Wie zorgt voor beveiliging? 'Het beeld dat Verdonk opwerpt dat dit haar zomaar overkomt, is echt onzin. Alsof er een onhebbelijke overheid is die haar dit misgunt. Vjo de jong, beveiligingsdeskundige PZC Vrijdag 6 juni 2008 I 1 3 Beveiliging Rita Verdonk ToN-fractievoorzitter Rita Ver donk krijgt sinds woensdag geen persoonsbeveiliging meer, maar persoonsbegelei ding. In de praktijk betekent dit dat ze niet langer 24 uur per dag wordt bewaakt. Boven dien lopen de lijfwachten van de Dienst Koninklijke en Diplo matieke Beveiliging (DKDB) niet meer direct om haar heen, maar blijven ze op grotere af stand. b Ook zal Verdonk het voortaan zonder vervoer van de DKDB moeten doen. Een uitzonde ring zijn de zogeheten 'geëva lueerde momenten', zoals aan gekondigde bezoeken in het land. Dan zal er sprake zijn van het 'oude' niveau van persoons beveiliging. Verdonk krijgt dan zes lijfwachten mee, en er wordt voor vervoer gezorgd. De dreigingssituatie rond haar persoon wordt 'permanent' geëvalueerd, aldus de Natio naal Coördinator Terrorismebe strijding (NCTb). Het beveili gingsniveau kan dus ook ieder moment weer worden opge schroefd. ligheidsmaatregelen een overgangs programma te maken. Arjo de Jong, beveiligingsdeskundige en partner bij Ernst 8c Young gelooft dan ook niet dat Verdonk van de ene dag op de andere haar beveiliging moet missen. „Zoiets gebeurt altijd in sa menspraak met de beveiligde per soon. Dus het beeld dat Verdonk op werpt dat dit haar zomaar over komt, is echt onzin. Alsof er een on hebbelijke overheid is die haar dit misgunt. Dat klopt gewoon niet." Het besluit Verdonks beveiliging af Nte bouwen is genomen op basis van /een uitvoerige dreigingsanalyse, al dus Joustra. Daarin is informatie \van de Algemene Inlichtingen- en 'Veiligheidsdienst (AIVD) en de poli tie opgenomen. Het verwijt van de politica dat ze geen enkele inzage neeft gekregen in de onderliggende stukken, wijst Joustra van de hand. „Er ligt een dreigingsanalyse van de AIVD en die heeft mevrouw Ver donk gezien." De terreurbestrijder zegt de drei gingsanalyse te kennen die Verdonk zelf naar aanleiding van een aantal recente incidenten heeft gemaakt. Daarin wordt onder meer gespro ken over een voorval waarbij drie 'moslimmannen' Verdonks woning filmden en fotografeerden. Het toont volgens Verdonk aan dat een zware vorm van beveiliging nodig blijft. Joustra denkt er anders over. „Zij waardeert de situatie anders dan wij." „Ik vind dat ze af mag gaan op het oordeel van de dienst", vult beveili gingsexpert De Jong aan. „Van Ver- donkje-pesten is geen enkele spra ke, daarvoor is de dienst te profes sioneel. Denk je dat ze haar zomaar aan haar lot overlaten? Natuurlijk niet. De dienst wil elk risico vermij den." Uit de praktijk weet Hans Slaman dat het omslagpunt van zware naar lichte beveiliging een lastige kwes tie is. „De vraag is: wanneer doe je dat? De beleving van iemand die lange tijd beveiligd is, speelt daarbij wel een rol. Na intensieve beveili ging word je meer op jezelf terugge worpen. Dat maakt absoluut onze ker. Daarom zijn er afbouwprogram- ma's, zodat het geleidelijk gaat. In de particuliere sector werken we daar ook mee. Als een directielid met pensioen gaat, is er ook een overgangsperiode waarin zo ie mand geleerd wordt om weer voor zichzelf te zorgen. Die weten soms niet eens hoe ze een mailtje moe ten versturen, omdat dat altijd voor hen gedaan werd. En dat geldt ook voor beveiliging. Ze moeten als het ware weer leren zich veilig te voe len zonder bodyguards om zich heen." Na de moord op Pim For- tuijn is de beveiliging van kamerleden en mi nisters een serieuze zaak geworden. De commissie Van den Haak die na de moord onder zocht wat er allemaal is misge gaan op het gebied van beveiliging kwam met diverse aanbevelingen. Een minister (lees Donner) die trots riep dat hij gelukkig nog elke dag op zijn fiets naar het Binnen hof kwam, behoorde definitief tot de verleden tijd. Ministers krijgen tegenwoordig allemaal een bepaal de mate van beveiliging, afhanke lijk van hun persoonlijke situatie. In Nederland zijn ongeveer twin tig instanties betrokken bij terro rismebestrijding. Om de samen werking tussen al deze instanties te verbeteren, werd de Nationaal Coördinator Terrorismebestrij ding (NCTb) aangesteld. Deze coör dinator, Tjibbe Joustra, is verant woordelijk voor onder meer het onderhouden, uitvoeren en ver nieuwen van het nationaal stelsel van bewaken en beveiligen. In dit stelsel wordt beschreven wie en op basis van welke dreiging per soonlijke beveiliging zou moeten krijgen. Het eerste uitgangspunt is dat elke burger in principe verant woordelijkheid is voor zijn eigen veiligheid. In aanvulling daarop is er een bijzondere verantwoorde lijkheid van de Rijksoverheid voor specifieke personen, objecten en diensten, zoals leden van het Ko ninklijk Huis, de minister-presi dent, andere bewindspersonen, Tweede Kamerleden en ambassa deurs. De Coördinator Bewaking en Be veiliging (CBB) Arjan Jonge Vos en zijn eenheid coördineren de be waking en beveiliging van perso nen, objecten en diensten, waaron der. De CBB bepaalt het niveau van dreiging. Dit doet hij aan de hand van informatie van inlichtin- genverschaffende diensten, zoals de Algemene Inlichtingen en Vei ligheidsdienst (AIVD), de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst en het Korps Landelijke Politie diensten (KLPD). Vervolgens brengt de CBB advies uit over de te treffen maatregelen. ITMUta —lij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13