UiERKENLnGSdiitiBK UOK Cor Fieret (26) Werken onder tijdsdruk, vanuit de wetenschap dat je onderdeel bent van een keten. Wie verzaakt, brengt een ander direct in problemen, want bij het vervoer van goederen moeten alle schakels kloppen. Wat drijft de men sen die werkzaam zijn in de logistiek? Deze vakmensen leggen uit wat ze doen en waarom ze verknocht zijn aan hun werk. Oostburg, binnenvaart en zeebevrachter Donderdag 12 juni 2008 1 3 Waarom baan in logistiek? Mijn vader werkte in de haven. Het laden en lossen vond ik al tijd erg interessant. Het werken op een vorkheftruck en de ver schillende goederen waar je mee te maken krijgt, maken het werk ook erg afwisselend. Op het bedrijf waar ik werk, lossen we vrachtwagens en zee containers. We werken mét ge vaarlijke stoffen. Wat is uw taak precies? Het laden en lossen en verzend klaar maken van orders. Oök rij ik veel met een vorkheftruck. Wat voor opleiding heb je ervoor nodig? Ik heb zelf elektrotechniek en administratie gedaan. Dat sloot niet aan met de vacature die ik ambieerde. Ik ben hier intern opgeleid en heb een heftruck certificaat behaald. Ieder jaar doen we hier ook een cursus BHV (=bedrijfshulp verlening). Ik heb ook een cursus gevolgd gericht op het omgaan met gevaarlijke stoffen. Daar leer je de manier van werken met gevaarlijke stoffen zodat alles goed wordt verwerkt, goed verpakt wordt en er niets beschadigd. Kwaliteit gaat hier echt voor kwantiteit. Je moet je er altijd van bewust zijn dat je met gevaarlijke stoffen werkt. Wat maakt uw werk zo leuk? De veelzijdigheid. Ik werk met veel verschillende mensen maar ook heel zelfstandig met veel verantwoordelijkheid. Bo vendien heb ik een vrij beroep en ben ik zowel binnen als bui ten bezig. Hoe kijken andere mensen tegen uw werk aan? Iedereen vindt die gevaarlijke stoffen waar ik mee werk erg in teressant. Mensen willen weten hoe ik ermee omga. Gelukkig heb ik in de 9 jaar dat ik ermee werk nog nooit calamiteiten meegemaakt. Hoe ziet uw toekomst eruit? Ik werk op een klein bedrijf waar weinig doorgroeimogelijk heden zijn. Maar ik heb het erg naar mijn zin. Ik hou het hier wel vol tot mijn 65ste. Tekst Monique Meeuwisse Waarom een baan in de logistiek? Je werkt in een dynamische om geving. Geen dag is hetzelfde. Wat houdt uw werk als bevrachter in? Ik ben groepsleider van de be vrachtingafdeling. Wij werken hier met vier mensen en organi seren het vervoer over water. Ik moet dat in goede banen lei den vanaf het moment dat de order binnenkomt tot en met het leveren en afhandelen van de dienst voor de klanten. Daar bij is ook het binnenhalen van orders, een stukje commercie dus, een van mijn taken. Het vervoer gaat voor een groot deel van en naar de Zeeuwse havens. Ons werk concentreert zich echter niet uitsluitend op onze terminals, maar wij laden en lossen ook in Rotterdam, Antwerpen en andere steden. Wat voor opleiding heb je voor bevrachter nodig? Een HBO opleiding richting lo gistiek. Ik heb zelf Logistiek en Economie gestudeerd. Waarom een baan bij Verbrugge Marine BV in Terneuzen? Ik ben bij dit bedrijf afgestu deerd en kreeg hier toen een baan aangeboden. Het bleek een bedrijf te zijn met veel uit dagingen waarbij ik mezelf goed kan ontplooien. Het be drijf biedt logistieke dienstverle ning op een heel breed vlak. Wat maakt uw werk leuk? De uitdaging en het leveren van goede service of dienst aan een klant. Wat zijn de minder leuke kanten? Logistiek is constant aan veran dering onderhevig. Dat kan heel dynamisch zijn. het bete kent echter ook dat je de ge maakte planning nogal eens moet aanpassen. Hoe ziet u de toekomst? Logistiek wordt steeds belangrij ker in de Zeeuwse havens. We zijn dan ook groeiende qua ver voer over water en hebben daar door een goede toekomstver wachting.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 97