U/ERKEN in dB L09iSt3iQK Panta rhei, zei de Griekse flosoof Heraclitus zo'n 2500 jaar geleden al. Alles is continu in beweging. Dat geldt zeer zeker voor de havens van Vlissingen, Borsele en Terneuzen. Sinds de jaren tachtig is de nadruk van industrie meer en meer verschoven naar de logistiek. En de groei is er nog lang niet uit. Dat vraagt om een kweekvijver voor logistiek talent. Die vijver komt er, in de vorm van een allround op leidingscentrum in de Terneuzense haven. ZEELAND SEAPORTS - Vlissingen en Terneuzen Donderdag 12 juni 2008 I 17 Een kweekvijver Tekst Paula Koster De precieze locatie van het Cen trum Logistiek Zeeland is nog niet bekend, maar dat het er komt staat als een paal boven water. De ope ning staat gepland voor medio 2009. Er zullen mensen worden opgeleid voor alle mogelijke func ties in de logistieke sector. In Rotterdam bestaat een dergelijk centrum al veel langer. De hoogste tijd, kortom, voor een eigen, Zeeuws instituut. Het is een initia tief van Zeeland Seaports, de ROC's Zeeland en Westerschelde, en de opleidingsbedrijven Jonk man en TSA. Ook een aantal ha venbedrijven neemt eraan deel. Dat de Zeeuwse zeehavens de wind in de zeilen hebben blijkt wel uit de cijfers over 2007: er is een recordoverslag gerealiseerd van 33 miljoen ton bij de zeevaart en 30 miljoen ton bij de binnen vaart. Toch zijn er ook zorgen, en wel over de huidige arbeidsmarktsitua tie. „De alsmaar uitdijende logistie ke sector in de havengebieden kampt, evenals vele andere secto ren, op dat gebied met problemen. Er stromen relatief veel mensen uit en het aanbod van voldoende gekwalificeerd personeel blijft daar bij achter. Daar komt bij dat in de Zeeuwse havens stevig wordt geïn vesteerd, waardoor de vraag alleen nog maar toeneemt." Aan het woord is Hans van der Hart, alge meen directeur van Zeeland Seaports, het non-profit havenbe drijf dat de havens van Vlissingen, Terneuzen en Borsele in zich vere nigt. „Er zijn wel mensen te vinden, maar zij beschikken in veel geval len niet over de juiste kwalificaties om bij de verschillende bedrijven in de havens aan de slag te gaan. Het Logistiek Centrum Zeeland gaat daar verandering in brengen, door middel van opleidingen in di verse disciplines." Miljoenen containers Steeds meer goederen worden te genwoordig per container over zee van A naar B gebracht. De Zeeuw se zeehavens spelen daarop in met de aanleg van de Scaldia, Verbrug- ge en Westerschelde Container Terminals. Samen zijn zij in de toekomst goed voor het jaarlijks afhandelen van 5 tot 6 miljoen zogenoemde TEU's, 20 voet ofwel ruim 6 meter lange containers. Van der Hart: „Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt erin vervoerd. Niet al leen moeten de containerschepen worden binnengehaald en naar buiten worden gebracht, ook met de inhoud van de containers moet van alles gebeuren. Samen met de containerbedrijven en de andere ondernemingen in de Zeeuwse ha vens is geïnventariseerd aan welke typen werknemers behoefte is. De gespecialiseerde opleidingen van het Logistiek Centrum Zeeland spelen daar perfect op in." Waterklerk Het centrum krijgt een plaats in de kanaalzone Gent-Terneuzen, in de nabijheid van een groot stuwa- doorsbedrijf Daar zal uit kostenbe sparend oogpunt zo veel mogelijk gebruik worden gemaakt van het materieel van dit bedrijf, zoals hef trucks en andere werktuigen voor het lossen en laden van schepen. Er komen onder meer opleidingen voor professionele laders en los sers. Maar ook de administratieve aspecten van de aan- en afvoer van producten krijgen volop aan dacht. Het centrum verzorgt bij voorbeeld ook een opleiding tot waterklerk. Want voordat een schip de haven kan binnenvaren of verlaten, moet een hele reeks ad ministratieve handelingen worden verricht. Zo moet er moet een sleepboot worden georganiseerd, vracht-, douane-, export- en ander documenten moeten in orde wor den gemaakt, het schip moet voor vertrek worden voorzien van brandstof en proviand, enzovoort enzovoort. Kassenproject Behalve het Logistiek Centrum Zeeland staat er ook nog een duur zaam glastuinbouwproject op de rol, op de Axelse Vlakte. De kassen krijgen een totaaloppervlak van 250 hectare en zullen worden ver warmd met restwarmte en CO2 af komstig van de industrie. Met de bouw van een opleidings kas is inmiddels een begin ge maakt. „Het kassenproject is grens overschrijdend", vertelt Van der Hart. „Niet alleen landelijk - Vlaamse werknemers zijn even eens van harte welkom - maar ook provinciaal. Want, en dat geldt ze ker ook voor toekomstige arbeids krachten in de logistiek, ook voor mensen uit de regio West-Brabant en Zuid-Holland staat de poort naar de Zeeuwse havens wijd open. En wie weet komen zij op enig moment tot de beslissing zich permanent in Zeeland te vestigen. Goed werken én goed wonen, in één en dezelfde prachtige regio - wat wil je nog meer." VLISSINGEN Aan- en afvoer over zee van goederen in de havens van Vlissingen en Terneuzen over de periode 1 januari ZOOI t/m 31 december 2007, ingedeeld naar goederensoort x 1.000 ton. Cktedetensoort. Afvoer ïxport Aanvoer Import Totaal Lwdhainvvrodiikten Andere vqecfih^produktei1 Vaste brandstoffen Aardolie en aardatepfotiukteri Etsten, meiaalstyaj f.ci. Metalen en halffabrikaten Ruwe mineralen e.d-, bouwmaterialen Meststoffen Chemischie preshtkten Overige goederen Totaal 30.248 33.046 TERNEUZEN infographic Angela van Eek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 101