Zeeland
dan een betaalde baan
Open
avond
Minister zoekt naar excuus in kwestie N6i
BenZeker li
Vragen bij
bouwplan
Spamix
Vandaag
De allerhoogste spaarrente
van Nederland?
Snel besluit GS
Golden Tulip
50 meter van
CDA'er Van Hoeve
18.00 - 20.00 uur
wil eerst vervuiling
opgeruimd zien.
e+ranCl Westduin KoudekerkelVlissingen
Zee v* 51»"" www.goldentulipwestduin.nl
tv I rxtto rr*»rn n
fe/. 0118-552510
PZC Woensdag 4 juni 2008 I 27
Breda 's-Hertogenbosch Tilburg
Maak kennis met al onze
opleidingen en Associate degrees.
ontdek 't bij avans
hogeschool
Jaar na jaar wordt de aanleg
van de nieuwe N61 opge
schort. Nu weer 's. De regio
is het getalm meer dan zat.
Het aantal verkeersdoden in
de regio West- Zeeuws-
Vlaanderen was in de ja
ren 1990-1992 onrustbarend. Elf,
twaalf per jaar en ook nog eens
meer dan 100 zwaargewonden in
een dozijn maanden. De instanties
wisten zich niet goed raad met dit
soort statistieken, waarachter veel
leed schuilging. De gemeenten
Oostburg en Sluis-Aardenburg
haalden verkeersonveiligheidssco-
res die nergens in Europa werden
gehaald. Dit kon en mocht niet zo
blijven.
1992 staken vertegenwoordigers
ANALYSE
door Conny van Gremberghe
van de provincie Zeeland, de twee
gemeenten, het waterschap
Zeeuws-Vlaanderen en Rijkswater
staat (de wegbeheerders) de kop
pen bij elkaar om een plan van ac
tie te bedenken. Dat lukte. Toen
malige verkeersgedeputeerde Jaap
Hennekeij kon kort na het ramp
jaar het ambitieuze project Duur
zaam Veilig West-Zeeuws-Vlaande-
ren aankondigen. Een project dat
uitging van een ingrijpende veran
dering van de regionale wegenin
frastructuur, waarbij de veiligheid
van alle weggebruikers voorop
werd gesteld. West- Zeeuws-Vlaan-
deren zou met een nieuwe N61 -
een stroomweg - ontsloten wor
den. De overige wegen in de streek
werden volgens een bepaalde
hiërachie ingedeeld en duurzaam
veilig heringericht. De gezamenlij
ke overheden vulden een fonds
van 120 miljoen gulden en togen
aan de slag. West- Zeeuws-Vlaan-
deren werd bedolven onder beton-
broodjes, krokodillenruggetjes,
druppels, plateaus, remmers, rib
bels en wat al niet meer. Wegen
werden uitgevoerd met parallelwe
gen en vrijliggende fietspaden en
tussen Nieuwvliet en Groede werd
zelfs een kantelweg aangelegd. Met
name de gemeenten en het water
schap waren zeer voortvarend in
hun aanpak. Zo voortvarend zelfs,
dat de bevolking zich tegen het
project begon te keren, ondanks
het feit dat het aantal verkeers
slachtoffers flink was gedaald, tus
sen 1993 en 1999.
Kort voor de eeuwwisseling zette
de gemeente Oostburg de inbreng
in het project op een laag pitje,
omdat het bestuur van mening
was dat het Rijk zijn verplichtin
gen - de aanleg van de N61- eerst
maar eens moest nakomen. Bij
aanvang van het project was ge
steld dat de N61 in 2001 op de
schop zou gaan. Uitstel op uitstel
volgde. Maandag kwam er nog een
jaartje bij. Als het aan minister Eur-
lings ligt wordt er wellicht in 2013
begonnen met de werken. De mi
nister heeft nog gebrek aan meetge
gevens over fijnstof en verkeersbe
wegingen. Dat is onzin, wist gede
puteerde Poppelaars te melden.
„Die zijn allang in Den Haag be
kend." De minister die altijd be
weert 'zijn stinkende best te doen
voor alles' zoekt in de kwestie N61
naar een excuus. De streek hoeft
dit niet te pikken. Belofte maakt
per slot van rekening schuld!
Bij minicamping De Oude Haven, de zorgwerkplaats van V en D Contrast, leggen cliënten onder meer een moestuin aan.
talenten bij mensen te stimuleren
en ontwikkelen."
Dat werken in kleine groepen en
de mix van mensen met uiteenlo
pende achtergronden maakt vol
gens Verstraeten en Dekker van al
les los bij de deelnemers. „En als
er eentje loopt te zieken, wordt
die door de groep gecorrigeerd."
Het tweetal is ervan overtuigd dat
hun aanpak werkt. „Mensen wor
den nu te vaak maar bij hun nek
vel gepakt en ergens in een bedrijf
gedropt, waar ze het dan vaak niet
lang volhouden. De geleidelijke
aanpak werkt beter. Wij fungeren
telkens als veilig netwerk, ook als
mensen ergens in een bedrijf aan
het werk zijn. Dat vangnet zijn we
niet alleen voor de werknemer,
maar ook voor de werkgever."
V en D Contrast wil in navolging
van de zorgwerkplaats op De
Oude Haven meer plekken inrich
ten. „Maar dan niet op een boerde
rij, want die hebben we hier al.
Met een nieuwe groep van vier of
foto's Camile Schelstraete
vijf mensen en een werkleider
kunnen we bijvoorbeeld ook in
een administratief bedrijf aan de
slag." Een onderneming hoeft niet
noodzakelijk de hele week als zorg
werkplaats te fungeren. „Een be
drijf kan ons ook één dag in de
week ontvangen, als er geen werk
voor een hele week is."
PHILIPPINE - Het CDA-raadslid
Bram van Hoeve vindt het op zich
prima dat burgemeester en wet
houders van Terneuzen zoeken
naar een goede invulling van het
voormalig Spamix-terrein in Philip
pine. Maar, zo geeft hij aan in vra
gen aan het college, als de gemeen
te samen met een projectontwik
kelaar op het voormalig bedrijven
terrein woningen gaat bouwen,
dan wil hij wel dat eerst de bodem
wordt schoongemaakt.
In het mosseldorp is algemeen be
kend dat het terrein verontreinigd
is. Van Hoeve vraagt het college of
door gemeente of provincie recen
telijk onderzoek is gedaan naar de
mate en ernst van de vervuiling.
Ook wil hij weten waarom er geen
stappen ondernomen zijn om de
verontreiniging te saneren. Van
Hoeve vindt het vooralsnog niet
verantwoord om huizen ter plek
ke te bouwen en ziet niets in de
aanleg van een parkje waar straks
kinderen kunnen spelen.
Het raadslid wil ook weten of het
ministerie van VROM op de hoog
te is van de vervuiling en de bouw
plannen.
TERNEUZEN - Gemeenteraadslid
Pim Broekhuysen (onafhankelijke
lijst) heeft het college van B en W
van Terneuzen gevraagd om bij Ge
deputeerde Staten aan te dringen
op een snel besluit over de moge
lijkheden voor grootschalige detail
handel in Terneuzen.
Broekhuijsen doet dit verzoek
naar aanleiding van opmerkingen
van wethouder Adhémar Van
Waes (economie) in de media.
BenZeker.nl vergelijkt en helpt u op weg!