Zeeland dan een betaalde baan Open avond Minister zoekt naar excuus in kwestie N6i BenZeker li Vragen bij bouwplan Spamix Vandaag De allerhoogste spaarrente van Nederland? Snel besluit GS Golden Tulip 50 meter van CDA'er Van Hoeve 18.00 - 20.00 uur wil eerst vervuiling opgeruimd zien. e+ranCl Westduin KoudekerkelVlissingen Zee v* 51»"" www.goldentulipwestduin.nl tv I rxtto rr*»rn n fe/. 0118-552510 PZC Woensdag 4 juni 2008 I 27 Breda 's-Hertogenbosch Tilburg Maak kennis met al onze opleidingen en Associate degrees. ontdek 't bij avans hogeschool Jaar na jaar wordt de aanleg van de nieuwe N61 opge schort. Nu weer 's. De regio is het getalm meer dan zat. Het aantal verkeersdoden in de regio West- Zeeuws- Vlaanderen was in de ja ren 1990-1992 onrustbarend. Elf, twaalf per jaar en ook nog eens meer dan 100 zwaargewonden in een dozijn maanden. De instanties wisten zich niet goed raad met dit soort statistieken, waarachter veel leed schuilging. De gemeenten Oostburg en Sluis-Aardenburg haalden verkeersonveiligheidssco- res die nergens in Europa werden gehaald. Dit kon en mocht niet zo blijven. 1992 staken vertegenwoordigers ANALYSE door Conny van Gremberghe van de provincie Zeeland, de twee gemeenten, het waterschap Zeeuws-Vlaanderen en Rijkswater staat (de wegbeheerders) de kop pen bij elkaar om een plan van ac tie te bedenken. Dat lukte. Toen malige verkeersgedeputeerde Jaap Hennekeij kon kort na het ramp jaar het ambitieuze project Duur zaam Veilig West-Zeeuws-Vlaande- ren aankondigen. Een project dat uitging van een ingrijpende veran dering van de regionale wegenin frastructuur, waarbij de veiligheid van alle weggebruikers voorop werd gesteld. West- Zeeuws-Vlaan- deren zou met een nieuwe N61 - een stroomweg - ontsloten wor den. De overige wegen in de streek werden volgens een bepaalde hiërachie ingedeeld en duurzaam veilig heringericht. De gezamenlij ke overheden vulden een fonds van 120 miljoen gulden en togen aan de slag. West- Zeeuws-Vlaan- deren werd bedolven onder beton- broodjes, krokodillenruggetjes, druppels, plateaus, remmers, rib bels en wat al niet meer. Wegen werden uitgevoerd met parallelwe gen en vrijliggende fietspaden en tussen Nieuwvliet en Groede werd zelfs een kantelweg aangelegd. Met name de gemeenten en het water schap waren zeer voortvarend in hun aanpak. Zo voortvarend zelfs, dat de bevolking zich tegen het project begon te keren, ondanks het feit dat het aantal verkeers slachtoffers flink was gedaald, tus sen 1993 en 1999. Kort voor de eeuwwisseling zette de gemeente Oostburg de inbreng in het project op een laag pitje, omdat het bestuur van mening was dat het Rijk zijn verplichtin gen - de aanleg van de N61- eerst maar eens moest nakomen. Bij aanvang van het project was ge steld dat de N61 in 2001 op de schop zou gaan. Uitstel op uitstel volgde. Maandag kwam er nog een jaartje bij. Als het aan minister Eur- lings ligt wordt er wellicht in 2013 begonnen met de werken. De mi nister heeft nog gebrek aan meetge gevens over fijnstof en verkeersbe wegingen. Dat is onzin, wist gede puteerde Poppelaars te melden. „Die zijn allang in Den Haag be kend." De minister die altijd be weert 'zijn stinkende best te doen voor alles' zoekt in de kwestie N61 naar een excuus. De streek hoeft dit niet te pikken. Belofte maakt per slot van rekening schuld! Bij minicamping De Oude Haven, de zorgwerkplaats van V en D Contrast, leggen cliënten onder meer een moestuin aan. talenten bij mensen te stimuleren en ontwikkelen." Dat werken in kleine groepen en de mix van mensen met uiteenlo pende achtergronden maakt vol gens Verstraeten en Dekker van al les los bij de deelnemers. „En als er eentje loopt te zieken, wordt die door de groep gecorrigeerd." Het tweetal is ervan overtuigd dat hun aanpak werkt. „Mensen wor den nu te vaak maar bij hun nek vel gepakt en ergens in een bedrijf gedropt, waar ze het dan vaak niet lang volhouden. De geleidelijke aanpak werkt beter. Wij fungeren telkens als veilig netwerk, ook als mensen ergens in een bedrijf aan het werk zijn. Dat vangnet zijn we niet alleen voor de werknemer, maar ook voor de werkgever." V en D Contrast wil in navolging van de zorgwerkplaats op De Oude Haven meer plekken inrich ten. „Maar dan niet op een boerde rij, want die hebben we hier al. Met een nieuwe groep van vier of foto's Camile Schelstraete vijf mensen en een werkleider kunnen we bijvoorbeeld ook in een administratief bedrijf aan de slag." Een onderneming hoeft niet noodzakelijk de hele week als zorg werkplaats te fungeren. „Een be drijf kan ons ook één dag in de week ontvangen, als er geen werk voor een hele week is." PHILIPPINE - Het CDA-raadslid Bram van Hoeve vindt het op zich prima dat burgemeester en wet houders van Terneuzen zoeken naar een goede invulling van het voormalig Spamix-terrein in Philip pine. Maar, zo geeft hij aan in vra gen aan het college, als de gemeen te samen met een projectontwik kelaar op het voormalig bedrijven terrein woningen gaat bouwen, dan wil hij wel dat eerst de bodem wordt schoongemaakt. In het mosseldorp is algemeen be kend dat het terrein verontreinigd is. Van Hoeve vraagt het college of door gemeente of provincie recen telijk onderzoek is gedaan naar de mate en ernst van de vervuiling. Ook wil hij weten waarom er geen stappen ondernomen zijn om de verontreiniging te saneren. Van Hoeve vindt het vooralsnog niet verantwoord om huizen ter plek ke te bouwen en ziet niets in de aanleg van een parkje waar straks kinderen kunnen spelen. Het raadslid wil ook weten of het ministerie van VROM op de hoog te is van de vervuiling en de bouw plannen. TERNEUZEN - Gemeenteraadslid Pim Broekhuysen (onafhankelijke lijst) heeft het college van B en W van Terneuzen gevraagd om bij Ge deputeerde Staten aan te dringen op een snel besluit over de moge lijkheden voor grootschalige detail handel in Terneuzen. Broekhuijsen doet dit verzoek naar aanleiding van opmerkingen van wethouder Adhémar Van Waes (economie) in de media. BenZeker.nl vergelijkt en helpt u op weg!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 67