U/ERKEN
in dB
L09iSt3iQK
Panta rhei, zei de Griekse flosoof Heraclitus zo'n
2500 jaar geleden al. Alles is continu in beweging.
Dat geldt zeer zeker voor de havens van Vlissingen,
Borsele en Terneuzen. Sinds de jaren tachtig is de
nadruk van industrie meer en meer verschoven naar
de logistiek. En de groei is er nog lang niet uit. Dat
vraagt om een kweekvijver voor logistiek talent.
Die vijver komt er, in de vorm van een allround op
leidingscentrum in de Terneuzense haven.
ZEELAND SEAPORTS - Vlissingen en Terneuzen
Donderdag 12 juni 2008 I 17
Een kweekvijver
Tekst Paula Koster
De precieze locatie van het Cen
trum Logistiek Zeeland is nog niet
bekend, maar dat het er komt staat
als een paal boven water. De ope
ning staat gepland voor medio
2009. Er zullen mensen worden
opgeleid voor alle mogelijke func
ties in de logistieke sector.
In Rotterdam bestaat een dergelijk
centrum al veel langer. De hoogste
tijd, kortom, voor een eigen,
Zeeuws instituut. Het is een initia
tief van Zeeland Seaports, de
ROC's Zeeland en Westerschelde,
en de opleidingsbedrijven Jonk
man en TSA. Ook een aantal ha
venbedrijven neemt eraan deel.
Dat de Zeeuwse zeehavens de
wind in de zeilen hebben blijkt
wel uit de cijfers over 2007: er is
een recordoverslag gerealiseerd
van 33 miljoen ton bij de zeevaart
en 30 miljoen ton bij de binnen
vaart.
Toch zijn er ook zorgen, en wel
over de huidige arbeidsmarktsitua
tie. „De alsmaar uitdijende logistie
ke sector in de havengebieden
kampt, evenals vele andere secto
ren, op dat gebied met problemen.
Er stromen relatief veel mensen
uit en het aanbod van voldoende
gekwalificeerd personeel blijft daar
bij achter. Daar komt bij dat in de
Zeeuwse havens stevig wordt geïn
vesteerd, waardoor de vraag alleen
nog maar toeneemt." Aan het
woord is Hans van der Hart, alge
meen directeur van Zeeland
Seaports, het non-profit havenbe
drijf dat de havens van Vlissingen,
Terneuzen en Borsele in zich vere
nigt.
„Er zijn wel mensen te vinden,
maar zij beschikken in veel geval
len niet over de juiste kwalificaties
om bij de verschillende bedrijven
in de havens aan de slag te gaan.
Het Logistiek Centrum Zeeland
gaat daar verandering in brengen,
door middel van opleidingen in di
verse disciplines."
Miljoenen containers
Steeds meer goederen worden te
genwoordig per container over zee
van A naar B gebracht. De Zeeuw
se zeehavens spelen daarop in met
de aanleg van de Scaldia, Verbrug-
ge en Westerschelde Container
Terminals.
Samen zijn zij in de toekomst
goed voor het jaarlijks afhandelen
van 5 tot 6 miljoen zogenoemde
TEU's, 20 voet ofwel ruim 6 meter
lange containers. Van der Hart: „Je
kunt het zo gek niet bedenken of
het wordt erin vervoerd. Niet al
leen moeten de containerschepen
worden binnengehaald en naar
buiten worden gebracht, ook met
de inhoud van de containers moet
van alles gebeuren. Samen met de
containerbedrijven en de andere
ondernemingen in de Zeeuwse ha
vens is geïnventariseerd aan welke
typen werknemers behoefte is. De
gespecialiseerde opleidingen van
het Logistiek Centrum Zeeland
spelen daar perfect op in."
Waterklerk
Het centrum krijgt een plaats in
de kanaalzone Gent-Terneuzen, in
de nabijheid van een groot stuwa-
doorsbedrijf Daar zal uit kostenbe
sparend oogpunt zo veel mogelijk
gebruik worden gemaakt van het
materieel van dit bedrijf, zoals hef
trucks en andere werktuigen voor
het lossen en laden van schepen.
Er komen onder meer opleidingen
voor professionele laders en los
sers. Maar ook de administratieve
aspecten van de aan- en afvoer
van producten krijgen volop aan
dacht. Het centrum verzorgt bij
voorbeeld ook een opleiding tot
waterklerk. Want voordat een
schip de haven kan binnenvaren
of verlaten, moet een hele reeks ad
ministratieve handelingen worden
verricht. Zo moet er moet een
sleepboot worden georganiseerd,
vracht-, douane-, export- en ander
documenten moeten in orde wor
den gemaakt, het schip moet voor
vertrek worden voorzien van
brandstof en proviand, enzovoort
enzovoort.
Kassenproject
Behalve het Logistiek Centrum
Zeeland staat er ook nog een duur
zaam glastuinbouwproject op de
rol, op de Axelse Vlakte. De kassen
krijgen een totaaloppervlak van
250 hectare en zullen worden ver
warmd met restwarmte en CO2 af
komstig van de industrie.
Met de bouw van een opleidings
kas is inmiddels een begin ge
maakt. „Het kassenproject is grens
overschrijdend", vertelt Van der
Hart. „Niet alleen landelijk -
Vlaamse werknemers zijn even
eens van harte welkom - maar ook
provinciaal. Want, en dat geldt ze
ker ook voor toekomstige arbeids
krachten in de logistiek, ook voor
mensen uit de regio West-Brabant
en Zuid-Holland staat de poort
naar de Zeeuwse havens wijd
open. En wie weet komen zij op
enig moment tot de beslissing zich
permanent in Zeeland te vestigen.
Goed werken én goed wonen, in
één en dezelfde prachtige regio -
wat wil je nog meer."
VLISSINGEN
Aan- en afvoer over zee van goederen in de havens van Vlissingen en Terneuzen over de periode
1 januari ZOOI t/m 31 december 2007, ingedeeld naar goederensoort x 1.000 ton.
Cktedetensoort.
Afvoer ïxport
Aanvoer Import
Totaal
Lwdhainvvrodiikten
Andere vqecfih^produktei1
Vaste brandstoffen
Aardolie en aardatepfotiukteri
Etsten, meiaalstyaj f.ci.
Metalen en halffabrikaten
Ruwe mineralen e.d-, bouwmaterialen
Meststoffen
Chemischie preshtkten
Overige goederen
Totaal
30.248 33.046
TERNEUZEN
infographic Angela van Eek