Geslaagd
toekomst
Calvijn College
Krabbendijke
■.si;';® -
PZC Vrijdag 13 juni 2008 1 5
door Ondine van der Vleuten
m nooit te vergeten, dat moment dat je
je diploma in handen krijgt. Eindelijk
ben je er. Maar is dat zo? Ga je daarna
werken, of leer je verder? Is het een eindpunt of
een tussenstap, op weg naar je uiteindelijke
doel? En wat is je doel eigenlijk? De PZC vroeg
zeven geslaagden: wat komt er na de diplo
ma-uitreiking?
Voor hen was het antwoord op die vraag duide
lijk. Sommige mensen weten precies wat ze met
hun leven willen. Paul Bezuijen, trajectbegelei
der op het Groen College in Goes, herinnert
zich nog dat meisje dat altijd al dolfijnen wilde
trainen. „Dat is haar gelukt, met de nodige in
spanningen. Ze werkt nu in Harderwijk." Paul
Bezuijen volgt de schoolcarrière van alle leerlin
gen op het Groen College, vanaf dat ze binnen
komen tot het moment dat ze de school verla
ten. Soms blijven ze
-i acht jaar 'hangen': vier
Is het diploma een eindpunt jaar ^mbo J daarna
of een tussenstap, op weg n°g eens vier iaar mbo-
ln Gelukkig, zegt hij, zijn
naar je uiteindelijke doel? er heel veel leerlingen
die doordachte, goede
keuzes maken. Degenen die niet precies weten
wat ze willen, helpt Bezuijen door de 'beslismo
menten' heen. „De eerste komt na twee jaar vm-
bo. Dan moeten ze een sector kiezen. Ook moe
ten ze beslissen voor een meer theoretische leer
weg of een waar de nadruk meer op praktische
vaardigheden ligt." Na vier jaar komt het tweede
beslismoment. Dan moet er een mbo-vervolgstu-
die gekozen worden. „Wat je ziet, is dat steeds
meer leerlingen iets kiezen op de uitstraling van
een beroep. De televisie speelt daar een belangrij
ke rol in. llc noem maar iets: die serie Crime Sce
ne Investigations, CSI. Daarin speelt laborato
riumwerk een belangrijke rol. Dan wordt dat op
eens populair. Of neem die soaps: opeens willen
veel jongeren een theateropleiding volgen. Maar
dat soort series geeft geen reëel beeld van beroe
pen. In 4vmbo laten we ze daarom één dag per
week stage lopen, op twee plekken. De éne stage
sluit aan bij het 'groene' vak in hun vakkenpak
ket, de andere is vrij. Dat levert waardevolle in
zichten op. Iemand die stage loopt in een kap
perswinkel ontdekt bijvoorbeeld dat het niet al
leen glamour is, maar vooral veel staan."
Het afgelopen schooljaar heeft het Groen Colle
ge iets nieuws geprobeerd: „Direct bij het begin
van de mbo-opleiding is er een stage van drie
weken in de gekozen richting. Zo zien ze direct
wat het werk inhoudt. Dat paardenhouderij niet
alleen paardrijden is, maar ook stallen uitmes
ten, bijvoorbeeld. Mochten ze ontdekken dat ze
fout zitten, dan kunnen ze zonder veel tijdver
lies nog switchen." Een fout die hij veel ziet, is
dat leerlingen kiezen voor makkelijk. „Kijk ver
der dan je neus lang is. Misschien moet je voor
een goede stageplaats iets verder reizen, mis
schien moet je tóch wiskunde kiezen, om de
baan te krijgen die het best bij je past."
Vera Huibregtse: musicalschool, pagina 24 en 25
Geertje van Rees: psychologie, pagi- Jens Hoeijmakers, sterrenkunde, pa- Lenneke de Ruyterliteratuurstu- Lise van der Gucht, juweliersoplei-
na 20 en 21 gina 22 en 23 die, pagina 26 en 27 ding, pagina 28 en 29
Maurits Borghouts, militaire oplei
ding, pagina 18 en 19
Vmbo, theoretische leerweg,
economie: Jolien van den Dorpel,
Yerseke; Martine van Fraassen,
Waarde; Mariëlle de Goffau, Krab
bendijke; Martijn van der Hart,
Kruiningen; Hanneke Hoogerland,
Krabbendijke.
Vmbo, gemengde leerweg, eco
nomie: Nick Brouwer, Yerseke;
Tom Fijan, Kruiningen; Gerrald
van de Griek, Oostdijk; Daniël
Harthoorn, Waarde; Carola Hart-
hoorn, Waarde; Henri Hoogstrate,
Yerseke; Jaco Jansen, Kruiningen;
Timo de Koeijer, Yerseke; Michel
Luteijn, Waarde; Peter Meeuwsen,
Krabbendijke; Hugo Nieuwen-
huijse, Waarde; Andrea Schrier,
Krabbendijke; Ineke Verwijs,
Waarde.
Vmbo, theoretische leerweg,
techniek: Joost Hoekman, Ril
land; Wilhelm de Koeijer, Yerseke;
Michel Nieuwenhuijse, Oostdijk.
Vmbo, gemengde leerweg, tech
niek: Dinant Goud, Waarde; Cor-
né van Liere, Oostdijk; Sam Lou-
werse, Waarde; Marnix Paauwe,
Oostdijk; Theodoor Simonse,
Waarde; Arno de Wolf, Kruinin
gen.
Vmbo, theoretische leerweg,
zorg en welzijn: Leonie Berg
werf, Krabbendijke; Leendert
Nieuwenhuize, Yerseke; Janine
Zandijk, Krabbendijke.
Vmbo, gemengde leerweg, zorg
en welzijn: Bertine Berman, Krab
bendijke; Elma Berman, Waarde;
Liesbeth Fieret, Krabbendijke; Si-
mone de Goffau, Rilland; Mariska
Houtman, Krabbendijke; Marian
de Koster, Kruiningen; Jarco Lute
ijn, Krabbendijke; Marie-Louise
Oostdijk, Yerseke; Jantine Verwijs,
Waarde; Joalien van de Vreede,
Krabbendijke; Lydia van de Vree-
de, Kruiningen; Karine Weststrate,
Rilland.
Vmbo, basisberoepsgerichte
leerweg, bouwtechniek: Ricky
van Belzen, Arnemuiden; Dirk
Blom, Terneuzen; Geerald Boen
der, Krabbendijke; John Bogert,
Poortvliet; Joan Bouwman, Ter-
neuzen; Pieter Braam, 's-Graven-
polder; Lou Dekker, 's-Heer Hen
drikskinderen; Corné van den
Doel, Sint-Annaland; Thijs Faasse,
Borssele; Leendert Flikweert, Zie-
rikzee; Jarco Goedegebuure,
Sint-Annaland; Lennard van Har-
tingsveldt, Yerseke; Martin van
der Jagt, Yerseke; Arne Janssen,
Kruiningen; Gèrald Janssen, Stave-
nisse; Andries Kersbergen,
Oud-Vossemeer; Jochem van der
Klooster, Sint-Annaland; Martijn
Lambregtse, Rilland; Lauwrens
Ligtendag, Sint-Philipsland; Jacky
Matthijsse, Krabbendijke; Peter
Meeuwsen, Yerseke; Eric Mol, Yer
seke; André Oostdijk, Kruiningen;
Hans Provoost, Aagtekerke; Jacco
Provoost, Aagtekerke; Peter Slabbe-
koorn, Goes; Han de Vos, Stavenis-
se; Sjaco de Vos, Stavenisse