Cultuur Anders laten kijken naar natuur en evenwicht Schilderij Theo Voorzaat voor Marie Tak Museum Paneel }an Gossaert verbeeldt vervulling vurige liefdeswens van nimf Salmacis Incanto treedt Boekje over op in Gapinge Volkstuin op Zee Domburgs museum ook plek voor hedendaagse Zeeuwse schilders. Marinus van Dijke en Paul Gees exposeren bij Galerie Van den Berge. 16 I Dinsdag 10 juni 2008 PZC DOMBURG - Het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg heeft van een schenker, die ano- niuem wil blijven, een schilderij van kunstschilder Theo Voorzaat uit Dreischor cadeau gekregen. Voorzaat schilderde dit werk in 1981. De titel Alyscamps verwijst naar een oude Romeinse begraaf plaats bij Arles (Frankrijk), waar Vincent van Gogh gewoond en ge werkt heeft. Voorzaat geeft: op zijn schilderij de met bomen omzoomde laan en het kerkje van Arles weer. Met een zonnebloem en het uitlichten van het kerkje in een voor Voorzaat kenmerkende bol refereert de Zeeuwse kunstenaar aan Vincent van Gogh. Het schilderij is voor zien van een bijschrift: 'If I could have two things in one, the peace of the grave and the light of the sun'. Dat is de eerste strofe uit het gedicht Moriturus van Edna St. Vincent Millay. Voorzaat verwijst hiermee naar de rusteloosheid en het doodsverlangen van Vincent van Gogh, maar ook naar diens fas cinatie voor het schilderen van zonlicht, het 'vuur van het leven'. De schenker vindt dat dit speciale werk van Voorzaat uitstekend past in de collectie van het Domburgse Marie Tak van Poortvliet Museum. Hij benadrukt dat de eigen collec tie van dit museum niet alleen be staat uit werk uit 'de Domburgse tijd' rond begin van de 20e eeuw, toen Toorop, Mondriaan en vele andere bekende schilders hier ver toefden, maar ook uit werk van he dendaagse Zeeuwse kunstenaars. GAPINGE - Frank de Bruine (barok- hobo) en Leen de Broekert (orgel), geven vrijdagavond onder de noe mer van de Stichting Incanto voor Oude Muziek een concert in de dorpskerk in Gapinge. Op het pro gramma staan werken van Johann Sebastian Bach, George Friedrich Handel en Carl Philipp Emanuel Bach. Volgens de concertgevers is het fraaie orgel in de oude kerk van Ga pinge een van de zeer weinige op originele toonhoogte (A 415) ge stemde historische orgels. Hier door is dit instrument bij uitstek geschikt voor dit optreden. Concert, vrij. 13 juni, Dorpskerk, Ga- 1-1 pinge, 20.00 uur. ZIERIKZEE - 'Volkstuin op Zee' is een extra aanwinst voor het pro ject kunstzinnige picknickplekken op Schouwen-Duiveland van de Stichting Zonnestraal. De plek, ontworpen door Dieuwke Parlev- liet uit Zierikzee, wordt zondag om 11.30 uur officieel geopend als onderdeel van het festival Giro de Pic Nic. De Volkstuin op Zee is ge situeerd aan de Oosterscheldekust bij Ouwerkerk, in de volksmond bekend als 'Het Stelletje'. Dieuwke Parlevliet en Jaap Verseput hebben ook een boekje gewijd aan deze nieuwe plek. Het boekje verschijnt bij uitgeverij De Groote Roeibaer- se. Het eerste exemplaar wordt vrij dag aangeboden aan mosselvoor man Wout van den Berge. De expositie 'Terug naar Zeeland' in het Zeeuws Museum toont top stukken uit de 16e en 17e eeuw die in de loop der tijd uit de provincie zijn verdwenen. Katie Heyning belicht in deze serie telkens een van de stukken. Vandaag deel 5: De me tamorphose van Hermaphroditus en Salmacis van Jan Gossaert. Tentoonstelling mei -14 september ZEEUWS MUSEUM Bijna 500 jaar nadat het door admiraal Philips van Bourgondië aan landvoog des Margaretha van Oos tenrijk werd geschonken, is dit paneel van Jan Gossaert weer even terug in Zeeland. Het schil derijtje, dat op de tentoonstel ling 'Terug naar Zeeland' in het Zeeuws Museum te zien is, werd rond 1517 gemaakt. De jongeman op de voorgrond stelt Her maphroditus voor, een knappe jongeling die - terwijl hij een bad nam in een bron - belaagd werd door de nimf Salmacis. Zij was smoorverliefd, maar hij moest niets van haar hebben. Sal macis sloeg toen maar haar ar men om hem heen en vroeg de goden om hulp. Haar wens - hun lichamen voor eeuwig sa men te smelten - werd verhoord. Het resultaat is links op de ach tergrond te zien. Jan Gossaert van Mabuse raakte tijdens een reis naar Italië in 1508 in de ban van de oudheid. Bij terugkomst vestigde hij zich in Middelburg en werkte hij mee aan de ver Jan Gossaert van Mabuse, De metamorfose van Hermaphroditus en Salma cis, ca. 1517, collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. fraaiing van het kasteel van Phi lips van Bourgondië in Souburg. Voor de wanden van de grote zaal maakte hij als eerste kunste naar benoorden de Alpen levens grote naaktschilderijen van my thologische figuren. Van het kas teel is niets meer over, maar een van de stukken - een voorstelling van Neptunis en Amphitrite - bleef bewaard en bevindt zich nu in Berlijn. Gossaerts werk bleef ook na zijn dood in 1532 ge wild en raakte over de hele we reld verspreid. De Middelburgse kunsthandelaar Melchior Wijnt- gis bezat rond 1610 drie van zijn schilderijen. De Adam en Eva die de Staten-Generaal in 1636 aan de Engelse koning schonk, kwam uit de voorraad van een Amsterdamse handelaar. In de in ventaris van de Antwerpse firma Forchondt werden rond 1680 een groot aantal tekeningen van Gossaert genoemd. Hoe de Fran se particulier, van wie de Amster damse kunsthandel Goudstikker het paneel van Hermaphroditus en Salmacis in 1935 kocht, aan het stuk kwam, is onbekend. Wel weten we dat het stuk aan D.G. van Beuningen verkocht werd, waardoor het in 1958 in het Rotterdamse Museum Boij mans terecht kwam. door Ali Pankow GOES - Hun inspiratiebronnen zijn anders, hun uitingsvormen ver schillen maar de combinatie van hun kunstwerken levert een boeiende expositie op bij Galerie Van den Berge in Goes. Het betreft werk van de Vlaamse beeldend kunstenaar Paul Gees uit Schoon- aarde en van Marinus van Dijke uit Burgh-Haamstede. „Ik heb mijn blik verlegd van de grond naar boven", grinnikt Van Dijke bij de constatering dat hij zich tot nu toe toch voornamelijk op duinvalleien en sloten heeft toe gelegd. Hij staat bekend om zijn kunstzin nig vertaalde waarnemingen in de natuur. Nauwkeurige registraties van groei en bloei van vegetatie en zandverstuivingen brengt Van Dij ke tot uiting in tekeningen, schilde rijen, grafieken, kunstboeken, fo to's, videobeelden en ruimtelijke objecten. Nu bij Van den Berge laat hij wat anders zien: De lucht in tal van verschijningsvormen. Niet met simpele plaatjes van wol kenpartijen of sterrenhemels, Indringer van Paul Gees. maar met opmerkelijke uitingen die vooral sferen oproepen. „Ik heb letterlijk geleerd naar bo ven te gaan kijken door een foto van een boom in het duingebied waar 64 kauwen in zaten. Dat viel me overigens pas op toen ik die fo to thuis in mijn atelier goed bestu deerde, laat Van Dijke weten. De vogels tilden zijn blik naar bo ven en dat heeft geresulteerd in di vers werk op basis van persoonlij ke waarnemingen door de kunste naar. Zo weet hij de blik van de Depressie van Marinus van Dijke. toeschouwer nadrukkelijk te focus sen op de bijzondere vormen van vogelsilhouetten met een steeds veranderende lucht als achter grond. Met het uitsnijden van vormen brengt hij een driedimensionaal aspect binnen in zijn werk in het platte vlak. Een opmerkelijke be werking betreft het verkreukelen van foto's van wolkenluchten. Daarmee brengt Van Dijke veel extra breuklijnen aan. Op basis van elke 'verkreukelde foto' maak- foto Willem Miras te hij een bijbehorende aquarel en creëerde op die manier een aantal tweeluiken. Zijn interpretatie van een sterrenhemel verbeeldt hij met acryl op multiplex, waar hij vervolgens met een cirkelzaag per foraties in heeft aangebracht. Een drieluik met subtiele verschil len verbeeldt de sfeer van verstil ling en dreiging uit een grijze re genlucht. Van Dijke's vertaling van een depressie biedt een luchtige mix van kunst en wetenschappelij ke waarneming. Paul Gees schoolde zich aanvanke lijk als interieurarchitect om zich vervolgens toe te leggen op vorm studies. Evenals Van Dijke legt hij relatie tussen natuur en cultuur. Hij richt zich specifiek op de mate rialen hout, metaal en steen. Zijn sculpturen zijn composities waar in evenwicht, spanning en vor men de hoofdrol spelen. Elke sculptuur lijkt precies zijn unieke vorm nodig te hebben voor het juiste evenwicht. Slechts een sub tiele wijziging lijkt verstoring te zullen veroorzaken. Een rechthoek van staal, naast een reliëf van hout met daarin bijvoorbeeld een brok ruwe steen als brute, maar nog net geaccepteerde 'indringer'. Zulk werk levert niet alleen spanning op, maar nodigt ook uit met ande re ogen naar de gebruikte materia len en hun onderlinge wisselwer king te kijken. De expositie biedt slechts ruimte aan een beperkte se lectie uit het werk van Gees. Blade ren in het boek met foto's van zijn grotere sculpturen brengt even de gedachte boven dat een iets brede re presentatie in deze riante gale rie mogelijk was geweest. El Expositie, tot en met 5 juli, Goes, Galerie Van den Berge, Westwal 45, do. t/m za. 12.00 - 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 16