Op de barricaden 'We stellen redelijke eisen' De rechter spreekt zich vandaag in kort ge ding uit over de stakingen in het busvervoer, die hun tweede week zijn ingegaan. Reizigers organisatie Rover vindt dat meer dan lang ge noeg. Staken is terug van bijna weggeweest. 10 Dinsdag 10 juni 2008 PZC Staken werk door Niek Opten en Joep Trommelen Eerst de politie en de postbodes, nu weer de buschauffeurs en de veermannen op de Maaspontjes. Wie volgt? Er wordt anno 2008 weer volop ge staakt in Nederland. Werkt staken? Volgens historicus Sjaak van der Velden wel. „Dat blijkt uit de cijfers van na de Twee de Wereldoorlog: 60 procent van de stakingen heeft tot een positief resultaat voor de vakbonden ge leid. „Maar dat betekent niet dat ze alles wat ze wilden ook binnen hebben gehaald." Hoofddocent arbeidsrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam Ruben Houweling kent die cijfers niet maar weet wel dat 'staken een heel krachtig wapen is'. Hoogleraar arbeidsrecht aan de Rijkuniversiteit Groningen Wijn and Zondag: „Staken is het meest effectieve wapen dat vakbonden en actiecomités bezitten. Je veroor zaakt er zóveel schade mee." Houweling: „Rechters zijn ook heel terughoudend in het verbie den van stakingen. Het is een mid del om bij vastlopen van onder handelingen weer met elkaar in ge sprek te raken. Want dat is vaak de uitkomst van stakingen. Bij stakin gen is het echt hard tegen hard. Vakbonden moeten zich dan ook altijd afvragen of ze daar wijzer van worden." Groot verschil met het verleden is dat bij de bonden het besefis door gedrongen dat de publieke opinie een belangrijke rol speelt. „Om draagvlak te creëren moet je als bond goed uitleggen aan het pu bliek waarom je staakt en je moet de acties ruim van tevoren aankon digen. Vroeger gooide NS-perso- neel soms van de ene op de ande re dag de boel plat. Dat leidde tot veel onbegrip", zegt Paulus Plas, woordvoerder van de vakcentrale FNV. Daarom gaat het tegenwoor dig anders. Als voorbeeld noemt Plas de huidige staking in het streekvervoer. „Die heeft een enor me aanloop. Eerst begonnen we met publieksvriendelijke acties, daarna volgde gratis vervoer. Sta ken is echt het uiterste middel." Met deze tactiek sta je juridisch ook veel sterker, geeft Plas toe, mocht het tot een rechtszaak ko men. Vandaag dient in Groningen een kort geding tegen de bonden, aangespannen door reizigersorgani satie Rover en provinciebesturen. Die vinden dat de bussen nu lang genoeg stil hebben gestaan. Plas: „Ach ja, iedereen speelt zijn rol." Er werd rond de eeuwwisseling nog maar weinig gestaakt in Ne derland. Reden voor de Erasmus Universiteit om het stakingsrecht vorig jaar uit het studiepakket te halen. „Maar het lijkt erop dat het stakingsmiddel het afgelopen jaar nieuw leven is ingeblazen", ziet Houweling nu. „Stakingen duren tegenwoordig veel korter dan vroeger", weet Van der Velden. „Voor de oorlog duur de er weieens een twee jaar! Nu is een paar dagen al heel wat. Wat dat betreft is die busstaking van nu ook iets bijzonders. Als het eco nomisch goed gaat, duren stakin gen korter. Bedrijven kunnen dan veel omzet draaien. En als er ge staakt wordt, wordt er niets ver diend. Reden voor werkgevers om dan vaak maar toe te geven." Volgens Van der Velden gaat het in 80 procent van de gevallen om primaire arbeidsvoorwaarden, zo als meer loon en andere werktij den. Volgens de gangbare theorie wordt er meer gestaakt in tijden van hoogconjunctuur, want dan valt er nu eenmaal meer te halen. Volgens Houweling 'hebben de bonden herontdekt dat collectief het werk neerleggen effectief kan zijn'. „Dat er naarmate een staking langer duurt, er toch weer ruimte in de onderhandelingen ontstaat. De politiebonden hebben er door de druk steeds verder op te voeren voor gezorgd dat men toch telkens terugkeerde naar de onderhande lingstafel." „En de vakbonden kunnen zich met stakingen profileren. Ze kun nen laten zien dat ze ook daadwer kelijk opkomen voor de achterban. Ze laten hun gezicht zien en ma ken een vuist, zodat de leden het gevoel krijgen dat ze hun contribu tie niet voor niets betalen. Dat zal niemand bij de bonden beamen, maar zo proeft het soms wel." Ook zijn de stakingen van de laat ste jaren volgens Houweling 'een uiting van de politieke onvrede on der werkend Nederland'. „Mensen vinden dat de sociale voorzienin gen zijn uitgekleed terwijl de belas tingen omhoog zijn gegaan. Sta ken is dan een manier om te zeg gen dat de maat vol is." FNV-woordvoerder Plas bena drukt dat staken geen lolletje is. „Dat lijkt misschien soms zo, maar een staking trekt vaak diepe spo ren binnen een bedrijf. Collega's komen tegenover elkaar te staan, omdat niet iedereen het werk wil neerleggen. Dat werkt soms nog ja ren door." De actiebereidheid is de afgelopen tijd fors toegenomen in ons land. „Bij stakingen speelt er bijna altijd meer dan alleen een loonsverho ging: werkdruk, arbeidsomstandig- De stakingen in het streekvervoer, die zondag hun tweede week ingingen, begin nen busreizigers de keel uit te hangen. Toch is de actie niets vergeleken met hoe de Fran sen arbeidsconflicten uitvechten. Daar wordt bij relatief kleine con flicten al het werk neergelegd. „We zijn in Nederland gewend om met elkaar te praten en te on derhandelen", zegt woordvoerder Roelf van der Kooij van werkgever sorganisatie VNO-NCW. „De bon den gebruiken staken als uiterste middel. Dat moeten ze ook wel want anders lopen ze het risico dat de rechter de staking ver biedt." Groot verschil met ons omringen de landen is de inzet bij conflic ten. „In Frankrijk zal het tempera ment meespelen. Ze zetten daar meestal heel hoog in, om uiteinde lijk laag uit te komen. De Neder landse bonden stellen redelijke ei sen. De uitkomst ligt bij ons altijd dichtbij de inzet", aldus FNV-woordvoerder Paulus Plas. „Wij zijn het enige land ter wereld dat een maximale looneis opstelt. We voelen ons mede-verantwoor delijk voor de economie. Onze ei sen zijn gebaseerd op bepaalde for mules, we roepen niet zo maar wat." Nederland staakt niet graag, be aamt historicus Sjaak van der Vel den. Dat heeft volgens hem drie re denen. „Nederland is een echt diensten- land. In Duitsland en België bij voorbeeld is veel meer industrie en daar wordt meer gestaakt. De dienstensector bestaat uit veel klei nere bedrijfjes en daar staakt men niet snel. Nederland is daarnaast een handelsland en dat heeft zijn sporen nagelaten in de 'volksaard'. Wij onderhandelen en geven toe; zo is het poldermodel ontstaan. En als klein land hebben we ook altijd internationaal moeten onder handelen om politiek iets te berei ken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 10