U/ERKEN LogiibiBK Met de vlam in de pijp of opgejaagd door de tachograaf? Hoe is het tegenwoordig om als vrachtwagenchauffeur te werken? Geen betere plaats om een antwoord te krijgen dan aan de grote tafel bij wegrestaurant Kanters, op een steenworp van het verkeersknooppunt bij de Moerdijkbrug. Een vaste stek voor veel chauffeurs om een hapje te eten ofte douchen. En de eerste chauffeur die niet graag over zijn vak praat, moet nog geboren worden. Donderdag 12 juni 2008 Oppoetsbeurt voor imago Een beroep met veel vrijheid, zegt hij. „Dat je de hele dag gecontroleerd wordt, zit vooral tussen je oren. Die GPS kun je zien als lastig, je kunt het ook zien als een extra hulpmiddel voor de klant. En de digitale tacho graaf? Die kan inderdaad nauwkeurig registreren hoe lang ik rijd. Maar een schijf was er altijd al. En als ik het beu ben in de file, ga ik toch gewoon een kop koffie drinken." Het moeilijkste aan het vak is de con stante concentratie. „Het lijkt wel alsof we niets doen, maar ook tijdens lange stukken moet je altijd opletten. Een ongeluk zit in een heel klein hoekje." Nee, hij heeft een prachtig vak. En wat doe je met die lomperiken die hun middelvinger opsteken? „Ik zwaai vriendelijk terug. Leuk toch als zo veel mensen je kennen?" Spannend Tot zo ver de vrachtwagenchauffeurs. Maar we doen de branche ernstig te kort als we het hierbij laten. Logistiek is meer dan vervoer. Het is opslag, overslag, assemblage, verpakken en nog duizend dingen meer. Ooit gezien wat er gebeurt in zo'n groot distributiecentrum aan de snel weg? Daar werken mensen met allerlei opleidingen. Mensen die graag met hun handen werken, ICT-professio- nals, commerciële medewerkers, je kunt het zo gek niet opnoemen of ze hebben ze nodig. Van de lopende band tot aan het management en alles wat daartussen zit. Aangezien de producent steeds meer taken uitbesteed aan de logistieke dienstverlener, komen er ook steeds meer banen bij. Zo veel, dat ze het niet aangesleept krijgen. Want het grootste probleem in de logistieke sector op dit moment is het gebrek aan personeel, aldus Jan Besselink van werkgeversor ganisatie Transport en Logistiek Neder land. De bedrijven hebben dat een beetje aan zichzelf te danken: „Onbe kend maakt onbemind. En je kunt nu eenmaal niet aan de buitenkant van zo'n blokkendoos zien hoe dynamisch een logistiek bedrijf is. En dat het leuk werken is, dat is zeker. Het is snel, het is spannend, het is afwisselend, het is altijd in beweging. Vandaag weet je niet wat de vraag van morgen is." Virus De sector heeft te weinig haar gezicht naar buiten laten zien en is druk bezig haar imago op te poetsen. Besselink: „Open dagen, samenwerkingsverban den met scholen, een eigen oplei dingsinstituut, de mogelijkheid van zij-instroom, voorfinanciering van di ploma's, speeddating tussen vraag en aanbod. Met man en macht wordt er gewerkt om te proberen het tekort in de branche terug te dringen." Zelf is hij dertig jaar geleden besmet door dit virus: „Die mentaliteit van de schouders eronder, die uitdaging die el ke dag wacht, de groeimogelijkheden. Mocht ik nog een keer kiezen, dan koos ik weer voor de logistiek." Tekst Ina Kuik Henny van Zeijl veegt de laatste slaap uit zijn ogen terwijl hij een broodje ge zond naar binnen werkt. Hij rijdt in 24 uur een rondje laden en lossen in Zee land, Noord-Holland en Friesland. „Er moet meer en er mag minder",steekt de chauffeur van Peter Appel Trans port met 30 jaar ervaring van wal. De klant eist snelheid. Verse groente, want dat rijdt Van Zeijl, komt 's mor gens van het land, wordt 's middags verpakt en ligt de volgende morgen in supermarkt. Zeven dagen in de week op afroep. „Vroeger was het ge moedelijker, maar ik houd nog steeds van dit vak." Volgens Van Zeijl zijn er twee soorten chauffeurs: „Goeie en slechte. De goeie laat zich niet gek maken en weet dat je geen ij zer met handen kunt breken. De slech te neemt te veel risico, laat zich opja gen en belandt uiteindelijk ergens op zijn kant in de sloot." Maar het kantelen van vrachtwagens is lang niet altijd te wijten aan de chauf feur. „Soms moet je plotseling uitwij ken omdat een ander een stommi teit uithaalt." Hobby Alles moet op tijd en via de satel lietverbinding weet de baas iede re minuut van de dag waar je uithangt. Toch zal Van Zeijl nooit overspannen worden. Ten eerste is hij verhuisd naar Friesland: „Als ik thuis kom zit ik midden in de natuur. Mooi tegenwicht voor al dat asfalt." Ten tweede 'heeft hij iets' met vrachtwagens. „Vroe ger verdienden we han den vol geld vanwege de overuren, tegenwoordig mag dat niet meer. Maar ik blijf het ge woon als mijn hobby beschouwen." Een ander die je de pis niet lauw maakt, is Patrick Vanden- hecke, ook dertig jaar in het vak. Hij vindt dat vrachtwa genchauffeurs een voorbeeldfunctie op de weg heb ben: „Het is ten slotte ons vak. Als wij niet zou den rijden, zou er niets op tafel staan." Vandenhecke rijdt in de Be nelux en op Frankrijk en Engeland voor Jan de Rijk. Er wordt hard gewerkt in het vervoer, aldus Van denhecke: „Je moet niet bang zijn voor fy siek werk. Je moet jezelf onderweg goed kun nen redden en je moet niet iedere avond achter de gebreide broek willen zit ten." Dat brengt hem op een ander onderwerp: „Vracht wagenchauffeur ben je met zijn twee ën. Ik kan de hele week van huis dank zij mijn vrouw."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 89