UiERKENLnGSdiitiBK
UOK
Cor Fieret (26)
Werken onder tijdsdruk, vanuit de wetenschap dat je onderdeel bent van
een keten. Wie verzaakt, brengt een ander direct in problemen, want bij
het vervoer van goederen moeten alle schakels kloppen. Wat drijft de men
sen die werkzaam zijn in de logistiek? Deze vakmensen leggen uit wat ze
doen en waarom ze verknocht zijn aan hun werk.
Oostburg, binnenvaart en zeebevrachter
Donderdag 12 juni 2008 1 3
Waarom baan in logistiek?
Mijn vader werkte in de haven.
Het laden en lossen vond ik al
tijd erg interessant. Het werken
op een vorkheftruck en de ver
schillende goederen waar je
mee te maken krijgt, maken
het werk ook erg afwisselend.
Op het bedrijf waar ik werk,
lossen we vrachtwagens en zee
containers. We werken mét ge
vaarlijke stoffen.
Wat is uw taak precies?
Het laden en lossen en verzend
klaar maken van orders. Oök rij
ik veel met een vorkheftruck.
Wat voor opleiding
heb je ervoor nodig?
Ik heb zelf elektrotechniek en
administratie gedaan. Dat sloot
niet aan met de vacature die ik
ambieerde. Ik ben hier intern
opgeleid en heb een heftruck
certificaat behaald. Ieder jaar
doen we hier ook een cursus
BHV (=bedrijfshulp verlening).
Ik heb ook een cursus gevolgd
gericht op het omgaan met
gevaarlijke stoffen. Daar leer je
de manier van werken met
gevaarlijke stoffen zodat alles
goed wordt verwerkt, goed
verpakt wordt en er niets
beschadigd. Kwaliteit gaat hier
echt voor kwantiteit. Je moet je
er altijd van bewust zijn dat je
met gevaarlijke stoffen werkt.
Wat maakt uw werk zo leuk?
De veelzijdigheid. Ik werk met
veel verschillende mensen
maar ook heel zelfstandig met
veel verantwoordelijkheid. Bo
vendien heb ik een vrij beroep
en ben ik zowel binnen als bui
ten bezig.
Hoe kijken andere mensen
tegen uw werk aan?
Iedereen vindt die gevaarlijke
stoffen waar ik mee werk erg in
teressant. Mensen willen weten
hoe ik ermee omga. Gelukkig
heb ik in de 9 jaar dat ik ermee
werk nog nooit calamiteiten
meegemaakt.
Hoe ziet uw toekomst eruit?
Ik werk op een klein bedrijf
waar weinig doorgroeimogelijk
heden zijn. Maar ik heb het erg
naar mijn zin. Ik hou het hier
wel vol tot mijn 65ste.
Tekst Monique Meeuwisse
Waarom een baan
in de logistiek?
Je werkt in een dynamische om
geving. Geen dag is hetzelfde.
Wat houdt uw werk
als bevrachter in?
Ik ben groepsleider van de be
vrachtingafdeling. Wij werken
hier met vier mensen en organi
seren het vervoer over water. Ik
moet dat in goede banen lei
den vanaf het moment dat de
order binnenkomt tot en met
het leveren en afhandelen van
de dienst voor de klanten. Daar
bij is ook het binnenhalen van
orders, een stukje commercie
dus, een van mijn taken. Het
vervoer gaat voor een groot
deel van en naar de Zeeuwse
havens. Ons werk concentreert
zich echter niet uitsluitend op
onze terminals, maar wij laden
en lossen ook in Rotterdam,
Antwerpen en andere steden.
Wat voor opleiding heb je
voor bevrachter nodig?
Een HBO opleiding richting lo
gistiek. Ik heb zelf Logistiek en
Economie gestudeerd.
Waarom een baan bij Verbrugge
Marine BV in Terneuzen?
Ik ben bij dit bedrijf afgestu
deerd en kreeg hier toen een
baan aangeboden. Het bleek
een bedrijf te zijn met veel uit
dagingen waarbij ik mezelf
goed kan ontplooien. Het be
drijf biedt logistieke dienstverle
ning op een heel breed vlak.
Wat maakt uw werk leuk?
De uitdaging en het leveren
van goede service of dienst aan
een klant.
Wat zijn de minder
leuke kanten?
Logistiek is constant aan veran
dering onderhevig. Dat kan
heel dynamisch zijn. het bete
kent echter ook dat je de ge
maakte planning nogal eens
moet aanpassen.
Hoe ziet u de toekomst?
Logistiek wordt steeds belangrij
ker in de Zeeuwse havens. We
zijn dan ook groeiende qua ver
voer over water en hebben daar
door een goede toekomstver
wachting.