Auto
Nieuwe C5 biedt zee aan ruimte
Voor Wout is het bijna elke dag cabrioweer
PZC Vrijdag 6 juni 2008 I 1 5
Citroën heeft met de C5 zijn eigen stijl teruggevonden.
foto cpr
Citroën heeft z'n draai weer
gevonden. Na de
instant-klassieker en
topmodel C6 is er voor de
zakelijke man nu de C5,
die daar verleidelijk veel van
weg heeft.
door Robbert Keegel
Meer nog dan met zijn
voorganger, die wel
veel te bieden had
maar nogal wanstaltig
was, mikt Citroën met de
nieuwe C5 op de zakelijke markt.
De enorme ruimte en vooral het
uiterst vriendelijke prijskaartje
had de eerste Cs vooral populair
gemaakt bij particulieren. Die pre
fereerden overigens in groten geta
le de stationcarversie: nóg meer
ruimte voor relatief nóg minder
geld. Zakelijke (lease) klanten me
den de Cs toch vooral vanwege Ci-
troëns onverslijtbare reputatie van
onbetrouwbaarheid.
Niets is moeilijker af te schudden
dan een slechte naam, vrijwel
niets lastiger te verwerven dan goe
de faam. Nu verdiende de eerste
Cs die kwalijke roep eigenlijk hele
maal niet. De wagen was robuust
gebouwd en technisch ging er
weinig mis, zeker niet met
de motoren die allemaal uit de
Peugeot-stal kwamen en komen.
Vooral de diesels zijn van wereld
klasse. Ongetwijfeld ook hebben
de kwaliteitsproblemen van die an
dere Franse middenklasser, de
Renault Laguna die wél onmiddel
lijk in trek was bij het leasepu-
bliek, bijgedragen aan het slechte
image. 'Allemaal Franse troep',
moet de gedachtegang zijn ge
weest. Nu is geen koper of lease
klant in staat de kwaliteit van een
auto uit een folder, in de
showroom of zelfs na een stevige
testrit te bepalen. Het gaat om wel
ke indruk wordt gewekt en als je,
zoals Citroën nadrukkelijk deed,
de afwerking met de Franse slag
verzorgde, krijg je weinig handen
op elkaar. Dan vestig je een mon
delinge reputatiestroom die niet
kapot te krijgen is. Zeer terecht
heeft de afwerkingskwaliteit van
de nieuwe C5 de hoogst mogelijke
aandacht gekregen. Niet dat
Citroën zich daarmee zou kunnen
onderscheiden, want het belang
daarvan is inmiddels tot werkelijk
alle gangbare fabrikanten doorge
drongen, maar het kan zakelijke rij
ders wel over de streep trekken.
Dat zulks nog niet massaal ge
schiedt, is geen wonder: zoals ge
zegd heb je een goede reputatie
niet gemakkelijk verworven. Tot
en met april werden er in Neder
land 383 Cs's verkocht, tegen 4354
Mondeo's en 2267 Passats. De al
heel snel te vernieuwen 407 scoor
de er nog 994.
In ieder geval is de operatie gelukt,
want niet alleen ziet de nieuwe C5
er fantastisch uit, als een échte
Citroën en niet als een nauwelijks
vermomde Peugeot, ook voor de
afwerking neem ik m'n pet af Mis
schien hebben ze wel van die Duit
se opzichters ingehuurd die ook
Seat in het gareel hebben gekre
gen. Daarbij is het elegante lijnen
spel duidelijk geïnspireerd door
die fantastische, maar dure C6, tot
en met de deels gebolde en deels
holle achterruit. Zal een paar cen
ten kosten als die sneuvelt, maar
dat terzijde. Citroën heeft ditmaal
ook het kind niet met het waswa
ter weggespoeld, want ook de nieu
we C5 biedt een zee aan ruimte.
De wielbasis bedraagt een riante
2,82 m, in de buurt van momen
teel marktleider Ford Mondeo en
dus een centimeter of tien langer
dan die van voormalige toppers als
de Volkswagen Passat. Dat uit zich
onder meer in aangenaam veel
beenruimte achterin.
Particulieren én zakenrijders wil
len graag een grote kofferbak en
ook daar voorziet de nieuwe nog
beter in dan zijn voorganger: 470 li
ter. In de ook al leverbare Tourer,
zoals de Break nu heet, is dat 570
tot 1700 liter. Natuurlijk biedt ook
de C5 een handvol eigenwijshe
den die een Citroën horen te ken
merken.
Wat als eerste opvalt, is de starre
naaf van het stuurwiel. Die draait
dus niet met het stuur mee en dat
blijft even wennen, maar heeft als
hoofdvoordeel dat de airbag altijd
in de beste positie zit. Ook hier
hebben de ontwerpers de verlei
ding niet kunnen weerstaan die
naaf vol te proppen met knopjes,
twintig in totaal. En als je zo'n C5
bezit, went dat heus wel. Voor wie
er een weekje in rijdt, blijft het te
veel van het wellicht goede. Origi
neel is het in ieder geval wel.
Om bij het stuur te blijven: de be
krachtiging is ook hier weer te be
hulpzaam.
Er blijft geen greintje gevoel over,
maar daar staat dan weer tegen
over dat deze voorwielaandrijver
wel redelijk precies de richting in
gaat die je hem stuurt.
Dat het design geslaagd is, bewij
zen de vele bewonderende blikken
die de C5 oogstte toen hij bij ons
te gast was. We hebben er uiterma
te prettig mee gereden en over de
prestaties van de tweeliter inspui-
ter van 142 pk hebben we niets te
klagen. In de benzinesfeer is er ver
der een 1,8-1 met 127 pk en de drie
liter V6 van 215 pk.
Professionals nemen natuurlijk
een van de vier (110 tot 208 pk)
voortreffelijke Peugeot-diesels. De
C5 kost minimaal 26.290 euro en
dat vind ik te gééf. De Tourer kost
€1200 meer en de dieselprijskaart
jes beginnen bij 29.590 euro.
door Joeri Wisse
Eén van de eerste dingen die
Wout den Doelder uit z'n
nieuwste MGB uit 1973
sloopte was de radio. „Dat was
een moderne en ik wil de auto zo
origineel mogelijk maken", zegt
de 55-jarige Terneuzenaar. Een an
dere radio komt er niet in. „Ik
luister veel liever naar het geluid
van de motor dan naar muziek."
Zo was het ook al bij z'n vorige
MGB; een rood exemplaar dat
Wout, toen het eind van de res
tauratie van z'n nieuwe MG in
zicht kwam, verkocht. „Die vori
ge had een rauw geluid. Als ik er
mee door de tunnel reed, schakel
de ik even terug om op te kun
nen trekken en zo de motor goed
te horen", lacht hij.
Het geluid van z'n 'nieuwe' MGB,
die hij twee jaar geleden aanschaf
te, is heel anders. „Dat is zacht en
vriendelijk." Wat dat betreft past
de nieuwe kleur, lichtblauw, ide
aal bij het karakter.
Origineel was de klassieke sport
wagen oranje. „Dat is natuurlijk
géén kleur voor een auto." De vo
rige eigenaar deelde die mening
blijkbaar, want hij had de auto
van een witte laklaag voorzien.
„Maar die zat er niet echt mooi
op. Bovendien wilde ik graag een
XAV /V A
Irish Blue is de derde kleur van deze MGB.
foto Wim Kooyman
andere kleur dan de meeste MG's
hebben." Het werd Wouts lieve
lingskleur: blauw. „Nee, niet zo
maar blauw. Dit is Irish Blue, een
officiële kleur van MG."
Het schuur- en lakwerk liet de
Terneuzenaar aan anderen over.
„Ik vind dat je alleen iets moet
doen als je het ook echt kan. An
ders wordt het nooit zo mooi als
je het zou willen hebben", vindt
Wout. Toch heeft hij ook zelf de
nodige klusuurtjes aan de MG be
steedt. „Het is als ondernemer
heerlijk om een paar uurtjes na
het werk met iets bezig te zijn
waarbij je niet hoeft na te den
ken." Nu de auto bijna klaar is,
de bumpers moeten nog gemon
teerd worden en het interieur is
op een aantal punten nog niet af
gewerkt, gaat Wout het klussen
niet missen. „In juli moet-ie klaar
zijn. Dan kan ik 's avonds weer
lekker gaan toeren. Naar de Bel
gische kust, of even naar een ter
rasje in Gent."
Overigens hoeft het geen terras
weer te zijn om 'een rondje te toe
ren'. „Als het niet regent en er
ligt geen pekel op de weg is het
cabrioweer." Zelfs op tweede
kerstdag rijdt Wout met z'n dakje
open. „Muts op, sjaal om, hand
schoenen aan en genieten."