6
Hoeveel méér man wordt
een man wanneer hij beseft en
aanvaardt dat hij sterfelijk is?
-
O»
0)>»
'0)>'
Zware thema's, vragen over lot en
vrijheid, daar zit de Griekse mythologie
vol van. Wat doet een man, hoeveel méér
man wordt een man wanneer hij beseft
en aanvaardt dat hij sterfelijk is? Toch is
deze Odysseus geen pure heldenzang.
Odysseus is volgens anderen dan Home
ros ook een eigenzinnig, roekeloos
macho-ego, die zijn mannen zonder na
denken en zonder noodzaak opoffert.
18 Maandag 9 juni 2008 PZC
Regio vandaag
Europa
Begonnen de dagen tot gisteren in onze regio vaak bewolkt en grijs,
vandaag is de zon met een beetje geluk een stuk eerder van de
artij. Toch wordt het niet echt veel warmer omdat een zwakke
tot matige noordelijke tot noordwestelijke wind in
Zeeland nog steeds lucht van zee aanvoert. De tem
peraturen komen
Middelburg
Vlissingen
23/14
N3
Oostburg 24 12
*0 -
0
Hulst
Tholen vanmiddag van
west naar oost op
waarden tussen 21
en 25 graden uit.
Uit de stapelwolken
die ontstaan, vallen
geen buien.
Nautisch bericht
De noordelijke wind
is zwak tot matig,
kracht 2 tot 4.
Het zicht is goed.
Regio lange termijn
Temperatuur
100
50
0
15
10
5
ma di wo do vr za zo ma di
Neerslagkans ir
II
m
c.on
nflnnniTnTT
Waterstanden
Hoog water
Laag water
Maandag
uur
cm
uur
cm
uur
cm
uur cm
Vlissingen
7:01
228
19:25
193
0:59
-223
13:16 -166
Terneuzen
7:26
252
19:49
218
1:31
-233
13:39 -176
Kats
8:35
183
20:55
151
2:20
-182
14:46 -130
Roompot Buiten
7:04
166
19:40
135
0:44
-166
13:14 -114
Roompot Binnen
8:14
146
20:25
118
2:04
-154
14:34 -106
Krammersluizen West
8:56
187
21:09
153
2:20
-179
14:34 -126
Hansweert
7:58
271
20:22
234
1:52
-250
14:03 -193
Stavenisse
8:42
176
20:56
144
2:26
-173
14:46 -123
Yerseke
8:39
200
20:55
167
2:18
-192
14:40 -140
Dinsdag
Vlissingen
7:59
211
20:26
178
1:55
-215
14:04 -154
Terneuzen
8:21
236
20:45
203
2:26
-225
14:35 -164
Kats
9:30
173
21:45
143
3:04
-181
15:46 -126
Roompot Buiten
8:20
157
20:46
127
1:55
-164
14:44 -110
Roompot Binnen
9:16
137
21:36
112
3:06
-154
15:24 -103
Krammersluizen West
9:41
177
21:56
145
3:05
-178
15:36 -123
Hansweert
8:56
255
21:16
220
2:45
-242
14:56 -181
Stavenisse
9:36
166
21:45
137
3:16
-173
15:46 -119
Yerseke
9:35
189
21:56
158
3:10
-191
15:36 -135
Legenda
O Zonnig
Opklaring
44
Bui
Onweer
444
O
Regen
Sneeuw
Mist
- Wind
Nederland vandaag
«O»"
19/14
22/11
ms/n
!«24 12
23/14
Zon/maan
26/ 14
5.27
y
21.59 12.06
y
1.29
Nederland lange termijn
Hagel
Di
Wo
Do
Vr
Za
min.
min.
min.
min.
ti
min.
13
11
10
10
10
max.
max.
max.
max.
max.
21
18
15
16
16
wind
wind
wind
wind
wind
NW 4
W 4
NW4
W 4
W 4
neersl.
neersl.
neersl.
neersl.
neersl.
10
20
30
30
60
Europa
Bron:
Meteo Consult
plaats
morgen
overmorgen
plaats
morgen
overmorgen
Alicante
14/22
-a*
14/23
O
Kopenhagen
14/20
«<b
12/18
«tv
Athene
18/28
o
19/28
O
Las Palmas
18/25
O
18/25
O
Barcelona
17/21
16/22
«fe>
Londen
16/24
13/20
«b.
Berlijn
15/28
O
13/22
Luxemburg
15/26
O
13/22
Sv
Boedapest
16/28
«fc
17/29
Mallorca
15/22
«V
15/24
O
Bordeaux
16/26
16/26
Malaga
16/25
17/25
O
Brussel
14/23
11/20
«fe»
Nice
18/23
«tv
18/23
«tv
Faro
17/23
O
17/24
O
Oslo
14/21
8/17
Geneve
14/24
15/23
«f»
Parijs
15/26
O
14/23
«tv
Hamburg
11 /23
10/17
Praag
13/27
O
15/22
O
Helsinki
9/16
11/18
O
Rome
15/25
«tv
15/24
O
Heraklion
17/24
O
18/25
O
Stockholm
12/20
«tv
8/18
O
Istanbul
17/24
O
16/25
O
Wenen
15/27
Sb
16/26
«tv
NADER BESCHOUWD
door Willem Nijssen
Eeuwen voor Christus, in de bloei
tijd van het Griekse toneel, was to
neel een totaalervaring. Je ging 's
morgens al naar de eerste voorstel
ling van een drieluik, en pas 's avonds
ging je terug naar huis en haard. Dat is
nog eens wat anders dan een culturele
toegift van anderhalf, twee uur na een
doordeweekse werkdag.
Soms doet zich een kans voor om die
oude manier nog eens te herbeleven.
Theatergroep De Appel heeft zich de laat
ste jaren min of meer gespecialiseerd in
de 'theatermarathon'. Na Tantalus spelen
ze nu het verhaal van Odysseus. Dat
móest en zóu ik meemaken.
Van één uur 's middags tot half elf 's
avonds in het theater, dat geeft wel het ge
voel dat je er bijna alles voor opzij zet. Zo
als voor een bruiloft, bijvoorbeeld. Zo
feestelijk voelt het ook. En het is vreemd
om je achteraf de vraag te stellen of het
ook de moeite waard was. Want zo kijk
je toch ook niet terug op een bruilofts
feest. Ie was daar gewoon, en je feestte.
Odysseus is een feest. Van de zinnen. Een
visueel festijn, met verrassende decors.
Het eerste vanwege de enorme ruimte, de
grootse speelvloer, de weelde van een pa
leis, de luxueuze badzaal. Het tweede van
wege de totale metamorfose. Een paleis
omgetoverd tot een militaire slaapzaal, de
vreemde mengeling van privé en groep,
van rust en geweld. Het derde is tastbare
verlatenheid, hoorbare naargeestigheid,
zichtbare onderwereld. Want we zijn (hal
verwege nu) in de Hades, het schimmen
rijk van de dood. „Het is beter de slaaf
van een slaaf te zijn in het rijk der leven
den, dan een koning in het dodenrijk."
Odysseus, de roemrijke held, is daar dus
als levende geweest. Zo wil het verhaal.
Er is nog een ander moment waarop hij
de sterfelijkheid onder ogen heeft gezien.
Gevangen op Ogygia, in de begeerte van
de onsterfelijke nimf Kalypso, heeft hij
voor de keuze gestaan: haar echtgenoot
worden in ruil voor de onsterfelijkheid of
eindelijk kunnen terugkeren naar zijn
vrouw. Naar Penelope, die al twintig jaar
op hem wacht in zijn koninkrijk Ithaka.
En hij hééft gekozen. Voor zijn aardse ge
liefde. Voor de sterfelijkheid.
Marguerite de Brauw en Sacha Bulthuis in Odysseus.
foto Leo van Velzen
Een verwijzing naar oorlogen die ons
dichterbij liggen dan die van Troje. Eén
kleurstofdruppel actualiteit in een vat vol
klassiek water geeft toch aan alles een
flauwe zweem van herkenning. En soms
gaat dat nóg verder, als je een klassieke
Griek met een of andere huppelepee-
mos-naam woorden hoort gebruiken die
rechtstreeks uit een Geert Wilders-tekst
zouden kunnen komen.
Odysseus eindigt met de thuiskomst van
Odysseus, in Ithaka. Een indrukwekkend
slot, met het ontroerend weerzien van ge
liefden die elkaar nog nauwelijks
(her)kennen maar die zich de liefde nog
herinneren. Waar de wil om nog één
keer opnieuw te beginnen bloedig huis
houdt. Waar sterfelijkheid de lucht be
zwangert en er toch uitzicht is op nieuw
geluk. Op éindelijk geluk. De aangrijpend
ste akte, die laatste. Maar niet de verrukke
lijkste. Dat is de vierde, die zich afspeelt
op de Olympos, in het huis der goden.
Een eigentijdse vergadertafel van een gro
te international, waar de board of directors
vanachter microfoons de wereld bespeelt.
De goden zijn herkenbaar als Pavarotti,
Lagerfeld en andere media-iconen. Met al
hun heerlijke hebbelijkheden en irritante
onhebbelijkheden. Macht is even mense
lijk als onmacht.
De goden zijn eigenlijk niets anders dan
projecties van onvermoede en onbeken
de krachten in de mens. Alles wat strijd is
in Odysseus, maar wat hij niet van zich
zelf kent, wordt Ares. Alles wat op dezelf
de manier verliefdheid is, wordt Aphrodi
te. Wraak wordt Poseidon, gerechtigheid
wordt Apollo. En dat (bek)vecht met el
kaar als een stelletje verwende kinderen.
Tot - na jaren - één van hen de winnaar
is, en de nieuwe Odysseus kan opstaan.
El
Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl