningen; Hanneke Hoogerland, Krabbendijke. Vmbo, gemengde leerweg, eco nomie: Nick Brouwer, Yerseke; Tom Fijan, Kruiningen; Gerrald van de Griek, Oostdijk; Daniël Harthoorn, Waarde; Carola Hart- hoorn, Waarde; Henri Hoogstrate, Yerseke; Jaco Jansen, Kruiningen; Timo de Koeijer, Yerseke; Michel Luteijn, Waarde; Peter Meeuwsen, Krabbendijke; Hugo Nieuwen- huijse, Waarde; Andrea Schrier, Krabbendijke; Ineke Verwijs, Waarde. Vmbo, theoretische leerweg, techniek: Joost Hoekman, Ril land; Wilhelm de Koeijer, Yerseke; Michel Nieuwenhuijse, Oostdijk. Vmbo, gemengde leerweg, tech niek: Dinant Goud, Waarde; Cor- né van Liere, Oostdijk; Sam Lou- werse, Waarde; Marnix Paauwe, Oostdijk; Theodoor Simonse, Waarde; Arno de Wolf, Kruinin gen. Vmbo, theoretische leerweg, zorg en welzijn: Leonie Berg werf, Krabbendijke; Leendert Nieuwenhuize, Yerseke; Janine Zandijk, Krabbendijke. Vmbo, gemengde leerweg, zorg en welzijn: Bertine Berman, Krab bendijke; Elma Berman, Waarde; Liesbeth Fieret, Krabbendijke; Si- mone de Goffau, Rilland; Mariska Houtman, Krabbendijke; Marian de Koster, Kruiningen; Jarco Lute ijn, Krabbendijke; Marie-Louise Oostdijk, Yerseke; Jantine Verwijs, Waarde; Joalien van de Vreede, Krabbendijke; Lydia van de Vree- de, Kruiningen; Karine Weststrate, Rilland. Vmbo, basisberoepsgerichte leerweg, bouwtechniek: Ricky van Belzen, Arnemuiden; Dirk Blom, Terneuzen; Geerald Boen der, Krabbendijke; John Bogert, Poortvliet; Joan Bouwman, Ter- neuzen; Pieter Braam, 's-Graven- polder; Lou Dekker, 's-Heer Hen drikskinderen; Corné van den Doel, Sint-Annaland; Thijs Faasse, Borssele; Leendert Flikweert, Zie- rikzee; Jarco Goedegebuure, Sint-Annaland; Lennard van Har- tingsveldt, Yerseke; Martin van der Jagt, Yerseke; Arne Janssen, Kruiningen; Gèrald Janssen, Stave- nisse; Andries Kersbergen, Oud-Vossemeer; Jochem van der Klooster, Sint-Annaland; Martijn Lambregtse, Rilland; Lauwrens Ligtendag, Sint-Philipsland; Jacky Matthijsse, Krabbendijke; Peter Meeuwsen, Yerseke; Eric Mol, Yer seke; André Oostdijk, Kruiningen; Hans Provoost, Aagtekerke; Jacco Provoost, Aagtekerke; Peter Slabbe- koorn, Goes; Han de Vos, Stavenis- se; Sjaco de Vos, Stavenisse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15