Auto Nieuwe C5 biedt zee aan ruimte Voor Wout is het bijna elke dag cabrioweer PZC Vrijdag 6 juni 2008 I 1 5 Citroën heeft met de C5 zijn eigen stijl teruggevonden. foto cpr Citroën heeft z'n draai weer gevonden. Na de instant-klassieker en topmodel C6 is er voor de zakelijke man nu de C5, die daar verleidelijk veel van weg heeft. door Robbert Keegel Meer nog dan met zijn voorganger, die wel veel te bieden had maar nogal wanstaltig was, mikt Citroën met de nieuwe C5 op de zakelijke markt. De enorme ruimte en vooral het uiterst vriendelijke prijskaartje had de eerste Cs vooral populair gemaakt bij particulieren. Die pre fereerden overigens in groten geta le de stationcarversie: nóg meer ruimte voor relatief nóg minder geld. Zakelijke (lease) klanten me den de Cs toch vooral vanwege Ci- troëns onverslijtbare reputatie van onbetrouwbaarheid. Niets is moeilijker af te schudden dan een slechte naam, vrijwel niets lastiger te verwerven dan goe de faam. Nu verdiende de eerste Cs die kwalijke roep eigenlijk hele maal niet. De wagen was robuust gebouwd en technisch ging er weinig mis, zeker niet met de motoren die allemaal uit de Peugeot-stal kwamen en komen. Vooral de diesels zijn van wereld klasse. Ongetwijfeld ook hebben de kwaliteitsproblemen van die an dere Franse middenklasser, de Renault Laguna die wél onmiddel lijk in trek was bij het leasepu- bliek, bijgedragen aan het slechte image. 'Allemaal Franse troep', moet de gedachtegang zijn ge weest. Nu is geen koper of lease klant in staat de kwaliteit van een auto uit een folder, in de showroom of zelfs na een stevige testrit te bepalen. Het gaat om wel ke indruk wordt gewekt en als je, zoals Citroën nadrukkelijk deed, de afwerking met de Franse slag verzorgde, krijg je weinig handen op elkaar. Dan vestig je een mon delinge reputatiestroom die niet kapot te krijgen is. Zeer terecht heeft de afwerkingskwaliteit van de nieuwe C5 de hoogst mogelijke aandacht gekregen. Niet dat Citroën zich daarmee zou kunnen onderscheiden, want het belang daarvan is inmiddels tot werkelijk alle gangbare fabrikanten doorge drongen, maar het kan zakelijke rij ders wel over de streep trekken. Dat zulks nog niet massaal ge schiedt, is geen wonder: zoals ge zegd heb je een goede reputatie niet gemakkelijk verworven. Tot en met april werden er in Neder land 383 Cs's verkocht, tegen 4354 Mondeo's en 2267 Passats. De al heel snel te vernieuwen 407 scoor de er nog 994. In ieder geval is de operatie gelukt, want niet alleen ziet de nieuwe C5 er fantastisch uit, als een échte Citroën en niet als een nauwelijks vermomde Peugeot, ook voor de afwerking neem ik m'n pet af Mis schien hebben ze wel van die Duit se opzichters ingehuurd die ook Seat in het gareel hebben gekre gen. Daarbij is het elegante lijnen spel duidelijk geïnspireerd door die fantastische, maar dure C6, tot en met de deels gebolde en deels holle achterruit. Zal een paar cen ten kosten als die sneuvelt, maar dat terzijde. Citroën heeft ditmaal ook het kind niet met het waswa ter weggespoeld, want ook de nieu we C5 biedt een zee aan ruimte. De wielbasis bedraagt een riante 2,82 m, in de buurt van momen teel marktleider Ford Mondeo en dus een centimeter of tien langer dan die van voormalige toppers als de Volkswagen Passat. Dat uit zich onder meer in aangenaam veel beenruimte achterin. Particulieren én zakenrijders wil len graag een grote kofferbak en ook daar voorziet de nieuwe nog beter in dan zijn voorganger: 470 li ter. In de ook al leverbare Tourer, zoals de Break nu heet, is dat 570 tot 1700 liter. Natuurlijk biedt ook de C5 een handvol eigenwijshe den die een Citroën horen te ken merken. Wat als eerste opvalt, is de starre naaf van het stuurwiel. Die draait dus niet met het stuur mee en dat blijft even wennen, maar heeft als hoofdvoordeel dat de airbag altijd in de beste positie zit. Ook hier hebben de ontwerpers de verlei ding niet kunnen weerstaan die naaf vol te proppen met knopjes, twintig in totaal. En als je zo'n C5 bezit, went dat heus wel. Voor wie er een weekje in rijdt, blijft het te veel van het wellicht goede. Origi neel is het in ieder geval wel. Om bij het stuur te blijven: de be krachtiging is ook hier weer te be hulpzaam. Er blijft geen greintje gevoel over, maar daar staat dan weer tegen over dat deze voorwielaandrijver wel redelijk precies de richting in gaat die je hem stuurt. Dat het design geslaagd is, bewij zen de vele bewonderende blikken die de C5 oogstte toen hij bij ons te gast was. We hebben er uiterma te prettig mee gereden en over de prestaties van de tweeliter inspui- ter van 142 pk hebben we niets te klagen. In de benzinesfeer is er ver der een 1,8-1 met 127 pk en de drie liter V6 van 215 pk. Professionals nemen natuurlijk een van de vier (110 tot 208 pk) voortreffelijke Peugeot-diesels. De C5 kost minimaal 26.290 euro en dat vind ik te gééf. De Tourer kost €1200 meer en de dieselprijskaart jes beginnen bij 29.590 euro. door Joeri Wisse Eén van de eerste dingen die Wout den Doelder uit z'n nieuwste MGB uit 1973 sloopte was de radio. „Dat was een moderne en ik wil de auto zo origineel mogelijk maken", zegt de 55-jarige Terneuzenaar. Een an dere radio komt er niet in. „Ik luister veel liever naar het geluid van de motor dan naar muziek." Zo was het ook al bij z'n vorige MGB; een rood exemplaar dat Wout, toen het eind van de res tauratie van z'n nieuwe MG in zicht kwam, verkocht. „Die vori ge had een rauw geluid. Als ik er mee door de tunnel reed, schakel de ik even terug om op te kun nen trekken en zo de motor goed te horen", lacht hij. Het geluid van z'n 'nieuwe' MGB, die hij twee jaar geleden aanschaf te, is heel anders. „Dat is zacht en vriendelijk." Wat dat betreft past de nieuwe kleur, lichtblauw, ide aal bij het karakter. Origineel was de klassieke sport wagen oranje. „Dat is natuurlijk géén kleur voor een auto." De vo rige eigenaar deelde die mening blijkbaar, want hij had de auto van een witte laklaag voorzien. „Maar die zat er niet echt mooi op. Bovendien wilde ik graag een XAV /V A Irish Blue is de derde kleur van deze MGB. foto Wim Kooyman andere kleur dan de meeste MG's hebben." Het werd Wouts lieve lingskleur: blauw. „Nee, niet zo maar blauw. Dit is Irish Blue, een officiële kleur van MG." Het schuur- en lakwerk liet de Terneuzenaar aan anderen over. „Ik vind dat je alleen iets moet doen als je het ook echt kan. An ders wordt het nooit zo mooi als je het zou willen hebben", vindt Wout. Toch heeft hij ook zelf de nodige klusuurtjes aan de MG be steedt. „Het is als ondernemer heerlijk om een paar uurtjes na het werk met iets bezig te zijn waarbij je niet hoeft na te den ken." Nu de auto bijna klaar is, de bumpers moeten nog gemon teerd worden en het interieur is op een aantal punten nog niet af gewerkt, gaat Wout het klussen niet missen. „In juli moet-ie klaar zijn. Dan kan ik 's avonds weer lekker gaan toeren. Naar de Bel gische kust, of even naar een ter rasje in Gent." Overigens hoeft het geen terras weer te zijn om 'een rondje te toe ren'. „Als het niet regent en er ligt geen pekel op de weg is het cabrioweer." Zelfs op tweede kerstdag rijdt Wout met z'n dakje open. „Muts op, sjaal om, hand schoenen aan en genieten."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15