'Ik word er ook niet blij van als hier een ouder komt en aan het eind van het gesprek blijkt dat het toch te duur is. Ik gun ieder kind kleine klassen en veel aandacht'. Particuliere scholen zitten in de lift. Het aantal leerlingen en het aantal scholen groeit. Steeds meer ouders en leerlingen zien ze als een alternatief voor het in hun ogen haperende reguliere onderwijs. Luzac en Stebo Koen Bakker, Stebodirecteur Utrecht. PZC Donderdag 12 juni 2008 13 tekst Niek Opten, Miriam van den Brand, Joep Trommelen foto Rianne den Balvert Weer gewoon leren Een herenpand aan de sjieke Nieu- wegracht in Utrecht. Een smalle gang. Een waarschuwing op de muur: roken maakt meer kapot dan je lief is. Wie wordt betrapt tussen de lessen mag zich om half negen melden. Aan de muren foto's van alle leer lingen en leraren. Een lichtkrant meldt dat Chantal vandaag ziek is. Stebo, een middelbare particuliere school, laat zich graag voorstaan op het kleinschali ge karakter. Hier kennen leerlingen en lera ren elkaar nog. Hier zitten maximaal negen kinderen in een klas. Directeur Koen Bak ker vergelijkt het met een gezin. „Leraren weten het als het uit is met een vriendje of vriendinnetje, ze weten wat er speelt." Die sfeer is voor sommige leerlingen wel wennen. „Ze zijn verwaarloosd in het gewo ne onderwijs en moeten hier twee weken echt even aanpassen." Het particuliere onderwijs in Nederland zit in de lift. Het aantal leerlingen aan institu ten als Luzac en Stebo was vorig jaar 2.971, een groei van bijna 20 procent vergeleken met 2005. In Nederland zijn volgens de On derwijsinspectie zeven particuliere onder wijsinstellingen actief Het Luzac College en Lyceum zijn veruit de grootste. Alle scholen groeien. Stebo in Utrecht, de school heeft ook loca ties in Amsterdam en Den Haag, heeft 164 leerlingen. Meer wordt het niet. „Dan gaat het karakter veranderen, dat willen we niet. Als het nodig is openen we een nieuwe ves tiging", zegt Bakker. Privéscholen vragen een flinke bijdrage van ouders. Het zijn bedrijven en ze krijgen geen geld van het ministerie. Het lesgeld va rieert tussen de 18.000 en 25.800 euro voor een jaar. Uit een onderzoek uit 2006 bleek dat ouders die hun kind naar een particulie re school sturen, een gemiddeld inkomen tussen 68.000 en 80.000 euro hebben. Een derde verdiende zelfs meer dan 91.000 euro. Een particuliere school is dus niet voor elke ouder een optie. „Nee, dat is inderdaad niet eerlijk", zegt Bakker. „Ik word er ook niet blij van als hier een ouder komt en aan het eind van het gesprek blijkt dat het toch te duur is. Ik gun ieder kind kleine klassen en veel aandacht." Kritiek op de scholen is er altijd geweest. Het meestgehoorde verwijt is dat ouders een diploma kopen voor hun kind. Eva van der Wal (18) is het daar niet mee eens. Ze heeft net haar eindexamen havo op Stebo achter de rug en bereidt zich alvast voor op de herexamens, waarvan ze zeker weet dat ze eraan komen. „Het is hier hard werken. Ik ben van negen tot vijf bezig. Je krijgt het niet cadeau." De privéscholen zouden hun schoolonder zoeken (so) te makkelijk maken, om de kans op slagen voor hun leerlingen te ver groten. De Onderwijsinspectie start een on derzoek. Bakker erkent dat het probleem ook bij Stebo speelt. „We hebben daar maat regelen tegen genomen en het verschil tus sen so en centraal eindexamen is nu al klei ner. Er zijn wel verklaringen voor. Faalang- stige leerlingen kunnen we hier heel per soonlijk begeleiden. Maar het centraal eind examen is aan vaste regels gebonden. Daar kunnen we een leerling die in huilen uit barst niet even rust gunnen." Stebo is in 25 jaar veranderd van een insti tuut dat cursussen verzorgde in een comple te middelbare school. Ook het soort leerlin gen dat terechtkomt op een particuliere school is de laatste jaren veranderd, heeft Bakker gemerkt. „In het begin waren het vooral gedragsgestoorde kinderen. Sinds een jaar of tien zijn het de gewone leerlingen. Ouders hebben het geld en gunnen het zoon of dochter." Anna Bakker, directeur van Paepon, een platform van erkende particuliere onderwij sinstellingen, bevestigt dit. Volgens haar staan particuliere scholen de laatste jaren sterker in de belangstelling 'omdat ouders het belang van goed onderwijs voor de toe komst van hun kinderen in onze kenniseco nomie steeds beter inschatten'. „Ze beseffen dat ze daar zelf in moeten investeren. En daarnaast hebben ouders door de aangetrok ken economie meer te besteden. In plaats van een tweede huis kiezen sommigen voor de opleiding van hun kinderen. Het is in Ne derland gewoon geworden te sparen voor onderwijs." Daarnaast is ook sprake van onvrede over het normale onderwijs. „Mensen hekelen de massaliteit en het gebrek aan structuur en begeleiding. Dat zijn vaak extra motie ven om te kiezen voor particulier onderwijs maar niet de hoofdreden." Wim Duif, directeur van de Amsterdamse Stebo-vestiging, kent de klaagverhalen van ouders over 'normale' scholen. „Te grote klassen, te weinig kennisoverdracht, de moeite die scholen hebben om docenten te vinden, onbevoegden voor de klas. Van dat laatste hebben wij in ieder geval geen last. We hielden vorig jaar een open dag voor do centen. We konden dertig mensen ontvan gen, er meldden zich er driehonderd. Niet omdat we meer salaris betalen, want dat is niet zo, maar gewoon omdat ze hier het on derwijs kunnen geven dat ze willen geven." De Onderwijsinspectie stelt steeds meer ei sen. Particulier onderwijs moet steeds vaker aan dezelfde eisen voldoen als het reguliere onderwijs. Koen Bakker van Stebo vindt dat goed. „Maar daar kan in de toekomst wel wat tegenover staan. Waarom zouden wij geen geld krijgen per leerling? Voor extra's kunnen ouders dan betalen. Zo kan het on derwijs goedkoper worden." Volgens Jan Lenders, docent onderwijskun de aan de Radbout Universiteit in Nijme gen, is er nog nauwelijks onderzoek naar particulier onderwijs verricht. „We kunnen slechts speculeren over de reden waarom het groeit. Ik denk dat er wel degelijk een verband is met de kritiek op het reguliere onderwijs. Maar bewijzen daarvoor zijn er niet." Hij wijst nog op een ander aspect. „Tweever dieners kunnen vaak weinig tijd en aan dacht aan hun kinderen besteden. Die kun nen ze 'kopen' op een particuliere school. Bovendien vangen die scholen de kinderen op als zij zelf nog aan het werk zijn." In de gang van de Utrechtse Stebo-vestiging hangen foto's van leerlingen en leraren. Luzac is met bijna 2.500 leerlingen de grootste particuliere onderwijs instelling in Nederland. In 2007 trok het Luzac College 1.893 leerlingen die in één jaar de laatste twee jaar van hun vmbo-t, havo of vwo doorlopen om onder een strak regime en begeleiding hun diploma te halen. Het Luzac Lyceum kent de laatste jaren een ongekende groei; in 2007 had de opleiding 415 leerlin gen, dubbel zoveel als het jaar daar voor. Het lyceum is een volledige middelbare school opleiding. 'On derwijs op maat' is het devies. Luzac biedt ook een negen maan den durende voorbereiding op het eindexamen aan op het Abel Tas man College op Curasao. Ook is er een InterCollege Business School, waar studenten in drie in plaats van vier jaar hun Bachelor of Busi ness Administration kunnen halen. Stebo is een kleinere particuliere in stelling met vestigingen in Den Haag, Utrecht en Amsterdam, met diverse opleidingspaketten vmbo-t, havo en vwo. Stebo zag het aantal leerlingen groeien van 162 in 2006 tot 206 in 2007. Ook kent Stebo een topklas, voor leerlingen die met een 8 of hoger willen slagen. Een deel daarvan heeft dat nodig om rechtstreeks toegelaten te worden tot studies geneeskunde, tandheelkunde of diergeneeskunde.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13