Ambitie biedt leerschool
in de problemen der liefde
Nieuwe directeur van
Vleeshal streeft naar
dialogen met de stad
Damesgebabbel leidt hooguit tot glimlach s3bS™r
Liefde als rode draad in
examenvoorstelling Hou
me Vast van Jules FeifFer.
Nederlands-Italiaanse
curator Benedetti volgt
Rutger Wolfson op.
PZC Donderdag 12 juni 2008 I 17
door Ali Pankow
VLISSINGEN - Verliezen, Verlaten,
Vergeten en Vergeven zijn de cate
gorieën waarin de cliënten van de
leerschool der liefde worden inge
deeld. Het betreft de eindexamen
voorstelling van leerlingen van
Amateurtheaterschool De Ambi
tie. Zij hebben gekozen voor een
eigen interpretatie van het toneel
stuk Hou me Vast van Jules FeifFer
onder regie van Jora Möhlmann.
De opvoeringen worden vrijdaga
vond, zaterdagavond en zondag
middag gegeven in theater Vest-
zak'99 in Vlissingen.
„Liefde loopt als rode draad door
de voorstelling heen. Het oorspron
kelijke stuk heeft ruim zestig scè
nes, die op verschillende manieren
geïnterpreteerd kunnen worden.
Ik ben gaan zoeken naar een the
ma, dat iets vertelt door het hele
stuk heen en heb op basis daarvan
een selectie gemaakt", vertelt
Möhlmann. De cursisten hadden
bij het begin van het lesseizoen al
aangegeven graag een collectieve
productie te maken met voor iede
re speler een vergelijkbaar aandeel.
„Ik heb de groep de keus gegeven
tussen Hou me vast en een stuk
met een kop en een staart. In dit
geval Een bos vol dode liefjes. Het
verraste me aanvankelijk dat ze
voorkeur hadden voor de collage
voorstelling", zegt de regisseur.
Volgens hem is dat niet de gemak
kelijkste weg, maar biedt het wel
een boeiende uitdaging. In zijn op-
'Het is juist fijn te merken
dat we allemaal in dezelfde
achtbaan zitten'
tiek biedt dit stuk de spelers boven
dien voldoende ruimte hun ken
nis en ervaring, opgedaan tijdens
de opleiding van De Ambitie, in
de praktijk te brengen.
De groep telt elf spelers, variërend
in leeftijd tussen 19 en 40 jaar. Zij
zijn met de geselecteerde scènes
uit Hou me Vast aan de slag gegaan
en hebben daar hun eigen improvi
saties op los gelaten.
„Met tips en talks zijn we gaan
schaven om uiteindelijk elke spe
ler te laten doen waar hij het
sterkst in is. Zo is er een indeling
ontstaan in Verliezen, Verlaten,
Vergeten en Vergeven als categorie
ën van problemen waar de bezoe
kers aan een leerschool der liefde
mee te kampen hebben", licht
Möhlmann toe.
Hij ziet in het werk van Jules Feif-
fer een mix van eerlijke en car-
tooneske teksten. Spelen met dit
werk leverde voor de cursisten de
ervaring op dat je nooit genoeg er
varing op kunt doen in de liefde.
En ook dat het vaak een eenzame,
harde rit is. „Juist daardoor is het
fijn te merken dat wij allemaal in
diezelfde achtbaan zitten. Een acht
baan die gelukkig ook een eind
punt heeft. Want daar krijg je je di
ploma. Tenzij je niet geslaagd bent
natuurlijk, of nog erger als je jezelf
onderweg bent verloren", aldus de
toelichting van de regisseur.
Toneelvoorstelling Hou Me Vast,
u Amateurtheaterschool De Ambitie,
vrij. 13, zat. 14 en zon. 15 juni (mati
nee), Vlissingen, Vestzak'99, avond
voorstellingen 20.00 uur, matinee:
15.00 uur.
door Rolf Bosboom
MIDDELBURG - „De Vleeshal is een
unieke plaats", zegt de Neder
lands-Italiaanse curator Lorenzo
Benedetti. „Het is een prachtig ge
bouw dat zo sterk aanwezig is, dat
je je daar altijd van bewust bent
als je er een tentoonstelling maakt.
Je moet steeds rekening houden
met die context. Dat maakt het
zo'n interessante plek."
Vanaf komende zomer zwaait hij
er de scepter. Benedetti, zo werd
gisteren bekend, wordt de nieuwe
directeur van de Stichting Beelden
de Kunst Middelburg, waaronder
De Vleeshal valt. Hij is de opvolger
van Rutger Wolfson, die is aange
steld als directeur van het Interna
tional Film Festival Rotterdam.
Lorenzo Benedetti (1972) is gebo
ren in Rome, als zoon van een Ita
liaanse vader en een Nederlandse
moeder (uit Breda). Hij studeerde
kunstgeschiedenis aan de universi
teit La Sapienza in Rome en door
liep eind jaren negentig de interna
tionale curatorenopleiding van De
Appel in Amsterdam. Tussen 2003
en 2007 gaf hij leiding aan kunst
ruimte Volume! in Rome; in 2005
was hij in dezelfde stad mede-op-
richter van het SoundArtMuseum,
geheel gewijd aan de 'soundart'.
Sinds begin vorig jaar is Benedetti
conservator in museum MARTa in
de Duitse plaats Herford. Hij koes
terde al langer de wens in Neder
land aan de slag te gaan. „Er ge
beurt daar veel. De kunst in Neder
land is van een bijzonder niveau.
Zeeland heeft bovendien een inter
nationaal karakter, aangezien het
dicht bij België ligt."
Benedetti kent het Nederlandse
kunstklimaat goed, dankzij zijn op
leiding bij De Appel. Daar trad hij
onder meer op als conservator van
de tentoonstellingen Anarchitectu-
re (1999) en A'dam Eve (2002).
Zeer recent was hij verantwoorde-
I** Lorenzo Benedetti is aangesteld
als de nieuwe directeur van De
Vleeshal in Middelburg. Hij is nu
nog conservator in museum
MARTa in het Duitse Herford.
Lorenzo Benedetti
lijk voor de expositie Cabinet of
Imagination bij het centrum voor
hedendaagse kunst Netwerk in de
Vlaamse stad Aalst.
Benedetti arriveert in Middelburg
net nu er een kritische beoorde
ling ligt van de Raad voor Cultuur
over De Vleeshal. Het centrum
voor hedendaagse kunst zou de af
gelopen jaren zijn 'scherpte' heb
ben verloren. Terwijl het voor
heen, zeker in nationaal opzicht,
een vooraanstaande positie innam
is De Vleeshal volgens de raad in
middels 'voorbijgestreefd door an
dere instellingen'.
De nieuwe directeur wil daar niet
al te zeer op ingaan. Wel zegt hij,
in zijn algemeenheid, dat het no
dig is voortdurend in te spelen op
veranderingen. „In de jaren dat De
Vleeshal bestaat is het kunstpano
rama compleet gewijzigd en ook
het publiek verandert."
Benedetti is vooral aangesteld van
wege zijn internationale blikveld
en contacten. Tegelijkertijd wil hij
in De Vleeshal ook nadrukkelijk
plaatselijk opereren: de lokale con
text verbinden met internationaal
perspectief, met bijzondere aan
dacht voor de rol van het publiek.
„Ik wil werken op drie schalen: re
gionaal, nationaal en internatio
naal. Het is belangrijk dat de kun
stenaars die worden uitgenodigd
ook ter plaatse komen en een dia
loog met de stad en de regio aan
gaan. Daardoor krijg je een uitwis
seling met de plaats zelf Dat vind
ik heel interessant."
De bioscoopversie van de populai
re tv-serie Sex and The City begint
met een terugkijkje in het verle
den. We zien hoe de onderling ver
schillende dames Carrie Bradshaw
(Sarah Jessica Parker), Samantha
Jones (Kim Cattrall), Miranda Hob-
bes (Cynthia Nixon) en Charlotte
York (Kristin Davis) vriendinnen
worden in het New York van de
late jaren tachtig.
Wat hen bindt, is hun zoektocht
naar labels and love: de juiste de
signkleren en de ware man. Wat
in de serie - die liep tussen 1998
en 2004 - nog kon worden gezien
als de eeuwige jeugdigheid van
vier hartsvriendinnen, begint in
de speelfilmversie ervan akelig veel
weg te krijgen van onvolwassen
heid.
SEX AND THE CITY
Film. Regie: Michael Patrick King.
Te zien in Goes, Vlissingen en
Terneuzen.
door Fritz de Jong
Carry Bradshaw viert in de film
haar veertigste verjaardag en de
seksverslaafde Samantha Jones
mag zelfs vijftig kaarsjes uitblazen.
Desondanks veranderen de dames
in onnozele bakvisjes zodra er een
man in het spel komt, of een paar
peperdure schoenen.
Door hun eigen ondoordachte be
slissingen zien de hoofdpersonen
zich geconfronteerd met een weg
lopende man, een stuklopende re
latie en een bijna onbedwingbare
behoefte aan overspel.
Michael Patrick King, regisseur, sce
narist en schepper van de serie,
lijkt zo druk bezig met het afwer
ken van alle piotontwikkelingen
rond de vier vriendinnen, dat hij
vergat zijn personages te voorzien
van de gevatte teksten waarop de
serie volgens de fans patent zou
hebben. De dames babbelen wat
af maar dat leidt zelden tot meer
dan een glimlach.
Dat King in de eerste plaats een te
levisiemaker is, blijkt uit de saaie
cameravoering en zijn onvermo
gen het langer dan drie kwartier
boeiend te houden. De dik twee
uur durende film zakt in het mid
den in als een plumpudding. De
vertelling leeft alleen even op door
het frisse optreden van Jennifer
Hudson, die als de nieuwe assisten
te van Carrie Bradshaw op zoek
blijkt te zijn naar dezelfde zaken
als haar bazin.
Het oppervlakkige gedweep met la
bels en liefde past meer bij deze
jonge vrouw dan bij de oudere per
sonages, die beter zouden moeten
weten. Helaas wordt Hudson de
film uitgeschreven zodra de plot
haar aanwezigheid niet meer no
dig acht.
Als je de bioscoop verlaat, heb je
het gevoel dat je op een overdre
ven grote televisie hebt gekeken
naar een overdreven lange afleve
ring van een serie die jaren gele
den al over haar hoogtepunt heen
was.
MIDDELBURG - Poppunt Zeeland be
gint na de zomer met PopSport,
een competitie voor schoolbands.
In Limburg en Brabant draait het
project al enkele jaren met succes.
Reden voor het popplatform om
te zorgen voor uitbreiding naar
Zeeland.
Het project is vooral bedoeld voor
schoolbands die zich verder willen
ontwikkelen, zowel op muzikaal
als op zakelijk gebied. De opzet is
dat zij het tegen elkaar opnemen,
terwijl elke band wordt begeleid
door een team van drie medescho
lieren die als 'managers' fungeren.
De beste bands gaan de strijd aan
met de winnaars uit Brabant en
Limburg.
Inschrijven kan tot 14 juli. Voor
meer informatie: www.popsport.nl
Repetitiescène uit de collagevoorstelling op basis van het stuk Houd me Vost van Jules Peiffer door tweede
jaars-leerlingen van Amateurtheaterschool De Ambitie. foto Lex de Meester