Ambitie biedt leerschool in de problemen der liefde Nieuwe directeur van Vleeshal streeft naar dialogen met de stad Damesgebabbel leidt hooguit tot glimlach s3bS™r Liefde als rode draad in examenvoorstelling Hou me Vast van Jules FeifFer. Nederlands-Italiaanse curator Benedetti volgt Rutger Wolfson op. PZC Donderdag 12 juni 2008 I 17 door Ali Pankow VLISSINGEN - Verliezen, Verlaten, Vergeten en Vergeven zijn de cate gorieën waarin de cliënten van de leerschool der liefde worden inge deeld. Het betreft de eindexamen voorstelling van leerlingen van Amateurtheaterschool De Ambi tie. Zij hebben gekozen voor een eigen interpretatie van het toneel stuk Hou me Vast van Jules FeifFer onder regie van Jora Möhlmann. De opvoeringen worden vrijdaga vond, zaterdagavond en zondag middag gegeven in theater Vest- zak'99 in Vlissingen. „Liefde loopt als rode draad door de voorstelling heen. Het oorspron kelijke stuk heeft ruim zestig scè nes, die op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden. Ik ben gaan zoeken naar een the ma, dat iets vertelt door het hele stuk heen en heb op basis daarvan een selectie gemaakt", vertelt Möhlmann. De cursisten hadden bij het begin van het lesseizoen al aangegeven graag een collectieve productie te maken met voor iede re speler een vergelijkbaar aandeel. „Ik heb de groep de keus gegeven tussen Hou me vast en een stuk met een kop en een staart. In dit geval Een bos vol dode liefjes. Het verraste me aanvankelijk dat ze voorkeur hadden voor de collage voorstelling", zegt de regisseur. Volgens hem is dat niet de gemak kelijkste weg, maar biedt het wel een boeiende uitdaging. In zijn op- 'Het is juist fijn te merken dat we allemaal in dezelfde achtbaan zitten' tiek biedt dit stuk de spelers boven dien voldoende ruimte hun ken nis en ervaring, opgedaan tijdens de opleiding van De Ambitie, in de praktijk te brengen. De groep telt elf spelers, variërend in leeftijd tussen 19 en 40 jaar. Zij zijn met de geselecteerde scènes uit Hou me Vast aan de slag gegaan en hebben daar hun eigen improvi saties op los gelaten. „Met tips en talks zijn we gaan schaven om uiteindelijk elke spe ler te laten doen waar hij het sterkst in is. Zo is er een indeling ontstaan in Verliezen, Verlaten, Vergeten en Vergeven als categorie ën van problemen waar de bezoe kers aan een leerschool der liefde mee te kampen hebben", licht Möhlmann toe. Hij ziet in het werk van Jules Feif- fer een mix van eerlijke en car- tooneske teksten. Spelen met dit werk leverde voor de cursisten de ervaring op dat je nooit genoeg er varing op kunt doen in de liefde. En ook dat het vaak een eenzame, harde rit is. „Juist daardoor is het fijn te merken dat wij allemaal in diezelfde achtbaan zitten. Een acht baan die gelukkig ook een eind punt heeft. Want daar krijg je je di ploma. Tenzij je niet geslaagd bent natuurlijk, of nog erger als je jezelf onderweg bent verloren", aldus de toelichting van de regisseur. Toneelvoorstelling Hou Me Vast, u Amateurtheaterschool De Ambitie, vrij. 13, zat. 14 en zon. 15 juni (mati nee), Vlissingen, Vestzak'99, avond voorstellingen 20.00 uur, matinee: 15.00 uur. door Rolf Bosboom MIDDELBURG - „De Vleeshal is een unieke plaats", zegt de Neder lands-Italiaanse curator Lorenzo Benedetti. „Het is een prachtig ge bouw dat zo sterk aanwezig is, dat je je daar altijd van bewust bent als je er een tentoonstelling maakt. Je moet steeds rekening houden met die context. Dat maakt het zo'n interessante plek." Vanaf komende zomer zwaait hij er de scepter. Benedetti, zo werd gisteren bekend, wordt de nieuwe directeur van de Stichting Beelden de Kunst Middelburg, waaronder De Vleeshal valt. Hij is de opvolger van Rutger Wolfson, die is aange steld als directeur van het Interna tional Film Festival Rotterdam. Lorenzo Benedetti (1972) is gebo ren in Rome, als zoon van een Ita liaanse vader en een Nederlandse moeder (uit Breda). Hij studeerde kunstgeschiedenis aan de universi teit La Sapienza in Rome en door liep eind jaren negentig de interna tionale curatorenopleiding van De Appel in Amsterdam. Tussen 2003 en 2007 gaf hij leiding aan kunst ruimte Volume! in Rome; in 2005 was hij in dezelfde stad mede-op- richter van het SoundArtMuseum, geheel gewijd aan de 'soundart'. Sinds begin vorig jaar is Benedetti conservator in museum MARTa in de Duitse plaats Herford. Hij koes terde al langer de wens in Neder land aan de slag te gaan. „Er ge beurt daar veel. De kunst in Neder land is van een bijzonder niveau. Zeeland heeft bovendien een inter nationaal karakter, aangezien het dicht bij België ligt." Benedetti kent het Nederlandse kunstklimaat goed, dankzij zijn op leiding bij De Appel. Daar trad hij onder meer op als conservator van de tentoonstellingen Anarchitectu- re (1999) en A'dam Eve (2002). Zeer recent was hij verantwoorde- I** Lorenzo Benedetti is aangesteld als de nieuwe directeur van De Vleeshal in Middelburg. Hij is nu nog conservator in museum MARTa in het Duitse Herford. Lorenzo Benedetti lijk voor de expositie Cabinet of Imagination bij het centrum voor hedendaagse kunst Netwerk in de Vlaamse stad Aalst. Benedetti arriveert in Middelburg net nu er een kritische beoorde ling ligt van de Raad voor Cultuur over De Vleeshal. Het centrum voor hedendaagse kunst zou de af gelopen jaren zijn 'scherpte' heb ben verloren. Terwijl het voor heen, zeker in nationaal opzicht, een vooraanstaande positie innam is De Vleeshal volgens de raad in middels 'voorbijgestreefd door an dere instellingen'. De nieuwe directeur wil daar niet al te zeer op ingaan. Wel zegt hij, in zijn algemeenheid, dat het no dig is voortdurend in te spelen op veranderingen. „In de jaren dat De Vleeshal bestaat is het kunstpano rama compleet gewijzigd en ook het publiek verandert." Benedetti is vooral aangesteld van wege zijn internationale blikveld en contacten. Tegelijkertijd wil hij in De Vleeshal ook nadrukkelijk plaatselijk opereren: de lokale con text verbinden met internationaal perspectief, met bijzondere aan dacht voor de rol van het publiek. „Ik wil werken op drie schalen: re gionaal, nationaal en internatio naal. Het is belangrijk dat de kun stenaars die worden uitgenodigd ook ter plaatse komen en een dia loog met de stad en de regio aan gaan. Daardoor krijg je een uitwis seling met de plaats zelf Dat vind ik heel interessant." De bioscoopversie van de populai re tv-serie Sex and The City begint met een terugkijkje in het verle den. We zien hoe de onderling ver schillende dames Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker), Samantha Jones (Kim Cattrall), Miranda Hob- bes (Cynthia Nixon) en Charlotte York (Kristin Davis) vriendinnen worden in het New York van de late jaren tachtig. Wat hen bindt, is hun zoektocht naar labels and love: de juiste de signkleren en de ware man. Wat in de serie - die liep tussen 1998 en 2004 - nog kon worden gezien als de eeuwige jeugdigheid van vier hartsvriendinnen, begint in de speelfilmversie ervan akelig veel weg te krijgen van onvolwassen heid. SEX AND THE CITY Film. Regie: Michael Patrick King. Te zien in Goes, Vlissingen en Terneuzen. door Fritz de Jong Carry Bradshaw viert in de film haar veertigste verjaardag en de seksverslaafde Samantha Jones mag zelfs vijftig kaarsjes uitblazen. Desondanks veranderen de dames in onnozele bakvisjes zodra er een man in het spel komt, of een paar peperdure schoenen. Door hun eigen ondoordachte be slissingen zien de hoofdpersonen zich geconfronteerd met een weg lopende man, een stuklopende re latie en een bijna onbedwingbare behoefte aan overspel. Michael Patrick King, regisseur, sce narist en schepper van de serie, lijkt zo druk bezig met het afwer ken van alle piotontwikkelingen rond de vier vriendinnen, dat hij vergat zijn personages te voorzien van de gevatte teksten waarop de serie volgens de fans patent zou hebben. De dames babbelen wat af maar dat leidt zelden tot meer dan een glimlach. Dat King in de eerste plaats een te levisiemaker is, blijkt uit de saaie cameravoering en zijn onvermo gen het langer dan drie kwartier boeiend te houden. De dik twee uur durende film zakt in het mid den in als een plumpudding. De vertelling leeft alleen even op door het frisse optreden van Jennifer Hudson, die als de nieuwe assisten te van Carrie Bradshaw op zoek blijkt te zijn naar dezelfde zaken als haar bazin. Het oppervlakkige gedweep met la bels en liefde past meer bij deze jonge vrouw dan bij de oudere per sonages, die beter zouden moeten weten. Helaas wordt Hudson de film uitgeschreven zodra de plot haar aanwezigheid niet meer no dig acht. Als je de bioscoop verlaat, heb je het gevoel dat je op een overdre ven grote televisie hebt gekeken naar een overdreven lange afleve ring van een serie die jaren gele den al over haar hoogtepunt heen was. MIDDELBURG - Poppunt Zeeland be gint na de zomer met PopSport, een competitie voor schoolbands. In Limburg en Brabant draait het project al enkele jaren met succes. Reden voor het popplatform om te zorgen voor uitbreiding naar Zeeland. Het project is vooral bedoeld voor schoolbands die zich verder willen ontwikkelen, zowel op muzikaal als op zakelijk gebied. De opzet is dat zij het tegen elkaar opnemen, terwijl elke band wordt begeleid door een team van drie medescho lieren die als 'managers' fungeren. De beste bands gaan de strijd aan met de winnaars uit Brabant en Limburg. Inschrijven kan tot 14 juli. Voor meer informatie: www.popsport.nl Repetitiescène uit de collagevoorstelling op basis van het stuk Houd me Vost van Jules Peiffer door tweede jaars-leerlingen van Amateurtheaterschool De Ambitie. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17